Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 09:44 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Ik ben in het bezit van het basisspel.
Daarbij hijs de zeilen en alchemisten gekocht.

Er zijn nog vele uitbreidingen meer.
Bij 999 kwam ik deze tegen:
- welvaart ( deze spreekt mij tot nu toe aan)
- achterland ( kaarten met veel tekst waardoor snelheid uit spel raakt?)
- donkere middeleeuwen
- overvloed
- de gilden

Welke uitbreiding (en) voegen nog echt een verschil toe en niet nog meer kaarten?
Allemaal kopen is geen optie wil het bij 1 tje proberen te houden maar of dat lukt?

Mariska


Laatst bijgewerkt door mafela op di 20 okt 2015, 09:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 09:52 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
Ik heb ze wel allemaal, ook Intrige en Avonturen (dat zijn de twee die je nog niet genoemd hebt, hoewel Intrige zowel basisspel als uitbreiding is). Tot nu toe heb ik gespeeld met kaarten uit het basisspel, uit Intrige en uit Welvaart. De laatstgenoemde vind ik het meest geslaagd omdat daar duurdere geldkaarten en landschappen bij zitten. Ook heb je duurdere Koninkrijkskaarten waardoor je net wat meer kunt sparen voor sterke dingen. Intrige vind ik dan ook weer net iets beter dan het 'gewone' basisspel, maar dat is nu denk niet relevant want het basisspel heb je al :P. Over de andere uitbreidingen kan ik nog niets zeggen helaas :(.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 10:03 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Hijs de zeilen en Welvaart zijn mijn favorieten.
Welvaart om dezelfde reden als hierboven.
Hijs de zeilen heb je al dus dat zal je zelf wel ondervinden!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 10:13 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Intrige heeft veel kaarten die de interactie verhogen, ook met acties die geen aanval zijn (bv. Maskerade waarbij je kaarten aan elkaar moet doorgeven).
Welvaart heeft inderdaad, zoals Max al zei, Platina (5 geld) en Kolonie (10 punten) waardoor andere strategieën boven komen drijven.
Achterland heeft veel kaarten die iets doen/opleveren op het moment dat je ze koopt, dat verandert de dynamiek van het spel ook.
Donkere Middeleeuwen doet veel met vernietigde kaarten (niet alleen meer mogelijkheden om kaarten te vernietigen, maar ook kaarten die vernietigde kaarten terughalen of reageren op basis van welke kaarten er eerder vernietigd zijn).
Overvloed (een kleinere en dus goedkopere set) heeft kaarten die diversiteit in je deck belonen.
Gilden (eveneens een kleinere set) voegt munten toe, waardoor je geld kunt opsparen voor latere beurten.
Avonturen (is die al in het Nederlands verschenen of verschijnt die binnenkort? weet ik eigenlijk niet) introduceert kaarten die je opzij mag leggen en op een geschikt moment een extra actie mag laten doen, gebeurtenissen (iets anders om je geld aan uit te geven naast nieuwe kaarten), en tokens waarmee je kaarten alleen voor jou kunt veranderen (+1 geld of +1 kaart). Bovendien zitten hier voor het eerst weer oranje kaarten in, die eerder in Hijs de Zeilen zaten.

Dus elke set voegt wel iets nieuws toe, alleen niet elk onderdeel heeft een even merkbaar effect. Sommige veranderingen zijn wat subtieler dan andere.
Het is wel zo, dat de latere sets eigenlijk steeds iets ingewikkelder lijken te worden. Niet elke kaart natuurlijk, maar gemiddeld genomen. Daar moet je van houden. Ervaren Dominion-spelers zullen daar niet zo veel moeite mee hebben, maar als je het niet zo vaak speelt, of regelmatig aan nieuwe mensen introduceert, is het misschien niet zo'n goed idee.

Ik denk dat ik het met Max eens ben, Intrige of Welvaart lijken mij de beste opties voor jou.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 10:31 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4027
Mac-S schreef:
Avonturen (is die al in het Nederlands verschenen of verschijnt die binnenkort? weet ik eigenlijk niet)


Zeker :), die staat al sinds half augustus hier in de kast!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 11:13 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
bij mij zijn welvaart, hijs de zeilen en overvloed mijn favoriet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 11:50 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
ik heb het niet zelf, maar een vriendin wel en ik vind hijs de zeilen en welvaart leuk
gilden, invloed, donkere middeleeuwen en avonturen ken ik niet
intrige vind ik té veel pesten dat niet meer leuk is

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 12:57 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Ik zou het bij het basisspel houden en je vizier richten op andere leuke(re) deckbuilders.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 okt 2015, 13:55 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
EEMBC/Bongo schreef:
Ik zou het bij het basisspel houden en je vizier richten op andere leuke(re) deckbuilders.


qft

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 21:25 
Locomotief

Berichten: 34
Woonplaats: Apeldoorn
Welke dan? En zijn die ook Nederlandstalig? Ben daar oprecht benieuwd naar. Ik vind Dominion wel leuk en erg toegankelijk, maar snap dat die toegankelijk ook zijn nadelen heeft...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 21:35 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
EEMBC/Bongo schreef:
Ik zou het bij het basisspel houden en je vizier richten op andere leuke(re) deckbuilders.

Smaken verschillen. Ik heb zelf nog nooit een deckbuilding spel gespeeld wat niet voelde als een slap aftreksel van Dominion.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2015, 23:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Dominion was niet de eerste deckbuilder. Ben geen kenner dus kan ze niet gelijk noemen. Dominion maakte wel het genre bekend.

Vind wel dat alleen het basisspel net iets te weinig is voor herspeelbaarheid. Een grote uitbreiding zoals welvaart of hijs de zeilen voegt veel toe.

Zelf hoor ik hele hoede verhalen over Thunderstone. Omdat het thema in mijn speelgroep minder ligt koop ik deze helaas niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2015, 09:06 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Voor mij absoluut Welvaart en daarna Hijs de zeilen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 17 mei 2017, 13:33 
Meeple

Berichten: 19
Ik heb zelf Intrige (want leuker dan basisspel en heeft ook de basiskaarten), Avonturen en Empires. De latere uitbreidingen voegen steeds meer leuke nieuwe mechanismen toe. Hijs de Zeilen voegde bijv. duratiekaarten toe, maar die zitten ook in Avonturen, plus nog meer (Events).

Als je er één koopt zou ik idd Welvaart nemen. Door de koloniën en platinum hebben engines daar meer waarde, dus heeft het meer zin om actiekaarten te kopen ipv zilver en goud dan in andere versies. Kan handig zijn als je met nieuwe spelers speelt die ervan balen dat je als je nog niet zo goed bent, vaak het beste alleen maar geld kunt kopen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 11 aug 2017, 10:08 
Sojaboon

Berichten: 26
Woonplaats: Haarsteeg
Van alle uitbreidingen komt Welvaart bij mij het meest op tafel, ik zou dus voor Welvaart gaan :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Dominion.....welke uitbreiding mag niet ontbreken?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: arjen88, Bing [Bot] en 9 gasten


Tags

999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®