Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



6 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 16:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Spelweekend in het Duitse Bochum

Van 1 tot en met 3 mei was ik uitgenodigd voor een ‘vriendschappelijk’ spelweekend in het Duitse Bochum, vlakbij Essen en dus midden in het Ruhrgebied. Dit zijn uitnodigingen die ik niet graag laat schieten, aangezien de gastheer en -dame diepe wortels in de Duitse spellenscène hebben en er dus ook spelauteurs en uitgevers op de gastenlijst staan. Ik was er vorig jaar gelukkig al eens eerder geweest, dus verbaasde ik me niet meer over de vele smalle wegen en moordende verkeersdrempels die naar een klein hotel (en onderdeel van een hotelvakschool) bij de plaatselijke volkstuintjes leidden. Daar aangekomen, bleek de zaal al met 30 genodigden te zijn gevuld en kon ik meteen aanschuiven – en daar is slechts weinig overtuigingskracht voor nodig.

Het spellenaanbod was zoals verwacht groot en veelvuldig, met de nadruk op actuele spellen en tot mijn genoegen ook een aantal prototypes van spellen die nog moeten uitkomen. Verder waren de spelauteurs Mathias Cramer en Andreas Molter aanwezig en had Peter Eggert zoals verwacht een hele serie toekomstige Eggert/Pegasus spellen meegenomen. Hier volgt een kort verslag van de interessante spellen die ik mocht bekijken en spelen.


My Village

In 2014 mocht ik een prototype van dit spel al eens uitproberen onder de naam ‘The Village dobbelspel’. Inmiddels is het klaar voor de productie en mocht ik de definitieve versie spelen. Iedere speler start met een eigen dorpsbordje, waarop hij zijn dorpelingen, geld en winstpunten kwijt kan. Bovendien staat op dit bordje de ‘levenscyclus’ van de dorpelingen in een aantal stappen. Iedere actie kost tijd en als de cirkel volledig is doorlopen, sterft er een dorpeling. Actiemotor in het spel zijn zeven witte en drie zwarte dobbelstenen. De startspeler gooit ze allemaal en haalt hier twee dobbelstenen uit met het voor hem gewenste aantal ogen. Dit getal kun je gebruiken om een gebouw op je dorp te activeren of om een uitbreiding te kopen, die je vervolgens aan één van de zijkanten aanlegt. Mits de betreffende dorpsbewoner nog leeft, uiteraard, want zonder handwerker geen wagenmakerij en zonder monnik geen kerk. Je kunt voor nieuwe aanwas in je dorp zorgen, maar dat kost ten eerste een zeldzame 3 of 11 en ten tweede een actie. Het liefst gebruik je daarvoor overigens witte dobbelstenen, want zwarte kosten ook nog eens dubbele actietijd voor je dorpelingen. De uitbreidingen dragen verschillende activeringsgetallen, waarbij je natuurlijk probeert om mooie combinaties te maken, zodat je met één worp een serie acties kunt uitvoeren. Dat vergt planning en geluk, en zo nu en dan ook de overname van de startspeler (kost een actie) om wat meer invloed op de dobbelstenen te hebben.

Afbeelding
My Village

My Village ziet er toegankelijker uit dan het oorspronkelijke bordspel, maar is zeker niet eenvoudiger. Er leiden weer tal van toegangswegen naar de zege, die pas zeker is als aan het einde (wanneer het centrale kerkhof vol is) de punten worden geteld. My Village wordt deze zomer geproduceerd en zal op Spiel 2015 in Essen verkrijgbaar zijn.


Camel Up Supercup

Na het succes van Camel Up in 2014 kon een uitbreiding natuurlijk niet uitblijven. Nog deze maand verschijnt daarom Camel Up Supercup. Hiermee kan het aantal spelers worden verhoogd naar 8 en wordt het parcours iets uitgebreid – in de vorm van een aanvullend spelbord dat je deels over het oude legt. De introductie van vijf aanvullende dobbelstenen met alleen een 1 of 2 op de zijden geven je bovendien de mogelijkheid om je favoriete kameel nog een extra push te geven. Deze dobbelstenen kun je ‘kopen’ met de bonuskaartjes die je krijgt als je de dobbelsteenpiramide gebruikt.

