Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 jun 2017, 23:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
AfbeeldingEnigma Distribution meldt dat de Nederlandstalige editie van Century: Spice Road vanaf vandaag in de winkels ligt. Dit spel doet een beetje denken aan Splendor en speelt net zo prettig en vlot. Centraal in het spel staan vier specerijen in de kleuren geel (kurkuma), rood (saffraan), groen (kardemom) en bruin (kaneel). Deze volgorde geeft ook de waarde van de specerijen aan, kurkuma is het minst en kaneel het meest waard. Alle specerijen worden weergegeven door blokjes in de desbetreffende kleur. Het spel bevat zelfs kleine schaaltjes om de blokjes te bewaren. In het midden van de tafel ligt een rij handelskaarten en een rij opdrachtkaarten met winstpunten. Om een opdracht binnen te halen, heb je vier tot zes blokjes nodig in de afgebeelde kleurencombinaties. Hoe meer groen en bruin, des te meer winstpunten de opdracht oplevert. Iedere speler start met een pakhuis voor maximaal tien blokjes en dezelfde set van twee handelskaarten: een kaart om twee gele blokjes te pakken en een kaart om twee blokjes één stap op te waarderen naar de volgende kleur (of een enkel blokje twee stappen).

Afbeelding

De actieve speler voert één van de volgende acties uit: 1) een actiekaart uitspelen 2) een handelskaart pakken 3) je uitgespeelde kaarten weer op de hand nemen of 4) een opdracht uitvoeren (blokjes inleveren en de opdrachtkaart voor je neer leggen). Bij het pakken van de handelskaarten is de eerste kaart in de rij altijd gratis. Elke kaart die je ‘overslaat’ kost je een blokje in een willekeurige kleur. Een gepakte kaart komt in je hand en kun je de volgende beurt uitspelen. De handelskaarten zijn zeer divers. Sommige geven het recht om blokjes te pakken, maar de meeste zetten bepaalde combinaties om in andere kleuren. Het spel eindigt wanneer iemand vijf opdrachten heeft verzameld. Dan worden de punten op de opdrachtkaarten opgeteld en is de winnaar bekend. (Spelbeschrijving: Bob Schubert).

Afbeelding

Century: Spice Road is geschikt voor 2-5 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. Het spel is ontworpen door Emerson Matsuuchi en geïllustreerd door Fernanda Suárez. Het spel wordt uitgegeven door Plan B Games, Enigma Distribution verspreidt dit spel op de Nederlandse markt. Asmodee bedient de Belgische markt.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/06/14/century ... krijgbaar/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 17:59 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik ben erg benieuwd naar deze. Ook of het Splendor zal verslaan cq vervangen. Bij de statistiek top 50 van de meest gespeelde spellen door uniek spelers van juni is deze op nummer 3 binnen gekomen. Dat Is 1 plaats achter Splendor.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 18:18 
1. Magic: The Gathering (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Ik heb de spelregels van het spel gelezen en hoop het vandaag of morgen op tafel te krijgen. Wat mij betreft is het (op het eerste oog) wel voldoende anders dan Splendor. Ik voorzie dan ook avondjes waarop beiden de nodige keren gespeeld gaan worden :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 18:29 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Enige tijd terug mochten we bij Asmodee al een impressie krijgen van dit en andere spellen. Hoewel we toen slechts een korte demo gepresenteerd kregen, maakte dit spel toen al indruk.

Vorig weekend hebben we Century voor de eerste keer helemaal gespeeld. Topper! Korte spelregels, fijn om spelen, mooie afwerking, voldoende uitdaging en spannend tot het eind. Ook voor onze clubcollectie is dit een must-buy!

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 22:44 
7. Coimbra (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 259
Woonplaats: Sint-Job-in-t-Goor (BE)
Hier tijdens de vakantie CSR ook voor het eerst gespeeld met 2 en we vonden het erg leuk. Wel abstract, dat de blokjes spices zijn vervaagd n beetje tijdens t spelen. De strijd om de beste 'motor' is erg leuk. Splendor heb ik alleen als app gespeeld en de vergelijking daarmee is dus wankel, maar vond deze wel wat interessanter op een niet uit te leggen manier. Ik denk het deck building aspect dat het hem doet. Aanrader!

