Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gouden Ludo 2010
BerichtGeplaatst: ma 19 jul 2010, 22:41 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
De voordracht van spellen voor de Gouden Ludo 2010 is inmiddels gesloten. Hier is een overzicht te vinden van alle kanshebbende spellen:

http://www.goudenludo.be/gl10-overzicht.html

Hier worden vier spellen uit genomineerd die kans maken op deze prijs. Als jij deze spellen uit zou mogen kiezen; welke vier zouden het dan zijn?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Gouden Ludo 2010
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 00:12 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Bartjes! schreef:
Hier worden vier spellen uit genomineerd die kans maken op deze prijs. Als jij deze spellen uit zou mogen kiezen; welke vier zouden het dan zijn?


Mijn nominates (in alfabetische volgorde)

Hoogspanning - Friedeman Friese - 999 Games
Funkenschlag is bij de veelspelers al jaren een topper. Economie op zijn best. Aanvankelijk wil je niet te hard gaan, want de spelers die minder goed scoren krijgen voordeel bij het aankopen van grondstoffen en het verwerven van licenties in steden. Maar als je te lang wacht om te scoren, haal je het meestal niet meer. Dat heb ik al meermaals ondervonden.

Afbeelding

Rattus - Ase & Henrik Berg - White Goblin Games
Hoe laat ik zoveel mogelijk van mijn mensen de pest overleven? De zes standenkaarten geven je voordelen, maar maken je ook kwetsbaarder voor de pest. Vooral het lekker mekaar dwars zitten en combinaties van kaarten spreken me aan in Rattus.

Afbeelding

Seeland - Günter Burkhardt & Wolfgang Kramer - Ravensburger
Dit spel heeft een bordspel met een familieversie en een zijde met een meer strategische versie. Bij het droogleggen van de polders probeer je de juiste stukken grond en de voor jou meest interessante zaden te krijgen.

Afbeelding

Tobago - Bruce Allen - The Game Master
Ook Tobago is een spel dat zowel familie- als strategische spelers kan boeien. Origineel spelmechanisme om de ligging van de schatten beetje bij beetje te onthullen. Spannend wie uiteindelijk de meest waardevolle' schatten binnenhaalt. En bovendien een spelbord dat variabel opgebouwd kan worden.

Afbeelding

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 08:29 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Mijn shortlist, in alfabetische volgorde:

Endeavor
Fresco
Seeland
Tobago

Toch een beetje verbaasd over dé grote afwezige op de lijst:
Brug Naar De Hemel (999 Games)

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 13:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Hmmm... Lastig. Ik ken te weinig van de simpele spellen op die lijst om een eerlijke afweging te kunnen maken, en van de spellen die ik wel ken is het gros 'wel aardig'. Ik neig er daarom ook naar om in plaats van een shortlist te bedenken meteen de Gouden Ludo toe te kennen, en wel aan Endeavor. Een soepel lopend ontwikkelingsspel dat prima werkt bij alle speleraantallen (ga er maar eens aanstaan) en dat, om het góed te spelen, meer van je vraagt dan je op het eerste gezicht zou denken. De uitvoering is verder fraai en doordacht.

Titels die op de shortlist zouden belanden: Havanna, Small World en Hoogspanning. Als Brug naar de Hemel was opgenomen zou ik die waarschijnlijk uitruilen tegen Hoogspanning. Niet dat ik BndH zoveel beter vind dan Hoogspanning (in de verste verte niet, zelfs, alhoewel BndH een pittig-vriendelijk familiespel is), maar ik vind het vreemd om een in wezen oud spel als Funkenschlag in 2010 nog eens van een prijs te voorzien. Ook Brass lijdt aan dat euvel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 19:04 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
dominique schreef:
Toch een beetje verbaasd over dé grote afwezige op de lijst:
Brug Naar De Hemel (999 Games)


Ik zat net in de auto, onderweg naar huis, nog te denken dat ik 'Brug naar de hemel' blijkbaar over het hoofd gezien had.
Nu weet ik hoe dat komt: het spel staat niet op de nominatielijst. Vreemd inderdaad. Als uitgever had ik in plaats daarvan zeker andere spellen laten vallen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010, 19:27 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
dominique schreef:
Toch een beetje verbaasd over dé grote afwezige op de lijst: Brug Naar De Hemel (999 Games)


Mogelijk heeft 999 Games 'm niet aangemeld omdat ze voor dit spel al reclame kunnen maken met het Duitse SdJ+. Sommige andere titels kunnen wellicht de promotiewaarde van een kleinere prijs gebruiken?

