Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 12:09 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
dirty_cowboy schreef:
Ik heb de indruk dat de Nederlanse spellenprijs een jaartje achterop hinkt met de rest van de wereld... Zo is Burgers' Zoo (Zooloretto) vorig jaar al in de prijzen gevallen. Thebes en Yspahan lijken me ook meer spelletjes van 2007, Yspahan is waarschijnlijk al van 2006...
En ik gok dat Agricola volgend jaar in de shortlist zal voorkomen, alweer een jaar te laat...

Natuurlijk is dit doordat de vertalingen op zich laten wachten, maar misschien moet men de nominatieperiode iets ruimer nemen? Of spelletjes die in het Nederlands verwacht worden ook al opnemen in de lijst?


Volgens mij is dit sterk afhankelijk met welke bril je naar deze lijst kijkt. Als je de bril opzet van de "hardcore spellengek" (en dat ben je waarschijnlijk anders zat je niet op dit forum :wink:) dan heb je gelijk.

Maar...... ik denk niet dat dit de doelgroep voor deze prijs is. De spellenprijs is volgens mij bedoeld om een aantal kwalitatief goede spellen onder een breder publiek bekend te maken. En de gemiddelde Nederlander weet echt niet dat bijvoorbeeld Yspahan in oktober 2006 in het Frans is uitgegeven, voor hem/haar is dit spel helemaal nieuw :D .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 14:02 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Als ik zou stemmen zou ik voor cuba stemmen.
Die krijgt van mij toch wel nummer 1.
Verder ken ik burgers zoo, ik had dan liever op zooloretto willen stemmen mja die is er niet.
En van voor de wind hoor ik ook goede verhalen, zelf niet gespeeld, maar wel al 2x ziens spelen.
En de rest is mij totaal onbekend.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 14:28 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
dirty_cowboy schreef:
Ik heb de indruk dat de Nederlanse spellenprijs een jaartje achterop hinkt met de rest van de wereld...

Omdat het een Nederlandse spellenprijs is die het Nederlandstalige spel wil honoreren. Het duurt meestal een tijdje voor een spel in het Nederlands is uitgegeven, zeker als het 'meelift' op een herdruk. Het tijdvak dit keer van (ongeveer) medio 2007 tot (ongeveer) medio 2008, dus dat je titels ziet in 2007 zijn uitgegeven is niet zo gek. Maar zo'n half-half constructie geldt voor een heleboel producten; de auto van het jaar-prijs wordt bijvoorbeeld zelfs in het jaar daarvoor toegekend.

Citaat:
En ik gok dat Agricola volgend jaar in de shortlist zal voorkomen, alweer een jaar te laat...

Is dat erg? Agricola is voor veel talen behalve Duits om te beginnen al een klein jaar te laat.

Citaat:
Natuurlijk is dit doordat de vertalingen op zich laten wachten, maar misschien moet men de nominatieperiode iets ruimer nemen? Of spelletjes die in het Nederlands verwacht worden ook al opnemen in de lijst?

Ik mag hopen van niet. Je krijgt altijd grensgevallen, waar je de grens ook legt, en als ook aangekondigde titels in de lijst kunnen worden opgenomen moet je iets bedenken met het probleem van tussentijds afgeblazen titels. De eisen zijn niet zwaar en voor wat de prijs wil bereiken erg logisch en redelijk; ik denk niet dat het veel zin heeft om daarmee te gaan morrelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 16:52 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Hardeeharhar. En jou 'inside information' geven, zeker :twisted:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 17:21 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 868
Woonplaats: Bollenstreek
Ik denk dat het juist wel goed is dat spellen al even in de winkel liggen op het moment dat ze genomineerd worden. Op die manier hebben meer mensen de kans gehad de spellen te doen, is de eerste glans er misschien af waardoor een realistischer oordeel overblijft. Van mij zou er elke week een top XX gemaakt mogen worden waarin je kan zien hoe goed nieuwe spellen het doen, maar dat is niet waar de NSP voor is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008, 17:50 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
dirty_cowboy schreef:
Ik heb de indruk dat de Nederlanse spellenprijs een jaartje achterop hinkt met de rest van de wereld... [....]
Natuurlijk is dit doordat de vertalingen op zich laten wachten, maar misschien moet men de nominatieperiode iets ruimer nemen? Of spelletjes die in het Nederlands verwacht worden ook al opnemen in de lijst?


Het is in ieder geval zaak om goed aan te blijven sluiten bij de belangrijke releasemomenten. Voorbeeld: als Nederlandse uitgevers in juni en juli aan de lopende band spellen beginnen uit te spugen, zou het niet snugger zijn om vast te blijven houden aan een nominatietijdvak dat loopt van 1 juni t/m 31 mei (met een verkiezing die in september plaatsvindt).

Rekening houden met verwachte spellen lijkt me lastig. Uitgevers als QWG Games, The Game Master en 999 Games tonen met enige regelmaat aan dat het voeren van een strakke regie op de releaseplanning niet helemaal hun dingetje is. Straks nomineren we iets, wat pas ruim na de verkiezing of zelfs helemaal niet (denk aan Torres, Medici vs. Strozzi) in Nederland op de markt komt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 05 sep 2008, 20:52 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
cymric schreef:
dirty_cowboy schreef:
Ik heb de indruk dat de Nederlanse spellenprijs een jaartje achterop hinkt met de rest van de wereld...

Omdat het een Nederlandse spellenprijs is die het Nederlandstalige spel wil honoreren. Het duurt meestal een tijdje voor een spel in het Nederlands is uitgegeven, zeker als het 'meelift' op een herdruk...


En voor een bekroning voor de Finse spellenprijzen kan het nog langer duren: Bausack wint er de prijs van familiespel 2008; Modern Art is de winnaar in de categorie spellen voor volwassenen.

Who cares?

De Nederlandse Spellenprijs bekroont de Nederlandse edities van een spel, indien dit niet zo zou zijn kunnen we ons evengoed beperken tot Spiel des Jahres of International Gamers Awards. Het is net goed dat mensen zich willen inzetten om op deze manier spellen in eigen land/taal te promoten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2008  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Burgers' Zoo, Cuba, League of Six, Thebes, Voor de Wind, Yspahan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®