Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





27 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2017, 12:18 
kooiker

Berichten: 707
Ik zie in je voorbeeld inderdaad ook een paar kaarten die je zo kan pakken. Alle kaarten die je al hebt gekocht geven korting op je volgende aankoop.(die je niet eerst hoeft te reserveren) Maar wel goed om het gewoon te vragen via dit forum, we zijn er om mekaar te helpen nietwaar :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2017, 13:29 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
En misschien ook even te vermelden de jokerfiche hoef je niet te gebruiken om de gereserveerde kaart te kopen/betalen. Je mag die ook voor een andere kaart gebruiken.
Dat wordt soms ook nog weleens verkeerd begrepen ...

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 22:37 
PIONier

Berichten: 2
Het kan wel degelijk gebeuren dat je vastloopt en niks kan kopen ondanks dat je 10 fiches voor je liggen hebt (met eventueel nog andere kaarten die voor extra juwelen zorgen). Is bij ons ook al een paar keer gebeurd, en dan staan wij toe dat er maximum 3 fiches worden geruild in die beurt zodat er dan misschien wel iets kan gekocht worden de volgende beurt. Dit gebeurt dan voornamelijk wanneer iemand spaart voor een 'dure' kaart en hiervoor veel dezelfde fiches voor nodig heeft.
Onze oplossing is niet te vinden in het reglement omdat het probleem zich ook nergens voordoet in de handleiding. Dus toch een klein hiaat te vinden in deze anders heel goede handleiding van een wijs spel!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 22:47 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
als je 10 fiches hebt mag je er wel 2 dezelfde of 3 verschillende pakken, maar dan moet je na het pakken er 2 of 3 terug leggen

al tig potjes gespeeld en nog nooit vast gelopen :roll:

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 22:58 
PIONier

Berichten: 2
aicirtap schreef:
als je 10 fiches hebt mag je er wel 2 dezelfde of 3 verschillende pakken, maar dan moet je na het pakken er 2 of 3 terug leggen

al tig potjes gespeeld en nog nooit vast gelopen :roll:


Hier al een paar keer gebeurd (maar ook al ontelbaar keer gespeeld). Maar wij lossen het dus inderdaad op zoals jij zelf ook zegt. Komt dus gewoon neer op fiches ruilen tijdens je beurt (maar dit mag uiteraard alleen maar als je echt niks anders kunt doen).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017, 23:12 
10. Mage Knight Board Game (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 916
Woonplaats: Heemskerk
Het mag ook gewoon als je WEL andere dingen kunt doen, het is gewoon een keus ( maar als je andere opties hebt is het een domme keus :) )

Het spel loopt nooit vast, want je kunt altijd wel één van de 4 mogelijke acties uitvoeren, je moet alleen alles boven de 10 fiches afleggen.

Pas als je GEEN van de 4 acties kunt uitvoeren zou het spel vast zijn gelopen.

_________________
This is what happens when you find a stranger in the Alps!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2017, 18:50 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
Lady of Shalott schreef:
Het kan wel degelijk gebeuren dat je vastloopt en niks kan kopen ondanks dat je 10 fiches voor je liggen hebt (met eventueel nog andere kaarten die voor extra juwelen zorgen). Is bij ons ook al een paar keer gebeurd, en dan staan wij toe dat er maximum 3 fiches worden geruild in die beurt zodat er dan misschien wel iets kan gekocht worden de volgende beurt. Dit gebeurt dan voornamelijk wanneer iemand spaart voor een 'dure' kaart en hiervoor veel dezelfde fiches voor nodig heeft.
Onze oplossing is niet te vinden in het reglement omdat het probleem zich ook nergens voordoet in de handleiding. Dus toch een klein hiaat te vinden in deze anders heel goede handleiding van een wijs spel!


Het staat heel duidelijk in de regels dat je twee dezelfde mits er nog minstens 4 in de voorraad liggen of 3 verschillende. Je hoeft pas aan het eind van je beurt af te leggen tot 10 fiches.
Simpel zat.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 jun 2017, 19:01 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
xEsther8 schreef:
Hallo iedereen,

Ik heb gisteren met z'n tweetjes Splendor gespeeld.
Nu liepen we op een bepaald punt vast, en dit stond ook niet in de uitleg.
Op een gegeven moment kon een van ons geen kaart kopen, geen fiches pakken en geen kaart reserveren (omdat een van ons verkeerd de tactiek heb aangepakt, een van ons had al 10 fiches en 3 kaarten gereserveerd).
Dit gebeurt wel eens vaker, ondanks dat we de regels van het spel aanhouden.
Is het spel dan gewonnen door de ander? Of zijn er andere regels die het spel bepalen?


Hier een voorbeeld: zie afbeelding ook, alleen in de afbeelding is de speler al op 15+ punten, maar zulke situaties hebben we ook wel eens meer gehad terwijl we geen 15 punten nog hadden.
Het voorbeeld luidt als volgt:
De speler heeft geen kaarten meer om te kopen, want volgens de spelregels moet je toch eerst kaarten reserveren voordat je hem kan kopen?
De gele fiches zijn op (de andere speler heeft die ook).
Zie afbeelding


1) je koopt een kaart of,
2) je pakt edelstenen 3 verschillende edelstenen of 2 dezelfde mits er nog 4 in de algemene voorraad liggen
3) of je reserveert 1 kaart uit het aanbod en ontvangt daarboven ook nog 1 goud.

