Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 19:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Vandaag ontving ik van Bergsala Enigma Benelux de volgende nieuwsbrief over seizoen 1 van de Nederlandse editie Pandemic Legacy.

Afbeelding Op 8 oktober vindt tijdens Spiel in Essen de wereldwijde release plaats van Pandemic Legacy. Pandemic Legacy is het geheel nieuwe en langverwachte spel in de populaire Pandemic reeks. Het stand-alone spel is bedacht door Matt Leacock (Pandemic) en Rob Daviau (Risk Legacy). In Pandemic Legacy neem je elementen mee van het ene spel naar het volgende. Beslissingen die de spelers in spel 1 maken, hebben daardoor invloed op spel 2, 3, en elk spel daarna dat met dit exemplaar van het spel gespeeld wordt. Iedere groep maakt andere beslissingen en beleeft daardoor het spel op een andere manier. Zo ontstaat voor elke groep spelers een uniek spel. Pandemic Legacy wordt op de markt gebracht in zowel een blauwe als een rode versie van de speeldoos. De inhoud van beide versies is gelijk.

Afbeelding

Hoewel de basisprincipes van het spel overeenkomsten vertoont met die van Pandemic, zijn er vanaf het begin duidelijke verschillen:

  • Paniekniveau: iedere stad heeft een paniekniveauveld waarop je het paniekniveau kunt markeren. Hoe meer uitbraken er in een stad plaatsvinden, hoe moeilijker het wordt om de stad binnen te komen.

  • Legacy-stapel: op sommige kaarten in de Legacy-stapel staat een STOP-symbool afgebeeld om te voorkomen dat de voortgang van het spel verraden wordt. De bovenste kaart geeft aan wanneer de spelers nieuwe kaarten mogen trekken. De spelers blijven vervolgens kaarten trekken tot er een nieuw STOP-symbool verschijnt.

  • Karakterkaarten: hoewel Legacy bekende karakterkaarten bevat, hebben ze meer eigenschappen dan in de oorspronkelijke Pandemic. Zo kun je je karakter een naam geven, kunnen ze relaties met elkaar hebben, een upgrade krijgen en zelfs gewond raken.

Er staan spelers tal van andere verrassingen te wachten, maar daarover kunnen we nu nog niets verklappen!

Bron: nieuwsbrief Bergsala Enigma Benelux.

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2015/06/15/pandemi ... seizoen-1/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 21:29 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 276
Woonplaats: Rijswijk
Klinkt alsof ze er een RPG sausje over gooien met dat je dingen meeneemt naar het volgende spel en je karakter namen kan geven enzo.

_________________
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 21:45 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 390
Woonplaats: Boechout
Deze houd ik op de radar. Overigens iemand enige ervaring met Risk Legacy? Is dat de moeite?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2015, 22:15 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb 15 potjes Risk Legacy gespeeld, misschien 'ns reviewen voor Ameritrash.. al wordt het nooit een echt leuke review vanwege de hoeveelheid spoilers..

Het is Risk, maar dan de snelle, vernieuwde Victory Point variant (Als je de capital van je tegenstander inpikt krijg je 1 VP, bij 3 (of later 4) win je. Door het spel heen verander je het bord, de winaar mag continenten een naam geven, of met stickers gebieden aantrekkelijker of minder aantrekkelijk maken... en er gebeuren nog wat fancy dingen die ik niet ga spoileren.

Ik zou zeggen, als je Risk leuk vindt, en zeker de moderne variant is Risk Legacy 'de' manier om het te spelen. Geef je helemaal niets om Risk, dan zou ik het laten liggen. Ik verheug me in elk geval erg op de Pandemic variant. Lijkt mij helemaal geweldig.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015, 07:46 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik heb begrepen dat je met Risk Legacy soms kaarten moet verscheuren. :thumbdown:
Dat is dus helemaal niets voor mij, ik probeer mijn spellen die ik met zuurverdiend geld heb gekocht zo mooi mogelijk te houden (sleeves, zipbags etc.).
Dus ik ben benieuwd hoe dat met Pandemic Legacy werkt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015, 09:44 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 154
Ik heb met mijn maandagavond groep Risk Legacy helemaal doorgespeeld (= 15 spelletjes). En wij hebben er ons goed mee vermaakt. Ja, in de basis is het Risk dus als dat spel je niet aanstaat dan moet je er niet aan beginnen.

Maar wat ik er geweldig aan vond, is het verhaal dat je samen maakt. Omdat iedereen de voorgeschiedenis kent wordt het echt jouw wereld en jouw spel. Alle acties daaromheen (schrijven op het bord, kaarten verscheuren, etc) helpen daarbij. Na 15 keer kan je het spel nog steeds spelen maar dan verandert het niet meer. Wij hebben in ieder geval de 16e keer gepland staan precies 1 jaar nadat we het de laatste keer gespeeld hebben.