Afbeelding
Camel Up Supercup

De wedmogelijkheden zijn verder uitgebreid zodat je ook op een derde plaats kunt gokken en eventueel een samenwerking kunt aangaan met een medespeler om mee te delen in de winst. Visueel erg leuk is ook nog de ‘cameraman’, waarmee je geld verdient als hij een snapshot van een stapel kamelen kan maken: hoe hoger, hoe lucratiever natuurlijk. Uiteraard ben je niet verplicht om alle uitbreidingen te gebruiken en kun je een eigen mix maken.


Porta Nigra

Dit product van het succesvolle Kramer-Kiesling duo mocht ik een jaar geleden al spelen. In dit spel probeer je als een Romeinse bouwmeester in het oude Trier de stad van een muur te voorzien en de stadswijken met een aantal gebouwen te verfraaien. Je beweegt je bouwmeester over het bord met een vaste set actiekaarten waarvan je elke beurt 3 in de hand hebt om uit te kiezen. Met de actiekaarten kun je ook materialen inkopen en zgn. ‘Senator’ fiches pakken die je toegang geven tot extra acties, handlangers of statussymbolen voor extra winstpunten. Afgezien van de victory points voor sommige prestaties bleek het spel nauwelijks veranderd, dus voor een uitgebreide beschrijving verwijs ik naar mijn verslag van 2014. Porta Nigra zal in Essen te koop zijn; ik heb in elk geval al een exemplaar gereserveerd.

Afbeelding
Porta Nigra, de nieuwe topper van Kramer & Kiesling


Mombassa

Eens in de zoveel tijd brengt Eggert een ‘4 Tatzen Spiel’, oftewel een 4-klauwen spel. De klauwen geven de moeilijkheidsgraad aan en vier klauwen zijn het hoogst. Peter Eggert zelf noemt het een ‘Liebhaber-projekt’, want door de lage oplage en de hoge ontwikkelkosten zijn dit soort spellen nauwelijks winstgevend – zeker als je het met producten als Camel Up vergelijkt. Maar als echte spelliefhebber doet Eggert het toch en dat verdient mijns inziens een pluim. Ik had nog nauwelijks iets gezien of gehoord van Mombassa en was dus ook verbaasd dat het al zo goed als klaar is en op Spiel 2015 te spelen en te kopen is.

Afbeelding
Mombassa, voer voor veelspelers

Mombassa voert je naar het Afrikaanse continent in het imperiale tijdperk van de 18e eeuw. Hier strijden twee tot vijf grote handelsmaatschappijen om rijkdom en invloed. Zoals veel spellen van de laatste jaren (Concordia, Rokoko….) , start je met een set actiekaarten waaruit je een aantal selecteert voor je acties in de komende ronde (in het begin drie). Hiermee moet je meteen al vooruit plannen, want de kaarten die je nu uitspeelt, komen met een vertraging van minimaal twee rondes in je deck terug en kun je dus de volgende ronde met zekerheid niet gebruiken. De kaarten tonen afbeeldingen van producten (koffie, katoen, bananen), helmen of een boekhouder. Op de boekhouder na hebben de kaarten een waarde van 1 of 2. Hogere waardes zijn op de vrije markt verkrijgbaar. Met de acties probeer één van de twee hoofddoelen te ondersteunen: 1) het aantal actiekaarten per ronde verhogen (je start met drie, je kunt naar vijf) of je aandeel vergroten in de maatschappij die volgens jou veel waard is aan het einde van het spel. Dit doe je door (betere) actiekaarten op de vrije markt te kopen, tijdelijk de meerderheid in één van de maatschappijen te krijgen, een boekhouder of diamanthandelaar te gebruiken of een expeditie naar de binnenlanden te leiden. Bovendien kun je ook nog een handlanger inhuren, maar die is pas in de volgende ronde inzetbaar. Naast de actiekaarten heb je daarvoor actiestenen nodig: bij de start heb je er twee, maar ook dit aantal kun je uitbreiden. De weg naar de overwinning leidt via zes ontwikkelsporen die je vergelijkbaar met Russian Railroads nooit allemaal kunt gebruiken. Allereerst zijn er je eigen twee sporen op je persoonlijke bordje: ontginning van diamanten en boekhouding. Beide sporen leveren naast kleine beloningen op den duur een extra actiekaart op en een bonus aan overwinningspunten aan het einde van het spel. Daarnaast hebben alle vier maatschappijen (Mombassa, Cairo, Capetown, Saint-Louis) een eigen ontwikkelspoor lang de rand van het bord. Voortgang op dit spoor levert per maatschappij verschillende goodies op (zoals een extra actiesteen). Bovendien bereik je om de zoveel stapjes een ‘multiplicator’ op, waarmee de waarde van je aandelen stijgt en daarmee de kans op een overwinning wanneer alle bonussen worden geteld.

