Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2017, 10:16 
Sojaboon

Berichten: 23
Ik heb een familie spel bedacht. 7+, afhankelijk van hoe slim de kinderen zijn. En ook leuk voor volwassenen.
Nu zit ik nog aan de start van het testen, maar dat is een langzaam proces. (Ben niet zo goed in het sociale gedeelte).

Ondertussen dacht ik aan het ontwerp. Ik heb nog geen passende naam gevonden voor het spel. Dus eigenlijk helemaal blanco.
Gezien ik denk dat het een familie spel is wat best breed uitgerold kan worden, wil ik geen thema of ontwerp waar mensen niets mee hebben. Dus geen middeleeuwen, space of cowboy thema omdat dit verder niets met het spel te maken heeft.
Ik zat zelf te denken aan iets basics zoals mens erger je niet. Of misschien iets meer vintage jaren 50 stijl in kleur en vormgeving.
Ook hier ben ik weer over aan het twijfelen geslagen. Daarom aan jullie de vraag:
Wat zou een nieuw en verfrissende kleuren pallet/stijl zijn, zonder dat het teveel op bestaande dingen lijkt, maar wel heel vertrouwd is?

Ik weet dat ik naar het gouden ei vraag, maar ik hoop dat ik met jullie hulp tot wat inspiratie kan komen.
Alvast bedankt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2017, 18:57 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
Ik heb geen direct antwoord, maar wel wat verschillende invalshoeken:

Sommige uitgevers zullen thema negeren en willen de vrijheid om er zelf wat "op te plakken". Dat moet natuurlijk wel goed passen bij het spel, vandaar de haakjes. Andere uitgevers zien pas echt wat in het spel als het een passend thema heeft wat goed bij de spelers ervaring en acties past.

Een leuk spel hoeft ook niet altijd een thema. Grappige plaatjes zijn soms al genoeg (koeiekoppen, bevers, augurken, vossen, abstracte driehoeken, etc).

Vanuit mijn persoonlijke ervaring:
De 2 thema's die ik tot dusver op spellen heb gedaan zijn fantasy en maffia, verre van origineel... Maar ze pasten goed bij het spel, dus werd het dat (inclusief titels die ik had bedacht: Tricky Dungeon & Capo di Mafia).

Het eerste spel had eerst het het thema 3 musketiers. Ik dacht, dat is ook aansprekend maar wel origineel. Daar zag de uitgever toch echt anders, wat hij baseert op zijn ervaringen. Ik ben toen gaan zoeken naar alternatieve thema's door meerdere 'moodboards' te maken en die ook aan mijn testgroep voor te leggen. Hun feedback en discussie was erg nuttig.

Je zou je testers eerst input kunnen vragen of op wat opzetjes die je zelf al hebt. Er is geen 1 beste manier, als je maar uitkomt bij een thema wat echt goed past. En een goede titel... :wtf: (ook verrekte lastig soms).

Hopelijk nuttig?

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2017, 16:45 
Sojaboon

Berichten: 23
Hallo Warjan,

Zeer nuttig, hartelijk bedankt!
Ik denk dat het beter is om nu een bij mijn huidige 'thema' te blijven. Dus een beetje hetzelfde als mens erger je niet. Misschien hier en daar wat kleuren aanpassen zodat het wat beter oogt.

Daarnaast ook een moodboard maken met wat thema's en kleurencombinaties en dit voorleggen aan testers.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: di 05 sep 2017, 22:01 
Sojaboon

Berichten: 23
Update:
Ik heb mij spel Game 409 genoemd. Ik weet niet of deze naam het ook echt gaat worden, maar voor nu past het in mijn optiek. Het design is nu erg basic en dat wil ik ook graag zo houden (voorlopig).
Na een paar keer testen met bekende, maar een paar kleine dingen hoeven te veranderen.
Zo moet ik de kleuren van de tokens en pionnen een klein beetje aangepast worden zodat ze beter te zien zijn bij gedimd licht. (Volgens een aantal is dat gezelliger spelen). Ook moet het bord opnieuw geprint worden. Maar via me werk heb ik een goedkoop adresje om op A3 formaat op 350 grams papier wat te zetten.

