Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |

Welke titel is volgens jou het leukst om te spelen?
GIPF 10%  10%  [ 3 ]
TAMSK 3%  3%  [ 1 ]
ZÈRTZ 7%  7%  [ 2 ]
DVONN 7%  7%  [ 2 ]
PÜNCT 0%  0%  [ 0 ]
YINSH 45%  45%  [ 13 ]
TZAAR 28%  28%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 29
Auteur Bericht
 Berichttitel: Project GIPF
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 17:34 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Wat zijn jullie ervaring met de titels van het Gipf project?
Wat adviseren jullie als beste titel als je nog geen item uit deze serie hebt?
Zit er veel verschil in qua moeilijkheids graad of complexiteit?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 19:06 
8. De Taveernen van de Oude Stad (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik ken alleen Yinsh en vind dat een erg goed spel. Maar ik stem niet, want de rest is misschien wel even goed of beter. Zij staan nog op mijn verlanglijstje...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 19:15 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
De serie is een meesterwerkje in spelontwerp: abstracte spellen zijn rare dingen, en Kris heeft er 7 gemaakt (waarvan TAMSK ten gunste van TZAAR uit de lisjt is afgevoerd). Het zijn spellen met eenvoudige en elegante regels, maar bedenk dus wel dat er geen spat thema / onderwerp bij komt kijken en dat het dus puur om de denkinspanning gaat. Daar moet je wel van houden.

Alhoewel ik GIPF zelf nog steeds een keer moet doen, denk ik dat er inderdaad sprake is van een zekere gradatie in moeilijkheid, alhoewel de kunde en ervaring van de spelers ook zeker bijdraagt aan de pit van een potje. DVONN, ZÈRTZ en TZAAR zijn naar mijn idee de eenvoudigste, omdat in die spellen het aantal speelstukken over de loop van de tijd zeer sterk afneemt. Het geheel goed uitspelen is weliswaar niet zo eenvoudig, maar het scheelt natuurlijk wel of je met 20 of met 10 speelstukken moet spelen. PÜNCT maakt gebruik van de 3e dimensie en vereist een zekere kundigheid bij de spelers in dat opzicht; bovendien is het qua regels de omvangrijkste van de serie voor zover ik die ken. YINSH ligt (met TZAAR) het dichtst tegen bekende spelelementen aan, en kent een soort Iron Man-spelverloop waarin de winnaar steeds beter moet gaan spelen omdat hij in feite steeds zwakker wordt. PÜNCT en YINSH zijn de moeilijkste van het stel.

Om te beginnen zou ik TZAAR aanraden. Er zit iets vreselijk verslavends in deze titel, ongetwijfeld geholpen door de korte speelduur (potje duurt zelden langer dan een kwartier) en de gemene subtiele zetdwang-tactieken die je moet toepassen om je tegenstander klein te krijgen. Vind je TZAAR leuk, kun je daarna DVONN of YINSH proberen; en daarna ken je de reeks goed genoeg om te besluiten of je de rest wilt proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 19:30 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
PUNCT heb ik nooit gespeeld. Van de andere zijn m.i. YINSH en TZAAR het best om mee te starten. Daarna DVONN en GIPF. ZERTZ vind ik nog steeds een ramp(= ik ben er echt heel slecht in).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009, 19:53 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Yinsh vind ik persoonlijk het mooiste. Het feit dat je steeds zwakker wordt als je er beter voor staat, is echt heel goed.
Tamsk vind ik het minste, en past ook niet zo goed bij de rest.
Gipf zelf is niet moeilijk om te leren, maar wel heel moeilijk om te begrijpen...
Tzaar is mijn tweede keus, vooral vanwege de verschillende soort mogelijkheden om te winnen.
Dvonn en Zertz zijn ook makkelijk om te leren.
Punct is het moeilijkste te leren, vind ik, en de eerste keer deed ik het dan ook fout :oops:
Als je een liefhebber bent van go, dammen en schaken, dan kun je deze spellen zonder nadenken aanschaffen.Zo niet, dan zou ik ze eerst even uitproberen, misschien bevallen ze wel beter dan je denkt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009, 10:24 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
1 YINSH
2 GIPF
3 PÜNCT
4 TAMSK
5 DVONN
6 ZÈRTZ