De eerste beurten in Mombassa leveren veel vraagtekens op omdat je niet weet wat alles waard is en waarop je je moet concentreren. Gaandeweg worden de mogelijkheden en verbindingen duidelijker, weet je in welke richting je wilt bewegen en plan je een of twee beurten vooruit. En krijg je net zoals ik een hele serie ‘leermomenten’ die je in een volgend spel wilt gebruiken. Spelauteur Alexander Pfister kennen we al van het in 2015 verschenen Port Royal, maar hiermee bewijst hij dat hij aanzienlijk meer in zijn mars heeft dan een leuk kaartspel. Op de website van Pegasus staat: “Mombasa ontvouwt tijdens het spelen een complex netwerk van strategische mogelijkheden die je naar steeds diepere lagen van het spel leiden”. Ik sluit me hier volledig bij aan: voor veelspelers een aanrader!


Spellen van Matthias Cramer

Voor wie de naam Matthias Cramer niet veel zegt, of -erger nog- hem verwart met Wolfgang Kramer: Matthias Cramer is de auteur van spellen als Glen More, Lancaster, Helvetia, Rokoko (co-auteur) en het recent verschenen Kraftwagen.

Kraftwagen

Dit spel kon ik uitgebreid spelen en beviel me goed. In die spel vertegenwoordig je een autoproducent die voor zijn luxe/snelle/goedkope bolides een betalende koper wil vinden. Uiteraard zit de concurrentie niet stil en moet je je auto’s voortdurend verder ontwikkelen, je concurrenten de loef afsteken en zo nu en dan ook de voorkeur van de koper beïnvloeden. Het speelt snel en biedt zeker aan het einde nog enkele leuke twists om de best betalende koper binnen te halen. Aangezien ik begrepen heb dat Kraftwagen al elders op deze website zijn verdiende aandacht zal krijgen, houd ik het hierbij.

Afbeelding
Kraftwagen (recensie in aantocht)

