Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 maart 2016, 23:04 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Beste spelers, speelsters en/of speel-sterren

Hieronder poog ik de komende weken het ontstaan van Papa Paolo te beschrijven. Een soort van 'designers diary', zeg maar, waarin ik de weg van idee naar afgewerkt product in een aantal stappen uit de doeken doe. Wie zelf met het idee speelt om een gezelschapsspel te ontwikkelen, kan er eventueel iets van leren. Anderen zijn misschien nieuwsgierig om de verschillen tussen prototypes en afgewerkt product te ontdekken. Dit is in geen geval een volledige gids naar eeuwige roem. Veeleer een relaas van hoe een uit de hand gelopen hobby af en toe tot een verrassend resultaat kan leiden. De weg naar is er één van vallen en opstaan, boeiend maar vermoeiend, onzeker en vol spanning.

Stap 1: Starten vanuit spelconcept of vanuit spelthema?

Een spel start ofwel vanuit een idee voor een bepaald spelconcept ofwel vanuit een bepaald thema. Zo startte de ontwikkeling van 'Warlock' vanuit het idee om iets te maken met multifunctionele kaarten terwijl het idee voor 'In Flanders Fields' (nog in ontwikkeling) ontstond tijdens een tweedaagse studietrip te Ieper. Een spel over het belang van prikkeldraad tijdens de loopgravenoorlog.
In het eerste geval staat spelmechanisme centraal en lijkt het thema er vaak 'opgeplakt'. Optie twee levert misschien minder sterke spelmechanismen op.
Wat je ook als start voor jouw project kiest, het ultieme doel zou een cohesie van mechanisme en thema moeten zijn. Zo ontstaat een sterk thematisch spel waarin de spelmechanismen logisch, fris en enigszins vernieuwend aanvoelen. De natte droom van elke spelontwerper, vermoed ik.

Stap 2: De eerste krabbels.

Mijn ideeën ontstaan meestal terwijl ik fiets naar het werk. Eén uur per dag sluit ik mij af van de buitenwereld en vul ik mijn gedachten met allerhande ideeën. Meestal eindigt de rit met lichte hoofdpijn en waardeloze hersenspinsels. Nu en dan ben ik zo overtuigd van een idee dat het mij niet meer loslaat. Zo'n idee wil ik zo vlug mogelijk op papier zetten. In mijn rugzak steekt altijd een schrijfmap met kladpapier waarop ik die ideeën neerpen. Dit laat ik dan een paar weken rusten. In die periode overloop ik in gedachten verschillende opties en mechanismen. Wat leuk lijkt, voeg ik aan mijn krabbels toe. Zo zag Papa Paolo er op papier uit.
Bijlage:
De bijlage streetseerstekrabbelingen.jpg is niet langer beschikbaar.

Papa Paolo ontstond vanuit het idee om Warlock te vereenvoudigen. (Iets wat het eindresultaat niet doet vermoeden.)

Stap 3: Prototype 1.

Krabbels laten zich moeilijk spelen. Op een bepaald moment moet een speelbaar alternatief op tafel liggen. Een eerste idee direct in een prototype omvormen, levert in mijn geval meestal prullenbakmateriaal op. Daarom probeer ik vooraf mogelijke fouten op te sporen. Ik speel het spel als het ware in gedachten tegen mezelf om op die manier tegenstrijdigheden te ontdekken. Een afwijking volgens de ene, een gave volgens de andere. Als ik op die manier geen fouten meer vind, start ik met het ontwikkelen van een eerste prototype. Daarvoor maak ik dankbaar gebruik van google, photoshop, papier en een lamineermachine. Zo zag het eerste prototype 'Streets' er uit.

Bijlage:
De bijlage streets poging 1 spelmateriaal.jpg is niet langer beschikbaar.


Stap 4: De weg naar het eindproduct ligt geplaveid met prototypes.

De eerste keer speel ik een prototype altijd met mijn 2 broers. Zij zijn naast creatief ook eerlijk en kritisch. Na de bespreking maak ik een 'plusmin-blad'. 2 kolommen met links wat niet werkt en rechts waar ik op verder kan bouwen.
In het geval van Papa Paolo maakten zowel mijn broer als ik elk een prototype gebaseerd op dit blad.

