Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 02:48 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Bijlage:
De bijlage Gouddelvers.jpg is niet langer beschikbaar.
*Gold Diggers* is de werktitel van een prototype-spel dat ik zaterdag meeneem naar de spellendag in Utrecht. Voor wie daar bij is, leg ik het spel hier uit. Het is nog vrij nieuw. Ik probeer het zaterdag graag uit.
Op de foto zie je het complete spel. Het heeft geen tekenwerk/plaatjes (en de zwarte meeples stellen paarden voor), maar het is een thematisch logisch spel.
Spelregels zijn kort, maar tactiek/strategie is diep.
((2-5 spelers / 30-40 minuten / vanaf 10 jaar))
- Doel van het spel is zo veel mogelijk goud te delven.
- Er is op 24 plaatsen goud te delven, in hoeveelheid variërend van 1 tot 7 goud (punten aan het einde van het spel). De gouddelfplaatsen zijn de groene tegels in de foto, liggend in een rooster met een verticale en horizontale as.
- Voor elk van de tegels op het bord zie je aan de linker bordrand het aantal gouddelvers dat je nodig hebt voor deze tegel. Je eigen gouddelvers zijn de meeples op het dagen-spoor onderin de foto. Ieder begint met 3 gouddelvers.
- Aan de onderrand van het spelbord zie je hoeveel dagen deze gouddelvers nodig hebben voor de tegels.
- Een houweel (blauw vierkant), zeef (rode cirkel) of schep (oranje driehoek) kun je bemachtigen door met het juiste aantal gouddelvers het juiste aantal dagen vooruit te bewegen op het dagen-spoor. (Dat tijdspoor bestaat uit 3 losse (te verplaatsen) week-tegels). Je behoudt je houwelen (max. 3) en zeven (max. 2) en schep (max. 1) gedurende het hele spel. (Alles wat je in dit spel wint, behoud je!)
- Op de goudelvingplaats-tegels zie je ook nog of je 0, 1, 2 of 3 houwelen, 0, 1 of 2 zeven en geen of 1 schep nodig hebt om het goud te kunnen delven (de tegel te bemachtigen).
- Op het tijdspoor is steeds de achterste gouddelver aan zet. Je kan meer dan 1 gouddelver gebruiken als deze allemaal op de huidige dag staan.
- Naast een tegel van het bord bemachtigen, kun je voor je gouddelvers uit 4 andere acties kiezen:
-- Vakantiedagen: Schuif je gouddelver naar de eerstvolgende dag waarop andere gouddelver(s) van jou staan.
-- Paard mennen: Kost 1 gouddelver 4 dagen tijd . Het paard voeg je toe onder je meeple. (Ik heb nu niets beters dan de zwarte meeples als paarden, zie foto.)
-- Krachttraining: Kost 1 gouddelver 8 dagen tijd. Z'n kracht verdubbelt, aangegeven door een meeple in jouw kleur op je meeple op het dagenspoor te leggen. Deze gouddelver telt nu voor 2, maar kan natuurlijk niet gesplitst worden.
-- Extra gouddelver: Kost 1 gouddelver 10 dagen tijd. Plaats een meeple in jouw kleur naast je meeple op het dagenspoor.

Voorbeeld: Op de foto is het spel ongeveer halverwege. Het is nu dinsdag en Blauw kan 2 gouddelvers aan het werk zetten. 1 van deze 2 zit op een paard. Daardoor is hij 1 dag sneller als er 2 tot 8 dagen nodig zijn, 2 dagen sneller bij een langere opdracht. Hij kan een collega achterop het paard met deze snelheid meenemen. Zijn er meer collega's noodzakelijk en hebben deze geen eigen paard, dan moet een aantal daarvan zich zonder paard vervoeren en geldt het tempo van de langzaamste: oftewel dan is er geen "tijdkorting". Blauw kan de tegel kiezen waarvoor 2 personen, 9 dagen, 3 houwelen en 2 zeven (blauw heeft dat precies, zie tegels bij de blauwe pionnen rechts naast het bord) nodig zijn. Deze levert 6 goudpunten op. Het paard zorgt dat Blauw deze tegel 2 dagen sneller kan bemachtigen, dus in 7 ipv. 9 dagen. Blauw beweegt hiervoor zijn 2 meeples en het paard naar dinsdag volgende week. Daar heeft Blauw al een gouddelver met dubbele kracht. Zodat Blauw volgende week veel opties heeft en niet snel "vakantiedagen" hoeft te verspillen. Na Blauw's zet is het woensdag en is Geel aan zet.

