Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009, 22:26 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Johanna schreef:
Dank je Maarten. Je hebt me weer uit de brand geholpen. Ik ben beniewd wat ik er van ga vinden vanavond...


Laat het ons zeker weten, Johanna.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 07:37 
3. Wingspan (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Het was absoluut een leuke avond. Iedereen was enthousiast over het spel. En dat terwijl er mensen bij waren die nog noit iets anders gespeeld hadden dan Kolonisten en Boonanza...
We speelden het met 6 personen in 2 en een half uur. In het begin was het even aftasten maar zeker na 3 ronden liep het als een een trein.
....ik had het veel eerder uit de kast moeten halen...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 13:32 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Johanna schreef:
Het was absoluut een leuke avond. Iedereen was enthousiast over het spel. En dat terwijl er mensen bij waren die nog noit iets anders gespeeld hadden dan Kolonisten en Boonanza...
We speelden het met 6 personen in 2 en een half uur. In het begin was het even aftasten maar zeker na 3 ronden liep het als een een trein.
....ik had het veel eerder uit de kast moeten halen...


En... op het eind van de avond koningin van de electricteit / heerser van het atoom?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 13:58 
9. Clever hoch Drei: Challenge I (2021)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Nee, helaas. Ik werd 2e.
Ik had gewonnen als ik 1 elektro meer te besteden had gehad in de laatste ronde (niet goed genoeg gerekend dus bij het kopen van m'n laatste centrale en 1 electro teveel geboden :oops: ). Ik kwam die te kort om in nog een stad te kunnen bouwen. Ik kon 14 steden van electriciteit voorzien, maar had die dus niet :cry: .


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 14:37 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Johanna schreef:
Nee, helaas. Ik werd 2e.
Ik had gewonnen als ik 1 elektro meer te besteden had gehad in de laatste ronde (niet goed genoeg gerekend dus bij het kopen van m'n laatste centrale en 1 electro teveel geboden :oops: ). Ik kwam die te kort om in nog een stad te kunnen bouwen. Ik kon 14 steden van electriciteit voorzien, maar had die dus niet :cry: .


Geld is zeer belangrijk in dit spel. Ik ben al meer dan 1 keer 2de geworden omdat ik 1 Elektro te kort had.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 15:58 
5. Azul: Summer Pavilion (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik heb me in ieder geval voorgenomen de volgende keer beter te rekenen, zodat dit me niet nog eens overkomt.
Maar zo erg vond ik het nou ook weer niet hoor: ik liet er per slot van rekening nog 4 achter mij :D .

Het viel me trouwens op dat het spel als je het eenmaal speelt toegankelijker blijkt te zijn dan de regels doen vermoeden. Zelfs de mensen die nauwelijks spellen spelen, snapten het in mum van tijd.
Wellicht is het goed voor 999games erop te letten dat de spelregels overzichtelijker worden. Dat zal de instapdrempel duidelijk verlagen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 16:16 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Er gaapt altijd wel een kloof tussen geschreven en uitgelegde regels. Soms is die wat groter, en soms wat kleiner. Ook bevat een boekje veel detailwerk: waar komen grondstoffen, geld en kaarten vandaan, waar gaan ze naartoe, enzovoort. Het zijn kleine handelingetjes die na drie keer doen tweede natuur zijn (soms leg ik ze helemaal niet uit, maar doe het gewoon als spelleider zijnde, en dan zien de spelers maar of ze het belangrijk genoeg vinden om er vragen over te stellen), maar je moet het wel opschrijven.

Ik denk niet dat de regels van Funkenschlag veel toegankelijker kunnen worden dan ze al zijn, eerlijk gezegd. Funkenschlag heeft bovendien het voordeel een sterk 'doe dit, doe dat'-karakter te hebben; dat bevordert de snelheid waarmee je het spel leert. Spellen die regels à la 'je kunt dit, je kunt dat' hebben, zijn vrijwel per definitie moeilijker te leren en te spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 18:17 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Wat soms ook goed werkt, is gewoon 1 voorbeeldbeurt (of ronde) spelen. Dat is een methode van uitleggen die vooral bij Dominion ZEER goed werkt. Ik denk dat dat bij Funkenschlag ook wel gaat werken, maar dat ga ik waarschijnlijk morgen even testen :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 20:28 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2954
Woonplaats: Deerlijk
cymric schreef:
Ik denk niet dat de regels van Funkenschlag veel toegankelijker kunnen worden dan ze al zijn, eerlijk gezegd.


