Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2014, 11:54 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Momenteel werk ik aan een hexagonale versie van *Factory Fun*.
"Voor de chemische fabrieken is bedacht dat een zeshoekenindeling de meest praktische manier is om de ruimte in te richten. En inderdaad biedt dit mogelijkheden om met minder en kortere buizen de meest complexe producten te maken. Handig, maar de beste oplossingen vinden is nog niet eenvoudig."
Zie plaatje van eindsituatie igv. 4 spelers. Zaterdag neem ik het mee naar de speldag in Utrecht. Zou leuk zijn als het daar uitgeprobeerd wordt.
Zie een ander voorbeeldplaatje op http://www.boardgamegeek.com/image/2023489/factory-fun en thumb het als je wilt dat ik dit spel publiceer.
Daar vind je ook de link naar een kleine maar belangrijke spelregelaanpassing voor *Factory Fun* (over kiezen van machines).
Bijlage:
De bijlage ff45 4 spelers klein.jpg is niet langer beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2014, 19:44 
Professor Pimpel

Berichten: 247
Woonplaats: Roosendaal
Super leuk! Factory Fun heb ik helaas te laat ontdekt, dus is het onmogelijk om tegen een schappelijke prijs aan dat spel te komen.
Deze nieuwe versie staat nu al op mijn verlanglijstje! :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2014, 21:39 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
Heb nog een FF hier liggen. Doe een schappelijk bod en je kan een cwali exemplaar komen ophalen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 21 mei 2014, 07:56 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Woerden (NL)
Hoop hem zaterdag te spelen :-)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk

_________________
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 22 mei 2014, 12:41 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Oxyligen schreef:
Hoop hem zaterdag te spelen :-)
Graag. Hier nog een plaatje van nieuwere versie van een erg geslaagde fabriek met alle 10 machines met alles leidend naar 2 eindproductbakken en 0 ongebruikte output. Ik begin er goed in te worden. :) Een oplossing of een goede oplossing of de beste oplossing voor een nieuwe machine vinden, kan erg complex zijn. Hoewel er ook heel snelle spelrondes tussen zitten. Vergelijkbaar met Factory Fun, maar ik denk dat deze versie "dieper" is.
Bijlage:
De bijlage ffh42a.jpg is niet langer beschikbaar.
Het prototype heeft maar 1mm dik karton. Dus het plaatsen van de buizen vraagt wat van je motoriek. De buizen zijn wel breder dan in Factory Fun, 10mm in plaats van 7mm.
Ik zal nu eerst de outputrichting opvallender maken, voor meer overzicht op de verbonden machines. Het is nu te zien aan het pijltje en de schrijfrichting van het machinewinstgetal, maar mag meer opvallen.

Als je doorzichtige chips van 15mm hebt, neem die mee zaterdag svp. Deze 10mm zijn uit Factory Fun, maar zie je wel eens over het hoofd. (Op foto ontbreekt een chip. BTW: De verbind-bonus is nu 3,- ipv. 5,- per 1 input. (De 1, 2 of 3 input/output is weergegeven met 1, 2 of 3 stippen. Dat is wel overzichtelijk.))


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014, 16:08 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Corné, ik vond het bieden/graaien op de tegels totaal in tegenstelling wat het spel verder is. Je moet dus zo snel mogelijk proberen te zien wat de beste tegel voor je is, om daarna al puzzelend voor jezelf die zogenaamde beste mogelijkheid -die je toch verkeerd had ingeschat- een plek op je bordje te geven. Een nogal solitaire/autistische bezigheid die mij ook niet bekoort. Bovendien is er geen enkele controle op het weghalen en weer terugleggen van elementen en de kosten daarvoor door andere spelers, dus ook hier schort er nog wat aan de toegankelijkheid/interactie/controle/speelbaarheid.
Maar als het verder hetzelfde is als je eerdere Factory Fun-uitgave waar velen wél enthousiast over waren, wie ben ik dan?

Nou, gewoon: een speler met opmerkingen over het spel.

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 mei 2014, 16:42 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Richard van Vugt schreef:
Maar als het verder hetzelfde is als je eerdere Factory Fun-uitgave waar velen wél enthousiast over waren, wie ben ik dan?
De dingen die je noemt zijn inderdaad hetzelfde in *Factory Fun*.
Hoewel er in *Factory Fun* geen kosten aan het kiezen van een machine verbonden waren. Zodat het "graaien" sneller ging. In de versie zaterdag betaalde je meer als je eerder dan anderen een machine kiest. Zo speel ik *Factory Fun* inmiddels ook. Het kiezen van machines duurt op de manier zoals zaterdag gespeeld 2 of 3 keer langer dan in het gepubliseerde *Factory Fun*.
Het tellen van geplaatste buizen en bakken vind ik zelf makkelijk, heb ik bij *Factory Fun* weinig reacties over gezien. Ik vond zaterdag in bijv. Glassstrasse dat veeeeeel makkelijker vals gespeeld kan worden, zowel per ongeluk als opzettelijk. Superspel vond ik dat, duurt alleen een paar uur te lang voor mij. Als er machines verplaatst werden in *Factory Fun* werd de controle wel een issue, maar dat mag in het spel van zaterdag niet.

