Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 09:30 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 318
Woonplaats: Groningen
inzichtgevend om dit te lezen!

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 12:59 
6. Memoir '44 (2004)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
BaSL schreef:
Troskompas
:lolno: :wtf: :sick:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 16:52 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
...die snapte ik ook niet, inderdaad. Voor een eerlijker beeld stel ik voor de Varagids, Mikrogids en de Avrobode ook mee te laten doen. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 13:06 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
ditterio schreef:
Qua familiespellen en kinderspellen is er met Hasbro, Ravensburger, Jumbo, enz heel wat concurrentie. Wat de expertspellen betreft, zie ik weinig concurrentie voor 999 Games. Je ziet in de lijst geen expertspellen opduiken van bijvoorbeeld Asmodee, The Game Master, White Goblin Games, enz. Is dit omdat de spellen van deze uitgevers nooit worden genomineerd (lees: de jury vindt die spellen minder goed of deze spellen zijn hen onbekend) of is dit omdat deze uitgevers er geen budget voor willen vrijmaken? Ik weet het antwoord op deze vraag zelf niet, maar het maakt natuurlijk wel een groot verschil.

Uiteraard kiest de jury oprecht de beste spellen uit, maar hoe kleiner de vijver waaruit ze kunnen vissen, des te minder objectief de lijst wordt voor veelspelers.

Uiteraard doet dit niets af aan de mooie prestatie van 999 Games. Het is niet hun schuld dat de concurrentie niet wil betalen of niet wordt genomineerd. Bovendien is het logisch dat uitgevers betalen voor een campagne die hen commercieel veel oplevert. Reclame kost nu eenmaal geld.

Als veeleisende spellenliefhebber en veelspeler kan ik me wel voorstellen dat het hart van vele expertspelers bloedt als ze tussen een fantastisch spel als Great Western Trail 3D puzzels en opblaaspoppen zien staan. Dat is een gemiste kans, want er zijn zoveel topspellen die heel mooi in deze categorie hadden gestaan. Al begrijp ik dat er veel volwassenen meer plezier beleven aan een opblaaspop dan aan een topspel :D De sloebers :mrgreen:

Het klopt dat er in deze verkiezing maar zelden spellen van kleinere uitgevers zoals White Goblin Games en The Gamemaster verschijnen al heeft Qwixx een aantal jaar geleden zelfs de prijs gewonnen dus er zijn uitzonderingen.

Het nadeel van deze prijs (buiten de al eerder genoemde) vind ik met name dat lang niet alle spellen beoordeeld worden. De uitgever moet zelf spellen aandragen bij de jury en tekent daarmee gelijk een overeenkomst waarbij hij toezegt EUR 4.500,00 per genomineerd spel te betalen dus 999 Games betaalt in dit voorbeeld dus EUR 31.500,00. Voor een grote uitgever is dit wel op te hoesten maar voor veel kleinere is dit waarschijnlijk meer dan hun complete jaarlijkse marketingbudget. Dus kiezen de meeste kleine uitgevers ervoor om geen spellen aan te leveren en dus automatisch niet mee te doen.

Wat dat betreft zijn de NSP en het Duitse SdJ veel zuiverder omdat daar uit het volledige aanbod wordt gekozen maar helaas is met name de NSP nog erg onbekend bij de gemiddelde Nederlander dit in tegenstelling tot Speelgoed van het Jaar dus ergens doen ze toch wel wat goed. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 14:44 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Dierik schreef:
Het klopt dat er in deze verkiezing maar zelden spellen van kleinere uitgevers zoals White Goblin Games en The Gamemaster verschijnen al heeft Qwixx een aantal jaar geleden zelfs de prijs gewonnen dus er zijn uitzonderingen.

