En hier wat over de ervaringen van de testpartijen met nieuwe spelers zaterdag (en donderdag/vrijdag/zondag):
Zaterdag eerst een partij met een speler die van begin tot eind (en hierboven) klaagde. Elk spel wordt door een aantal mensen niet leuk gevonden, maar ik vond die houding extreem negatief. Verder verliep die partij wel normaal. Dus het spel werkt ook als iemand het niks vindt.
Daarna 2 partijen met andere groep.
- De meesten spelen het ongeveer hetzelfde als wanneer ik het zelf uitprobeer. De logica van het bouwen en kruizen van buizen door de hexagonale velden wordt snel begrepen.
- Spelduur 1 keer getimed: 40+ minuten. Wat okay is, maar ik en andere spelers vonden het einde van het spel "complex" worden. Inmiddels ben ik van 9 naar 8 rondes (machines) overgestapt. Spelduur wordt zo ruim een half uur denk ik. Meestal bouw je in elke ronde een machine. Dat was in *Factory Fun* anders, waarin je gemiddeld zo'n 8 machines in 10 rondes bouwt. Bij 8 machines in het hex-spel heb ik nog behoorlijk overzicht over m'n fabrieksvloer en dat van de andere spelers. Bij 9 machines wordt het overzicht houden meer dan "12,5%" heftiger.
- De eindstanden zitten veel dichter bij elkaar dan in *Factory Fun*. Rond de 50 punten. (Zo'n 40-85 zijn de eindscores in *Factory Fun*) Het winstgetal op de machines pas ik nog iets aan waarmee de scores nog wat gelijker worden. Door de gelijkere standen voel je meer strijd.
- Tiebreaker toegevoegd: Bij gelijke stand wint de speler met de meeste machine-naar-machine verbindingen. Is dat ook gelijk, dan blijft de eindstand gelijk.
- Ik heb 5 van de laatste 7 partijen gewonnen, en 2 keer tweede geloof ik. Geluk lijkt een grote rol te spelen, inzicht en planning zeker ook. Als je niet wint, denk je aan wat je anders of sneller of langzamer had moeten kiezen of bouwen.
- Ik word er elke partij beter in. Zo bouwen dat je veel opties open houdt, dat is de kunst.
- De 3,- per verbonden stroomvolume tussen machines is goed. (Is 5,- bij *Factory Fun*, maar dat is bij dat spel ook nodig.)
- De aanschafkosten (zat niet in *Factory Fun*) bevallen heel goed. Bij 4 spelers zaterdag betaalde degene die als eerste een machine koos 2,-, de tweede en de derde speler 1,- en de vierde speler 0,-. Deze regel is overigens extra belangrijk omdat je in het hex-spel zelden een ronde niet bouwt. In *Factoy Fun* was het soms-geen-machine-kiezen, in combinatie met de -5,- boete bij het niet-bouwen van een gekozen machine, heel belangrijk om de realtime kies-spelregels te laten werken. De boete in het hex-spel is 2,-. (Neem je als tweede een tegel en bouw je die niet, dan betaal je dus 1,- + 2,- is 3,-.)
- Inmiddels ben ik weer 3 versies verder. Bordvorm is nu ietsje anders, 1 vak minder en 8 ipv. 9 spelrondes. Ik heb ook veel met hal zonder pilaar geprobeerd. Dat is superinteressant, maar leidt tot erg complexe buizenstelsels. Ik denk er aan zo'n hal op de achterkant voor spel met gevorderden te doen.
- Dank aan alle testspelers!
Bijlage:
De bijlage uttafel.jpg is niet langer beschikbaar.