Bart schreef:
Ik zie veel goede spellen de revue passeren, maar persoonlijk vind ik dat heel wat van de genoemde spellen al geen gatewayspellen meer zijn. Voor mij is een gatewayspel een spel waarmee je beginnende spelers over de streep kan trekken. Volgens mij schrik je hen net af met een weliswaar goed maar te moeilijk en complex spel.
Yep, helemaal mee eens.
Ik heb voorige week 5Tribes en Istanbul met uitbreiding uitgelegd en gespeeld met 2 keer andere nieuwe gamers.
Nieuw in die zin dat het eerste spel dat ik uitlegde en speelde Stone Age was.
Daarvoor kende zij alleen de spellen uit hun kindertijd.
Alle 4 razend enthousiast
Dus het volgende spel " ietsje moeilijker genomen" zie boven.
Die blikken waren geld waard en had hetzelfde resultaat of ik Terra Mistica aan een 5 jarige uitlegde.
Het spel was al in beide gevallen over de helft voordat de meesten het doorhadden.
Ik wou net opgeven met die spellen
verder herhalend uit te leggen.
Na een tweede potje ging het veeeeel vlotter en pakken leuker.
Alle 4 vergeleken ze de spellen voor mijn vrouw en mezelf en beschouwden beide spellen als veel moeilijker dan stenen tijdperk.
Als je veel spellen speelt gaat de lat van dit is pas moeilijk onherroepelijk naar boven.
Hierdoor ga je spontaan te moeilijke spellen spelen voor anderen.
Hier is totaal niets mis mee maar wel iets om rekening mee te houden.