Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 10:39 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Afbeelding

Citaat:
Onafhankelijke vakjury selecteert de beste gezelschapsspellen van de afgelopen jaargang


De jury van de Nederlandse Spellenprijs, de kwaliteitsprijs voor in het Nederlands gepubliceerde gezelschapsspellen, heeft vandaag uit ruim 70 gepubliceerde bord- en kaartspellen de nominaties voor de Nederlandse Spellenprijs 2015 bekendgemaakt. In de categorie familiespellen gaan de nominaties naar Camel Up, Splendor en Sushi Go. Bij de expertspellen gaan de nominaties naar Concordia, The Golden Ages en Istanbul.

De Nederlandse Spellenprijs wordt dit jaar voor de vijftiende keer uitgereikt. De prijs is verdeeld in twee categorieën: de Nederlandse Spellenprijs voor familiespellen en de Nederlandse Spellenprijs voor expertspellen. Een familiespel is zonder meer geschikt voor een groot publiek, waaronder kinderen vanaf 8 jaar. Een expertspel is geschikt voor spelers met iets meer speelervaring. Een vakjury van 10 experts uit de markt kiest de genomineerden en de uiteindelijke winnaars. De jury kijkt hierbij met name naar kwaliteit, speelplezier en originaliteit.

De genomineerden in de categorie familiespellen:

Camel Up, een bordspel voor 2-8 spelers over een vlotte kamelenrace met weddenschappen, ontworpen door Steffen Bogen, uitgegeven door 999 Games.

Splendor, een kaartspel voor 2-4 spelers over het zo voordelig mogelijk verzamelen van edelstenen, ontworpen door Marc André, uitgegeven door Space Cowboys (distributie: Selecta Spel & Hobby).

Sushi Go!, een kaartspel voor 2-5 spelers over het verzamelen van Japanse lekkernijen uit een rondgaande kaartenvoorraad, ontworpen door Phil Walker-Harding, uitgegeven door White Goblin Games.

De genomineerden in de categorie expertspellen:

Concordia, een bordspel voor 2-5 spelers over de ontwikkeling van een Romeins handelsimperium, ontworpen door Mac Gerdts, uitgegeven door 999 Games.

The Golden Ages, een bordspel voor 2-4 spelers over de opkomst en groei van beschavingen, ontworpen door Luigi Ferrini, uitgegeven door Quined Games.

Istanbul, een bordspel voor 2-5 spelers over handel en logistiek op de bazaar, ontworpen door Rüdiger Dorn, uitgegeven door White Goblin Games.

Bekendmaking winnaars

Op zaterdag 30 mei komt de jury bijeen om de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs in de beide categorieën te bepalen. Deze besloten verkiezing vindt plaats tijdens de Ducosim spellenbeurs in Theater De Flint in Amersfoort. Op deze beurs zullen de uitgevers hun genomineerde spellen aan het publiek presenteren. Op donderdag 11 juni worden de winnaars bekendgemaakt.

De Nederlandse Spellenprijs wordt komend najaar uitgereikt op het Spellenspektakel, de grootste spellenbeurs van de Benelux. Het Spellenspektakel vindt plaats op 7 en 8 november 2015 in het Beursgebouw te Eindhoven.

Over de Nederlandse Spellenprijs

De Nederlandse Spellenprijs is sinds 2001 de kwaliteitsprijs van Nederland voor in het Nederlands uitgegeven gezelschapsspellen. De Nederlandse Spellenprijs is met name bedoeld om de consument te informeren en een keurmerk aan te reiken. De prijs is een handvat bij de aankoop van gezelschapsspellen. Sinds 2013 kent de Nederlandse Spellenprijs een prijs voor familiespellen en een prijs voor expertspellen. De jury is samengesteld uit 10 onafhankelijke spellenkenners, waaronder winkeliers van speciaalzaken, speljournalisten en leden van spelverenigingen. De organisatie van de Nederlandse Spellenprijs vindt plaats onder auspiciën van Ducosim, een landelijke spellenvereniging met ca. 700 leden.


http://www.spellenprijs.nl/

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 10:44 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Mooie lijst al ben ik zeer verbaasd dat Machi Koro niet genomineerd is. :o


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:08 
6. Puerto Rico (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Mee eens.

Voor mij een leuker spel dan de drie genomineerden, maar zoveel mensen zoveel smaken :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:12 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Vind het wel eens leuk dat machi koro er niet bij zit. Splendor en Sushi Go vind ik beter.

Wel interessant dat Camel up ook hier scoort. Ik vind dat echt helemaal niets.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:49 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Met deze keuze kan ik me best vinden ... maar ik vraag me af waarom er bvb geen Caverna bij zit?

