Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: vr 10 jun 2016, 10:05 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Bellegar schreef:
Look-Oh-Look schreef:
Ik bezit dan ook de Designer Edition.

Toevallig nog tips om dat kreng te verplaatsen? Ik heb een paar keer een poging gedaan, maar tilde me een hernia :shock: :lol:
Vooral een trap op is heel onhandig. Degene die verzonnen heeft dat het niet nodig was om er handvaten op te zeten... :crazy:

Als je het allemaal zoveel moeite vindt, mag je hem wel aan mij schenken hoor. ;)


Ik vind het ook een mooi spel. Ik heb vooral heel veel potjes gespeeld met de pc-versie. Ik heb wel gemerkt dat de bordspel-versie niet heel makkelijk op tafel komt helaas. 2-speler vind ik zelf niet leuk, het is wat mij betreft veel beter met 4 (of 3), 5 is me net wat te veel.
Ik heb het spel aan vrienden geprobeerd te leren die het nog niet kenden, onder het mom van 'het is beter dan Risk' (wat ze wel leuk vinden). Ondanks dat ik zo hard geprobeerd heb om uit te leggen dat de basisregels heel simpel zijn, en de rassen telkens slechts één basisregel breken, lukte het toch niet zo goed om ze er warm voor te krijgen. "Jezus, tientallen verschillende rassen en eigenschappen met allemaal aparte regels", dat soort reacties. En eentje klaagde over dat ik de Engelse versie had, maar dat is zijn probleem (no way dat ik de NL versie zou aanschaffen, met Berijden Mensen etc.) :roll:

Daarnaast is het lastig bij dit spel om het als gevorderde te spelen tegen nieuwe spelers. Als gevorderde ken je alle rassen en alle nare trucjes uit je hoofd, en zul je hoogstwaarschijnlijk winnen (tenzij de rest bij voorbaat jou gaat bashen).

Echt het juiste publiek voor dit spel heb ik dus nog niet gevonden, maar dat gaat vast nog eens gebeuren. Ik vind wel dat de Cursed, Grand Dames en met name de Be Not Afraid uitbreiding essentieel zijn, die zou ik bijna altijd wel toevoegen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2016, 18:36 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Traquan schreef:
Daarnaast is het lastig bij dit spel om het als gevorderde te spelen tegen nieuwe spelers. Als gevorderde (...) zul je hoogstwaarschijnlijk winnen (tenzij de rest bij voorbaat jou gaat bashen).

Dit is bij veel spellen met (een beetje) diepgang zo. Lijkt me geen probleem, toch?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: zo 12 jun 2016, 19:39 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
RvdH83 schreef:
Traquan schreef:
Daarnaast is het lastig bij dit spel om het als gevorderde te spelen tegen nieuwe spelers. Als gevorderde (...) zul je hoogstwaarschijnlijk winnen (tenzij de rest bij voorbaat jou gaat bashen).

Dit is bij veel spellen met (een beetje) diepgang zo. Lijkt me geen probleem, toch?


Bij de meeste spellen zal een gevorderde speler inderdaad in het voordeel zijn. Alleen bij dit spel gaat het ook nog om directe interactie, waardoor een gevorderde speler een nieuwkomer vermorzelt wanneer hij scherp speelt. Dat is toch wat anders dan een eurogame waarbij een gevorderde speler net wat effectiever met zijn acties om zal gaan. Dat heeft niet zoveel effect op (het plezier van) de nieuwe spelers.

Ik speelde zelf dan ook zeker niet op mijn scherpst, en gaf steeds aanwijzingen om ze de kneepjes zo snel mogelijk bij te brengen. En toch klagen. :roll: ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2016, 11:09 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Helaas een beetje dezelfde ervaring als Traquan. Bij mijn vrienden ook de opmerking dat het bord wat druk wordt en dat de puntentelling wat onoverzichtelijk wordt; "oja, daar ook nog een puntje, en ik sta op een berg dus daar ook nog een puntje, en daar ergens ook nog een....". Mijn ervaring dus dat het wat chaotisch wordt door de verschillende combo's en door puntentelling. Zal helaas niet vaak meer op tafel komen ben ik bang voor.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2016, 18:47 
It's a Small World!
Avatar gebruiker

Berichten: 87
Woonplaats: Hoofddorp, NL
Grappig om te lezen, dat sommigen dit spel lastig op tafel krijgen. Ik heb alleen maar succes met Small World. Gegeven, bij bijvoorbeeld mijn ouders hoef ik het niet te proberen. En bij nieuwe spelers doe ik voor spek en bonen mee, omdat ik meer met hun meespeel dan voor mezelf. Maar allemaal vinden ze het nadien een leuk spel. En de tweede keer spelen ze het al zonder zijwieltjes :lol:

_________________
{ The Art Of Existing, The Games That We Play }


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: wo 15 jun 2016, 22:31 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Traquan schreef:
Bij de meeste spellen zal een gevorderde speler inderdaad in het voordeel zijn. Alleen bij dit spel gaat het ook nog om directe interactie, waardoor een gevorderde speler een nieuwkomer vermorzelt wanneer hij scherp speelt. Dat is toch wat anders dan een eurogame waarbij een gevorderde speler net wat effectiever met zijn acties om zal gaan. Dat heeft niet zoveel effect op (het plezier van) de nieuwe spelers.

Nou, vermorzelt... nieuwe spelers kunnen ook nadenken, toch? Het enige is dat je misschien de sterkte van de combinaties van volkeren niet helemaal goed kunt inschatten.

Traquan schreef:
Ik speelde zelf dan ook zeker niet op mijn scherpst, en gaf steeds aanwijzingen om ze de kneepjes zo snel mogelijk bij te brengen. En toch klagen. :roll: ;)

Dat hangt van de spelers af denk ik. Hier worden nieuwe spelers ook van de nodige tips-and-tricks voorzien, zowel vooraf als tijdens het spelen. Als je een niet zo slimme move maakt, wordt dat direct aangegeven zodat je wat anders kunt doen, maar echt ingehouden wordt er niet. Dat je een nieuw spel de eerste paar keer (hard) verliest moet je maar voor lief nemen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Smallwold
BerichtGeplaatst: vr 24 jun 2016, 00:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
Ik vind Small World een erg leuk spel voor de variatie.

Het is niet zo spectaculair in vormgeving (je legt fiches) neer, maar het logisch nadenken en manipuleren van tegenstanders vind ik altijd leuk :) (ook als ze dat bij mij doen trouwens).

Het is een bordspel met eenvoudige spelregels, maar het goed en strategisch toepassen van de diverse mogelijkheden vergt wat ervaring. Maar geloof me, dat komt wel goed.

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
22 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Smallwold  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wendy vd E en 2 gasten


Tags

Small World



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®