Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2017, 23:02 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Mama heeft gewonnen! (Oftewel: wat kinderen kunnen)

Bartjes!

“En als je deze nu hier neer legt, mama?”
“Dan… Dan…”

Een diepe zucht.

“Dan heeft mama gewonnen…”

Het is wat, als een 7-jarige snotneus zich met een potje Pünct buiten op de terrastafel gaat bemoeien en doodleuk met de eerste de beste zet de winst voor de tegenpartij binnen sleept. Tja, had ik maar beter op moeten letten. En die kleine draak moest natuurlijk ook al mee spellen spelen vanaf het moment dat ze ook maar überhaupt een dobbelsteen vast kon houden. Overigens, gratis advies: roep nooit “gooien maar!” als zo’n dreumes die gigantische houten dobbelsteen uit Knappe koppen in haar friemelvuistje geklemd houdt. Het kostte ons bijna onze TV (sindsdien worden dobbelstenen in ons huishouden altijd GEROLD, in plaats van GEGOOID)… Maar goed, als ze al vanaf de leeftijd van één of anderhalf jaar oud met spellen wordt geconfronteerd – ik geef het toe; onder lichte dwang van papa - dan is het best logisch dat ze nu in staat is om mee te kijken én te denken bij die prachtige GIPF-serie.

Sowieso kunnen kinderen vaak veel meer dan je als ouder denkt. Een wijsheid die ik overigens niet zelf bedacht, maar simpelweg jatte van mijn vrouw, die als pedagogisch medewerkster in de kinderopvang werkzaam is. Tel maar eens hoe vaak je het ouders wel niet hoort zeggen tegen hun nageslacht: “Dat kun jij nog niet. Kom maar hier!”
Als ik een euro in een pot had gedaan voor elke keer dat ik die uitspraak voorbij heb horen komen, had ik bij elke Kickstarter van Cool Mini Or Not zonder moeite telkens voor de allerhoogste pledge en met alle add-ons mee kunnen doen en had ik de bodem van mijn portemonnee nog steeds veel minder vaak hoeven aanschouwen dan nu het geval is…

Maar goed, terug naar kinderen en hun kunnen. Kijk je naar de uitgeverswereld, dan zijn uitgevers vaak vrij voorzichtig met de leeftijdsindicatie op speldozen. Helemaal in de Verenigde Staten natuurlijk, waar je niet eens verbaasd zou reageren als je op een doos met een paar kilo brandhout (Agricola, anyone?) de tekst “Brandgevaar: niet geschikt voor de magnetron” aan zou treffen. Voor je het weet, heb je in het land van Covfefe als uitgever zomaar een ridicule miljardenclaim aan je broek hangen… Of zou die voorzichtigheid qua leeftijdsindicatie eerder iets zeggen over het IQ aldaar?

Ach, laten we dat maar in het midden houden. Ik vind het op zich goed hoor, dat men voorzichtig is. Je kunt het immers niet maken dat een gezin zijn zuurverdiende bitcoins heeft uitgegeven aan een duur familiespel voor de leeftijd vanaf 8 jaar, wat in de praktijk zelfs voor een 10-jarige al een uitdaging blijkt.

Maar draai het als ouder thuis gerust eens om en bekijk het eens van de andere kant: wat kan mijn kind al wél? En wat kan ie leren, door het simpelweg te dóen? Ik heb makkelijk praten, hoor; dat een vriendinnetje van 4 nog nooit een smeermes vast had gehad, terwijl mijn dochter van 2 al zelf haar brood smeerde – en uiteraard smeerde ze in het begin niet alleen haar brood, maar ook haar stoel, tafel, bord, wangen, neus, kin, haar en zelfs papa’s haar, maar geloof me; dat is van korte duur en gaat echt voorbij - is puur te danken aan de opvoeding door mijn vrouw. Voor mij al snel het bewijs: ze kunnen echt wel meer dan je denkt.

Dus hierbij een oproep aan alle ouders: ga er eens vanuit wat je kind wél kan in plaats van wat het níet kan. En houd ze niet dom. Je zult er geen spijt van krijgen. Sterker nog, je gaat er nóg langer plezier van hebben. Tenzij je heel slecht tegen je verlies kunt natuurlijk en niet afgetroefd wenst te worden door je veel jongere nageslacht… Pünct ligt hier weer snel op tafel. Tijd voor revanche.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 07:27 
Omdat spelen moet!
Avatar gebruiker

Berichten: 816
Woonplaats: Kortenberg
Ik heb geen connectie met deze post daar ik mijlenver van het ouderschap sta maar ik wou toch even laten vallen dat dit een supertof stuk was om te lezen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 07:45 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
Voor mij is dit mooi geschreven artikel dan wel herkenbaar..

Mijn zoon is nu 11 en kiest resoluut voor een al iets steviger spel... Toen hij een groot jaar geleden puerto rico wou spelen vertelde ik hem dat er sowieso minder geluk is bij zo'n soort spellen. Belangrijk is om te spelen, mechanismen te herkennen, enz... Winnen is bijzaak en zal wel komen na enkele spellen.

