Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2013, 23:20 
columnist

Berichten: 36
BordspelManiaK schreef:
Vollen bak

In onze spellengroep spelen we twee keer per maand op zaterdagavond, telkens bij iemand thuis in de woonkamer. De gastheer of –vrouw bepaalt het thema van de spellenavond en verstuurt de uitnodiging via de kalender van BSM. Zo kunnen alle leden aangeven of ze al dan niet aanwezig zullen zijn en welke spellen ze zullen meebrengen en/of voorbereiden. Vorige week hebben we nog eens een spelavond bij ons in huis gehad met als thema ‘aankopen van 2013’. Netjes de spelavond ruim op voorhand op BSM aangekondigd en duidelijk vermeld dat de limiet van het aantal spelers op twaalf ligt. In principe is het vermelden van deze limiet al lang niet meer nodig, want de laatste jaren komen we nauwelijks nog aan zes à acht spelers per spelavond. Dit was ooit anders. Maar ja, je kent dat misschien wel: familiefeestje, kinderen blijven langer op en willen ook wel eens een zaterdagavondje gezellig thuis met de ouders spelen, vergeten te noteren op de kalender in de keuken, leuke show op TV, toneelvoorstelling, vrienden op bezoek, nieuw lief, geen zin, thema van de spellenavond dat je niet aanstaat, nog moe van het werk, te slecht weer, je lievelingsspellenpartner die al laten weten heeft dat ie niet komt, … Kortom, redenen genoeg om minder te spelen met de spellengroep. Lang geleden, voordat we kinderen hadden, speelden we ooit met zeventien in ons huis en dat was echt wel van het goede te veel. Van spelen kwam er toen voor mij niet meer veel in huis, gezien ik constant de koelkast en de glazen van de gasten aan het bijvullen was. Aan die zeventien spelers zijn we de voorbije vijftien jaar nooit meer geraakt.

Maar om terug te komen op spelavond van vorige week: in de BSM kalender heb je een leuke optie die je toelaat geïnformeerd te worden wanneer er een verandering is en al snel kwamen de eerste toezeggingen binnen. Een dag later nog eentje en dan weer twee. Na vier dagen stond de teller al op tien om nog enkele dagen later de limiet van twaalf te bereiken! Dit was al een eeuwigheid geleden! Al snel stelden zich de praktische problemen: Hoeveel bier en frisdrank moeten we voorzien? Hebben we wel voldoende tafels en stoelen? En waar gaan we iedereen plaatsen? Met twaalf spelers heb je toch al snel drie tafels nodig!

Dus snel een extra tafel in de zitkamer geïnstalleerd waar het avondvullende Concordia op tafel kwam. Dit spel werd erg gesmaakt en staat nu heel hoog op mijn lijstje om ook eens uit te proberen. Op de tweede tafel kwamen er een aantal lichtere spellen aan bod zoals Three Little Pigs, King of Tokyo en No Thanks. De vier spelers aan de keukentafel, waaronder ik zelve, stortten zich op Russian Railroads en vervolgens op Coup. Russian Railroads leek op het eerste gezicht een complex spel te zijn, gezien de vrij uitgebreide spelregels, maar bleek uiteindelijk dan toch wel mee te vallen qua complexiteit. Iedereen was het erover eens dat het een leuk spel is, met veel potentieel dat ze de volgende keer allemaal heel anders zullen spelen. Wat Coup betreft, was er minder eensgezindheid. Voor een iemand was het geluk gehalte veel te hoog terwijl voor de anderen dit helemaal niet stoorde gezien de eerder korte duur en het hoog interactiviteit gehalte.

Rond een uur of één waren alle spellen afgelopen, alle glazen en lege flesjes opgeruimd en was de extra tafel alweer opgeborgen. Al bij al viel het heel goed mee, zo twaalf spelers in huis. Ik ben nu wel benieuwd of dit een éénmalig feit was of dat onze spellengroep effectief opnieuw tot leven komt! 2013 was een moeilijk jaar voor onze spellengroep en ik hoop echt dat 2014 ons weer wat meer spelvreugde zal brengen!

Graag wens ik ook alle BSM leden een heerlijk eindejaar en een prachtig spellenjaar in 2014!