Claude's versie (voor mijn versie gebruikte ik hetzelfde spelmateriaal, maar andere regels).
Bijlage:
De bijlage Cloclotest.jpg is niet langer beschikbaar.


Na een testfase van een tweetal weken (4 keer spelen), had ik het gevoel dat we nog niet op het juiste spoor zaten. Ik kon de slaap moeilijk vatten omdat ik steeds nadacht over de mogelijkheden van het prototype. En dan komt plots die ene belangrijke stap. De stap waardoor je voelt/weet: "Nu ben ik er!". Vanaf dan starten de testfases met andere spelers. Dit eerste definitieve 'testprototype' kreeg als werktitel 'ELEKTRAWINGS' mee.

Bijlage:
De bijlage elektrawings.jpg is niet langer beschikbaar.


Deze zaken werden veranderd: geen gebruik van grondstoffen meer, toevoegen van een spelerbord waardoor progressie mogelijk was, geen acties meer op de kaartjes, puntensysteem werd veranderd, volledig nieuw puntensysteem,.... (gewoon om aan te geven dat onderweg heel wat veranderd)

Stap 5: Het noodzakelijk kwaad, spelregels schrijven.

Vanaf het ogenblik dat ik 90% tevreden ben met een prototype, start ik met het schrijven van spelregels. Een taak waarvoor ik me echt naar mijn bureau moet slepen. Het samenstellen van voorbeelden, het opstellen van duidelijke tekst en uitleg, niks vergeten,... Het vraagt opperste concentratie. Ikzelf heb het spel al zo vaak gespeeld en vind alles duidelijk natuurlijk. Het verstaanbaar maken voor de andere spelers is minder eenvoudig dan het lijkt. De spelregels schrijf ik meestal in InDesign, voorbeelden maak ik met photoshop.
Voorbeeld eerste spelregels Elektrawings
Bijlage:
De bijlage Elektrawings rules.compressed.pdf is niet langer beschikbaar.


Stap 6: Op zoek naar een uitgever.

Nog zo'n taak waar ik niet naar uitkijk is het zoeken van een potentiële uitgever. Heel wat uitgevers sturen standaard antwoorden terug. De productielijn ligt al vast, ze ontvangen tientallen prototypes en hebben er de tijd niet voor, ze werken samen met vaste ontwerpers,... succes met jouw project en daarmee is de kous af.
Enkele voorbeelden:
sorry for answering so slow and thank you for submitting the rules to your new game. Unfortunately the game does not fit to our current plans for the upcoming catalog. I wish you good luck in finding a publisher though.
Best regards


Dear Mr. Vandenbogaerde,

thank you for showing us your game concept "Elektrawings" and your game “Warlock”. Unfortunately, we see no fit for your games in our program. Since we are publishing only a few games a year (chosen from over 400 proposals), we have to turn down a large quantity of fine game concepts.
However, we wish you and your game concepts elsewhere a lot of success and hope that you keep having further good game ideas.
With kind regards


Een aantal uitgevers (waarvan ik de namen nu wel vergeten ben zeker ) beantwoorden dergelijke mails niet. Uitzonderlijk is er interesse en wordt een prototype gevraagd. Bedrijven waarmee ik in die zin goede ervaringen heb zijn Eggertspiele, Hans im Glück, Histogames en Quined Games. Die uitgevers speelden niet alleen het prototype, ze gaven ook bruikbare feedbak.


Dear Fabrice,
with regrets, I have to inform you that we will not proceed our work on Elektrawings. The game has a lot of elements that we liked. But all together, it did not trigger enough emotions.
There is one change we though made the game a little more fun: We randomised the bribe. We just shuffled all the money (1,1,2,2,2,2,3,3) and placed it randomly on the edge of each row and column.
What we really liked, was the deep strategy. There is a lot players can pay attention to. The rules and scoring are relatively simple for a game with that many possibilities. So we enjoyed playing your game and we would like to hear from you again.


Aangezien die uitgevers inderdaad weinig tijd (kunnen) besteden aan niet of minder bekende auteurs probeer ik direct hun aandacht te trekken. Dit doe ik niet met een 14 pagina lang spelregelboek maar met een korte presentatie.

Bijlage:
Elektrawings rules.compressed.pdf [1.26 MiB]
214 keer gedownload


Stap 7: Bingo! Enkele dagen Euforie.