Het nadeel van deze prijs (buiten de al eerder genoemde) vind ik met name dat lang niet alle spellen beoordeeld worden. De uitgever moet zelf spellen aandragen bij de jury en tekent daarmee gelijk een overeenkomst waarbij hij toezegt EUR 4.500,00 per genomineerd spel te betalen dus 999 Games betaalt in dit voorbeeld dus EUR 31.500,00. Voor een grote uitgever is dit wel op te hoesten maar voor veel kleinere is dit waarschijnlijk meer dan hun complete jaarlijkse marketingbudget. Dus kiezen de meeste kleine uitgevers ervoor om geen spellen aan te leveren en dus automatisch niet mee te doen.

Wat dat betreft zijn de NSP en het Duitse SdJ veel zuiverder omdat daar uit het volledige aanbod wordt gekozen maar helaas is met name de NSP nog erg onbekend bij de gemiddelde Nederlander dit in tegenstelling tot Speelgoed van het Jaar dus ergens doen ze toch wel wat goed. :wink:


@Dierik: Qwixx was genomineerd in 2013, maar heeft toen niet gewonnen (de winnaar was een of andere scooter).

@Algemeen: We weten uit ervaring dat de Goblins vaak moeite hebben met zuivere en/of zorgvuldige communicatie over spellenprijzen (deze uitgever insinueert er immers vrolijk op los wanneer ze een keer niet in de prijzen vallen), maar het zou fijn zijn wanneer we op dit mooie forum een beetje in de buurt van de waarheid kunnen blijven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 14:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Mac-S schreef:
Weet iemand wie er in de jury van deze verkiezing zitten? Ik meen eens gelezen te hebben dat het (voornamelijk) vertegenwoordigers van winkelketens zijn, en die zullen hun eigen commerciële belangen uiteraard ook zwaar laten doorwegen. Dat een niche-product als een expert-bordspel dan uberhaupt genomineerd wordt, is al heel wat, want ik denk niet dat de Bart Smit en de Intertoys daar veel aan verdienen.


In het verleden werden spellenkenners als Ronald Hoekstra en Richard van Vugt ingevlogen om het spellensegment meer gewicht te geven in het nominatieproces. Aan hun inspanningen hebben we toentertijd de nodige nominaties van mooie spellen te danken. Ik ben ook wel eens gevraagd, maar had toen geen tijd en geen zin in overlap met de NSP.

Ik heb geen idee hoe er anno 2017 inhoudelijk met spellen wordt omgegaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 17:10 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Erwin schreef:
Mac-S schreef:
Weet iemand wie er in de jury van deze verkiezing zitten? Ik meen eens gelezen te hebben dat het (voornamelijk) vertegenwoordigers van winkelketens zijn, en die zullen hun eigen commerciële belangen uiteraard ook zwaar laten doorwegen. Dat een niche-product als een expert-bordspel dan uberhaupt genomineerd wordt, is al heel wat, want ik denk niet dat de Bart Smit en de Intertoys daar veel aan verdienen.


In het verleden werden spellenkenners als Ronald Hoekstra en Richard van Vugt ingevlogen om het spellensegment meer gewicht te geven in het nominatieproces. Aan hun inspanningen hebben we toentertijd de nodige nominaties van mooie spellen te danken. Ik ben ook wel eens gevraagd, maar had toen geen tijd en geen zin in overlap met de NSP.

Ik heb geen idee hoe er anno 2017 inhoudelijk met spellen wordt omgegaan.

Toch blijft mijn punt overeind dat de uitgever er voor moet kiezen om zijn spel in te dienen voor nominatie. De door jou genoemde spellenkenners mogen alleen de ingediende spellen uitleggen. Dat blijf ik een gemis vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 17:16 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Dierik schreef:
@Dierik: Qwixx was genomineerd in 2013, maar heeft toen niet gewonnen (de winnaar was een of andere scooter).

Zo zie je maar dat een herinnering soms anders kan zijn dan de werkelijkheid. Gelukkig kunnen we terugvallen op jouw ijzersterke geheugen. :thumbup:

Erwin schreef:
@Algemeen: We weten uit ervaring dat de Goblins vaak moeite hebben met zuivere en/of zorgvuldige communicatie over spellenprijzen (deze uitgever insinueert er immers vrolijk op los wanneer ze een keer niet in de prijzen vallen), maar het zou fijn zijn wanneer we op dit mooie forum een beetje in de buurt van de waarheid kunnen blijven.

