Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2016, 09:31 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik op zoek naar een alternatief voor een game waar volgens mij de halve wereld naar op zoek is: Star Wars Queens Gambit.
Ondanks dat de meningen over de film wellicht erg verdeeld zijn, is deze game voor velen een Heilige Graal. Zelf heb ik nooit de mogelijkheid gehad hem te spelen, maar heb diverse video's en reviews ervan gezien.
Omdat dit spel heel moeilijk te krijgen is en als je er tegenaan loopt, het een vermogen kost om aan te schaffen, had ik het idee bedacht om zelf een game te bedenken die ongeveer dezelfde mechanismen had. In mijn zoektocht was ik ook tegen Star Wars Risk aangelopen, een light versie van Queens Gambit, in de verhaallijn van Star Wars ep VI.

Ik wilde niet dat de game een kopie werd van wat er al was. Maar zoals diversiteit aan Deckbuilders en Wargames, kan het best de mechanismen hergebruiken voor een andere game.

Lang verhaal kort, ik heb een design gemaakt van een game dat zich afspeelt in de Griekse mythologie met de slag om de stad Troje. In die slag om Troje is de ene speler de Griekse steden die Troje aanvalt, de andere speler is Troje, die de stad verdedigd. Diverse helden spelen erin mee (Ajax, Paris, Hector, Achilles, Agememnon) naast de standaard units (phalanx, archer, chariots, Cavalry). Deze vechten op een hex-map tegen elkaar.
Naast de centrale map waarop gevochten wordt, zijn er diverse tracks die alternatieve wincondities (kunnen) geven. Zo kan de Griekse speler het Paard van Troje in elkaar timmeren en Troje kan middels een politieke track versterkingen op de centrale map krijgen van zijn "vrienden" in de omgeving.
Ook het 2-gevecht tussen Hector en Achilles is vertegenwoordigd, wat weg heeft van de battle van Qui-Gon/Obi-One vs Mail of Luke vs Vader in de Star Wars games.

De aansturing van de acties werkt middels orderkaarten, wat dan weer lijkt op Queens Gambit/Star Wars Risk/Memoir '44/Battlelore orderkaarten.
Gevechten werken op basis van D6 dicerolls waarvan elke unit een waarde moet rollen om de doelen schade te doen (bijvoorbeeld een phalanx raakt op een 4+ en een archer op een 5+). De ene unit mag meer dice rollen dan de andere en helden zijn hardhitters met meer levenspunten dan normale units.

Ik heb het bord plus alle tracks uitgeprint, alle kaarten uitgeprint en in hoesjes gedaan met een magic-kaart als versteviging. Ook heb ik alle units uitgeprint en op metale ringen uit de bouwmarkt geplakt (washers heten die geloof ik). Hier kunnen ook andere markers voor gebruikt worden, zoals blokjes of meeples, natuurlijk (uiteindelijk hoop ik op mini's :shh: ). Ik heb het spel een paar keer gespeeld met mijn zoon, die het wel tof vond.

De vraag is nu... hoe nu verder en is er wel interesse in een dergelijk spel? Is een print&play een goede optie (al moet er behoorlijk wat geprint worden voordat er geplayed kan worden)? Ik ben totaal onbekend met Kickstarter of dergelijks. Ik zou het graag naar een volgende stap gaan, maar weet verder niet hoe dat moet of wat handig is.
Ik kan het ook alleen voor thuisgebruik houden en dat is prima, maar volgens mij zit er wel iets meer in dan dat (hoop ik :angel: ).

Ik hoop misschien van jullie hier wat ideeen of adviezen te kunnen krijgen. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2016, 16:22 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Hoi Mastermage,

Je bent er serieus mee bezig, dat is duidelijk. Nice.

Praktisch 100% alle uitgevers en spellenmakers zouden aanraden om je spel veelvuldig te testen. De volgende stap kan zijn meer bekenden van je te vragen (en juist die kritische vriend). En daarna, of direct, gaan testen met volledig onbekenden.

Kortom, als volgende stap: je spel voor de leeuwen gooien en kijken of het overeind blijft. Wat vinden zij leuk? En wat niet? Wat is nog niet goed eraan en wat wel? Zolang je het niet getest hebt, is het nog onbekend hoever je concept echt is.

Je werkt al veel aan het uiterlijk, dat zal zeker helpen met het spel leuk vinden. Wat ik zelf heb ervaren is dat ik bij een concept erg veel moeite had geïnvesteerd om het mooi te maken en er toen bij het testen achterkwam dat het concept niet goed was en behoorlijk op de schop moest. Daarom test ik -en vele makers- al zsm met ruwe en lelijke prototypes. Ik hoop voor je dat het niet nodig is in jouw geval, maar bereid je er op voor. Als blijkt dat je spel nog beter kan, maar je bent terughoudend omdat je al veel in de 'looks' hebt geïnvesteerd, dan zou je kansen missen om er een echt goed spel van te maken. Misschien overbodig, maar echt kritisch naar je concept (laten) kijken is de manier om een goed spel te maken.

Veel succes met het spel en geniet van elke verbetering!
:thumbup:

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2016, 16:24 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Toevoeging: er zijn op de fora meerdere initiatieven die evenementen voor het testen van spellen. Je kunt wel wat opties vinden. Daarnaast kun je goed spellenverenigingen en spellenwinkels benaderen om daar testers te vinden.