Bart schreef:
Enige tijd terug mochten we bij Asmodee al een impressie krijgen van dit en andere spellen. Hoewel we toen slechts een korte demo gepresenteerd kregen, maakte dit spel toen al indruk.

Vorig weekend hebben we Century voor de eerste keer helemaal gespeeld. Topper! Korte spelregels, fijn om spelen, mooie afwerking, voldoende uitdaging en spannend tot het eind. Ook voor onze clubcollectie is dit een must-buy!

_________________
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jul 2017, 22:47 
8. Le Havre (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
Net gespeeld en hij beviel erg goed. Ik zag dat bij de spelregels bij het kopen van een handelskaart wordt gesproken over het neerleggen van een 'willekeurig' blokje op elke kaart links van de gekochte kaart.

Nu denk ik bij willekeurig altijd aan 'random', dus op goed geluk. Maar ik neem aan dat ik hier moeten lezen een blokje naar keuze toch? Zo hebben we het in elk geval wel gespeeld op basis van de Franse spelregels :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2017, 00:52 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Flash schreef:
Net gespeeld en hij beviel erg goed. Ik zag dat bij de spelregels bij het kopen van een handelskaart wordt gesproken over het neerleggen van een 'willekeurig' blokje op elke kaart links van de gekochte kaart.

Nu denk ik bij willekeurig altijd aan 'random', dus op goed geluk. Maar ik neem aan dat ik hier moeten lezen een blokje naar keuze toch? Zo hebben we het in elk geval wel gespeeld op basis van de Franse spelregels :-)

Het is inderdaad een blokje naar keuze.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2017, 08:55 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Het is inderdaad een fijn spel om te spelen. Beurten gaan snel. Als linkshandige wel lastig om al de kaarten goed vast te houden terwijl je de symbolen kunt zien. De kaarten zijn voor rechtshandigen gemaakt. Dit hebben we opgelost door een houten kaarthouder neer te zetten tijdens het spelen. Werkt prima en je hebt je handen ook nog eens vrij.

Bij www.abacusspiele.de kan de speelmat worden besteld, mits je in Duitsland laat bezorgen.
Wij zijn binnenkort een weekje in Duitsland, dus heb ik de mat besteld en deze wordt op ons verblijfadres bezorgd. Dat is straks leuk arriveren, dus het spel gaat uiteraard mee. ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2017, 15:05 
2. The Castles of Burgundy (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 360
Woonplaats: Antwerpen
SvAtje schreef:
Het is inderdaad een fijn spel om te spelen. Beurten gaan snel. Als linkshandige wel lastig om al de kaarten goed vast te houden terwijl je de symbolen kunt zien. De kaarten zijn voor rechtshandigen gemaakt. Dit hebben we opgelost door een houten kaarthouder neer te zetten tijdens het spelen. Werkt prima en je hebt je handen ook nog eens vrij.

Had ik dus ook, nu ja wel ongeveer het enigste minpuntje dat ik kan bedenken. Voor de rest vind ik het spelmateriaal allemaal prima. En vooral de inlay verdient een dikke pluim. Je kan naar hartelust schudden met de doos en alles blijft toch prima op zijn plaats.
SvAtje schreef:
Bij http://www.abacusspiele.de kan de speelmat worden besteld, mits je in Duitsland laat bezorgen.
Wij zijn binnenkort een weekje in Duitsland, dus heb ik de mat besteld en deze wordt op ons verblijfadres bezorgd. Dat is straks leuk arriveren, dus het spel gaat uiteraard mee. ;-)

Wel afschuwelijk duur, duurder dan het spel zelf :roll:
Mochten ze in Essen aan iets democratischere prijzen liggen wil ik misschien nog wel toehappen.

_________________
- Instagram -

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 08 jul 2017, 16:55 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
Zeker niet goedkoop, die speelmat van Century, alleen soms is het fijn je jezelf een kadootje te gunnen. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Century: Spice Road is verkrijgbaar  

Gebruikers die deze topic waarderen

Erwin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Century: De Specerijenroute, Emerson Matsuuchi, Enigma Distribution, Fernanda Suárez, Plan B Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®