Daarna kan wat mij betreft het testen met onbekenden beginnen. Hoop dat dit ook gaat lukken.
Natuurlijk zou ik ook feedback willen van andere mensen (jullie?!?). Alleen vraag ik me af of het handig is om het bord en de spelregels via internet te delen. Ik weet niet of een patent of dergelijke een idee is, maar zolang het nog geen definitieve versie is, lijkt me dat niet handig.

Tips/suggesties?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2017, 11:49 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
De issue lijkt: bescherming versus feedback.

Als je niks deelt kan het nooit gejat worden. Maar heb je ook geen feedback. Als je alles transparant deelt, kun je super veel nuttige feedback krijgen. Met een kans dat iemand het jat.

Maar hoe reëel is dat? Ik heb het idee dat spellenmakers eerder te weinig delen dan teveel. Lastig om dan een echt goed spel te maken. Trouwens, spellenmakers hebben veelal al te weinig tijd om hun eigen ideeën uit te werken. Inspiratie opdoen van elkaar kan ook juist nuttig zijn, kruisbestuiving! Selectief delen, hoe meer af hoe breder is volgens mij prima. Uiteindelijk ligt het ook in de winkel en dan kan iedereen het inzien.

Nu zal het af en toe wel gebeuren dat iemand echt aan de haal gaat met een spelconcept, maar de branche is een klein wereldje. Dat kun je snel klaar Zelf deel ik gemakkelijk spelconcepten als het wat meer uitgewerkt is. Er zijn spellenmakers die juist hun concept online gooien op bijvoorbeeld boardgamegeek en zo ook door een uitgever opgepikt zijn!

Over bescherming: Patent of trademark zijn praktisch onmogelijk is de consensus: deze kosten heel veel geld en vragen er nog steeds dat je actief een leger advocaten inzet als er mogelijke schending is. Voor zover ik het begrepen heb: Game mechanismen zijn ook niet te patenteren, alleen een uniek nieuw fysiek (?) mechanisme. Trademark kan wel, wat Magic the gathering heeft gedaan met iconen en 'tap' om aan te geven dat een kaart verbruikt is. Dat is heel duur. Spelregels hebben wel automatisch copyright. Er is een Chinees spelbedrijf wat het kaartspel Bang! heeft gekopieerd en alleen het verhaal en art heeft veranderd, dat was volgens rechtspraak niet illegaal (verhaal en art is wel beschermd, mechanismen niet). Maar goed, niet alles wat legaal is, is ook moraal ok. Ik vermoed dat uitgevers internationaal niet willen samenwerken met deze Chinese uitgever...

Hoe anders een spel moet zijn om nieuw / uniek genoeg te zijn is een discussie punt. Is Trains anders genoeg dan Dominion? Het is in ieder geval tof dat deckbuilders nu een genre is. Dat is mogelijk omdat het mechanisme geen patent heeft :)
David Sirlin games een evolutie van een spel gemaakt van Reiner Knizia (En Garde). Die was daar weer niet blij mee. Het is niet illegaal. Maar wat de consensus in de spellenwereld is hierover weet ik niet (zover ik van een podcast begreep was het verdeeld).

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 09:22 
Sojaboon

Berichten: 23
Ik ben alweer een aantal testrondes (en dus ook versies verder). Veel nuttige feedback mogen ontvangen! Zelf word ik ook steeds enthousiaster over het spel, maar dat is natuurlijk geen graadmeter.
Ik wil het spel meenemen naar de Ducosim spellenbeurs op 20 januari. (Nog) niet met een eigen tafeltje. Wel rondlopen en hopen dat ik bij een uitgever feedback kan vragen. Ik wil hem er dan wel zo gelikt mogelijk uit zien, dus op een kartonnen plaat. Ik heb gezien dat die bij spelspul los te koop is. Mijn idee is om mijn spel op een groot stickervel te laten drukken en dan op zo'n plaat te plakken. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Nu wil ik natuurlijk ook delen hoe het spel eruit komt te zien. Daarom heb ik een plaatje toegevoegd met 2 versies (qua vormgeving). Kwaliteit van het plaatje is niet groot, maar ik hoop dat het goed genoeg is. Ik ontvang graag feedback over de ontwerpen!

