Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Formula D - regelvraag
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 12:59 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
In Formula D staat in de basis regels dat wanneer je 2 of 3 versnellingen terugschakeld dit 1 of 2 SP punten kost. In de volledige regels staat dat je bij het terugschakelen van 1 ook al een sp versnelling kost.
Bij de start van een F1 race van Monaco heb je maar 3 SP versnellingpunten. Na 3x terugschakelen ben je al je SP versnellingspunten al kwijt klopt dit onafhankelijk hoeveel versnellingen je heb teruggeschakeld. Klopt dit? Anders ben je halverwege alleen nog maar in staat om 1 versnelling terug te schakelen.

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 14:36 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
henk.rolleman schreef:
In Formula D staat in de basis regels dat wanneer je 2 of 3 versnellingen terugschakeld dit 1 of 2 SP punten kost. In de volledige regels staat dat je bij het terugschakelen van 1 ook al een sp versnelling kost.

Klopt dit? Anders ben je halverwege alleen nog maar in staat om 1 versnelling terug te schakelen.


Henk,

Foute vertaling van de regels volgens mij. Lees "versnelling terugschakelen" als "versnelling overslaan"

Je kan zonder penalisatie één versnelling lager schakelen. Ga je een of meerdere (max.3) versnellingen overslaan, dan krijg je strafpunten - zie tabel.

Formula D spelregels schreef:

BASISREGELS
Het terugschakelen:
Een wagen kan één maar ook twee of drie versnellingen terugschakelen en zal in deze gevallen in een hoger toerental geraken. Hierdoor verliest
deze 1 of 2 SP. Belangrijk: het is onmogelijk om 4 versnellingen terug te schakelen (om van de 6de naar de 1ste te gaan).

VOLLEDIGE REGELS
Het terugschakelen
Een wagen kan één, twee of drie versnellingen terugschakelen en zal in deze gevallen in een hoger toerental geraken. Hij verliest hierdoor een aantal SP (remmen, motor en versnellingsbak). Raadpleeg de onderstaande tabel om het juiste aantal SP te weten te komen. Belangrijk: het is onmogelijk om 4 versnellingen terug te schakelen (om van de 6de naar de 1ste te gaan).
Terugschakeling PS versnellingsbak PS remmen PS motor
1 versnelling 1 0 0
2 versnellingen 1 1 0
3 versnellingen 1 1 1

Heeft een wagen onvoldoende versnellingsbak-SP, dan kan hij enkel maar één versnelling terugschakelen tot het einde van de race.


Het voorbeeld dat ze geven, geeft ook aan dat het 'versnellingen overslaan' moet zijn: je kan geen 4 versnellingen terugschakelen (om van 6de naar 1ste te gaan). Dat is dus 5 versnellingen terugschakelen ofwel 4 overslaan, want gewoon 1 terugschakelen kan je altijd.

Zo Henk, nu hoop ik dat je zonder veel problemen je race kan uitrijden.

Wij hebben vanavond een Formula D-tornooitje met de club, dus wij gaan er ook een lap op geven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 15:16 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Bart bedankt voor je snelle duidelijke antwoord. Het is altijd prettig als iemand je het even precies kan vertellen hoe het zit.. Ik had al een vermoeden dat ik het niet goed begreep omdat je anders zo door je SP punten bent.

Dan stel ik gelijk nog een vraagje. In het regelboek staat het onderstaande bij het rijden in de bochten. Telt deze regel alleen als je uit een bocht in een ander bocht komt of ook wanneer je van uit een rechtstuk in een bocht komt?

"Beëindigt de wagen zijn beurt in een andere bocht, dan telt deze halte niet mee in de nieuwe bocht!" (pagina 5 van de volledige regels)

Heb je trouwens de uitbreiding van Sebring & Chicago al gereden?
De oude uitbreiding zijn die nog goed te gebruiken bij de laatste versie?