Timing is op verschillende manieren belangrijk in het spel. Probeer het maar uit.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 10:07 
Board Game Stats
Avatar gebruiker

Berichten: 524
Woonplaats: Enschede
Klinkt interessant, jammer dat ik er niet bij ben dit weekend. Ben benieuwd naar de voortgang, en natuurlijk het eind resultaat. Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 13:18 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 436
Woonplaats: Leuven (BE)
Het klinkt eigenlijk heel leuk en ziet er een heel fijn concept uit.
Voor ons te ver uit te richting en ook andere verplichtingen die dag, ga je dit spel ook ergens demonstreren in België? Of zoek je nog uittest publiek? :)

_________________
http://www.depittigepion.be/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 14:49 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
105km vanaf Maastricht. Beetje ver, maar kan wel.
Anderen kunnen ook mailen als men een spel wil playtesten.

Ik kijk op boardgamegeek nu naar de 150 spellen met "time track" als een spelmechanisme. Maar ik zie denk ik geen combi van meerdere arbeiders op één tijdspoor. Lijkt wel origineel. Maar leuk bovendien.

In foto hieronder was het spel nabij het einde. Oranje staat voor, maar kan niet aan de opdrachten voldoen waarvoor 3 houwelen nodig zijn. (Dat zijn die met 3 blauwe vierkantjes.) De andere spelerkleuren gaan daar nog goede punten mee halen.
Bijlage:
De bijlage Gouddelvers2.jpg is niet langer beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: vr 27 feb 2015, 15:27 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Bij Roll The Dice in Veldhoven ben je ook altijd welkom.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2015, 10:22 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
De nieuwste versie, zoals in de foto's, werkte gister heel goed. Alles smooth, behalve de paarden, die er inmiddels weer uit zijn. Afwisselend diepere en snellere keuzes. Laatste partij zonder paarden duurde minder dan een half uur. Zo'n 30 minuten zal normaal zijn. Ik heb alle prototype-partijen van dit spel nog gewonnen, wat een teken is dat het een learning-curve heeft.
Ik heb nog allerlei ideeën voor aanpassingen, maar het kan ook hetzelfde blijven. Dit spel zal een crowdfundproject worden of op andere manier gereleased.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 14:50 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Inmiddels veel parameters aangepast en de set-up nog korter gemaakt. Voor dit eerste "worker-timeline spel". :)

- 2 (training) dagen extra voor verdubbelen.
- 2 (opleiding) dagen extra voor vermeerderen.
- Minder verschil in punten per goudmijntegel en daarbij minder punten wanneer de schep nodig is en meer punten wanneer de houwelen nodig zijn.

Het belang van alle opties (verdubbelen / vermeerderen / uitrusting verzamelen / goud delven / vakantiedagen) is nu gedurende het spel meer gelijk, wat de timing belangrijker maakt en gelijkere eindscores geeft.
Dank aan de testspelers!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2015, 15:32 
8. London (first edition) (2010)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Ja, Gold Diggers beviel me zeker wel. Eenvoudige regels, maar genoeg keuzes om te maken. De betaling met respectievelijk 1,2,3,4 of 5 werkers op het tijdspoor was inderdaad origineel. Als je werkers wijd uiteen lopen is het de kunst om ze weer bijeen te brengen, zodat je flexibeler bent in de acties die je kunt doen. De spelers lopen uiteen in hun ontwikkeling, want ze kopen de tools in wisselend tempo en in wisselende volgorde. Het is daarom ook een kwestie van timing en kijken naar je medespelers: hoe urgent is het dat ik een mooi goudstuk nu aanschaf, of ligt-ie er straks ook nog wel? De tegels worden ieder spel opnieuw neergelegd. Dit houdt het fris, de winnende strategie in één spel, is daar om niet vanzelfsprekend ook winnend in een volgend spel. Prima middengewicht spel, dat vlot is uit te leggen en te spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: ma 09 maart 2015, 20:02 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Inmiddels een aantal versies verder. Veel wijzigingen geprobeerd, maar huidige versie zit dicht bij de versie van de zaterdag in Utrecht. Hier wat ideeën samenhangend met thema-wijziging. Hoe passend deze ideeën zijn voor dit spel is nog niet zeker. Ik plaats ze hier omdat er meegebrainstormd kan worden, voor de maak van nieuw prototype. Dus reply gerust een "wild" idee.