Renaissance

Renaissance is de werktitel van een spel waarbij je als adellijke familie je invloed in Europa probeert uit te breiden en bij voorkeur hele landen te domineren. Je ageert daarbij op vier gebieden: Handel, Militair, Huwelijk en Cultuur. Iedere speler heeft een eigen tableau waarop hij zijn actiestenen en handelsblokjes bewaart, maar de eigenlijke (inter)actie vindt natuurlijk plaats op de kaart van Europa zelf. Europa in de Renaissance is verdeeld in 4 grote rijken: Het Heilige Roomse Rijk (Duitsland-Oostenrijk-Italië), Spanje, Frankrijk en Engeland. In alle landen bevinden zich een aantal cirkels (politieke en militaire) waarin je stenen van je eigen kleur kunt zetten. Je krijgt overwinningspunten voor de meerderheid in de vier rijken, die uiteraard aan het einde van elke ronde geteld worden. Op zich allemaal niet verrassend nieuw, ware het niet dat de politieke en militaire cirkels steeds duo’s vormen waarin elke kleur maar één keer vertegenwoordig mag zijn. Als beide cirkels gevuld zijn, wordt de vergaarde ‘invloed’ verdeeld. Dat wil zeggen dat we in een zakje met goodies grijpen en daar enkele markers (meestal drie) uithalen. Degene die het laatst een steen heeft geplaatst, heeft de eerste keus….. Dit leidt in elk rijk weer tot tactische overwegingen: wie het eerst plaatst, heeft het initiatief, maar heeft bij de verdeling van de invloed tweede keus. En de markers uit de zak vertegenwoordigen maar al te vaak handelsblokjes die je nodig hebt voor je volgende acties. Dilemma, dilemma.

Afbeelding
Renaissance (prototype)

Los van alle politieke en militaire intriges moet je natuurlijk ook op andere gebieden actief zijn. Handel is essentieel, want hiermee vergaar je de kostbare handelsblokjes die je kunt ruilen en/of omzetten in de verschillende actiestenen. Ook hierin moet je weer samenwerken, want de vijf op de kaart afgebeelde handelsroutes hebben weer twee cirkels. Inderdaad, met de eerste steen bepaal je voor welke blokjes je gaat en degene die de tweede plaatst, heeft weer de eerste keus, grrrr. Militair en Huwelijk zijn nodig om stenen van je eigen fractie op de kaart van Europa te krijgen. Cultuur tenslotte geeft je toegang tot een aantal persoonlijkheden uit die tijd, die je extra acties of kortingen geven en aan het einde een bonus in overwinningspunten.

Los van al dit gekonkel moet je ook nog rekening houden met het feit dat bepaalde cirkels op de kaart een extra eindbonus geven, zoals voor de meeste havens of de hoogste adellijke titels. En je krijgt ook nog een leuke bonus als je de twee invloedstenen van je medespelers, die je aan het begin van het spel krijgt, op de kaart zet. – Een interessant tactisch element dat je soms heel nuttig kunt inzetten.

Renaissance is het tegendeel van een spel waarin je stil voor je uit bouwt zonder je al te veel met je medespelers te bemoeien. En toch speelt het vlot: inclusief uitleg duurde mijn eerste sessie nog geen twee uur. Nu nog hopen dat Matthias Cramer in afzienbare tijd een uitgever voor zijn spel vindt.

Jalla Jalla

Naast de meer uitdagende spellen, werkt Matthias Cramer ook aan een luchtiger spel met de moeilijkheidsgraad van Carcassonne. Jalla Jalla is een bouwspel waarbij je als Arabische handelaar een aantal lucratieve handelsroutes probeert te bouwen. Het bouwen gebeurt met kaartjes van 4×4 cm met kamelen e.d. in de voorgrond en (belangrijker) een landschap in de achtergrond. De landschappen passen niet vanzelfsprekend aan elkaar, dus je moet je best doen om de juiste kaartjes te vinden die jouw route links of rechts kunnen vergroten. Vind je geen passend kaartje, kun je altijd een nieuwe route beginnen, maar loop je het risico dat je deze niet kunt afmaken. De routes beginnen en eindigen altijd bij een stad: ook dat zijn kaartjes die je op een ‘passend’ moment aanbouwt.