Bij de latere partijen zaterdag kwamen een paar goede ideeën op voor aanpassingen. Heb inmiddels aangepaste versie gemaakt. Fotoos van zaterdag plaats ik hier vandaag of morgen.


Laatst bijgewerkt door Cwali op di 27 mei 2014, 18:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 16:42 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Hier wat fotoos van zaterdag.
Bijlage:
De bijlage utrichard.jpg is niet langer beschikbaar.
Dat was de fabriek van Richard. Nou ja, meer door z'n buren gebouwd, hij had het zelf te druk met mopperen (zie ook hierboven). Hieronder betere fabrieken.
Bijlage:
De bijlage ut7.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut5.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut9.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut4.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut8.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut3.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut2.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut6.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage ut1.jpg is niet langer beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 17:57 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
En hier wat over de ervaringen van de testpartijen met nieuwe spelers zaterdag (en donderdag/vrijdag/zondag):
Zaterdag eerst een partij met een speler die van begin tot eind (en hierboven) klaagde. Elk spel wordt door een aantal mensen niet leuk gevonden, maar ik vond die houding extreem negatief. Verder verliep die partij wel normaal. Dus het spel werkt ook als iemand het niks vindt. :wink:
Daarna 2 partijen met andere groep.
- De meesten spelen het ongeveer hetzelfde als wanneer ik het zelf uitprobeer. De logica van het bouwen en kruizen van buizen door de hexagonale velden wordt snel begrepen.
- Spelduur 1 keer getimed: 40+ minuten. Wat okay is, maar ik en andere spelers vonden het einde van het spel "complex" worden. Inmiddels ben ik van 9 naar 8 rondes (machines) overgestapt. Spelduur wordt zo ruim een half uur denk ik. Meestal bouw je in elke ronde een machine. Dat was in *Factory Fun* anders, waarin je gemiddeld zo'n 8 machines in 10 rondes bouwt. Bij 8 machines in het hex-spel heb ik nog behoorlijk overzicht over m'n fabrieksvloer en dat van de andere spelers. Bij 9 machines wordt het overzicht houden meer dan "12,5%" heftiger.
- De eindstanden zitten veel dichter bij elkaar dan in *Factory Fun*. Rond de 50 punten. (Zo'n 40-85 zijn de eindscores in *Factory Fun*) Het winstgetal op de machines pas ik nog iets aan waarmee de scores nog wat gelijker worden. Door de gelijkere standen voel je meer strijd.
- Tiebreaker toegevoegd: Bij gelijke stand wint de speler met de meeste machine-naar-machine verbindingen. Is dat ook gelijk, dan blijft de eindstand gelijk.
- Ik heb 5 van de laatste 7 partijen gewonnen, en 2 keer tweede geloof ik. Geluk lijkt een grote rol te spelen, inzicht en planning zeker ook. Als je niet wint, denk je aan wat je anders of sneller of langzamer had moeten kiezen of bouwen.
- Ik word er elke partij beter in. Zo bouwen dat je veel opties open houdt, dat is de kunst.
- De 3,- per verbonden stroomvolume tussen machines is goed. (Is 5,- bij *Factory Fun*, maar dat is bij dat spel ook nodig.)
- De aanschafkosten (zat niet in *Factory Fun*) bevallen heel goed. Bij 4 spelers zaterdag betaalde degene die als eerste een machine koos 2,-, de tweede en de derde speler 1,- en de vierde speler 0,-. Deze regel is overigens extra belangrijk omdat je in het hex-spel zelden een ronde niet bouwt. In *Factoy Fun* was het soms-geen-machine-kiezen, in combinatie met de -5,- boete bij het niet-bouwen van een gekozen machine, heel belangrijk om de realtime kies-spelregels te laten werken. De boete in het hex-spel is 2,-. (Neem je als tweede een tegel en bouw je die niet, dan betaal je dus 1,- + 2,- is 3,-.)
- Inmiddels ben ik weer 3 versies verder. Bordvorm is nu ietsje anders, 1 vak minder en 8 ipv. 9 spelrondes. Ik heb ook veel met hal zonder pilaar geprobeerd. Dat is superinteressant, maar leidt tot erg complexe buizenstelsels. Ik denk er aan zo'n hal op de achterkant voor spel met gevorderden te doen.
- Dank aan alle testspelers!
Bijlage:
De bijlage uttafel.jpg is niet langer beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 18:45 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Ondertussen begin ik wel nieuwsgierig te worden, kan ik alvast een plekje reserveren voor Essen? :P