Ik zocht een thema waarin de verworvenheden van spelers voor hun hele eigen groep arbeiders gelden, zodat deze tegelijk hetzelfde kunnen gebruiken. Daarvoor heb ik dit thema bedacht: Ieder bouwt een middeleeuws dorp. Je moet eerst de expertise in huis halen voor het bouwen met steen, met hout en met glas (gesymboliseerd met steen/hout/glas tegels, de driehoek/cirkel/vierkant in de foto's). Met dit thema kan ik van de verschillende puntentegels verschillende gebouwen maken. Met bijvoorbeeld 1 hout en 1 steen kun je het huisje (was een goudtegel) bouwen, met 2 steen en 2 glas de kerk. 27 verschillende bouwwerktegels voor de 27 verschillende combi's van 0, 1 of 2 steen/hout/glas.
Leuk qua vormgeving, maar ik kan een speciale betekenissen aan de gebouwen geven, zoals:
- 2 steen + 2 glas: Kerk: Zondag kerkdag, dus elke zondag slaan je arbeiders over. (De kerk wil je dus niet vroeg in het spel hebben.)
- 2 steen + 2 hout: Gevangenis: Plaats van elke tegenstander 1 persoon op het einde van het tijdspoor (dus 14-21 dagen "gevangen").
- 1 steen + 2 hout: Paardenstal: Voortaan kunnen je arbeiders alles 1 dag sneller. (Deze wil je dus wel vroeg hebben.)
- 1 steen + 2 hout + 1 glas: Graanschuur: Voortaan kunnen je arbeiders alles met 1 arbeider minder af. (Deze wil je dus ook vroeg hebben.)
- 2 steen en 1 hout: Graf: Je verliest 1 van je arbeiders. (Deze wil je dus ook niet vroeg hebben.)
- 2 hout + 2 glas: school: 1 extra arbeider. (Die wil je dus ook vroeg hebben.)
- 1 steen + 1 hout + 2 glas: Klooster: ?
- 2 steen: Monument: Al je gebouwen met steen zijn aan einde 1 punt extra.
- 2 hout: Boot: Al je gebouwen met hout zijn aan einde 1 punt extra.
- 2 glas: Glazen kelk: Al je gebouwen met glas zijn aan einde 1 punt extra.
- geen steen/hout/glas: Rieten hutje. Geen speciale rol, maar leuk qua tekenwerk. 1 puntje.
- 1 glas: Aquarium. Niet erg middeleeuws, maar voor de fun.
- 1 hout: hondenhok.
- 1 steen: WC-hok.
En meer? Het spel moet niet regel-heavy worden, maar zulke ideeën zijn misschien de-slagroom-op-de-taart.
De punten voor de gebouwen (op goudtegels in versie op foto's) waren 1-plus-het-aantal-vereisten. Bij de speciale rollen pas ik die punten aan. Sommige gebouwen zijn vroeg in het spel gunstig, sommige wil je juist pas laat in het spel. Dat geeft wat extra timing-afwegingen. En meer verschillende tactieken in verschillende partijen door de random verdeling voor elke partij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 16:32 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
Update: Weken verder en veel sprongen vooruit gemaakt. Zowel het basisspel als de uitbreidingen voor gevorderden krijgen inmiddels vaste vorm. Wordt heel bijzonder. Het is nu tijd om hier een tekenaar bij te vinden. Dit spel doe ik niet met de eerdere Cwali-spellen tekenaars. Wie wil je dat dit tekent? Tips welkom!
Wat voor een tekenwerk? Thema: In het spel moet je kennis van bouwen (hout/steen/glas) vergaren om gebouwen te kunnen bouwen. Daarbij denk ik aan kleine gebouwen, met de nadruk in het tekenwerk op balken/planken, grote stenen en ruiten. Dat idee kan de tekenaar vrij extreem doorvoeren. De Stal voor 1 paard in het plaatje, klein gebouwtje met groot rood-op-wit kruis als hospitaal, klein schooltje met SCHOOL boven de ingang, Kluizenaarshuis is natuurlijk klein. Als Kazerne een simpel barakje met een groot rokend kanon ervoor. De uitgebreidste tegel mag wel een "kasteeltje" tonen. Ik denk dus meer aan de simpele-boerderij-stijl van Agricola dan aan de bouwwerken op de 7-Wonders-spelertegels. Qua doelgroep moet het zowel familiespelers als gamers aanspreken.
Plaatjes hieronder toont 1 van de laatste prototypes. Je ziet nu 2 half-jaar tegels welke het tijdspoor vormen, ipv. de 3 weektegels. De oranje tegels zijn speciale gebouwen: School-Gevangenis-Stal-Kazerne-Ziekenhuis-Grafsteen-Krachthonk-Kluizenaar-Wetenschapper. Deze brengen rampspoed of voorspoed voor jezelf of juist voor de andere spelers. Dit geeft veel extra lagen in de timing en inschattingen. Een aantal zitten in het basisspel, de andere kun je toevoegen voor experts.
Bijlage:
De bijlage Smalltowns Advanced version month 18.jpg is niet langer beschikbaar.
Bijlage:
De bijlage Smalltowns basic game month 2.jpg is niet langer beschikbaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 16:51 
8. London (first edition) (2010)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Mooi dat het spel zich goed verder ontwikkelt.

