Bijlage:
De bijlage Gouddelvers.jpg is niet langer beschikbaar.
*Gold Diggers* is de werktitel van een prototype-spel dat ik zaterdag meeneem naar de spellendag in Utrecht. Voor wie daar bij is, leg ik het spel hier uit. Het is nog vrij nieuw. Ik probeer het zaterdag graag uit.
Op de foto zie je het complete spel. Het heeft geen tekenwerk/plaatjes (en de zwarte meeples stellen paarden voor), maar het is een thematisch logisch spel.
Spelregels zijn kort, maar tactiek/strategie is diep.
((2-5 spelers / 30-40 minuten / vanaf 10 jaar))
- Doel van het spel is zo veel mogelijk goud te delven.
- Er is op 24 plaatsen goud te delven, in hoeveelheid variërend van 1 tot 7 goud (punten aan het einde van het spel). De gouddelfplaatsen zijn de groene tegels in de foto, liggend in een rooster met een verticale en horizontale as.
- Voor elk van de tegels op het bord zie je aan de linker bordrand het aantal gouddelvers dat je nodig hebt voor deze tegel. Je eigen gouddelvers zijn de meeples op het dagen-spoor onderin de foto. Ieder begint met 3 gouddelvers.
- Aan de onderrand van het spelbord zie je hoeveel dagen deze gouddelvers nodig hebben voor de tegels.
- Een houweel (blauw vierkant), zeef (rode cirkel) of schep (oranje driehoek) kun je bemachtigen door met het juiste aantal gouddelvers het juiste aantal dagen vooruit te bewegen op het dagen-spoor. (Dat tijdspoor bestaat uit 3 losse (te verplaatsen) week-tegels). Je behoudt je houwelen (max. 3) en zeven (max. 2) en schep (max. 1) gedurende het hele spel. (Alles wat je in dit spel wint, behoud je!)
- Op de goudelvingplaats-tegels zie je ook nog of je 0, 1, 2 of 3 houwelen, 0, 1 of 2 zeven en geen of 1 schep nodig hebt om het goud te kunnen delven (de tegel te bemachtigen).
- Op het tijdspoor is steeds de achterste gouddelver aan zet. Je kan meer dan 1 gouddelver gebruiken als deze allemaal op de huidige dag staan.
- Naast een tegel van het bord bemachtigen, kun je voor je gouddelvers uit 4 andere acties kiezen:
-- Vakantiedagen: Schuif je gouddelver naar de eerstvolgende dag waarop andere gouddelver(s) van jou staan.
-- Paard mennen: Kost 1 gouddelver 4 dagen tijd . Het paard voeg je toe onder je meeple. (Ik heb nu niets beters dan de zwarte meeples als paarden, zie foto.)
-- Krachttraining: Kost 1 gouddelver 8 dagen tijd. Z'n kracht verdubbelt, aangegeven door een meeple in jouw kleur op je meeple op het dagenspoor te leggen. Deze gouddelver telt nu voor 2, maar kan natuurlijk niet gesplitst worden.
-- Extra gouddelver: Kost 1 gouddelver 10 dagen tijd. Plaats een meeple in jouw kleur naast je meeple op het dagenspoor.
Voorbeeld: Op de foto is het spel ongeveer halverwege. Het is nu dinsdag en Blauw kan 2 gouddelvers aan het werk zetten. 1 van deze 2 zit op een paard. Daardoor is hij 1 dag sneller als er 2 tot 8 dagen nodig zijn, 2 dagen sneller bij een langere opdracht. Hij kan een collega achterop het paard met deze snelheid meenemen. Zijn er meer collega's noodzakelijk en hebben deze geen eigen paard, dan moet een aantal daarvan zich zonder paard vervoeren en geldt het tempo van de langzaamste: oftewel dan is er geen "tijdkorting". Blauw kan de tegel kiezen waarvoor 2 personen, 9 dagen, 3 houwelen en 2 zeven (blauw heeft dat precies, zie tegels bij de blauwe pionnen rechts naast het bord) nodig zijn. Deze levert 6 goudpunten op. Het paard zorgt dat Blauw deze tegel 2 dagen sneller kan bemachtigen, dus in 7 ipv. 9 dagen. Blauw beweegt hiervoor zijn 2 meeples en het paard naar dinsdag volgende week. Daar heeft Blauw al een gouddelver met dubbele kracht. Zodat Blauw volgende week veel opties heeft en niet snel "vakantiedagen" hoeft te verspillen. Na Blauw's zet is het woensdag en is Geel aan zet.
Timing is op verschillende manieren belangrijk in het spel. Probeer het maar uit.