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:51 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 136
Woonplaats: België
Als familiespel zonder twijfel Camel Up. Zo eenvoudig, doch zo leuk. Al iedere keer een grote hit wanneer ie op tafel komt, bij jong en oud, bij casual als geek :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 11:54 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
ozymandias schreef:
Met deze keuze kan ik me best vinden ... maar ik vraag me af waarom er bvb geen Caverna bij zit?

Ik denk persoonlijk omdat Caverna teveel op Agricola lijkt maar dat is uiteraard mijn inschatting.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 12:02 
5. Catan: Cities & Knights (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Met deze nominaties verwacht ik overigens Splendor als winnaar bij de familiespellen.

De experspellen kan ik iets moeilijker inschatten omdat ik Concordia (nog) niet heb gespeeld. Mijns inziens zou het hier moeten gaan tussen Concordia en Istanbul. Golden Ages zit goed in elkaar, maar ziet er nog steeds uit alsof het een prototype betreft. Een voor mij terechte winnaar zou op alle punten goed moeten scoren.
(alhoewel ook het mooi of lelijk vinden van artwork natuurlijk een persoonlijke mening is)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 12:09 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
ozymandias schreef:
Met deze keuze kan ik me best vinden ... maar ik vraag me af waarom er bvb geen Caverna bij zit?


Is Caverna niet alweer uit 2013?


Hoe dan ook:
1. Splendor
2. Sushi Go

En in de andere categorie:
1. Istanbul

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 12:14 
5. Concordia (2013)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Machi Koro had hier zeker niet misstaan, al vind ik de andere drie ook leuk nog om aan de collectie toe te voegen, met Splendor als favoriet bij ons thuis. Van de expertspellen ken (en bezit) ik alleen Istanbul en die vind ik erg leuk. Hoop snel die andere twee op tafel te krijgen :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 13:13 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Bij Familie verwacht ik eerder Camel Up en bij expert zal het gaan tussen Istanbul en Concordia.
Istanbul heb ik zelf nog niet gespeeld, Concordia vind ik wel een goed spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 15:17 
4. Brass: Lancashire (2007)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Ik hoop dat de jury gaat voor de Golden Ages. Het vereist wat lef, want de andere twee spellen zijn er al langer en zijn goed ontvangen, ook in het buitenland. Golden Ages bevalt mij echter het beste van deze drie: een originele aanpak van het civ-genre met een nette speelduur en ook nog echte interactie op een centraal bord (dus niet alleen maar een centrale kaartenwinkel en sporenadministratie zoals in Nations of TtA. Ja laat de reacties maar komen.)
Bij de familiespellen hoop ik niet Camel Up. Dat is lollig voor een keertje, maar is verder wel volstrekt random tijdverdrijf. Bij de andere twee heb je nog wel wat zinnige beslissingen te nemen. Splendor zou ik dan kiezen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 15:27 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Bored Gaymer schreef:
ozymandias schreef:
Met deze keuze kan ik me best vinden ... maar ik vraag me af waarom er bvb geen Caverna bij zit?


Is Caverna niet alweer uit 2013?


Hoe dan ook:
1. Splendor
2. Sushi Go

En in de andere categorie:
1. Istanbul


Is inderdaad aangekondigd eind 2013 ... pas in de winkels 2014 ... dus :-) maar maakt inderdaad niet uit hij staat in mijn persoonlijke lijst ;-)

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 07 mei 2015, 23:27 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Genomineerde lijken veel de genomineerden van Spiel das Jahres. Ik hoop dat dit keer wel Splendor wint ipv Camel up! (Camel up! is namelijk zo ongebalanseerd is wat. Als je met 5 speelt kun je het beste als 3e mogen beginnen. Meestal staat bij etappe 3 al een kameel zover voor dat je dan gelijk als eerst het vijf punten kaartje kunt pakken voor de volgende etappe winnaar. De punten die je daar mee wint zijn er teveel in verhouding met wat de overige spelers dan nog kunnen pakken.)
Splendor staat niet voor niets al maanden op 1 bij boardgamegeek als het spel dat door de meest unieke (dus verschillende) spelers is gespeeld. Dat zegt denk ik wel genoeg.

Bij expertspellen hoop ik dat Istanbul wint. Het blijft elke keer een uitdaging om de beste route te vinden om je tegenstander voor te blijven. De bijna eindeloze verschillende begin opstellingen dragen daaraan bij.

Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat Colt Express niet is genomineerd. Dat spel is wellicht nog iets te recent maar veel leuker dan Camel up! vind ik maar niet beter dan Splendor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 mei 2015, 00:11 
1. Piraten & Kooplui (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 1366
Woonplaats: Hellevoetsluis (NL)
Als het aan mij lag, zou ik voor Splendor en Istanbul kiezen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2015  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Camel Up, Concordia, Golden Ages, Istanbul, Quined Games, Space Cowboys, Splendor, Sushi Go!, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®