Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Regelvraag Hoogspanning
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 23:27 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
Een spelletje hoogspanning eindigt wanneer iemand 17 (of meer) steden heeft aangesloten op zijn netwerk. De speler die van zijn aangesloten steden de meeste van energie kan voorzien wint het spel.

Klopt het, op basis van deze overwinningsvoorwaarde, dat het mogelijk is voor iemand die aan het begin van zijn beurt 11 steden heeft, in die beurt 6 steden mag bouwen om op 17 te komen en zo het spel tot een einde brengt? (Het is de laatste speler die mag bouwen in die beurt en hij kan dit allemaal perfect bekostigen)

Mag een speler bovendien zijn geld (elektro) verborgen houden of dient dit altijd zichtbaar te zijn?

Met zo een reusachtige sprong geef je uiteraard iedereen het nakijken en het voelt een beetje als een anti-climax na een spel van anderhalf tot twee uur. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 23:29 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Dat mag. Als hij dan meer steden dan de anderen van stroom kan voorzien wint hij. Geld is geheim.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 23:41 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
oke, bedankt!

is nu al een paar keer gebeurd en telkens ben ik met stomheid geslagen :D
Het spel lijkt dan oh zo spannend te worden en dan is het in een fractie van een seconde voorbij.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014, 23:56 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Ik neem wel aan dat diegene dit alleen zal doen als hij zelf ook de meeste steden van stroom kan voorzien. :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 00:15 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
haha :D uiteraard!

maar als alle spelers 15- 17 steden van stroom kunnen voorzien, iedereen rond de 11 steden aangesloten heeft en iemand maakt dan zo'n sprong dan wint hij altijd. Ik vind dit echt een rare kronkel in een al bij al mooi gebalanceerd en goed spel :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 00:23 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
De vraag is, waarom heeft die ene persoon zoveel geld dat hij dat kan doen en de rest komt maar tot het aansluiten van 11 steden?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 00:27 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
hmm.. goeie vraag.

Het was eigenlijk niet in mij opgekomen om zo een actie uit te voeren. Natuurlijk kun je je inderdaad die vraag stellen. Als je dat idee 2 beurten vooraf al aanvat kun je natuurlijk direct al je grondstoffen inkopen, een beurt of 2 cashen en dan al je geld uitgeven aan gebouwen ( dus niet aan grondstoffen en centrales)

Heb je tips om zo'n acties af te stoppen? :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 00:44 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Moeilijk te zeggen. Bij Hoogspanning hangt het van zoveel dingen af. Over het algemeen is het zo dat als diegene als laatste mag bouwen dat hij dan de duurdere plekken moet betalen. Zelf bouwen kan dus goed zijn omdat je dan de goedkopere plekken al bezet.

Extra grondstoffen kopen zodat de markt duurder of leeg raakt kan er ook voor zorgen dat iemand niet genoeg geld heeft om al die steden aan te sluiten of ze van stroom te voorzien.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 09:50 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
beide acties lijken me inderdaad interesssant.
Hangt natuurlijk een beetje van het spelverloop af (zoals je zelf al aangaf)

Ik zal ze zeker eens uittesten!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 10:40 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik sluit me hierbij aan. De actie ineens 6 huizen bouwen en het spel uitmaken en winnen lijkt me erg onwaarschijnlijk.

tip 1 - Uiteraard zorgen 'wij' er wel voor dat alle goedkope bouwplaatsen bezet zijn. Met minder spelers is het speelveld kleiner en is het dringen op de kaart.

tip 2 - Ook gaat iedereen vanaf die 10 steden (fase 2 van het spel?) extra grondstoffen inkopen om het voor een ander duurder te maken. Bruine houtskool en zwarte steenkool zijn dan op of heel erg schaars, ze worden ook niet zo heel veel toegevoegd in de 2e fase, of zijn niet beschikbaar omdat iedereen ze oppot.

Degene die het spel wil uitmaken moet én hee veel geld hebben om die 6 huizen in één keer te kunnen bouwen, én hele goede centrales hebben. Voor goede centrales heeft diegene toch ook al moeten investeren.
tip 3 - Met bieden op de veilig kun je de prijs voor elkaar goed opdrijven!

Probeer je tegenstanders niet teveel te gunnen bij dit spel!

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014, 16:01 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
goeie tips!
zal het eens uitproberen :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 08:37 
1. Gloomhaven (2017)

Berichten: 50
Woonplaats: Amerongen
In mijn ervaring is het bijna onmogelijk om zoveel steden aan te sluiten in 1 keer. Zoveel geld hebben we meestal niet en als iemand zou gaan sparen, dan blijven alleen de hele dure verbindingen en plaatsjes over voor hem/haar.

Bij ons gaat het aantal steden en het aantal dat we kunnen voorzien van stroom redelijk gelijk op. Een beurt wachten met bouwen en daardoor sparen kost meestal te veel inkomsten, waardoor je niet genoeg kan uitlopen van mensen die wel doorbouwen.

Maar goed, misschien heeft dit allemaal te maken met de groepsdynamiek en het type spelers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014, 10:03 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
MrFixxiT schreef:
In mijn ervaring is het bijna onmogelijk om zoveel steden aan te sluiten in 1 keer.


een belangrijke factor was waarschijnlijk het feit dat we het spel pas voor de 1e/2e keer speelde ;)
Ondertussen valt het inderdaad niet meer voor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Regelvraag Hoogspanning  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Tags

999 Games, Hoogspanning



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®