Ik gruwel overigens van een spellenprijs waarbij uitgevers middels voordrachten invloed kunnen uitoefenen op het nominatieproces. Dit leek vlak voor mijn vertrek als jurylid ook de toekomst van de Nederlandse Spellenprijs te worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 09:54 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Lier (B)
Erwin schreef:
Ik gruwel overigens van een spellenprijs waarbij uitgevers middels voordrachten invloed kunnen uitoefenen op het nominatieproces.


Kan je dit ook even toelichten? Ik zie persoonlijk geen al te grote invloed zolang uitgever X niet op de hoogte is van de voordrachten van uitgever Y zolang de voordrachtperiode loopt.

Wat de "grootte" van de prijs betreft. Die vind ik erg relatief. Vandaag is de Gouden Ludo pas één keer uitgereikt. De bekendheid van de Nederlandse Spellenprijs was in het eerste jaar ook niet dezelfde als vandaag. Zulke dingen moeten groeien, en alles wijst er op dat de Gouden Ludo op het vlak van naambekendheid dit jaar vast en zeker een fikse groeischeut mag verwachten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 10:23 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Sven schreef:
Erwin schreef:
Ik gruwel overigens van een spellenprijs waarbij uitgevers middels voordrachten invloed kunnen uitoefenen op het nominatieproces.


Kan je dit ook even toelichten? Ik zie persoonlijk geen al te grote invloed zolang uitgever X niet op de hoogte is van de voordrachten van uitgever Y zolang de voordrachtperiode loopt.


Graag. Bij een voordrachtsysteem hebben uitgevers invloed op de nominatielijst. Een uitgever kan dan bijv. om commerciële redenen titels aanmelden of bewust buiten beeld laten. Een spellenprijs met invloed van commercieel belanghebbenden heeft voor mij weinig waarde.

Zie dit s.v.p. niet als een aanval op de Ludo. Ik denk er in algemene zin zo over. Ik was jurylid van de NSP, maar ben daar afgehaakt toen het deze kant op dreigde te gaan (al heb ik eerlijk gezegd geen idee van hun actuele toekomstplannen).

Sven schreef:
Wat de "grootte" van de prijs betreft. Die vind ik erg relatief. Vandaag is de Gouden Ludo pas één keer uitgereikt. De bekendheid van de Nederlandse Spellenprijs was in het eerste jaar ook niet dezelfde als vandaag. Zulke dingen moeten groeien, en alles wijst er op dat de Gouden Ludo op het vlak van naambekendheid dit jaar vast en zeker een fikse groeischeut mag verwachten.


Ik vergelijk de grootte van de Ludo met de grootte van het SdJ. Ik snap niet waarom je de NSP op deze manier in de vergelijking betrekt (de NSP is immers ook een relatief kleine prijs).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 11:18 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Uit de voorgedragen spellen heeft de volgende 'shortlist' onze voorkeur:
(In Alfabetische volgorde)

Carson City
Havanna
Hoogspanning
Small World


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 12:01 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Lier (B)
Erwin schreef:
Bij een voordrachtsysteem hebben uitgevers invloed op de nominatielijst. Een uitgever kan dan bijv. om commerciële redenen titels aanmelden of bewust buiten beeld laten.

Dat klopt, maar dan nog zullen de wel aangemelde titels getoetst worden aan de aanmeldingen van andere uitgevers. Dat zou dus net zo goed verkeerd kunnen uitdraaien. Maar goed, helemaal ongelijk heb je natuurlijk niet.

Anderzijds: in een systeem met aanmelding ben je als uitgever wel zeker dat je spel wordt opgemerkt door het panel of de jury. Uitgevers met minder commerciële slagkracht dreigen in een verkiezing zonder aanmeldingen helemaal uit de boot te vallen.

Erwin schreef:
Zie dit s.v.p. niet als een aanval op de Ludo.

Zo had ik het ook helemaal niet geïnterpreteerd. Geen last van lange tenen aan deze kant van het internet. :)

Erwin schreef:
Ik vergelijk de grootte van de Ludo met de grootte van het SdJ. Ik snap niet waarom je de NSP op deze manier in de vergelijking betrekt (de NSP is immers ook een relatief kleine prijs).

Je hebt gelijk. Ik heb de inhoud van jouw twee paragraafjes door elkaar gehaald. My mistake. SdJ is inderdaad buiten categorie.

Dat neemt niet weg dat de NSP ondertussen wel zichtbaar aanwezig is in de spellenwinkels (met stickertjes links en rechts) en de Gouden Ludo daar nog een behoorlijke weg heeft af te leggen. Maar zoals gezegd: daar zijn de vooruitzichten goed.

