Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:04 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Heerlen-Welten
Mijn zonen van 10 en 14 willen een nieuw spel. Ze hebben eens rondgekeken. En nu komen ze uit op of Kolonisten van Catan of Puerto Rico. Ik heb beide spellen nog nooit gespeeld. Dus ik weet niet wat de beste keus is. Wie kan adviseren. Het is dus echt bedoeld als familiespel


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 539
Woonplaats: Emmeloord
Sheila75 schreef:
Mijn zonen van 10 en 14 willen een nieuw spel. Ze hebben eens rondgekeken. En nu komen ze uit op of Kolonisten van Catan of Puerto Rico. Ik heb beide spellen nog nooit gespeeld. Dus ik weet niet wat de beste keus is. Wie kan adviseren. Het is dus echt bedoeld als familiespel


Welke spellen hebben ze al ervaring mee? Puerto RIco vind ik zelf wat leuker, maar deze is ook lastiger dan Catan denk ik, vooral voor iemand van 10.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:10 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Ik zou zeggen Kolonisten van Catan. KvC vind ik een familiespel en Puerto Rico meer een expertspel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:13 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Heerlen-Welten
MADG0BLIN schreef:
Sheila75 schreef:
Mijn zonen van 10 en 14 willen een nieuw spel. Ze hebben eens rondgekeken. En nu komen ze uit op of Kolonisten van Catan of Puerto Rico. Ik heb beide spellen nog nooit gespeeld. Dus ik weet niet wat de beste keus is. Wie kan adviseren. Het is dus echt bedoeld als familiespel


Welke spellen hebben ze al ervaring mee? Puerto RIco vind ik zelf wat leuker, maar deze is ook lastiger dan Catan denk ik, vooral voor iemand van 10.



Ze zijn wel wat gewend. El grande, Carcassonne, Small world - favoriet van mijn jongste zoon.
Ticket to ride, flash point, het dorp, legende van Andor, Istanbul, enz. Eigenlijk de wat bekendere spellen. Niet al te zware kost.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:28 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Sheila75 schreef:
Ze zijn wel wat gewend. El grande, Carcassonne, Small world - favoriet van mijn jongste zoon.
Ticket to ride, flash point, het dorp, legende van Andor, Istanbul, enz. Eigenlijk de wat bekendere spellen. Niet al te zware kost.

In dat geval zou ik jullie toch Puerto Rico aanraden, met al deze voorkennis zal Catan misschien als te simpel of geluksafhankelijk overkomen. Puerto Rico is van ongeveer vergelijkbare moeilijkheidsgraad als El Grande en Het Dorp.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:29 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Sheila75 schreef:
MADG0BLIN schreef:
Sheila75 schreef:
Mijn zonen van 10 en 14 willen een nieuw spel. Ze hebben eens rondgekeken. En nu komen ze uit op of Kolonisten van Catan of Puerto Rico. Ik heb beide spellen nog nooit gespeeld. Dus ik weet niet wat de beste keus is. Wie kan adviseren. Het is dus echt bedoeld als familiespel


Welke spellen hebben ze al ervaring mee? Puerto RIco vind ik zelf wat leuker, maar deze is ook lastiger dan Catan denk ik, vooral voor iemand van 10.



Ze zijn wel wat gewend. El grande, Carcassonne, Small world - favoriet van mijn jongste zoon.
Ticket to ride, flash point, het dorp, legende van Andor, Istanbul, enz. Eigenlijk de wat bekendere spellen. Niet al te zware kost.


Met deze speelervaring is Puerto Rico goed te doen. Briljant spel. Ik zou ervoor gaan.

Ik heb ooit een handige samenvatting voor het spel gemaakt: http://www.bordspel.com/docs/puerto-rico-sheet.pdf


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2016, 22:34 
10. Pandemic Legacy: Season 1 (2015)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Kolonisten van Catan is echt gedateerd (1995) en duurt erg lang voor wat het is. Als ik dat nooit meer zou spelen, zou ik het niet missen. Er zijn wel diverse uitbreidingen en varianten, maar eigenlijk niets wat ik echt kan aanbevelen.

Puerto Rico is ook al wat ouder (2003), maar voelt helemaal niet zo. Het is wel wat complexer dan Catan, maar relatief makkelijk uit te leggen aan spelers die al wat moderne bordspellen hebben gespeeld. Weet niet of het kwalificeert als familiespel, maar heb dit al diverse keren met mijn zoontje gespeeld. De eerste keer was hij 7 en hoewel hij niet won, deed hij het verrassend goed en hij vindt het tot op de dag van vandaag echt een leuk spel, terwijl we inmiddels honderden spellen gespeeld hebben. Voordeel van PR is dat het met 2-5 spelers goed speelt. KvC kan alleen met 3 of 4.

Hoewel rankings an sich niets zeggen, staat PR al jaren op 1 op dit forum en op 6 op BGG (waar 85000 spellen op staan), dus het spel heeft de tand des tijds goed doorstaan.

Dus wat mij betreft is de keuze niet zo moeilijk. Wat eventueel nog een optie is, is om op zoek te gaan naar San Juan ofwel het kaartspel van PR. Dit heeft hetzelfde mechanisme met het selecteren van rollen met de bijbehorende voordelen, maar is iets lichter dan PR. Deze is ook goed verkrijgbaar en hoeft tweedehands niet meer dan 10-15 te kosten.

