Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





8 berichten | Pagina 1 van 1 |

Dominion uitbreiding
Intrige 35%  35%  [ 9 ]
Hijs de zeilen 12%  12%  [ 3 ]
De Alchemisten 8%  8%  [ 2 ]
Welvaart 19%  19%  [ 5 ]
Het Achterland 0%  0%  [ 0 ]
Overvloed 4%  4%  [ 1 ]
De Donkere Middeleeuwen 19%  19%  [ 5 ]
De Gilden 0%  0%  [ 0 ]
Avonturen 4%  4%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 26
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 11:51 
PIONier

Berichten: 2
Hallo allemaal,

Ik heb het Dominion basisspel en vind dit op zich wel leuk, maar ik loop tegen de volgende dingen aan:
- Ik mis een beetje interactie, vaak speel je je eigen beurt zonder dat dat direct invloed heeft op andere spelers.
- Het spel gaat vooral om het maken van een goed deck voor jezelf in plaats van het pesten van je tegenspelers, terwijl ik dat laatste ook leuk vind. Ja het zit er wel een beetje in, maar liever heb ik daar méér kaarten voor.
- Er zijn een aantal kaarten/kaartcombinaties best wel 'overpowered', waardoor iedereen voor dezelfde kaarten gaat en het spel wat mij betreft té snel af is. Ik vind het leuker als er op basis van 10 kaarten meerdere (even goede) strategieën mogelijk zijn, of dat het loont om van alle kaarten wat te hebben.

Nu weet ik dat er een heleboel uitbreidingen zijn, en ben ik eigenlijk op zoek naar uitbreidingen die dus zorgen voor meer interactie, meer 'pest' kaarten en meer strategische mogelijkheden. Ik ben benieuwd: Welke zouden jullie aanraden en waarom?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 12:16 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Juist daarom raad ik een andere deckbuilder aan:
Star Realms !!

Goedkoper dan enige uitbreiding van Dominion......
Waarom uitbreiding kopen van een spel waar je niet helemaal tevreden over bent?

(Maar intrige zou in deze dan wel de beste zijn)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 12:30 
PIONier

Berichten: 2
Ziet er op zich wel leuk uit, maar we spelen het over het algemeen met 4 personen.
Is Star Realms niet meer bedoeld voor 1 tegen 1?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 12:31 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
kodara schreef:
Ziet er op zich wel leuk uit, maar we spelen het over het algemeen met 4 personen.
Is Star Realms niet meer bedoeld voor 1 tegen 1?


Als je 2 decks koopt kan je ook met 4 spelen hoor !

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 13:44 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Star Realms is inderdaad vooral een 2-speler spel. Het is zeker leuk, maar wat ik daarin mis ten opzichte van Dominion is het bouwen van een "engine" - het verzamelen van kaarten die echt leuke combo's vormen. Juist de potjes met combo's zijn wat mij betreft interessant ten opzichte van de kritiek:
Citaat:
waardoor iedereen voor dezelfde kaarten gaat en het spel wat mij betreft té snel af is. Ik vind het leuker als er op basis van 10 kaarten meerdere (even goede) strategieën mogelijk zijn, of dat het loont om van alle kaarten wat te hebben.

Bij "meer interactie in Dominion" is de neiging al snel om "Intrige" te roepen, omdat hierin meer de nadruk op interactie is gelegd. Maar vaak gebeurt dat in de vorm van erg sterke aanvalskaarten, en dat leidt er dan juist weer toe dat iedereen dezelfde strategie kiest - of dat alle decks zo zwak worden dat niemand meer leuke dingen kan doen.

De leukste interactie komt wat mij betreft van de meer subtiele kaarten zoals Maskerade (Intrige) en Ambassadeur (Hijs de Zeilen).

Met de meeste sets na Hijs de Zeilen heb ik niet zo vaak gespeeld, dus die vind ik moeilijker in te schatten, maar in elke set zitten erg leuke kaarten en effecten die een nieuwe twist aan je potjes Dominion kunnen geven. Als je het concept van Dominion leuk vindt, dan is het zeker de moeite waard om een uitbreidingsset erbij te nemen.

Van de sets die ik goed ken, vind ik Hijs de Zeilen de beste aanrader om na de basisset mee verder te gaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016, 13:44 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Welvaart heeft meer interactie, maar niet altijd gericht op "pesten". Zoals bijvoorbeeld Raadszaal uit de basisset, waarbij anderen ook een kaart krijgen.

De Donkere Middeleeuwen heeft de meeste directe pest-kaarten. Het is wel een wat grotere set, dus er zitten ook veel andere kaarten in. De kaarten zijn ook meestal wat complexer.

Intrige en Hijs de Zeilen! zijn ook ook nog aan te raden.

Voor afwisseling zou ik een van de bovenste vier aanraden. Als je echt uitbreidingen met alleen maar pestkaarten zoekt, dan zijn die er eigenlijk niet. De meeste uitbreidingen zijn redelijk gebalanceerd. Pestkaarten zorgen ervoor dat het spel langer duurt, dus je wilt er ook weer niet teveel tegelijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2016, 10:47 
Joker

Berichten: 5
Welvaart geeft een tweede eindconditie aan het spel. Je kan het spel dus winnen/eindigen op een andere manier dan de provinciestapel of drie willekeurige stapels te ledigen. Creëert nieuwe strategieën.

Donkere middeleeuwen met zijn vernietigingsstrategieën doet ook weer iets anders.

Tot slot: vergeet alchemisten niet. Een tweede 'soort' geld creëert ook weer een nieuwe tactiek.

Langs de andere kant: hoeveel uitbreidingen je ook koopt, Dominion heeft altijd wel iets van 'met je eigen deck bezig zijn'. Echte interactie (zoals met Magic of zo) is er niet bij... Op zoek gaan naar alternatieve strategieën is niet gemakkelijk. En je zal in het begin veel verliezen. Maar het is o zo bevredigend als zo'n engine/strategie dan toch eens aanslaagt :lol:

P


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2016, 22:52 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Arkel
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Met vrienden speel ik daarom nu ook Star Realms, maar met vriendin Intrige ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Dominion uitbreidingen voor interactie en diversiteit  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®