Alvast hartelijk bedankt :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 09:44 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Heb totaal geen verstand van dit soort zaken dus als misschien de plank mis maar ik snap het niet.

Je bent op zoek naar een thema maar gaat voorlopig voor het thema mens erger je niet.

Mijn inziens is dit geen thema.

Als ik het ontwerp zie zoals het nu is lijkt mij dit een abstract spel.

Net zoiets als bijvoorbeeld Halma of Qwirkle.

Maar heb je wel een thema nodig voor dit type spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 10:20 
Sojaboon

Berichten: 23
Edwin84 schreef:
Heb totaal geen verstand van dit soort zaken dus als misschien de plank mis maar ik snap het niet.

Je bent op zoek naar een thema maar gaat voorlopig voor het thema mens erger je niet.

Mijn inziens is dit geen thema.

Als ik het ontwerp zie zoals het nu is lijkt mij dit een abstract spel.

Net zoiets als bijvoorbeeld Halma of Qwirkle.

Maar heb je wel een thema nodig voor dit type spel?


Bedankt voor je berichtje. Deze thread is al een paar maandjes uit. Dus veel bij geleerd. Ik ben het met je eens dat 'mens erger je niet' geen thema is. Abstract omschrijft het inderdaad beter.
Ik denk niet dat ik een thema nodig heb. Maar een uitnodigende uiterlijk is wel belangrijk. Daarom heb ik twee verschillende ontwerpen geplaatst. Bij de bovenste heb ik me een beetje laten inspireren door zand en steen. De onderste is meer retro. Ik hoop op deze manier te ontdekken wat mensen meer aanspreekt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 10:36 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Als ik je pas begrijp kan ik denken aan bijvoorbeeld Orongo?

Je wilt meer met een thema werken om symbolen binnen een categorie te plaatsen.

Ben benieuwd wat het eindresultaat wordt.
Altijd leuk om te zien hier op het forum hoe prototypes zich tot uiteindelijk spel o ontwikkelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 14:36 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Gent - Drongen
Marvs87 schreef:
Ik ben alweer een aantal testrondes (en dus ook versies verder). Veel nuttige feedback mogen ontvangen! Zelf word ik ook steeds enthousiaster over het spel, maar dat is natuurlijk geen graadmeter.
Ik wil het spel meenemen naar de Ducosim spellenbeurs op 20 januari. (Nog) niet met een eigen tafeltje. Wel rondlopen en hopen dat ik bij een uitgever feedback kan vragen. Ik wil hem er dan wel zo gelikt mogelijk uit zien, dus op een kartonnen plaat. Ik heb gezien dat die bij spelspul los te koop is. Mijn idee is om mijn spel op een groot stickervel te laten drukken en dan op zo'n plaat te plakken. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Nu wil ik natuurlijk ook delen hoe het spel eruit komt te zien. Daarom heb ik een plaatje toegevoegd met 2 versies (qua vormgeving). Kwaliteit van het plaatje is niet groot, maar ik hoop dat het goed genoeg is. Ik ontvang graag feedback over de ontwerpen!