In ieder geval bedankt om één en ander te verduidelijken!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Gouden Ludo 2010
BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010, 07:53 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6306
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
De nominatie periode voor de Gouden Ludo loopt nog tot oktober. Dan zal de Forum-federatie vier spellen (uit de lijst van de 31 voorgedragen spellen) nomineren. Nu de vakantie voorbij is dit topic toch even terug onder de aandacht brengen.

Vervolgens krijgen de Spellenclubs uit Vlaanderen, samen met de clubs van de Forum-federatie, de kans om hun stem uit te brengen en de nieuwe winnaar van de Gouden Ludo te kiezen.

Welke vier spellen zou jij nomineren? Welk spel plaats jij met stip voorop als de uiteindelijke winnaar?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010, 10:10 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Citaat:
Ik gruwel overigens van een spellenprijs waarbij uitgevers middels voordrachten invloed kunnen uitoefenen op het nominatieproces. Dit leek vlak voor mijn vertrek als jurylid ook de toekomst van de Nederlandse Spellenprijs te worden.

Dat geldt ook voor mij. Op dit moment is het gelukkig nog niet zover met de Nederlandse Spellenprijs, dus ben ik nog niet vertrokken.
Neemt niet weg dat de huidige jury flink zal moeten worden uitgebreid om geloofwaardig te blijven.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010, 10:11 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
cymric schreef:
en wel aan Endeavor. Een soepel lopend ontwikkelingsspel dat prima werkt bij alle speleraantallen


Met 3 spelers vond ik het maar erg matig en zelfs enigszins saai.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Gouden Ludo 2010
BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010, 11:11 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik had op het ter zielen gegane Bordspelforum een tijdje geleden, naar aanleiding van discussie over precies dat onderwerp deze reactie geplaatst:

Ik schreef:
Vitriool schreef:
Speel het dan zeker niet met zijn drieën, want dat hebben wij wel gedaan en ook al begrijp ik het gevoel dat jij beschrijft, wij vonden er toch niet veel aan. Het spelbord is te groot, de dreiging van andere spelers is te klein, en ga zo maar door. Achteraf hebben we het er nog uitvoerig over gehad en zijn tot "de conclusie" gekomen (voor zover dat nog lukt zo laat op de avond) dat het met 4 ideaal moet zijn.

Op Boardgamegeek vind je vele discussies (zoals deze) over het 'open' bord bij kleinere speleraantallen, en iedereen die met de regels gaat knutselen komt na een tijdje tot de ontdekking dat het spel dat soort gehobby helemaal niet nodig heeft. Het punt is dat Endeavor met andere speleraantallen sterk van karakter verandert, en dat je je strategie daar ook op moet aanpassen. Probeer niet een idée fixe aan het spel op te dringen, maar kijk hoe je binnen het raamwerk zo goed mogelijk uit de voeten komt. En dan blijkt dat je met 3 spelers elkaar ook flink op de huid kan zitten: je zult wel moeten, want je hebt elkaar nodig om nieuwe werelddelen te ontsluiten; en als twee spelers elkaar zo 'helpen', moet nummer drie keihard meedoen wil hij nog een kans op winst hebben. En je moet weten welke kaarten er in de stapels zitten zodat je daar je plan op afstemt. (Een speelhulpje zoals deze is hier bittere noodzaak.)

Met zeer veel respect voor je grotere speelervaring: je slaat als het gaat om 3 speler-Endeavor de plank ernstig mis. Of het een prettig idee is dat je jezelf automatisch moet beperken tot een gedeelte van het bord is een ander verhaal, maar dat doet aan mijn stelling geen afbreuk: het spel werkt bij 3 spelers met wat ervaring wel, en goed ook.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Gouden Ludo 2010
BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 22:48 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Lier (B)
En de gelukkige genomineerden zijn (in alfabetische volgorde):

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Alle gezelschapsspellenclubs in Vlaanderen zullen nu worden uitgenodigd om door middel van stemming de uiteindelijke winnaar van de Gouden Ludo 2010 te bepalen. De bekendmaking en de uitreiking van de prijs zal op vrijdag 26 november gebeuren, aan de vooravond van Spel 2010.

Als jouw spellenclub voor 1 november geen e-mail van ons ontvangen heeft hieromtrent, geef dan even een seintje. Waarschijnlijk ontbreken dan gewoon de contactgegevens bij ons of zijn deze niet meer actueel.

_________________
[www.forumfederatie.be] [spel.forumfederatie.be] [www.goudenludo.be]


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Gouden Ludo 2010  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®