Mijn eerste bordspelmania post wordt gewijd aan een extreem spannend en divers potje 7Wonders Duel. Dit potje laat echt de krachten van dit spel zien.
Mijn speelpartner en ik hadden vandaag al vijf potjes tegen elkaar gespeeld en we hadden de slag goed te pakken. We bedachten steeds meer nieuwe strategieën en werden merkbaar beter in het spel. De toon van dit potje zette ik toen ik een speciale set aan wonders koos: de tempel van Artemis (dit wonder geeft je +12 goud en een extra beurt), het beeld van Zeus (een militaire stap en je vernietigt een groffe grondstofkaart van je tegenstander), de Circus Maximus (een militaire stap en je vernietigt een verfijnde grondstofkaart van je tegenstander) en de Kolossos (twee militaire stappen). Mijn strategie was om vroeg de tempel van Artemis te gebruiken voor een kleine economische boost en daarna al mijn geld uit te geven aan militaire kaarten om een snelle militaire overwinning te behalen.
Mijn strategie werkte fantastisch en mijn tegenspeler moest zijn volledige economie inzetten om mijn militaire opmars te verdedigen, en alsnog stond ik aan het begin van de tweede eeuw 9 militaire stappen voor (bij 10 stappen win je). Helaas kon mijn tegenspeler toen zelf twee militaire stappen zetten, waardoor mijn opmars iets vertraagd raakte. En nog belangrijker, mijn tegenstander had in de tussentijd drie wetenschapskaarten verzameld. Omdat mijn militaire opmars was gestaakt schakelde ik over naar een civiele strategie, waarbij ik mijn inmiddels superieure economie gebruikte om sneller en meer punten te behalen dan mijn tegenstander. Aan het einde van de tweede eeuw stond ik 18 punten voor. Maar, mijn tegenstander had nog een aantal troefkaarten achter de hand. Aan het begin van de derde eeuw pakte hij zijn vierde wetenschapskaart, en met zijn wonder de Oude Bilbiotheek verkreeg hij het voortgangsfiche de Wet, welke hij ook als wetenschapskaart gebruikte. Ten slotte gebruikte hij zijn wonder het Mausoleum om een zesde wetenschapskaart te bemachtigen die ik tijdens mijn vroege militaire opmars had afgelegd. Zes wetenschapssymbolen betekenen een wetenschappelijke overwinning en dus had mijn tegenstander gewonnen. Ondanks dat ik vroeg in het spel bijna een militaire overwinning had behaald en inmiddels ver in punten voor stond, had mijn tegenstander gewonnen omdat ik onvoldoende op wetenschap had gefocusd.
Dit potje laat goed zien waar 7Wonders Duel om draait. De spelers moeten zich echt met alledrie de overwinningscondities (militair, wetenschappelijk en civiel) bezig houden, anders lopen ze risico plotsklaps verslagen te worden.
Bron:
https://debestebordspellen.wordpress.co ... ers-potje/
_________________
Schrijver voor
http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen