The Iced One schreef:
Dit spel klinkt heel erg als een variant van Roborally. Kan je vertellen waarin dit spel zich volgens jou onderscheidt van Roborally? Aangezien ik Roborally al bezit en dit spel graag op tafel leg, lijkt me dit spel op dit moment overbodig in mijn collectie. Of niet?
Ik snap dat je dit zegt, want het zijn beide "programmeerspellen". Het spelgevoel van Crash'Em is echter heel anders dan dat van RoboRally, vind ik. Belangrijke verschillen:
1. Crash'Em kent geen downtime. Iedereen moet tegelijkertijd en binnen 15 seconden zijn kaarten hebben neergelegd; je speelt het spel NIET zonder timer. Elke speler blijft dus ook tijdens het hele spel betrokken.
2. Crash'Em kent geen 'runaway leader' probleem, wat ik bij RoboRally nog wel eens gezien heb. Daar komt het wel eens voor - zeker als je een aantal borden aan elkaar hebt gelegd - dat één speler ver voor ligt, terwijl de andere spelers "achterin" nog aan het aanrommelen zijn en elkaar dwars zitten. Het is dan lastig om die persoon die aan kop ligt in te halen. Dat probleem heb je bij Crash'Em totaal niet, door twee factoren:
a. Het bord is nogal compact (oke, je kunt bij RoboRally ook op 1 bord spelen, maar Crash'Em is in tegenstelling tot RoboRally GEEN race)
b. Het slimme scoremechanisme: het heeft geen zin om je maar op 1 tegenstander te richten, want je scoort juist meer punten als je je op meerdere spelers richt. Kortom; je gaat veel bewuster elkaar opzoeken.
3. Als ik het me goed herinner, kun je bij RoboRally enkel "vast komen te zitten" met programmeerkaarten. Bij Crash'Em zijn er meerdere verschillende gevolgen van schade mogelijk.
Nogmaals; ik snap de vergelijking met RoboRally door het programmeren, maar Crash'Em is veel meer dan RoboRally een partyspel. Bovendien denk ik dus dat Crash'Em een aantal mogelijke 'problemen' van RoboRally heeft opgelost.
Lees ook even deze designer diary van ontwerper Michel Baudoin:
http://www.boardgamegeek.com/blogpost/5 ... ll-started