Erwin schreef:
Skallagrim schreef:
* Interactie tussen spelers is er niet
Mag bij jullie elk actieveld door meerdere arbeiders worden gebruikt? Zo ja, dan is er inderdaad geen interactie tussen spelers.
lol dat zou een erg saai spel opleveren
Er is zoals in elke worker placement 'interactie' in de vorm van afgeblokt worden, maar ik doelde op het actief storen van andere spelers hun strategie.
Het is zo dat als gevolg van je werker die je ergens neerzet een andere speler wellicht gedwarsboomd wordt. Maar persoonlijk zou ik geen werker verspillen als die mij zelf niets oplevert of niet optimaal is voor mijn te volgen strategie.
Ik zie bijgevolg weinig mogelijkheden in het spel om doelbewust acties te nemen die andere spelers dwarsbomen zonder dat je zelf afwijkt van je optimale of sub-optimale strategie. Er zijn wel van die momenten in het spel, waarbij de opstelling zo is dat je echt een speler doelgericht kan afblokken en jezelf er beter van maken, maar niet constant.
Een anekdote hierbij is een moment in het spel waarbij de vierde speler enorm afgeblokt werd omdat hij geen trein meer kon nemen. De drie andere spelers hadden dit niet doelbewust gedaan om die vierde speler af te blokken, maar omdat ook zij broodnodig die treinen nodig hadden.
De enige interessante interactie zit misschien in de ingenieurs die je wegkaapt. Maar deze interactie leidt wel tot minder interactie omdat je acties krijgt die enkel jij kan uitvoeren en die andere spelers op geen enkele wijze meer kunnen afblokken.
Je zou ook nog kunnen argumenteren dat het weggooien van je waarde 1 treintje een interactief element is omdat je dan andere spelers een voordeel geeft. En je dus een dilemma krijgt of je het treintje houdt om andere spelers geen punten toe te werpen of niet.
Voorbeelden van interactievere 'worker placement' spellen zijn naar mijn mening meer type : Carson city, Lancaster, Dominant Species, The Manhattan Project, Lords of Waterdeep, Alien frontiers. Hier kun je met directe acties doelgericht en op consistente wijze (je kan er een strategie van maken) een enorme stoorzender zijn, terwijl je er ook zelf beter van wordt.