Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 14:45 
Locomotief

Berichten: 36
Hallo, iemand dit spel al gespeeld?hebal horen zeggen dat dit een leuk spel is, en op zich niet te moeilijk... Heb al eens gekeken op de iPad versiemaar lijkte wat moeilijk , de moeite waard volgens jullie om aan te schaffen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 15:05 
2. Puerto Rico (2002)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Het ligt er een beetje aan wat je zoekt, maar ik vind het een leuk spel.

Zoals we van Days of Wonder gewend zijn, ziet het er grafisch erg mooi uit, is het qua regels niet ingewikkeld, maar heeft het voldoende tactische uitdaging. Door de verschillende combinaties van rassen en eigenschappen is ieder spel weer anders. Een grote plus vind ik de verschillende kaarten voor 2, 3, 4 of 5 spelers.

Het komt niet zo vaak op tafel, maar voor mij is dit een blijvertje in de collectie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 16:31 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Dit is wel een spel waarbij ik hele gemixte reacties heb gemerkt.
Ikzelf vind het een leuk spel. Het heeft een paar basisregels, maar is eigenlijk heel eenvoudig. De diepgang zit enkel in de rassen en speciale krachten die gecombineerd worden. Daar zijn hele goeie player aids voor (1 per speler), dus dat is geen enkel probleem.

Waarom ik het goed vind:
- Erg eenvoudig qua regels
- Relatief snelle gameplay
- Sterk tactisch (wie val ik aan, waar breid ik naartoe uit, ga ik in decline om een volgend ras te pakken, of ga ik nog even door?)
- Speelt goed met alle speler-aantallen. Met 2 is het sterk elkaar opzoeken. Met 3-5 is het meer in de gaten houden wie het beste er voor staat en elkaar in toom houden. Mijn voorkeur is 2-4 spelers. Met 5 duurt het iets té lang vind ik.
- Door de random combinaties van rassen en wanneer ze beschikbaar worden is ieder spel weer anders. Zelfs minder interessante combinaties worden naarmate het spel vordert interessanter, omdat ze met gratis punten komen (die erop worden gestapeld als mensen het ras overslaan).
- Thematisch geinige interpretatie: Dwergen willen mijnen, Elven gaan niet dood, Trollen bouwen, Mensen krijgen extra punten voor het bezitten van landerijen, enz.

Waarom anderen het slecht vinden:
- Redelijk abstract spel. (is ook wel zo, je legt kartonnetjes op een bord met wisselende regels)
- Het is meestal logisch wat het beste is om te doen. Het biedt weinig keuzes (dit bestrijd ik. Vooral de keuze welk ras wanneer te kiezen en wanneer voor een nieuw ras te gaan is erg lastig. Vooral 2p is erg tactisch!)
- Het is heel moeilijk om bij te houden in 3+ wie er wint, en soms kan je dus iemand onterecht aanvallen, of iemand in een zetel helpen. (Dat kan inderdaad. Vind ik persoonlijk geen probleem. Vaak is het redelijk bij te houden wie er goed gaan. Als het je echt stoort kun je met open punten spelen).

Ik vind de positieve dingen zwaarder wegen dan de negatieve (soms onterechte) dingen.
Wat mij betreft een topspel wat ik ook op de iPad vaak speel (al is de AI helaas nogal zwak).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 16:41 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Ik vind het maar niets, de negatieve punten eerder opgenoemd wegen voor mij zwaar door.
Wat je best kan doen is het gewoon testen voor je het koopt, dit spel is vaak wel beschikbaar als demo op beurzen of in spellenwinkels.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 17:02 
9. Azul (2017)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Natuurlijk is try-before-you-buy ook hier van toepassing. Mocht je in de buurt wonen, dan ben je van harte welkom voor een potje :)

Er zijn tientallen video reviews / play throughs te vinden op BGG en daarnaast honderden geschreven reviews, op basis daarvan moet je je een aardig beeld kunnen vormen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 17:19 
Locomotief

Berichten: 36
Bedankt voor alle info, zal eens kijken of ik het eerst ergens kan spelen alvorens ik tot een aankoop over ga.

Mag een slotje op


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 17:40 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
De iPad app is geweldig!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 17:43 
Locomotief

Berichten: 36
Dat geloof ik graag, maar aangezien ik de spelregels en rassen niet goed ken weet ik biet goed wat doen met de app ( de toch 7€ kost)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 18:21 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
winny schreef:
Dat geloof ik graag, maar aangezien ik de spelregels en rassen niet goed ken weet ik biet goed wat doen met de app ( de toch 7€ kost)

De tutorial lost dat op voor je

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2016, 21:29 
Meeple

Berichten: 10
Ik vind het zeker een aanrader!

De regels zijn eenvoudig. Wat het spel leuk maakt zijn vooral de tactische keuzes, zoals hierboven al eens gezegd: wie val ik aan? waar val ik aan? wanneer ga ik in 'decline', welk ras kies ik? Door de eindeloze variatie in combinaties van rassen en klasse verloopt geen spel hetzelfde. Deze worden bijna allemaal goed uitgelegd op de overzichtskaart(en) bij het spel. Geen zorgen dus ;) Qua speeltijd is het ook nog eens een spel dat je met beginnende bordspelers op tafel kan zetten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 01:22 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Het grootste negatieve punt voor mij is de downtime. Als je weer aan de beurt bent is het bord compleet veranderd, waardoor je op de beurt van anderen eigenlijk weinig kunt plannen.

Verder een prima spelletje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 07:32 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Te abstract voor mij. En de algehele lieve/knuffelige uitstraling staat me niet aan.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 11:49 
It's a Small World!
Avatar gebruiker

Berichten: 87
Woonplaats: Hoofddorp, NL
Mijn absolute favoriet. Ik bezit dan ook de Designer Edition.

Dat wil niet zeggen, dat het het beste is wat ik ooit gespeeld heb (of zelfs bezit), maar wel het gene waar ik doorgaans het meeste plezier aan beleef.

_________________
{ The Art Of Existing, The Games That We Play }


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: do 09 jun 2016, 23:59 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 164
Woonplaats: Veldhoven
Look-Oh-Look schreef:
Ik bezit dan ook de Designer Edition.

Toevallig nog tips om dat kreng te verplaatsen? Ik heb een paar keer een poging gedaan, maar tilde me een hernia :shock: :lol:
Vooral een trap op is heel onhandig. Degene die verzonnen heeft dat het niet nodig was om er handvaten op te zeten... :crazy:

_________________
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016, 01:29 
It's a Small World!
Avatar gebruiker

Berichten: 87
Woonplaats: Hoofddorp, NL
Bellegar schreef:
Look-Oh-Look schreef:
Ik bezit dan ook de Designer Edition.

Toevallig nog tips om dat kreng te verplaatsen? Ik heb een paar keer een poging gedaan, maar tilde me een hernia :shock: :lol:
Vooral een trap op is heel onhandig. Degene die verzonnen heeft dat het niet nodig was om er handvaten op te zeten... :crazy:


Die van mij heeft een prominente plek in de woonkamer. Ik kan er elke dag naar kijken en hij staat dicht genoeg bij de tafel om hem snel te openen :D

_________________
{ The Art Of Existing, The Games That We Play }


Laatst bijgewerkt door Look-Oh-Look op vr 10 jun 2016, 12:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Smallwold  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Small World



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®