Deze hoef je niet perse uit te geven aan de gereserveerde kaart later, maar mag je uitgeven voor elk andere kaart die je koopt en je een joker wil gebruiken

Aan het einde van je beurt mag je maximaal 10 edelstenen bezitten, inclusief goud. Zit je er over dan moet je stenen afleggen tot je maximaal 10 stuks in je bezit hebt.

Je mag ook maximaal 3 kaarten gedurende het spel op handen hebben. Dus als je uit je hand koopt en je weer terug maar 2 kaarten in je hand hebt, mag je de volgende beurt eventueel weer een derde kaart reserveren.

Ik hoop dat het nu duidelijk voor jullie is....
In principe kan je nooit vast zitten....je kan alleen een verloren beurt hebben eigenlijk en dat is dan zonde


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2022, 21:04 
Meeple

Berichten: 10
Vraagje over vastlopen met Splendor. Mijn vriendin en ik speelden dit spel laatst met zijn 2en. Dan speel je met slechts 4 edelsteen fisches van elke kleur.

Op een gegeven moment had ik alle 4 van de rode fisches verzameld. Maar ik had ook 5 rode edelsteen kaarten in mijn bezit. Mijn vriendin kon geen rode fisches meer pakken en daardoor een aantal kaarten niet meer kopen van de markt die ze nodig had.

Ik had dat wel in de gaten, dus ik ging mijn rode fisches ook niet meer uitgeven. Ik kon nog van alles kopen met mijn 5 rode edelsteen kaarten, dus waarom zou ik met rode fisches betalen.

Dit vond ze oneerlijk omdat ze vond dat ik het spel blokkeerde en ze vond dat ik met rode fisches moest betalen en pas daarna met rode kaarten.

Maar dat is toch niet zo? Dit is toch gewoon een tactische set? Als ik kaarten koop die 5 edelstenen of minder kosten hoef ik toch geen fisches af te leggen als ik genoeg rode edelsteen kaarten heb?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2022, 21:48 
9. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
MuTe schreef:
Vraagje over vastlopen met Splendor. Mijn vriendin en ik speelden dit spel laatst met zijn 2en. Dan speel je met slechts 4 edelsteen fisches van elke kleur.

Op een gegeven moment had ik alle 4 van de rode fisches verzameld. Maar ik had ook 5 rode edelsteen kaarten in mijn bezit. Mijn vriendin kon geen rode fisches meer pakken en daardoor een aantal kaarten niet meer kopen van de markt die ze nodig had.

Ik had dat wel in de gaten, dus ik ging mijn rode fisches ook niet meer uitgeven. Ik kon nog van alles kopen met mijn 5 rode edelsteen kaarten, dus waarom zou ik met rode fisches betalen.

Dit vond ze oneerlijk omdat ze vond dat ik het spel blokkeerde en ze vond dat ik met rode fisches moest betalen en pas daarna met rode kaarten.

Maar dat is toch niet zo? Dit is toch gewoon een tactische set? Als ik kaarten koop die 5 edelstenen of minder kosten hoef ik toch geen fisches af te leggen als ik genoeg rode edelsteen kaarten heb?
Dat is een onsympathieke, maar tactische zet die helemaal volgens de regels is. Je hebt bijvoorbeeld het recht ze te sparen voor als er een kaart valt met meer dan 5 rode edelstenen.

Mijn vrouw snapt het concept sparen ook niet in het dagelijks leven... 't zal iets vrouwelijks zijn (grapje he, voor de woke-generatie met hier met de grond gelijk maakt... ook dit is een grapje)

Grappig, want hier soms dezelfde discussies: ik doe in een 1-op-1-spel ook soms een move om haar te blokkeren. Zij vindt dat ook maar niets.

Bottom line: je mag het volgens de regels, maar als je mijn vrouw als partner had, raad ik je aan vriendelijker te spelen, want vriendelijk een spel spelen is nog altijd leuker dan geen spel spelen mijn inziens ;-) (ik ben ook niet van de solo)

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2022, 22:31 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
het is voor die ene keer diplomatieker om vriendelijk te spelen, maar elk volgend potje moet je ook vriendelijk spelen, anders is die de laatste...

interessante stelling dat Splendor kan vastlopen. Ik ben geen expert, maar dat zou dan halverwege een spel moeten, in het begin kun je nog niet hoarden, en aan het eind heb je teveel kortingen. Het goedkoopste rek moet leeg zijn. Dus met vier spelers die elk een andere kleur sparen en de goedkoopste kaarten opkopen, en de reserveringen opmaken met de verkeerde dure kaarten... ik denk dat het moet kunnen, maar je moet er als groep voor gaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 08 nov 2022, 14:15 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
MuTe schreef:
Dit vond ze oneerlijk omdat ze vond dat ik het spel blokkeerde en ze vond dat ik met rode fisches moest betalen en pas daarna met rode kaarten.

Maar dat is toch niet zo? Dit is toch gewoon een tactische set? Als ik kaarten koop die 5 edelstenen of minder kosten hoef ik toch geen fisches af te leggen als ik genoeg rode edelsteen kaarten heb?

Klopt, je mag dit gewoon doen. En er is ook niets mis mee. Om het spel uiteindelijk te winnen moeten jouw acties efficiënter zijn dan die van de ander. Een bepaalde kleur beperken is een prima manier om dat te bereiken. Het goud gaat ook weleens op (met name in een spel met 4 spelers), waarmee reserveren een veel matigere actie wordt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
27 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Splendor vastlopen op het spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Space Cowboys, Splendor



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®