Optornen tegen auteurs als Knizia, Teuber, Feld...is bijna onbegonnen werk. Om nog maar te zwijgen van al het kickstarter geweld. Naast een degelijk spelconcept is er ook heel wat geluk nodig.
De feedback van Hans im Glück resulteerde in een aanpassing van het thema en een aantal speltechnische details. Dit prototype stelde ik voor aan Quined tijdens Spel in Antwerpen. Ik hoef niet te vertellen dat dit gepaard gaat met een stevige portie zenuwen. Ik speelde het spel samen met Rafaël en Arno en haalde een score van 21 (terwijl dit meestal rond de 30 draait.) Rafaël won en Arno scoorde nog zwakker dan ikzelf. Tijdens het spelen concentreerde ik me steeds op de gezichten van mijn tegenstrevers, kon ik aan hun gelaatsuitdrukking al vermoeden wat ze ervan dachten? Gelukkig gaf Arno vrij snel aan dat hij het een fantastisch spel vond. Bingo dus. We praatten nog wat na over ontwerp en design, voldaan en euforisch reed ik daarna terug richting Kortrijk.

Stap 8: Samenwerken met uitgever en designers.

Quined is een vrij kleine uitgeverij. Het is dus niet zo dat eenmaal het prototype aanvaard wordt, de kous daarmee af is. Er moet vrij nauw samengewerkt worden met uitgever (Arno Quispel), Auteur (ikzelf), Lay-out en project manager (Rafaël Theunis) en tekenaar (David Cochard). Dit contact verloopt telefonisch, via mail, Skype en als het nodig is in levende lijve. Hieronder een aantal vragen waarop een antwoord gezocht moet worden:
Werken we met een spelbord? Hoe moeten de stadstegels er uitzien? Hoe dik moeten ze zijn? Kiezen we munten of biljetten? Welke kleuren gebruiken we voor de spelers? Welke kleuren gebruiken we voor de acties op het spelbord? Hoe zorgen we voor een optimale verhouding gebruiksvriendelijkheid/kwaliteit en uitzicht? Welke voorbeelden moeten de spelregels zeker bevatten, wat is overbodig? Welke vorm geven we de pionnen en pizza's?
Enz...
Deze vragen worden beantwoord vanuit verschillende perspectieven. Hoewel de scheidingslijn niet altijd even duidelijk is, durf ik aanhalen dat Rafaël focust op uitzicht, vormgeving en eigenheid (huisstijl niet verloochenen). Ikzelf focus vooral op juistheid en duidelijkheid. Arno geeft opmerkingen van allerlei aard en David tekent er op los. De voorstellen van David worden geëvalueerd en daarna gecorrigeerd. Zo ontstaan uiteindelijk definitieve tekeningen. Hieronder een overzichtje.

Bijlage:
Elektrawings presentation.pptx [1.34 MiB]
246 keer gedownload


Laatst bijgewerkt door Fabrice op zo 24 apr 2016, 11:29, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2016, 15:20 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Doorgaan hoor! :thumbup:
Heel interessant, ik herken mezelf er helemaal in.
Maar bij mij zal het wel nooit zo ver komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2016, 17:14 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Heel leuk om te lezen Fabrice! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 maart 2016, 15:24 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Leuk dat je dit deelt!

En deels heel herkenbaar idd...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 19 maart 2016, 13:29 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Een klein stukje verder geschreven, vragen en of opmerkingen zijn meer dan welkom.
Prettig weekend

Fabrice


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 11:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Toegevoegd:
spelregels schrijven + voorbeeld
Uitgever zoeken + enkele voorbeelden van hun reacties
Bingo

Groet

Fabrice


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 maart 2016, 16:53 
Regenmaker

Berichten: 297
Woonplaats: Amersfoort
Wat ontzettend leuk om te lezen. Ik ben benieuwd naar de volgende artikelen. Lijkt me leuk om zelf ook eens zo'n traject te doorlopen. Maar het ontbreekt me aan de creativiteit om een innoverend spelconcept te bedenken. Alle hulde voor mensen die dat wel hebben!

_________________
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 12:57 
3. Terra Mystica (2012)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Erg leuk om te lezen Fabrice. In het Engels vertalen en dan wil BGG het hopelijk ook publiceren, wanneer het spel verschijnt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 13:52 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
MichielH schreef:
Erg leuk om te lezen Fabrice. In het Engels vertalen en dan wil BGG het hopelijk ook publiceren, wanneer het spel verschijnt.