For the record: je hoeft geen kaarten te verscheuren; je kan ze ook simpelweg onder de inlay stoppen maar je gaat dan wel in tegen de gedachte van het hele spel (beslissingen in het verleden zijn niet meer terug te draaien / keuzes die je maakt zijn definitief).

Helaas is mijn groep geen grote fan van coöps dus ik denk dat ik Pandemic Legacy niet op tafel ga krijgen maar ik kijk al wel reikhalzend uit naar Seafall (de andere Legacy game die er aan komt).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015, 12:04 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
roubosga schreef:
Ik heb begrepen dat je met Risk Legacy soms kaarten moet verscheuren. :thumbdown:
Dat is dus helemaal niets voor mij, ik probeer mijn spellen die ik met zuurverdiend geld heb gekocht zo mooi mogelijk te houden (sleeves, zipbags etc.).
Dus ik ben benieuwd hoe dat met Pandemic Legacy werkt.


Die kaarten 'moet' je inderdaad verscheuren. Je stickert ook nieuwe regels in het regelboek.. Dus niet te voorkomen. Als je het spel speelt met 5 spelers is het gewoon makkelijk, iedereen betaalt een 10 euro en daar zie je niets meer van terug. Je scheurt, stickert, tekent naar hartelust.

Risk Legacy kán je niet netjes houden en ik vermoed bij Pandemic Legacy exact hetzelfde.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015, 12:08 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 93
Woonplaats: Almelo, Nederland
Heerlijk lijkt me dat :) ben ook heel zuinig op mijn games maar dit zie ik net als de agenda's die ik vroeger op school had:
Helemaal ondergetekend en verscheurd.
Aan het eind van het jaar vertelde dat zijn eigen verhaal en nu nog is het leuk om daar eens op terug te kijken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 16 jun 2015, 15:50 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 164
Woonplaats: Veldhoven
Moenja schreef:
Helaas is mijn groep geen grote fan van coöps dus ik denk dat ik Pandemic Legacy niet op tafel ga krijgen maar ik kijk al wel reikhalzend uit naar Seafall (de andere Legacy game die er aan komt).

Jawel dat lukt best :P
En anders verbannen we wel wat mensen :twisted:

_________________
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 20:23 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 89
Woonplaats: Zoetermeer
Ben toch erg benieuwd naar dit spel. Ik heb geen flauw idee wat het hele season moet betekenen en heb Risk Legacy ook nooit gespeeld. Dus dit zal zeker een verassing voor mij worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 20:27 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
LarsButNotLeast schreef:
Ben toch erg benieuwd naar dit spel. Ik heb geen flauw idee wat het hele season moet betekenen en heb Risk Legacy ook nooit gespeeld. Dus dit zal zeker een verassing voor mij worden.


Een verassing gaat wel erg ver. Volgens mij is het niet de bedoeling dat je materiaal in de fik steekt. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 20:35 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Erwin schreef:
LarsButNotLeast schreef:
Ben toch erg benieuwd naar dit spel. Ik heb geen flauw idee wat het hele season moet betekenen en heb Risk Legacy ook nooit gespeeld. Dus dit zal zeker een verassing voor mij worden.


Een verassing gaat wel erg ver. Volgens mij is het niet de bedoeling dat je materiaal in de fik steekt. :lol:

Als ik het goed begrepen heb, is dat na een tiental speelsessies wel een optie aangezien het dan toch niet meer bruikbaar is :lol:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 22:47 
8. Small World (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 94
Woonplaats: Emmen
Klinkt opzich wel interessant alleen begrijp ik het dan goed dat na zoveel potjes je het spel hebt uitgespeeld en dus weg kan doen ( of in de fik steken als je wilt)
Ofwel herspeelbaarheid van 0?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 23:02 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
janeway schreef:
Klinkt opzich wel interessant alleen begrijp ik het dan goed dat na zoveel potjes je het spel hebt uitgespeeld en dus weg kan doen ( of in de fik steken als je wilt)
Ofwel herspeelbaarheid van 0?

Na 15 keer spelen verandert het spel niet meer verder.
En zeg eens eerlijk hoeveel spellen uit jouw collectie heb je meer dan 15 keer gespeeld?

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2015, 23:22 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Mja, het is een consumable game. Je koopt het met wat buddies en na afloop is het spel afgeschreven :P.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
23 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Pandemic Legacy seizoen 1  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Tags

Bergsala Enigma Benelux, Bordspeler.nl, Matt Leacock, Pandemic Legacy seizoen 1, Rob Daviau



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®