Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 17:38 
-

Berichten: 77
Er staat een leuk artikel in Wired over de rol van bordspel Kolonisten van Catan als Monopoly killer in de V.S. Naar aanleiding hiervan schreef NRC dan vandaag weer een artikeltje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 17:46 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik moest toch een lachen onderdrukken bij de zinsnede 'geen strategie en maar eindeloos dobbelsteengooien' om Monopoly aan te duiden. Ik kan exact hetzelfde zeggen van Catan, alhoewel het dobbelen daar niet eindeloos is, maar semi-eindeloos.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 18:27 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
Ik moest toch een lachen onderdrukken bij de zinsnede 'geen strategie en maar eindeloos dobbelsteengooien' om Monopoly aan te duiden. Ik kan exact hetzelfde zeggen van Catan, alhoewel het dobbelen daar niet eindeloos is, maar semi-eindeloos.


Sorry Maarten, maar als ik zoiets lees ga ik toch twijfelen aan je kijk op spellen in het algemeen.

Nu valt er trouwens ook wel wat af te dingen op 'Monopoly als dom dobbelspel', maar in het geval van KvC is dat totaal van iedere realiteitszin gespeend.

Had het stukje in NRC net ook gelezen (let op de bijpassende Kamagurka); ga Wired er ook maar even op naslaan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 20:13 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
En wat wil je precies bereiken met die opmerking, Peter Hein? Ik ben daar eigenlijk erg benieuwd naar.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 20:33 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
En wat wil je precies bereiken met die opmerking, Peter Hein? Ik ben daar eigenlijk erg benieuwd naar.


Ach, ik twijfel al jaren aan jouw inzicht, maar ga daar op een 'grande' wijze mee om. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 21:27 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Het staat u allen vrij mij bij u thuis uit te nodigen en mij duidelijk te maken dat mijn inzichten op slechte ervaringen en gebakken lucht zijn gebaseerd. U mag ook een afspraak met mij maken---u krijgt dan waarschijnlijk een diner (alle gasten blijven vreemd genoeg leven en staan erop terug te komen voor meer) waarna u voldoende bent toe... eh, voorbereid voor het intellectuele gedeelte van de avond. Mijn bescheiden collectie spellen staat geheel tot uw beschikking, evenals een keur aan uitgelezen theesoorten, bieren, wijnen en single malt whisky's. U mag ook uw eigen spellen meenemen. Als u nadien nog steeds in staat bent tot hoogstaande spellenprestaties in titels waarvan ik minder onder de indruk ben, erken ik in u zonder valse pretenties mijn meerdere.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 21:36 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
cymric schreef:
U mag ook een afspraak met mij maken---u krijgt dan waarschijnlijk een diner (alle gasten blijven vreemd genoeg leven en staan erop terug te komen voor meer) waarna u voldoende bent toe... eh, voorbereid voor het intellectuele gedeelte van de avond. Mijn bescheiden collectie spellen staat geheel tot uw beschikking, evenals een keur aan uitgelezen theesoorten, bieren, wijnen en single malt whisky's.


Leuk aanbod. Maar ik moet er waarschijnlijk niet op in gaan, want ik deel je mening dat KvC meer dobbelen is dan strategie uitwerken. KvC vind ik zeker niet het grootste spel, maar de verdiensten van dit spel wil ik zeker wel erkennen. En ik speel ook wel mee wanneer iemand er om vraagt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 21:59 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
cymric schreef:
En wat wil je precies bereiken met die opmerking, Peter Hein? Ik ben daar eigenlijk erg benieuwd naar.


Zie het als een compliment: blijkbaar had ik je hoger ingeschat :wink:

Maar even serieus: ik vind het best als de geluksfactor in KvC jou te hoog is en je liever een wat 'strategischer' spel speelt. Ieder zijn smaak. Maar om te beweren dat het eigenlijk maar een groot dobbelfestijn is, vind ik ronduit potsierlijk. Zo vind ik Funkenschlag niet zo geweldig als de gemiddelde spellengek, maar ik ga niet beweren dat het een geluksfestijn is omdat de winnaar toch bepaald wordt door wanneer welke centrales er in de laatste ronde bijkomen (hetgeen ik overigens wel eens heb zien gebeuren).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 22:05 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Peter Hein schreef:
Maar om te beweren dat het eigenlijk maar een groot dobbelfestijn is, vind ik ronduit potsierlijk.


Een potsierlijk dobbelfestijn, een loterij met chroom, een vermomd dobbelspelletje etc. etc. Ik ken genoeg spelers die zo over Catan denken.

Gewoon een kwestie van smaak....... niks potsierlijks aan (in tegenstelling tot het gedweep met Knizia dat ik her en der tegenkom..... :wink: )


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 22:26 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Erwin schreef:
Gewoon een kwestie van smaak....... niks potsierlijks aan (in tegenstelling tot het gedweep met Knizia dat ik her en der tegenkom..... :wink: )


Knizia redt! Laat de goede Doktor toch toe in je hart! :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 23:13 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
U mag ook een afspraak met mij maken---u krijgt dan waarschijnlijk een diner...


"With a nice chianti" zeker...? Ik dank u de koekoek! :wink:

Maareh... Persoonlijk lees ik over het algemeen Maarten's analyses graag, omdat hij als een van de weinigen hier echt een andere kijk op spellen heeft en ze echt vaak vanuit een andere hoek benadert.
Net zo vaak mijd ik ze echter bewust als de pest, bang als ik ben dat hij een spel wederom zo ontzettend kapot analyseert dat ik er een volgende keer waarschijnlijk zelf geen plezier meer aan beleef... :D
Maar goed, laten we het jaargesprek van Maarten hier maar even voor wat het is. "Wat? Salarisverhoging? No way, maat! Het is crisis!" :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2009, 13:25 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
cymric schreef:
.......Mijn bescheiden collectie spellen ...

Ik heb ze even bekeken op BGG, mooie verzameling hoor! Ik kwam redelijk veel spellen tegen die ik ook heb, "redelijk" want ik mijn verzameling is maar een kwart van wat ik bij jou op BGG aantrof.
Groet ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - NRC/Wired - Monopoly killer  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®