En toch vind ik nog steeds dat de spelregels van Funkenschlag te moeilijk zijn volgens de eenvoud van het spel. De voorbije jaren heb ik enorm veel spelregels gelezen en deze blinken zeker niet uit in duidelijkheid.
999 zou een geweldige job doen door dit hele regelwerk eens ernstig te herschrijven en dan pas het spel uit te geven. Dat zou een hele grote verdienste zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 21:01 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Laat maar horen, dan. Wat is er niet duidelijk aan? Hoe moeten ze worden herschreven? Ik hoef geen kant-en-klaar document natuurlijk, maar een puntsgewijs concept zou interessant zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 21:27 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Wat ik mis is een duidelijk overzicht van de speciale gevallen die optreden: wanneer moet de hoogste centrale weg, wanneer de laagste, op welke momenten gebeurt dat, enz. Op de Geek zijn daar wel overzichtjes van te vinden, maar in de regels moet je altijd weer gaan zoeken, als je het een tijdje niet gespeeld hebt. Normaal heb ik daar niet zo'n last van, maar bij Funkenschlag loop ik daar telkens weer tegenaan.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 21:38 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik vond die regels ook niet zo'n probleem (ondanks dat we iets fout hebben gedaan de eerste keer); ik heb ze wel eens vele malen erger gezien (Morgenland, bijvoorbeeld).

Toch enkele kleine dingetjes:
- Bij de fase grondstoffen kopen mag wat mij betreft de regel "De cijfers op deze velden geven de prijs voor een grondstofsteen aan" meer nadruk krijgen. En dan vooral "STEEN". Je betaalt voor grondstoffen van bijvoorbeeld het eerste veld 3 Elektro PER STEEN, en niet 3 elektro voor alle stenen die er staan.
- Het was wat mij betreft geen overbodige luxe geweest, als bij (ondermeer) de 2-spelervariant de overwinningscondities nog een keer herhaald werden. Dus: het spel eindigt als iemand de 21e stad aansluit. Winnaar is degene die in deze ronde de meeste steden van energie kan voorzien. Bij gelijke stand, wint degene met het meeste geld.
- Tenslotte sluit ik me bij Rubik aan. Wij vergaten ook nog wel eens om de hoogste centrale onder op de stapel te schuiven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009, 10:41 
3. Pandemic (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Gisteren voor het eerst met z'n vieren gespeeld; was erg leuk! Die twee en een half uur waren in no time om ("is het nu al 19.00 uur?").

Ik en mijn vrouw lagen op een gegeven moment aan kop en het ging er om spannen wie als eerste 17 steden aan kon sluiten en wie er de meeste kon voorzien van elektriciteit. Ik leek de beste papieren te hebben, maar het ging toch mis, door een - achteraf gezien - meesterlijke zet van mijn vrouw:
- het aansluiten van 17 steden was voor ons beiden niet zo'n probleem (ik moest er nog 1, mijn vrouw nog 3 of 4, maar ze had voldoende geld en nog relatief goedkope aansluitingen te gaan). Dus ging het er om: wie had de beste centrales liggen en kon deze van grondstoffen voorzien om zoveel mogelijk steden van energie te voorzien?
- Ik móest een centrale die 7 steden bevoorraad bij kopen. Het zelfde gold echter voor mijn vrouw.
- Er lagen er twee in de markt: een kolencentrale én een hybride centrale (kolen en olie) van 46.
- Ik lag al een tijd voor op en mocht dus beginnen met veilen. Ik koos er voor om de hybride te veilen. De reden? Kolen waren al behoorlijk schaars, andere spelers wilden ook kolen en ik mocht pas als laatste grondstoffen kopen. Ik wilde niet het risico lopen dat ik in die (waarschijnlijk) laatste ronde niet voldoende grondstoffen kon aanschaffen.
- Het bod van 46 liep al snel omhoog naar 60. Totdat mijn vrouw plots uitriep: 100!
- Ik stond voor het blok; meer dan 100 bieden met het risico dat ik van mijn vrouw zou verliezen op geld, of passen en voor die kolencentrale gaan met het risico dat ik mijn steden niet van energie kon voorzien en mijn vrouw het spel wél uit zou maken?
- Ik besloot het eerste te doen en bood 102.
- Mijn vrouw paste en sloot in een latere beurt vervolgens de 17e stad aan...

Het laat zich raden wat er gebeurde; ik werd 2e. We hadden allebei evenveel steden aangesloten én voorzien van energie. Het verschil in Elekro's tussen mijn vrouw en ik was slechts 20 Elektro. Dat bod van 100 Elektro van mijn vrouw heeft me dus de das om gedaan...

GENIAAL! ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Funkenschlag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

Hoogspanning



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®