Vanavond heb ik een spelvond met collega's van mijn werk die ik het voor het eerst laat spelen. We beginnen eerste met de basis regels.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 17:35 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
henk.rolleman schreef:
Dan stel ik gelijk nog een vraagje. In het regelboek staat het onderstaande bij het rijden in de bochten. Telt deze regel alleen als je uit een bocht in een ander bocht komt of ook wanneer je van uit een rechtstuk in een bocht komt?

"Beëindigt de wagen zijn beurt in een andere bocht, dan telt deze halte niet mee in de nieuwe bocht!" (pagina 5 van de volledige regels)


Henk,

Normaal moet je één of meerdere keren stoppen in een bocht (zoals aangeduid op het spelbord). Stel dat je niet stopt in de eerste bocht en zo snel gaat dat je al in een volgende bocht terecht komt, DAN telt deze stop niet mee als halte in deze tweede bocht. Je bent dus verplicht -wil je geen extra strafpunten oplopen- om na deze stop nog het verplicht aantal haltes in de tweede bocht te nemen.

Formula D-basisspelregels schreef:
Verlaat een wagen een bocht, dan is het niet toegestaan om van rijbaan te veranderen, hij moet zijn weg vervolgen op dezelfde rijbaan die werd ingezet op het einde van de bocht. Beëindigt de wagen zijn beurt in een andere bocht, dan telt deze halte niet mee in de nieuwe bocht! Wordt een wagen geblokkeerd door
een andere, dan kan de verplaatsing niet meer verder gezet worden en is hij verplicht om te remmen.


henk.rolleman schreef:
Heb je trouwens de uitbreiding van Sebring & Chicago al gereden?


Nog niet. Er is een klein kansje dat Sebring er vanavond ook bij is. Trouwens nog geen ervaring met het streetracen.

henk.rolleman schreef:
De oude uitbreiding zijn die nog goed te gebruiken bij de laatste versie?


Oude circuits van Eurogames zijn zonder problemen met de nieuwe versie inwisselbaar.

henk.rolleman schreef:
Vanavond heb ik een spelvond met collega's van mijn werk die ik het voor het eerst laat spelen. We beginnen eerste met de basis regels.


Verstandig om met onervaren spelers rustig te beginnen. Maar weet dat de extra regels het spel nog veel beter maken.

Heel veel plezier!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 mei 2009, 17:54 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Nu het het tweede puntje me ook duidelijk :D
Dan kunnen vanavond lekker door Monaco knallen
:mrgreen:

Bedankt!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 nov 2009, 18:59 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Gisterenavond voor het eerst een potje Formula De gedaan met de basisregels.

Een vraag die we ons afvroegen:
- In de regels staat, dat je altijd de korste weg moet pakken. Geldt dit enkel bij rechte stukken of moet je ook altijd de binnen bocht pakken tenzij iemand daar al rijdt?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov 2009, 02:16 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
P.T. schreef:
Gisterenavond voor het eerst een potje Formula De gedaan met de basisregels.

Een vraag die we ons afvroegen:
- In de regels staat, dat je altijd de korste weg moet pakken. Geldt dit enkel bij rechte stukken of moet je ook altijd de binnen bocht pakken tenzij iemand daar al rijdt?


Ik heb even de spelregels van de nieuwe uitgave Formula D erbij genomen.

Rechte stukken: "Over de volledige lengte hiervan, is het de wagens toegestaan om de best mogelijke route te volgen en zich klaar te maken voor de volgende bocht.
Belangrijk: als gouden regel volg je steeds het kortst mogelijke traject dat het minst aantal vakjes beslaat."

Je mag dus de rijvakken kiezen. Advies is om (meestal) de kortste route te nemen, maar soms -afhankelijk van versnelling en komende bocht- zal je liever een vakje minder ver raken en daarom van rijvak wisselen.
Opgelet: "Het is niet toegestaan om te ‘zigzaggen’ op een recht stuk. M.a.w., je mag niet naar een andere rijbaan uitwijken om even later je beweging te eindigen op een vorige rijbaan."