Voor ons was San Juan te licht, bovendien spelen wij liever met een bord dan met kaarten en wij hebben deze daarom weggedaan. In plaats daarvan spelen we Race for the Galaxy, dat is de doorontwikkelde versie van San Juan, maar dan in een science fiction setting. Deze is zeker ook de moeite waard, maar ik realiseer me dat we nu afdwalen van de originele vraag.

Ten slotte nog dit: er is een reprint van Puerto Rico, waarbij het art work is opgefrist, zodat het er voor de jongens iets leuker uitziet. Belangrijker nog, deze reprint bevat ook de twee uitbreidingen, dus dat is zeker een overweging.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 08:12 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (Belgiƫ )
Puerto Rico zeker weten.
Zoals hierboven vermeld het is leuker en iets meer variatie dan Kolonisten.
Bij ons zijn alle Kolonistenspellen al uit de kast verwijderd en Puerto Rico is nog steeds aanwezig.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 08:46 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
beide :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 10:04 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Als ik je lijstje zo zie van wat ze al spelen, dan zou ik kolonisten niet aanraden. het is leuk, maar heeft in vergelijking met de andere spellen die je noemt, niet echt iets nieuws te bieden.
Puerto Rico ken ik niet, maar klinkt wel meer op "een volgende stap" dan kolonisten, dat meer lijkt op "meer van hetzelfde".

Als ik je lijst zo zie, mist er wellicht een leuke workerplacement game. Kijk eens naar Stenen Tijdperk of Fresco. Stenen Tijdperk is bij ons al 2 jaar een spel dat zeer regelmatig met plezier wordt gespeeld door mijn gezin (vrouw, zoon van 13, dochter van 11, en ik).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 10:36 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
schemerzwerver schreef:
beide :)

Inderdaad. Beide topspellen en Kolonisten van Catan is wat mij betreft nog steeds niet gedateerd. Dat is het spel dat mij 15 jaar geleden in de hobby getrokken heeft en het komt niet vaak meer op tafel wegens 'Cult of the new', maar als het dan op tafel komt amuseer ik me er gegarandeerd mee.
En Puerto Rico meer variatie? :eh: Puerto Rico is een topspel, maar de enige variatie daar zit in de verdeling van de plantages en dat heeft nu ook weer niet zoveel invloed. Bij Catan is het bord telkens weer anders en de plaats van de tegels heeft zoveel invloed dat elk spel anders zal zijn. En de interactie in Catan is veel meer aanwezig dmv het handelen met elkaar, de struikrover en het blokkeren, wat volgens mij voor broertjes toch wel een interessante factor kan zijn :wink:
En Catan staat prachtig in het rijtje van Carcassonne en Ticket to Ride, het is zeker niet meer geluksafhankelijk dan die spellen (carcassonne willekeurig tegels trekken? TTR treinkaartjes in de kleur waar je op speelt die nooit komen?).
Echt serieus, voor jullie collectie zou ik ze gewoon allebei kopen, ze gaan je zeker en vast allebei plezier opleveren.

Nog een +1 voor Stenen Tijdperk (hoewel Het Dorp ook een worker placement is mastermage :wink: )

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 10:42 
Sojaboon

Berichten: 21
Zoals eerder aangehaald, niet twijfelen, Puerto Rico!
Zeker met de aangehaalde spelervaring.
Het aanleren zal iets meer tijd vragen dan Catan, maar zal op lange termijn veel meer plezier opleveren.
De geluksfactor in Catan is te hoog als ze reeds 'moeilijkere' spellen spelen en de uitdaging in PR is zeker hoger.

Zoals eerder ook vermeld, als springplank en meer Familiespel is Stenen Tijdperk zeker een aanrader op die leeftijd.

Veel plezier!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 10:55 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
DeKerstman schreef:
Kolonisten van Catan is echt gedateerd (1995) en duurt erg lang voor wat het is. Als ik dat nooit meer zou spelen, zou ik het niet missen. Er zijn wel diverse uitbreidingen en varianten, maar eigenlijk niets wat ik echt kan aanbevelen.


Kolonisten is wat mij betreft zeer zeker niet gedateerd, de speelduur past goed bij het spelverloop en de diepgang en een uitbreiding als Steden & Ridders maakt er een lekkernij voor veelspelers van.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 11:12 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
The Iced One schreef:
schemerzwerver schreef:
beide :)



Nog een +1 voor Stenen Tijdperk (hoewel Het Dorp ook een worker placement is mastermage :wink: )


:silent:
Daar had ik overheen gelezen. Idd, het Dorp is zeker een workerplacement. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 sep 2016, 11:28 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
stroobak schreef:
De geluksfactor in Catan is te hoog als ze reeds 'moeilijkere' spellen spelen en de uitdaging in PR is zeker hoger.

Over welke moeilijke spellen hebben jullie het toch de hele tijd?
Afgezien van Het dorp en misschien El Grande zie ik geen spel dat moeilijker is dan Catan... Catan lijkt me zoals gezegd net perfect in dit rijtje passen.
Puerto Rico zou in het rijtje net het moeilijkste spel van de hoop zijn. Niet dat er iets mis is met gradueel de moeilijkheidsgraad opdrijven, maar een familiespel is PR toch niet echt denk ik.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Kolonisten of puerto rico  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Kolonisten van Catan, Puerto Rico



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®