Kire

p.s. Afsluitend vraagje voor de BSM gemeenschap: Wat is het grootste aantal spelers dat jullie ooit in huis hadden en hoe pakken jullie dit praktisch aan?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2013, 23:39 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Heel herkenbare situatie wat mij betreft. Bij mij thuis wordt er in principe elke 14 dagen gespeeld. Meestal met 4 of 5 maar we hebben 1x een maximum van 8 spelers gekend. Probleem is dat ik maar 1 (weliswaar grote) tafel hebben waardoor er toch behoorlijk door elkaar gepraat wordt en dat werkt bij een wat complexer spel toch storend. Dus dat was eenmalig. De limiet bij mij thuis is dus 5 spelers omdat vrij veel spellen uit mijn spellenkast gewoon niet geschikt zijn om met meer dan 5 te spelen en we het dus bij één groep willen houden. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 00:48 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik meen me te herinneren dat het grootste aantal bij mij thuis op 11 of 12 heeft gelegen. Ik heb maar één of twee keer per jaar zo'n grote groep over de vloer; ik vermoed ook dat het ermee te maken heeft dat ik aanbied diner (plaatpizza, soep, rijsttafel, salades, ...) op tafel te zetten 8) . Maar logistiek gezien is het inderdaad wel een puzzel. Ik heb een grote tafel waar met wat passen en meten 7 of 8 man aankunnen; en dan een kleinere voor nog eens 4 of 5. Koelkast staat op loopafstand, dus mag iedereen zelf dranken pakken; en mijn partner verzorgt zo nu en dan een bijvul- en aanvulronde van snacks en dergelijke. Het is doordat mijn lief goede taarten bakt en ik ook diner aanbied dat ik me het een beetje kan veroorloven de gasten te 'verwaarlozen' en ook zelf nog aan spelen toekom; want anders zou ik alleen maar rondrennen.

Mijn reguliere spelavonden zijn met 3 en soms met 4 personen, en dan is verzorging natuurlijk geen punt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 00:57 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ook ik vind het leuk om mensen thuis uit te nodigen voor een spel. Gemiddeld zijn we totaal met 4-6 spelers. Ook weleens 8 gehad. Aan mijn tafel is wel plek voor 12 mensen en ik zou er nog een andere tafel bij kunnen zetten. Ik heb weleens zoveel mensen laten weten dat er spelletjesavond was maar er zijn er dus nooit meer dan 8 tegelijk geweest. Het voordeel van een kleinere groep is natuurlijk dat je echt met elkaar hetzelfde spel kunt spelen. Maar de "chaos" met een grote groep en het spelen van verschillende spellen vind ik ook heel leuk. Gewoon lekker afwisselen dus. Aangezien het bij mij allemaal vrienden en familie is mogen ze alles zelf pakken (en daar ben ik sowieso makkelijk in). Meestal eindigt het erin dat er gewoon flessen drinken op tafel komen en wat toastjes etc.
Hier beginnen de avonden meestal om 20.00 uur (als de kleine slaapt) en we gaan door tot in de late uurtjes:))


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 01:52 
6. Madeira (2013)

Berichten: 93
Woonplaats: Monnickendam
Onze spelavond is op woensdagavond. We spelen tegenwoordig met 3 mensen (was eerst 4). We wisselen iedere week en dat gaat perfect. Zou nog wel 1 of 2 spelers meer willen hebben in de groep maar helaas weinig animo.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 09:54 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik nodig regelmatig een hoop mensen uit om te komen spelen. Dat is op de zondagmiddag, zo'n 1x in de maand. (nog iemand interesse? Stuur me maar een pb). :wink:

Het maximum is ooit 11-12 mensen geweest denk ik, maar meestal blijft de teller op 7-8 steken. Ik heb een hele grote tafel waar je met 10 mensen 2 spellen van 5 mensen kan doen, en een tafeltje voor 4 erbij is ook snel geregeld.

Wat mij betreft mogen er nog meer mensen bij en dan kunnen we verhuizen naar een zaaltje hier in de buurt, maar dan moet het minimum wel op die 12 mensen liggen om de kosten te dekken.