Ook in de bochten kies je de weg die jou het beste uitkomt, afhankelijk van aantal keren dat je in deze bocht moet stoppen en de versnelling van je wagen. Enige voorwaarde in de bocht: je moet de pijltjes volgen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 nov 2009, 13:51 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Dank je voor de uitleg :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012, 03:08 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Nog een regelvraagje over Formula D:

Telt de slipstream ook in bochten of enkel op rechte stukken?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2012, 10:32 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
ditterio schreef:
Nog een regelvraagje over Formula D:

Telt de slipstream ook in bochten of enkel op rechte stukken?


Zo uit mijn hoofd ook in bochten, maar mocht je door de slipstream 'uit de bocht' schieten dan krijg je daarvoor zoals gebruikelijk wel schade aan je banden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2012, 00:07 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Tjoek schreef:
ditterio schreef:
Nog een regelvraagje over Formula D:

Telt de slipstream ook in bochten of enkel op rechte stukken?


Zo uit mijn hoofd ook in bochten, maar mocht je door de slipstream 'uit de bocht' schieten dan krijg je daarvoor zoals gebruikelijk wel schade aan je banden.

Klopt.

Verder nog uit de spelregels van de 999 Games-versie:

Citaat:
Slipstream
(...)
5-Als een racewagen door zuiging in een bocht komt kost dat 1 punt remmen, maar zonder dat hij een vakje minder rijdt (in dit speciale geval remt de wagen namelijk te laat door de zuiging).

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 12 jul 2012, 11:54 
Fabrieksmanager

Berichten: 832
Woonplaats: Rosmalen
Bart schreef:
Tjoek schreef:
ditterio schreef:
Nog een regelvraagje over Formula D:

Telt de slipstream ook in bochten of enkel op rechte stukken?


Zo uit mijn hoofd ook in bochten, maar mocht je door de slipstream 'uit de bocht' schieten dan krijg je daarvoor zoals gebruikelijk wel schade aan je banden.

Klopt.

Verder nog uit de spelregels van de 999 Games-versie:

Citaat:
Slipstream
(...)
5-Als een racewagen door zuiging in een bocht komt kost dat 1 punt remmen, maar zonder dat hij een vakje minder rijdt (in dit speciale geval remt de wagen namelijk te laat door de zuiging).


Ah prima toevoeging! Die was ik vergeten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 13 feb 2013, 21:41 
Matroos

Berichten: 43
Ik weet dat dit een oud topic is, maar het leek me de juiste plaats voor mijn vraag.

Vandaag voor de eerste keer Formula D gespeeld met de basisregels. Zeker met 2 spelers waren die een beetje te eenvoudig (je kan te gemakkelijk een bocht "missen") , dus ben ik de volledige regels aan het doornemen.

In mijn nederlandstalige spelregels staat dat je bij een pitstop alle remmen-SP terugkrijgt. Ik vond dat echter redelijk onlogisch en na even zoeken op het web dit gevonden:

http://www.headlesshollow.com/downloads ... D_v1.3.pdf

Hier wordt gezegd dat je bij een pitstop alle "tires-WP" terugkrijgt, dus de banden-SP.

Hoe spelen jullie dit? Is dit een foutje in de nederlandstalige spelregels? Of mis ik iets?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013, 23:11 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Blijkbaar zit er een fout in de Nederlandse spelregels.

Bij de optionele regels voor een pitstop lees je het volgende:
"Je stand bezit dan 2 algemene SP die je kan gebruiken om verloren SP terug aan te vullen (behalve de banden-SP). Stop je voor een pitstop, dan heb je de keuze uit de volgende drie opties:
Bandenstop: gelijkaardig met de volledige spelregels maar met het verschil dat je jouw banden
kan vervangen door een ander type.
... "

Hier wordt verwezen naar het vervangen van de banden. Dit lijkt me ook het meest logische.

Nederlandse samenvatting van de spelregels.
Nederlandse spelhulp.

Spelhulp oude versie Formula Dé

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013, 23:15 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
De links naar samenvatting en spelhulp zijn nu ook opgenomen in de BSM-spellendatabase: Formula D

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Formula D - regelvraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

Asmodee, Formula D



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®