Goed idee, zou ik zeker proberen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 19:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Dat is inderdaad een goed idee. Als ik er de tijd voor vind, begin ik er aan. Eerst ga ik een paar dagen fietsen onder de Spaanse zon, daarna werk ik het Nederlands gedeelte af en vervolgens start ik aan de Engelse versie. 't Zal wel nogal stoffig Engels zijn, vrees ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 29 maart 2016, 20:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
fabbe1 schreef:
Dat is inderdaad een goed idee. Als ik er de tijd voor vind, begin ik er aan. Eerst ga ik een paar dagen fietsen onder de Spaanse zon, daarna werk ik het Nederlands gedeelte af en vervolgens start ik aan de Engelse versie. 't Zal wel nogal stoffig Engels zijn, vrees ik.


Vraag hier anders om hulp van een forumlid dat het Engels perfect beheerst. Die zullen er vast zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 09 apr 2016, 15:07 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Erwin schreef:
fabbe1 schreef:
Dat is inderdaad een goed idee. Als ik er de tijd voor vind, begin ik er aan. Eerst ga ik een paar dagen fietsen onder de Spaanse zon, daarna werk ik het Nederlands gedeelte af en vervolgens start ik aan de Engelse versie. 't Zal wel nogal stoffig Engels zijn, vrees ik.


Vraag hier anders om hulp van een forumlid dat het Engels perfect beheerst. Die zullen er vast zijn.


Help!

+ Deeltje samenwerken met uitgeverij en designers toegevoegd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 11:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
Vanwege de beperking tot maximaal 10 bijlagen. Hieronder het vervolg van mijn relaas.
In stap 9 laat ik jullie even meegluren met de afgewerkte tekeningen en met de bedoeling ervan. Ik plaats ze zodra ik ze zelf ontvang. Opmerkingen zijn meer dan welkom.

Stap 9: Het resultaat!

De stadstegels: aan de hand van de stadstegels bouwt elke speler een eigen stad van maximum 4 bij 5 tegels. De tegels stellen hongerige klanten voor waaraan jij pizza's moet leveren. Je verkrijgt ze via een eenvoudig workerplacementsysteem. In je stad bouw je ook pizzeria's van waaruit jouw pizzaboys naar deze klanten vertrekken. Het aantal gekleurde daken geeft aan hoeveel pizza's je maximaal kunt leveren, de kleur stelt het type klant voor. De wegen staan voor bereikbaarheid. Wie moeilijk kleuren kan onderscheiden, kan zich concentreren op wat er op de daken staat.

Blauw = schoorsteen
Bijlage:
De bijlage 1 road 1 blue house.jpg is niet langer beschikbaar.

Groen = schotelantenne
Bijlage:
De bijlage 1 road 1 green house.jpg is niet langer beschikbaar.

Rood = gewone antenne
Bijlage:
De bijlage 1 road 1 red house.jpg is niet langer beschikbaar.

Paars = dakvenster.
Bijlage:
De bijlage 1 road 1 violet house.jpg is niet langer beschikbaar.


Verschillende bereikbaarheid
Bijlage:
De bijlage verschillende wegen.jpg is niet langer beschikbaar.


Laatst bijgewerkt door Fabrice op wo 16 nov 2016, 10:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016, 17:45 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 276
Woonplaats: Rijswijk
Ziet er gaaf uit :D
Klein puntje, op je laatste foto is het verschil tussen paars en blauw bijna niet te zien. En zover ik weet ben ik niet kleurenblind ;).

_________________
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 28 apr 2016, 17:53 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Elenitza schreef:
Ziet er gaaf uit :D
Klein puntje, op je laatste foto is het verschil tussen paars en blauw bijna niet te zien. En zover ik weet ben ik niet kleurenblind ;).


Klopt, op de eerdere losse foto's van daken is paars wel wat lichter (dus beter) en blauw ook. Misschien is de laatste foto een eerdere versie?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Het ontstaan van Papa Paolo  

Gebruikers die deze topic waarderen

Aquarel83, BaSL, Erwin, Noviomagum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Fabrice Vandenbogaerde, Papà Paolo, Quined Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®