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 06:54 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Hallo Warjan,

Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat ik veel met uiterlijk bezig lijkt te zijn. Maar zo voelt dat voor mij niet. Alles is zonder art. Zoals je aangeeft is mij al meerdere malen gezegd dat ik een werkend prototype moet hebben om zo snel mogelijk het spel met de mechanismen te testen. Ik probeer alles kwa uiterlijk zo simpel mogelijk te houden. Misschien is het verhaal van het spel wat misleidend, waardoor het lijkt alsof het spel al vol story en art zit.

Ik heb ook aan de hand van mijn playtests met mijn zoon al wat dingen in de regels gewijzigd. Graag zou ik het binnenkort aan anderen presenteren en kijken wat zij ervan vinden. Mijn omgeving is, naast mijn zoon, niet echt into deze spellen. Maar meer van de familie-spellen. Ik ben ook geen lid van een spellenclub of dergelijks. Daar komt bij dat ik niet een persoon ben die een groep onbekenden mijn spel wil opdringen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Print and play is voor anderen wellicht ook een hele opgave, aangezien het gaat om 150+ tokens en 180 kaarten die geprint moeten worden. Totaal is het materiaal op ongeveer 26 pag A4 te printen (20 pag x 9 kaarten, 2 pag x 80 tokens, 1 pag x map, 3 pag x regels). Maar dan komt het knipwerk nog. Ik vraag me af of er mensen zitten te wachten om een dergelijk spel te "bouwen" en dan te testen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 08:57 
Garnaal

Berichten: 391
Woonplaats: groot ammers
Ik zie dat je uit Ridderkerk woont;

Er zit een spellenclub in de buurt; Phoenix, speelt in Capelle, zou je eens langs kunnen gaan.
Ze hebben hier ook een topic in het hoofdstukje Spellenclubs. Lijkt me een goede kans om casual en expert spelers te laten kennismaken met je spel.

Duiker, die Scuba succesvol heeft laten Kickstarten woont in Dordt, ik denk dat ie jou graag over zijn proces wil vertellen.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 09:24 
Professor Pimpel

Berichten: 211
Woonplaats: Weert, Nederland
Ik zou wel voor de zekerheid even uitzoeken hoe het met copyright e.d. zit. In de VS is laatst uitspraak gedaan dat spelmechanismes niet beschermd zijn (http://www.strebecklaw.com/court-rules-favor-cloned-tabletop-game-no-protection-us-copyright-law/) maar mogelijk ligt dat in Nederland/Europa anders.

Verder klinkt het goed, succes ermee!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 13:54 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Ah, ik dacht dus te veel door over hoeveel werk je al in het uiterlijk hebt zitten.

Er zijn meerdere initiatieven mbt spellen testen, daar is het geen opdringen en ben je juist aan het goede adres! :-)

Hier een link naar een artikel op de site van het spellenmaakgilde in Groningen waar ik testavonden organiseer. Dit artikel tipt ook andere plekken, die wat meer in de buurt zitten!

https://spellenmaakgilde.net/2016/09/07 ... er-testen/

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016, 12:43 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Hela Mastermage

Ik zou me in de eerste plaats afvragen of er inderdaad zoveel vraag naar dergelijke spellen is. Je geeft zelf aan dat dit in jouw familie niet het geval is. En er zijn bij mijn weten weinig Europese uitgevers in dit soort spellen geïnteresseerd. Jouw idee lijkt me meer iets voor de Amerikaanse markt, maar daar trek je als onbekend auteur heel moeilijk de aandacht.
Verder moet je veel energie stoppen in het testen van jouw spel. Niet tien, niet twintig maar tientallen keren. Het laatste wat je wilt, is dat jouw spel uitgegeven wordt en dat daarna nog fouten worden ontdekt. Als je echt overtuigd bent van jouw concept, hoop ik dat je een uitgever vindt die dat ook is. Als je op kickstarter gokt, moet je in elk geval heel wat investeren in uitzicht en verhaal, wat ontzettend zuur zou zijn als jouw project niet gebackt wordt.

Veel succes

Fabrice


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 08:39 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Bedankt allemaal, voor jullie reacties. Ik ga eens goed overdenken wat ik er nu eigenlijk mee wil. Want ik ben wel een beetje bang dat Fabrice gelijk heeft, en mensen hier eigenlijk niet op zitten te wachten...
Kickstarter kost veel tijd en... geld. Maar voorlopig ben ik nog niet in de 10-tallen met mijn testsessies, dus daar valt ook nog genoeg te doen ;)
Nogmaals, super bedankt voor al jullie tips en advies.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2016, 12:55 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
Als je doel is om er geld mee te verdienen, tja, dat is inderdaad heel uitdagend en veel werk. Los van kickstarter :)

Dat gesteld hebbende: het is ook een prima motivatie om je eigen spel te maken, zonder dat dit perse een commercieel succes wordt.

Als je het leuk vindt om te doen, lekker blijven doen. (en de ervaring die je opdoet is natuurlijk wel te benutten op vervolg projecten!)

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2016, 13:00 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Ik wil er niet perse geld mee verdienen, maar ik wil er ook niet veel in pompen als dat toch kans maakt om quitte te spelen. Beetje investeren is prima, maar ik heb de lotto nog niet gewonnen. :wink:

ik denk dat ik eerst maar eens wat meer playtest voordat ik aan publicatie ga denken. En dan zien we wel waar het schip strandt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Spelontwerp - At the gates of Troy  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

At the gates of Troy



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®