Cwali schreef:
Wie wil je dat dit tekent? Tips welkom!


Mijn favoriet blijft Franz Vohwinkel. Zie die maar eens te krijgen ;-).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 17:01 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik vind de gebouwtjes in 'Founders of the Empire' erg leuk en heb het spel ook gewoon op basis van de grafische representatie gekocht.
Afbeelding

Ik kan er zo direct geen ander mee bedenken, maar weet wel dat ik al spellen gespeeld heb die niet door de heilige drievuldigheid geïllustreerd zijn en die ik toch ook erg knap vond.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 18:27 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
The Iced One schreef:
...de heilige drievuldigheid....

De wat? Vohwinkel/Menzel/Delval?

Alessandra Cimatoribus
Franz Vohwinkel
Rolf Vogt
Claus Stephan
Christof Tisch
Élise Plessis
Marcel-Andre Casasola Merkle

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 22:20 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
The Iced One schreef:
Ik vind de gebouwtjes in 'Founders of the Empire' erg leuk en heb het spel ook gewoon op basis van de grafische representatie gekocht.
Afbeelding

Inderdaad erg mooi en duidelijk. Maar ik vind die Andrey Shcherbakov niet online. De cover van dat spel is trouwens wel vreemd qua dieptes en losse delen. Dat zou Rembrandt ...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: *Gold Diggers*
BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 22:36 
Uitgever

Berichten: 225
Woonplaats: Maastricht
BaSL schreef:
The Iced One schreef:
...de heilige drievuldigheid....

De wat? Vohwinkel/Menzel/Delval?

Alessandra Cimatoribus
Franz Vohwinkel
Rolf Vogt
Claus Stephan
Christof Tisch
Élise Plessis
Marcel-Andre Casasola Merkle

Christof ken ik natuurlijk goed. :) Maar de geschikte voor dit spel zit hier niet echt bij. Behalve Franz natuurlijk, maar ik hou het graag ietsje "alternatiever". En ik wil zo snel mogelijk verder met dit spel, ik denk dat hij een wachtlijstje heeft.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - *Gold Diggers*  

Gebruikers die deze topic waarderen

Noviomagum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Cwali, Samara



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®