Persoonlijk vind ik dit een wat flauwe en overbodige opmerking. Dat jouw relatie met één van de eigenaren van WGG onder het vriespunt is zal toch ondertussen wel bekend zijn bij iedereen. Ik heb hier een foutieve opmerking gemaakt die jij terecht corrigeert maar laten we het dan daar bij laten zou ik zeggen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 18:04 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Dierik schreef:
Persoonlijk vind ik dit een wat flauwe en overbodige opmerking. Dat jouw relatie met één van de eigenaren van WGG onder het vriespunt is zal toch ondertussen wel bekend zijn bij iedereen. Ik heb hier een foutieve opmerking gemaakt die jij terecht corrigeert maar laten we het dan daar bij laten zou ik zeggen.


Ik vind de opmerking ook flauw, maar zeker niet overbodig. Deze uitgever heeft een historie van - ik zeg het netjes, om jouw overgevoeligheid op dit punt niet te activeren - minder geslaagd gedrag rond spellenprijzen. En daarbij doel ik op gebeurtenissen die helemaal niets met mijn persoon hadden te maken. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 23 jul 2017, 18:10 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Dierik schreef:
Erwin schreef:
In het verleden werden spellenkenners als Ronald Hoekstra en Richard van Vugt ingevlogen om het spellensegment meer gewicht te geven in het nominatieproces. Aan hun inspanningen hebben we toentertijd de nodige nominaties van mooie spellen te danken. Ik ben ook wel eens gevraagd, maar had toen geen tijd en geen zin in overlap met de NSP.

Ik heb geen idee hoe er anno 2017 inhoudelijk met spellen wordt omgegaan.

Toch blijft mijn punt overeind dat de uitgever er voor moet kiezen om zijn spel in te dienen voor nominatie. De door jou genoemde spellenkenners mogen alleen de ingediende spellen uitleggen. Dat blijf ik een gemis vinden.


Fijn voor je dat jouw punt overeind blijft. :thumbup:

Mijn berichtje was overigens niet op jouw punt gericht. Ik gaf een toelichting op de inhoudelijke beoordeling.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2017, 12:06 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Erwin schreef:
Dierik schreef:
Erwin schreef:
In het verleden werden spellenkenners als Ronald Hoekstra en Richard van Vugt ingevlogen om het spellensegment meer gewicht te geven in het nominatieproces. Aan hun inspanningen hebben we toentertijd de nodige nominaties van mooie spellen te danken. Ik ben ook wel eens gevraagd, maar had toen geen tijd en geen zin in overlap met de NSP.

Ik heb geen idee hoe er anno 2017 inhoudelijk met spellen wordt omgegaan.

Toch blijft mijn punt overeind dat de uitgever er voor moet kiezen om zijn spel in te dienen voor nominatie. De door jou genoemde spellenkenners mogen alleen de ingediende spellen uitleggen. Dat blijf ik een gemis vinden.


Fijn voor je dat jouw punt overeind blijft. :thumbup:

Ook het nut van deze opmerking ontgaat me eerlijk gezegd. Ik geef volgens mij een redelijk relevante opmerking in deze discussie. Maar het cynisme dat ik tussen de regels door in je reacties lees is ongetwijfeld niet zo door jou bedoeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2017, 12:38 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Erwin schreef:
Mac-S schreef:
In het verleden werden spellenkenners als Ronald Hoekstra en Richard van Vugt ingevlogen om het spellensegment meer gewicht te geven in het nominatieproces. Aan hun inspanningen hebben we toentertijd de nodige nominaties van mooie spellen te danken. Ik ben ook wel eens gevraagd, maar had toen geen tijd en geen zin in overlap met de NSP.

Ik heb geen idee hoe er anno 2017 inhoudelijk met spellen wordt omgegaan.