Alvast hartelijk bedankt :-)



Voor mij spreekt de grijze het meeste aan... Maar denk dat dit erg persoonlijk is...Het zalmkleurige/oranje achtige vind ik ronduit een lelijk kleur :?
Wat wel beter is in de zalmkleurige is het contrast van de vakjes. Dus misschien de grijze, maar de contouren van de vakjes zwart ipv grijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 16:34 
Sojaboon

Berichten: 23
Veerle schreef:
Voor mij spreekt de grijze het meeste aan... Maar denk dat dit erg persoonlijk is...Het zalmkleurige/oranje achtige vind ik ronduit een lelijk kleur :?
Wat wel beter is in de zalmkleurige is het contrast van de vakjes. Dus misschien de grijze, maar de contouren van de vakjes zwart ipv grijs


Bedankt! Ik neem het mee in mijn overwegingen :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017, 23:15 
game on!
Avatar gebruiker

Berichten: 317
Woonplaats: Groningen
Ook mijn mening is persoonlijk: bovenste komt interessanter over. Onderste meer standaard, gevoel dat ik het eerder heb gezien en toen ook maar saai vond.

Betreft Ducosim: je kunt een afspraak maken met 999 Games. Verder is het proberen of uitgevers tijd hebben. Het is de eerste indruk die telt, is het af genoeg?

Als je lid wordt van Ducosim kost een tafeltje huren niks. Super manier om te testen. En je kunt dan ook uitgevers uitnodigen om even te kijken. Heb je het spel al klaar staan :)

Misschien ga ik er weer tafel namens het Spellenmaakgilde reserveren. Dan zou je zeker ook daar welkom zijn om te testen en te spelen. Maar weet ik nog niet zeker.

Succes!

_________________
arjanvanhouwelingen.com


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Thema of ontwerp
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2018, 07:34 
Sojaboon

Berichten: 23
Inmiddels weer een stukje verder.
Ik had 2 spellen gepresenteerd aan 999 games op 20 januari. Een spel die ik 2 jaar geleden had gemaakt en stof aan het happen was en het spel zoals hierboven omschreven.

Mijn 1ste spel was te ingewikkeld, maar had dit ook gemaakt speciaal voor de denkende en strategische speler. Het tweede spel was goed ontvangen op de ducosim beurs door 999 games. Helaas paste het niet bij hun thema, maar kreeg wel een visitekaartje voor toekomstige spellen. Ik denk dat ik nog wat handvatten kan gebruiken om spellenuitgevers op de juiste manier te benaderen.
Ook heeft het me gemotiveerd om aan een 3de spel te beginnen. Ik merk dat ik hier vastloop op de spelregels. Mijn idee is om het een 'simpel' spel te maken zodat kinderen vanaf 5 jaar het ook kunnen spelen. Maar merk dat ik nu al dat ik aan mijn 4de A4tje aan spelregels ben. En dat zonder de plaatjes die nog toegevoegd moeten worden. Maar dat komt wel.

Het gaat de laatste tijd wat minder met m'n gezondheid, dus het lukt me wat minder om extra dingen te doen (hiermee bedoel ik om buiten werk nog naar bijvoorbeeld spellenclubs ofzo te gaan). Hierdoor stagneert de, hopelijk laatste, testronde.
Ik heb na de beurs namelijk nog 1 regel aangepast en sindsdien maar 1 keer kunnen testen. Het verschil is niet heel groot; Eerst waren er altijd evenveel fiches in het spel, ongeacht het aantal spelers. Nu zijn het aantal fiches afhankelijk van het aantal spelers.

In eigen beheer uitgeven valt sowieso af. Heb er simpelweg geen geld voor. Ook via kickstarter zou ik eerst een 'echt' speelbord en doos moeten laten maken. Helaas is ook dit nogal prijzig omdat ik dan een ontwerper voor de doos moet inhuren (spelbord was al moeilijk genoeg, maar een mooie doos gaat me echt niet lukken). Daarnaast kost het nogal wat centjes om een prototype te maken voor de foto's. Daarnaast denk ik dat het het spel ten goede komt als een professional de spelregels enzo nog even goed na loopt. Al is het alleen maar voor de logische volgorde en de spelling.

Ik zoek nu nog een manier om met een aantal mensen een soort promo filmpje te maken. Ik begreep dat een promo filmpje 'de' beste manier is om naar een spellenuitgever te sturen. Kan iemand dat bevestigen (of ontkrachten)?

Hoor het graag.

In de bijlage nog de laatste versie van het spelbord.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Thema of ontwerp  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®