DVONN en ZÈRTZ zijn mij iets te abstract en ongrijpbaar. Misschien zou ik die meer moeten spelen. GIPF, PÜNCT en YINSH zijn favoriet. TAMSK is zeker ook goed, maar niet iedereen houdt er van om onder tijdsdruk te werken. Ik vind het wel een leuke gimmick.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009, 21:46 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Abstracte spellen bekoort ons weinig. De hoge score in de spellendatabase van Yinsh was eerder onbegrijpelijk. Naar aanleiding van dit draadje snap ik dat niet iedereen deze mening deelt. De poll laat ik verder voor wat het is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009, 22:15 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Viva schreef:
Abstracte spellen bekoort ons weinig. De hoge score in de spellendatabase van Yinsh was eerder onbegrijpelijk. Naar aanleiding van dit draadje snap ik dat niet iedereen deze mening deelt. De poll laat ik verder voor wat het is.


Normaal gesproken deel ik je mening. Ik pak niet zo snel een abstract spel.
Abalone is bijvoorbeeld niet en spel waar ik snel voor warm loop. Hoewel ik 4 op een rij en schaken nog wel veel gedaan heb. Schaken vind ik een geweldig spel maar dammen boeit me stukken minder. Doordat ik Yinsh en Tzaar relatief hoogt zag staan in de top100 en op BGG bedacht ik me dat het best een zou kunnen meevallen. Vandaar dat ik dit draaitje maar eens ben gestart. Het is leuk om die reactie te lezen en enigszins een beeld te vormen welke titels toegankelijker zijn en welke minder. Het speel bord ziet er wat kaal uit maar de stukken zijn van mooi materiaal gemaakt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010, 21:34 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 13
Woonplaats: Ham
Ik heb ze allemaal in mijn bezit, en ze hebben allemaal een enorm unieke "feel". Als topper heb ik toch gekozen voor Tzaar, die ter vervanging van Tamsk kwam. Yinsh krijgt een mooie 2e plaats. De andere spellen vind ik eigenlijk allemaal evenwaardig, allemaal topkwaliteit!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Project GIPF
BerichtGeplaatst: di 28 sep 2010, 10:12 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ik heb TZAAR totnogtoe laten liggen. Ik vraag me bij het zien van het spel af of het niet te veel is. GIPF spellen hebben allemaal simpele regels en spelen geweldig. Heeft TZAAR dat ook? Het materiaal suggereert meer regels, meer mogelijkheden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Project GIPF
BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010, 22:25 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
BaSL schreef:
Ik heb TZAAR totnogtoe laten liggen. Ik vraag me bij het zien van het spel af of het niet te veel is. GIPF spellen hebben allemaal simpele regels en spelen geweldig. Heeft TZAAR dat ook? Het materiaal suggereert meer regels, meer mogelijkheden.


TZAAR heeft eveneens simpele regels en speelt geweldig :clap:

Echt proberen, want het is een kort doch prachtig spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Project GIPF
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 09:36 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Weer een langere wishlist.... :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Project GIPF
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 12:22 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik ben voorlopig voor yinsh gegaan. Ken de anderen (helaas) nog niet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Project GIPF
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 12:58 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Ik heb na aanleiding van dit draadje Yinsh aangeschaft en dat bevalt prima. Het speelt vlot is makkelijk uit te leggen (weinig regels) ook aan bijvoorbeeld niet veel spelers. Door de korte speel duur pak ik het ook sneller uit de kast maar bied in de 20 minuten die ongeveer een potje duurt voldoende diepgang.

Afbeelding
Yinsh

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Project GIPF  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Don & Co, Gipf Project, Kris Burm, Smart Games, abstract



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®