In het verleden heb ik (Ronald) inderdaad enkele jaren geassisteerd bij Speelgoed van het Jaar. Even voor de beeldvorming. De jury kwam destijds twee volle dagen bij elkaar. Per halve dag werd een leeftijdscategorie behandeld. De hele zaal stond dan vol speelgoed dat de juryleden konden uitproberen. Gezien de verschillende functies was een groot deel van het speelgoed bij hen al wel bekend. Voor de spellen was dat lastiger. Daarom kreeg ik 2 uur de tijd om de essentie van de (ongeveer 40) aangemelde spellen "zo neutraal mogelijk" te vertellen. Daarna konden de juryleden het speelgoed en de spellen bekijken. Over de spellen konden mij dan nog vragen worden gesteld. Aangezien ik geen jurylid was, mocht ik dan ook geen mening geven. Het is logisch dat het niet mogelijk is de spellen uitgebreid te spelen. Dat is dus een heel ander proces dan bij voorbeeld bij de NSP, waarbij de juryleden zo veel mogelijk en zo vaak mogelijk de spellen spelen.
Ik ben ook niet bekend met het huidige juryproces.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2017, 13:03 
Avatar gebruiker

Berichten: 999
Woonplaats: Huis ter Heide
Altijd weer leuk om een draadje als deze te lezen :)

Na het doorspitten van de info (en meningen) hier blijft het gevoel over deze 'prijs' toch dat het meer lijkt op een keurmerk (een label) dan een werkelijke prijs. Zeker nadat Ronald even kort beschrijft hoe het toen ging met het kiezen van de kanshebbers.

Twee dagen om weetikveel hoeveel producten te bekijken/ testen die je eigenlijk niet echt met elkaar kunt vergelijken? :shock:

Maar goed, zelf heb ik nooit iets wel of niet aangeschaft omdat het een SvhJ stickertje had en dat zal ik ook nu weer niet doen. Hopelijk voor de spellenuitgevers doen veel anderen dat wel.

Dat levert weer geld op voor hen en zo kunnen ze weer meer en/of betere spellen op de markt brengen. Zo hebben we er allemaal wat aan.

_________________
Hier vind je mijn stukjes over bordspellen
&
Check de website van de Nederlandse Spellenprijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2017, 11:31 
Meeple

Berichten: 14
Woonplaats: Ranst
Er zijn veel betere graadmeters voor goede spellen. In Duitsland heb je bijvoorbeeld "Spiel des Jahres". Op Spel in Antwerpen presenteer ik in november die spellen mee op het themaplein "Spiel des Jahres" en ik moet zeggen dat daar quasi alleen toppers (in het familiegenre) verkozen werden (Kolonisten, Ticket to Ride, Torres, Carcassonne, El Grande, Elfenland, Keltis, Alhambra, Dominion, ...).

Maar ook de Gouden Ludo's die samenhangen met Spel 2017 en Forumfederatie, de verzameling van spellenclubs waar ik bij ben. Daar kan eenieder spellen voor indienen. Er wordt enkel gevraagd om minimaal 1 spel ter beschikking te stellen om uit te testen. De leden van de spellenclubs van Forumfederatie zorgen vervolgens voor de stemming (in 2 periodes) en zorgen voor 50% van de stemmen en andere Vlaamse spellenclubs leveren de overige 50% van de stemmen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 sep 2017, 14:23 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
de_Corneel schreef:
Er zijn veel betere graadmeters voor goede spellen.


Klopt, die vind je in Nederland hier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
30 berichten | Pagina 2 van 2 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Speelgoed van het Jaar: nominaties 2017  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

30 Seconds Everyday, 999 Games, Agricola: familie-editie, Bordspeler.nl, Escape Room The Game Virtual Reality set, Great Western Trail, Identity Games, Jolly & Roger, Leo moet naar de kapper, Machiavelli, Smart, Speelgoed van het Jaar 2017, Temple Connection, nominaties, spellenprijs



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®