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 18:56 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Cwali schreef:
Hier wat fotoos van zaterdag.
Bijlage:
utrichard.jpg
Dat was de fabriek van Richard. Nou ja, meer door z'n buren gebouwd, hij had het zelf te druk met mopperen (zie ook hierboven). Hieronder betere fabrieken.


Corné, ik heb al eerder gemerkt dat je slecht tegen kritiek kunt. Dat merkte ik ook zaterdag, toen ik gewoon wat opmerkingen over het spel wilde geven. Immers, het is pas een prototype. Maar daar zit jij blijkbaar niet op te wachten; je wilt alleen je eigen motortje zien, en kijken of dat werkt.
Het is inderdaad niet mijn type spel, en de opmerking 'door z'n buren gebouwd' moet eigenlijk zijn 'door Corné gebouwd'. Want ik wist inderdaad niet wat ik nu met het spel aan moest.
'Niets meer aan doen', zei je, want je leek het een interessante compilatie te vinden om te fotograferen. Nu zeg je: 'hieronder betere fabrieken'. Ik schaar dit gedrag onder 'slechte verliezers'.

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 19:08 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Richard van Vugt schreef:
Cwali schreef:
Hier wat fotoos van zaterdag.
Bijlage:
utrichard.jpg
Dat was de fabriek van Richard. Nou ja, meer door z'n buren gebouwd, hij had het zelf te druk met mopperen (zie ook hierboven). Hieronder betere fabrieken.


Corné, ik heb al eerder gemerkt dat je slecht tegen kritiek kunt. Dat merkte ik ook zaterdag, toen ik gewoon wat opmerkingen over het spel wilde geven. Immers, het is pas een prototype. Maar daar zit jij blijkbaar niet op te wachten; je wilt alleen je eigen motortje zien, en kijken of dat werkt.
Het is inderdaad niet mijn type spel, en de opmerking 'door z'n buren gebouwd' moet eigenlijk zijn 'door Corné gebouwd'. Want ik wist inderdaad niet wat ik nu met het spel aan moest.
'Niets meer aan doen', zei je, want je leek het een interessante compilatie te vinden om te fotograferen. Nu zeg je: 'hieronder betere fabrieken'. Ik schaar dit gedrag onder 'slechte verliezers'.

Ik weet niet wat je allemaal bedoelt. Ik kan uitstekend tegen kritiek. :oops:
Maar een paar dingen vond ik heel vreemd. Je had vanaf het begin bepaalde kritiek die je aan het einde duidelijk aan me opsomde. Precies zoals je het hier ook schreef. Waarom je dan hier "Corné, ik vond ..." schrijft, snap ik niet. Je had wel kunnen vragen hoe anderen daartegenaan kijken. En er een scheldwoord of ziekte bij halen vind ik ook niet geslaagd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 19:27 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Cwali schreef:
En er een scheldwoord of ziekte bij halen vind ik ook niet geslaagd.


Waar? Ik vraag: waar?

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 19:31 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Cwali schreef:
Waarom je dan hier "Corné, ik vond ..." schrijft, snap ik niet.

Ik wel. Ik had zaterdag al meteen de indruk dat je niet openstond voor opmerkingen van wat voor aard dan ook. Dus dacht ik: ik zet het hier nog maar even op een rijtje.

Cwali schreef:
Je had wel kunnen vragen hoe anderen daartegenaan kijken.

Waarom? Het gaat om míjn ervaring, niet die van anderen.

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 mei 2014, 20:02 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Cwali schreef:
Ik kan uitstekend tegen kritiek. :oops:


Daar merk ik hier helemaal niets van. Doe s.v.p. niet zo kinderachtig, maar doe je voordeel met de verschillende soorten reacties op je nieuwe ontwerp. Richard is een ervaren speler en recensent. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar luisteren naar zijn kritiek lijkt me op zijn minst handig.

Ik kan je helaas niet inhoudelijk helpen. Ik heb de 'fun' in de voorloper nooit ontdekt en zal met een ruime boog om deze nazaat wandelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - *Factory Fun* hexagonaal?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Corné van Moorsel, Cwali, Factory Fun



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®