Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bloom
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008, 12:11 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1494
Woonplaats: Beverwijk
Ik heb Bloom in Essen gekocht en enkele beurten gespeeld. Het beviel goed, maar thuis met de regels voor mijn neus is mij een hoop onduidelijk. Daarom enkele vragen:

Wanneer moet een speler boeketten verkopen?
Wanneer zijn kruiwagen vol is (bij 4 spelers: met 6 bloemen), of wanneer zijn kruiwagen overvol is (bij 4 spelers: meer dan 6, zou ik denken)?
Of betekend vol en overvol het zelfde?

Wanneer is het spel af en wanneer is de eindtelling?
Voert een speler, na het spelen van zijn laatste eigen kaart, zijn eigen eindtelling uit (zoals in bv Java) en spelen de andere spelers door of is het spel dan ten einde? Er staat nergens dat de andere spelers doorspelen.

Voorbeeld van eindtelling in spelregels
Hoe kan Aronskelk de rendementspremie krijgen als het spel nog niet af is. De situatie op het bord kan toch nog veranderen? Of was Roos toevallig de laatste speler?

Versheidspremie bij familiespel
Is de beschrijving in de regels een ingewikkelde manier om te zeggen dat de startspeler 'x-1' punten krijgt, de tweede speler 1 punt minder, enz.

Spelregels voor 2 (familiespel)

Wat is de volgorde?
Speler A - Speler B - A voor 'Hendrik-Jan' en daarna:
A - B - B voor H-J?
Dan speelt A H-J altijd vóór zijn eigen beurt terwijl B H-J altijd ná zijn eigen beurt speelt. Lijkt nogal ongelijk.
Zelf speelde we A - B - A voor H-J en dan B - A - B voor H-J, enz. Dit lijkt logischer, maar er wordt nergens gesproken over een startspelerwissel.

Mag Hendrik-Jan vanaf de eerste beurt zijn dier gebruiken?
Dus zonder te voldoen aan de voorwaarde van 10 velden.

"Een speler die zijn laatste kaart heeft geplaatst mag niet meer spelen voor H-J"
Betekend dit dat de laatste kaart van H-J nooit gespeeld wordt? In de laatste ronde is de volgorde waarschijnlijk A (laatste kaart) - B (laatste kaart) - niemand kan!?

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Bloom
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008, 12:54 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Ik heb dit spel ondertussen een aantal keer gespeeld en ook gedemoot tijdens SPIEL dus hieronder zal ik aangeven hoe het volgens mij gespeeld zou moeten worden 8) .

Wasabi schreef:
Wanneer moet een speler boeketten verkopen?
Wanneer zijn kruiwagen vol is (bij 4 spelers: met 6 bloemen), of wanneer zijn kruiwagen overvol is (bij 4 spelers: meer dan 6, zou ik denken)?
Of betekend vol en overvol het zelfde?


Je mag inderdaad in jouw voorbeeld maximaal zes bloemen bewaren. Als je in een ronde na het oogsten van de bloemen zeven of meer bloemen hebt ben je verplicht boeketten te maken. Je hoeft daarbij niet alle bloemen te leveren, als je maar weer onder de zeven bloemen komt.

Wasabi schreef:
Wanneer is het spel af en wanneer is de eindtelling?
Voert een speler, na het spelen van zijn laatste eigen kaart, zijn eigen eindtelling uit (zoals in bv Java) en spelen de andere spelers door of is het spel dan ten einde? Er staat nergens dat de andere spelers doorspelen.


Nadat je je laatste kaart hebt gespeeld stel je de boeketten samen die je nog kunt maken met de bloemen die je hebt en wisselt die in voor punten, je krijgt verder 1 punt voor elk bebloemd vakje van jouw bloemensoort en je telt een half punt per gazonvakje voor het gazon waarop je ornament geplaatst is. (zie ook de eerste drie punten van de eennalaatste pagina van de handleiding)

De rendementspremie (grootste bloemenveld) en versheidspremie (alleen bij het tactische spel) worden uitgekeerd en bepaald nadat iedereen klaar is.

Wasabi schreef:
Voorbeeld van eindtelling in spelregels
Hoe kan Aronskelk de rendementspremie krijgen als het spel nog niet af is. De situatie op het bord kan toch nog veranderen? Of was Roos toevallig de laatste speler?


De handleiding sluit aan bij de regels die ik hierboven heb proberen te verduidelijken. De rendementspremie wordt dus uitgekeerd (zoals in de regels staat) als alle spelers het spel beëindigd hebben.

Wasabi schreef:
Versheidspremie bij familiespel
Is de beschrijving in de regels een ingewikkelde manier om te zeggen dat de startspeler 'x-1' punten krijgt, de tweede speler 1 punt minder, enz.


Als je de regels letterlijk toepast betekent dit dat bij een spel met drie spelers de startspeler altijd 2 bonuspunten krijgt en de nummer twee altijd 1 punt. Dit wellicht als compensatie voor het nadeel dat je startspeler bent. Ik heb deze regel bij de uitleg van het familiespel laten vervallen omdat de spelersvolgorde in het familiespel niet veranderd. 8)

Wasabi schreef:
Spelregels voor 2 (familiespel)

Wat is de volgorde?
Speler A - Speler B - A voor 'Hendrik-Jan' en daarna:
A - B - B voor H-J?
Dan speelt A H-J altijd vóór zijn eigen beurt terwijl B H-J altijd ná zijn eigen beurt speelt. Lijkt nogal ongelijk.
Zelf speelde we A - B - A voor H-J en dan B - A - B voor H-J, enz. Dit lijkt logischer, maar er wordt nergens gesproken over een startspelerwissel.


Hier heb je volgens mij zeker een punt, de door jullie gekozen optie lijkt me inderdaad het meest correct, maar staat niet expliciet in de handleiding.

Wasabi schreef:
Mag Hendrik-Jan vanaf de eerste beurt zijn dier gebruiken?
Dus zonder te voldoen aan de voorwaarde van 10 velden.


Ik heb het spel nog niet met twee personen gespeeld, maar het lijkt mij dat de basisregel van minimaal 10 velden voordat je het dier mag gebruiken hier gewoon geldt.

Wasabi schreef:
"Een speler die zijn laatste kaart heeft geplaatst mag niet meer spelen voor H-J"
Betekend dit dat de laatste kaart van H-J nooit gespeeld wordt? In de laatste ronde is de volgorde waarschijnlijk A (laatste kaart) - B (laatste kaart) - niemand kan!?


Wat je aangeeft klopt in het geval van het familiespel. In het geval van het tactische spel kan het voorkomen dat HJ nog wel gespeeld wordt omdat dan het aantal bebloemde vakjes doorslaggevend is voor de keuze van de volgende speler.

Ik hoop dat je hiermee verder komt. Bloom is mij in elk geval goed bevallen :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008, 23:27 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1494
Woonplaats: Beverwijk
Dankjewel Dierik,

Nu zullen we zeker verder komen. Ik zal de tactische versie ook proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Bloom  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten


Tags

Bloom, QWG Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®