Eerste rondje thee/koffie inschenken en de koekjes op tafel, dan zelf ook meedoen. Tussen 2 spellen door nog een rondje fris en dan komen er snacks op tafel. Iedereen is vrij om tussendoor zelf ook nog iets te pakken of te vragen.
De meeste vrienden zijn hier inmiddels aan bekend in huis, dus meestal komt het erop neer dat degene die het spel al kent, tijdens de uitleg voor de andere spelers wegloopt om iedereen te verzorgen.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 11:42 
Demo-Spel

Berichten: 286
Woonplaats: Willebroek België
mijn vrouw en ik doen om de 2 maanden een spellendag (namiddag + avond) en mikken dan meestal op een 15 deelnemers.
Wij hebben dan 2 grote tafels waar iedereen aan kan zitten.

Praktisch komt het er wel op neer dat ik die dag meestal pas tegen de late namiddag aan spelen toekom. Ik ben de vaste regeluitlegger dus eerst zet ik een aantal groepjes aan het spelen.
We hanteren het systeem van zelfbediening, iedereen weet hoe een koelkast werkt ;-) en mijn vrouw en ik wisselen mekaar af inzake schaaltjes met chips e.d. aanvullen.
En 's avonds maakt mijn vrouw hamburgers, snel naar binnen gespeeld zodat we weer verder kunnen spellen ;-)

We hebben ook een tweewekelijkse avond maar die is dan ook met 4 a 5 mensen. Als we uitzonderlijk met meer zijn dan ben ik altijd een voorstander om op te splitsen. Met 6 is de keuze gewoon al heel wat beperkter en duurt het vaak ook te lang voor een weekavond waarbij iedereen de dag erna toch weer vroeg uit de veren moet om te gaan werken.

_________________
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 13:09 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Onze vaste dinsdagavondclub heeft een mailinglist van 25+ mensen. Zoveel heb ik er nooi bij elkaar gezien. En in de loop der tijd is er nu een harde kern van 5 over.
We spelen meestal op een vast adres bij iemand thuis, maar soms ook bij anderen.
Het grootste aantal dat ooit aan onze keukentafel zat was 9 en dat was toch wel krap. We hebben toen opgesplitst in 2 spellen aan 1 tafel. Hoogspanning en Feudalherren als ik me niet vergis. Als regeluitlegger zit ik dan toch beide spellen in de gaten te houden. Niet goed voor je eigen spelplezier.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar 4 à 5 spelers of soms 6.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 15:10 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik lees dat meerderen hier de vaste 'regeluitlegger' zijn van de avond.
Spelen jullie met steeds nieuwe mensen of steeds nieuwe spellen dat dat nodig is?

Hier zorgt iedere tafel er zelf voor een spel te spelen (uit mijn kast of meegenomen) waarvan tenminste 1 speler het spel goed kent en kan uitleggen.

Eventuele vragen bij twijfel over de regels kunnen tussendoor even gesteld worden aan de andere 'tafel', er is altijd wel iemand die het antwoord meteen paraat heeft. :clap:

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 16:37 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Volgens mij hoort dit niet onder nieuws, maar is hier een apart gedeelte voor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2013, 18:38 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
WTULTC schreef:
Volgens mij hoort dit niet onder nieuws, maar is hier een apart gedeelte voor.

Je hebt gelijk; onderwerp is verplaatst.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 18 feb 2015, 13:25 
3. Goa (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Dit is volgens mij de laatste Bordspelmaniak column en die is inmiddels alweer ruim een jaar oud. Komen er nog nieuwe columns?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 26 feb 2015, 09:25 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Flash schreef:
Dit is volgens mij de laatste Bordspelmaniak column en die is inmiddels alweer ruim een jaar oud. Komen er nog nieuwe columns?

Door een combinatie van diverse factoren (gebrek aan inspiratie, druk, ...) hebben onze columnisten ėėn voor ėėn afgehaakt.

Maar forumgebruikers die vlot met taal overweg kunnen, zijn zeker welkom om een artikeltje te schrijven. Ingezonden columns dienen eerst door het BSM-team goedgekeurd te worden. Daarbij zijn criteria als taal, inhoud en relevantie zeker belangrijk.

We kijken al uit naar jullie inzendingen!

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - BordspelManiaK  
 Feed - Onderwerp - BordspelManiaK: Vollen bak  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

BordspelManiaK



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®