De kaartjes zelf liggen op een rechthoekig actiespoor dat Matthias Cramer wel vaker gebruikt, zoals in Glenn More en Kraftwagen. Elke speler heeft een eigen actiesteen die hij over het actiespoor heen beweegt. Je mag in principe een kaartje pakken dat nog heel veel verder ligt, maar je bent pas aan de beurt als iedereen je weer heeft ingehaald. Ga je dus voor die mooie kaart verderop of neem je genoegen met een tweede of derde keus om eerder weer aan de beurt te zijn? Hierbij komt nog een extra probleem in het spel: een aantal kaartjes bevat een kale droge woestijn, die je niet kunt aanleggen en waar je alleen maar overheen mag wanneer je het vereiste aantal waterblokjes inlevert. Je hebt in het begin een aantal blauwe water-steentjes, maar je kunt die voorraad alleen maar aanvullen met oase-kaartjes en sommige steden-kaartjes. Hierbij is het dus de kunst om op tijd te stoppen en zodoende de achterste speler door zetdwang het vuile (droge) werk te laten opknappen. Enige planning is dus toch vereist om je niet (letterlijk) blauw te betalen ten gunste van enige hoonlachende medespelers.

Aan het einde worden uiteraard de punten (aantal kaartjes, plus punten van de steden plus eventuele bonus) geteld en krijg je nog wat strafpunten voor onafgemaakte routes. Voor de etymologen onder ons: ‘Jalla’ betekent in het Arabisch ‘opschieten!’ en past prima bij het spel: een snel spelend tussendoortje met een prettige mix van geluk en planning. Niet voor nadenkers!


Tekst en afbeeldingen: Bob Schubert

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2015/06/01/bob-in- ... itie-2015/


Laatst bijgewerkt door Bart op za 01 okt 2016, 18:14, in totaal 1 keer bewerkt.
toevoeging 2de deel verslag


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 20:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Via de feed is blijkbaar alleen de eerste helft binnengekomen.
De rest (nieuwe spelontwerpen van Matthias Cramer) vind je hier:
http://bordspeler.nl/2015/06/01/bob-in- ... ie-2015/2/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 20:24 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Hmm, mijn voornemen om mezelf dit jaar eens een dobbelspel met diepgang aan te schaffen wordt wel bemoeilijkt nu: My Village, Discoveries (van de maker van Lewis & Clark, een topspel), Roll for the galaxy en er zullen er ongetwijfeld nog wel komen. My village en Discoveries hebben alvast hun voor mijn spellengroepen iets toegankelijker thema mee.

Wel leuk zo'n kijkje 'achter de schermen' met al die prototypes en blikken in de toekomst!

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 20:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
The Iced One schreef:
Hmm, mijn voornemen om mezelf dit jaar eens een dobbelspel met diepgang aan te schaffen wordt wel bemoeilijkt nu: My Village, Discoveries (van de maker van Lewis & Clark, een topspel), Roll for the galaxy en er zullen er ongetwijfeld nog wel komen. My village en Discoveries hebben alvast hun voor mijn spellengroepen iets toegankelijker thema mee.

Wel leuk zo'n kijkje 'achter de schermen' met al die prototypes en blikken in de toekomst!


Vergeet het Nations dobbelspel niet. Die beviel mij erg goed (net als Roll For The Galaxy).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 22:24 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1028
Woonplaats: Steenwijk
Mombassa op de Essen lijst!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 jun 2015, 10:12 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Erwin schreef:
Vergeet het Nations dobbelspel niet. Die beviel mij erg goed (net als Roll For The Galaxy).

Is naar het schijnt idd ook erg goed, maar dat spreekt me visueel niet zo aan, anderzijds, wie weet ben ik na een potje gespeeld te hebben wel helemaal enthousiast... :)
Ik heb overigens wel Tiny Epic Galaxies gebackt op Kickstarter, maar dat gaat toch eerder naar het filler-type dan spel met diepgang.
Benieuwd of er nog gaan volgen...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
6 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Bob in Bochum (editie 2015)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

, Andreas Molter, Bob Schubert, Bochum 2015, Bordspeler.nl, Camel Up Supercup, Jalla Jalla, Kraftwagen, Mathias Cramer, Michael Kiesling, Mombassa, My Village, Pegasus, Peter Eggert, Porta Nigra, Renaissance, Spiel 2015, Wolfgang Kramer



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®