Feit is dat tot op heden ik nog nooit gewonnen heb in puerto rico tegen hem...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 08:40 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Fantastisch mooi stuk om te lezen, heerlijk!!!!

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 08:48 

Berichten: 149
Woonplaats: 's-Gravenzande
Mooie column zeg en zo herkenbaar. Het begint al snel met memory dat je niet meer wint en het gaat steeds verder!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 19:26 
3. Pandemic (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Dank voor jullie reacties, Ilse123, Schemerzwerver, Bridget en Hippe! Heel tof!
Ik had namelijk niet verwacht dat er überhaupt reacties zouden komen. Dat het zowel leuk is voor mensen die zich wél als niet herkennen hierin maakt het éxtra leuk voor mij.

Dit motiveert om door te schrijven, dus heb ik direct de koe bij de horens gevat en inmiddels de 'draft' van mijn tweede column klaar liggen ;-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 13:55 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Leuk geschreven en echt wel herkenbaar! Als ik telkens weer de vraag krijg van de ouders van de vriendjes van mijn kinderen: Kunnen die al gezelschapsspellen spelen op die leeftijd? Ik dacht dat je daar pas op 5 jaar mee kon beginnen? Of bij het vriendje van 7 jaar als wij horen dat we veel gezelschapsspellen spelen: Ja, wij spelen ook heel vaak - ganzenbord en UNO zijn hier de favorieten :shock:

Enkele maanden geleden zag mijn 6-jarige zoon me Odin solo spelen en hij wou meteen de volgende keer tegen me spelen. En waarom niet? Hij heeft de lange rit uitgezeten en heeft zich erg geamuseerd. Gisteren vroeg hij nog of hij opnieuw zijn lijstje met favoriete spellen mocht opsturen naar spellengek. Zijn shortlist zat nu al aan 45+ spellen :roll: Kinderen kunnen echt wel meer dan je denkt. En ze hoeven daarbij niet altijd te winnen. Zo wil mijn zoon steevast de scores berekenen op het einde en zo oefent hij zonder het te beseffen zijn rekensommen :geek:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 14:01 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2753
Woonplaats: Utrecht
Ik vind het ook heerlijk om met mijn zoon 11 complexere spellen te spelen.
Een paar jaar geleden sneed ik er dan een aantal regels uit om het spel minder complex te maken.
Bijvoorbeeld railroad tycoon zonder de economische regels. Blijft over spoor bouwen en pick-up and deliver.
Als een spel dan pakt, komt er elke volgende sessie een regel bij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 14:06 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
En je moet inderdaad goed oppassen om 'rollen' te zeggen ipv 'gooien' want mijn dochter van 2,5 neemt dat ook al te letterlijk heb ik ondervonden...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 18:26 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Leuk stukje!
En lol om dat gooien wat betreft de dobbelsteen. Die fout maakte ik ook laatst bij een peuter :oops: :mrgreen:

En je kan spellen ook versimpelen. Ik heb mijn broertje eerst Carcassonne geleerd zonder de boeren. Of hem een voorsprong bij Catan te geven door in het begin een dorp en stad te mogen bouwen.

Spellen moet je zo vroeg mogelijk met de paplepel erin gieten :mrgreen:

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 09 sep 2017, 12:00 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Wij spelen ook al jaren met onze tweeling (nu 14). Hen leren tellen deden we met Hali Gali. Meerdere juffen zeiden toen al dat de "wat als...." reactie bij de kids goed naar boven kwam tov andere kinderen in de klas.
Al mijn Dominions zijn in het engels. Spelen ze ook al jaren mee. En zinds ze mee spelen slagen we er zelden nog in om die te winnen.

Toen we 2 jaar geleden een spelnammidag hadden in de club vroeg er iemand die nog maar 2 keer was geweest wie mee Room 25 wilde spelen. Mijn zoon die toen 12 was wou wel meedoen en we zagen het gezicht van die man en zijn vrienden reageren. Zo van "moet ik echt met een kind gaan spelen??" Toen we zeiden dat ze toch best zouden oppassen sloegen ze deze raad in de wind. Ze speelden toen 3 potjes Room 25 waarvan hij er 2 won en bij eentje de 2de was.
Toen haalde ze iets zwaarders boven wat hij ook weer won. Dus smeten ze het over eenandere boeg en haalde ze nog iets anders uit de kat en je mag eens raden wat er toen gebeurde...
We hebben wie kerels nooit meer terug gezien... :cry:

Ik geniet er nu ten volle van om met onze 2 kerels aan tafel te zitten!

Ze kunnen misschien al wel meer dan we denken maar van de planten in de tuin blijven ze toch nog af! :lol:

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Mama heeft gewonnen! (Oftewel: wat kinderen kunnen)  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®