Zedaeni schreef:
Herkenbaar lijstje. Als ik kijk naar de volgorde hoe ik spellen bij mijn dochter van ( nu 8 ) introduceer, zijn we inderdaad begonnen met ..
Ik kan me echter best vinden in puerto rico, agricola of caverna als beginnersspellen omdat veel mensen er mee starten door hun goede scores en beoordelingen. Die spellen zijn bij veel mensen de doorbraak van beginner naar verslaafde :p
Het is maar net hoe je een spel introduceert. Je merkt meteen al wie een potentieel gamer is bij een potje Carcassonne, en bij sommige mensen moet je gewoon niet aankomen met spellen, die willen alleen realisme, en raken vervolgens na hun pensioen verveeld en overspannen en sterven voortijdig.
Agricola of Caverna zou ik nooit introduceren. Beide duren te lang en zijn al die tijd te deprimerend voor woorden, moet er zelf niet aan denken. Als ik NU aan newbies spellen zou voorleggen - die waren er vroeger gewoon niet - dan zou dat worden:
* Sagrada: shiny happy dice. Meteen beginnen, geen setup time, geen downtime.
* Pyramix: lekker tactiel. Ook geen setup time. Wel downtime.
* Peloponnes: puur, duidelijke componenten, stukje spanning en bouwen. Geen setup time, geen downtime.
Concreet en overzichtelijk. Anders clank ofzo. Maar dat vergt setuptime en downtime. Mensen hebben gewoon geen aandachtsspanne meer.
Puerto Rico duurt lang, veel setup time, dus alleen als het #spelers in steen geetst is en ik het van tevoren heb opgezet. Setup time == down time.