ozymandias schreef:
Wel 1 vraagje/opmerking, in de spelregels lazen we dat monsters naar edelstenen bewegen als ze er naast staan. Maar daar stond van in vermeld in de legende 4. Is het dan nog niet van toepassing voor legende 4?
Verder monsters kunnen sowieso niet voorbij gelopen worden ook niet na dat het alarm al geslagen heeft hé?
Boogschutter of iemand in het bezit van een boog, verliezen enkel bij het eerste uur van een monster wanneer het alarm nog niet geslagen is? Als het alarm geslagen is, en er wordt daarna een nieuw gevecht aangegaan verloopt het volgens de normale spelregels?
Ah ja wanneer je een edelsteen wil oprapen moet je daar stoppen zoals bij mistfiches? zo hebben we het gespeeld. Er werd misschien wel geopperd dat je misschien wel edelstenen kon oprapen tijdens een loopbeweging, maar daar vond ik niet van in terug in de regels. Dus hebben we gespeeld volgens het principe van de mistfiches.
Oh ja de schatkamer hebben we links laten liggen ... we zijn vol voor de edelstenen gegaan en het verslaan van skralls en gors ... N-fiche was eentje opgeschoven (lag op L) en we hebben net op tijd (stonden op K) het goud en edelstenen kunnen afleveren op veld 60.
- Pas bij legende 5 kunnen monsters naar een aangrenzend veld met een edelsteen worden gelokt.
- Als de kaart "Alarm" nog niet is voorgelezen, mogen helden geen monsters passeren. Als deze kaart wél is voorgelezen, dan mogen monsters zoals gebruikelijk worden gepasseerd.
- Je moet in het eerste uur dat je een monster vanaf een aangrenzend veld aanvalt, het monster compleet uitschakelen; dat wil zeggen dat het monster 0 wilskrachtpunten overheeft na de gevechtsronde. Als het monster nog minimaal 1 wilskrachtpunt heeft, is het niet in het eerste uur verslagen en moet de kaart "Alarm" worden voorgelezen. De helden die aanvallen hoeven dus niet persé "te verliezen"; als ze niet genoeg wilskrachtpunten van het monster verslaan is dat onvoldoende om te voorkomen dat de kaart "Alarm" moet worden voorgelezen.
Is het alarm eenmaal geslagen, dan gaat het spel volgens de normale regels verder.
Probeer dus om zolang mogelijk uit te stellen dat de kaart "Alarm" moet worden voorgelezen; samen aanvallen dus; boogschutter en een held met een boog.
- Je kunt een edelsteen inderdaad alleen oprapen als je op dat veld stopt. Je kunt wel al een edelsteen omdraaien met een verrekijker vanaf een aangrenzend veld. Zodoende kun je zien of het de moeite is om de edelsteen op te rapen en het risico van wilskrachtpuntenverlies door een vuurbal te nemen.
- De schatkamer is een leuke optie als er een held in de buurt staat, die nog een paar uur over een het idee heeft niet op een andere manier nuttig te kunnen zijn. Het is niet nodig om de schatkamer te betreden.
Helaas niet beschikbaar in het Nederlands, maar zeker de moeite waard om te spelen op de achterkant van het speelbord:
Liberating the MineSucces met legende 5 en doe de groeten aan Tarok!