Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2017, 21:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Noorse uitgever Aporta Games presenteert dit jaar twee nieuwe spellen op Spiel 2017. Je kunt de spellen via de website van de uitgever voorbestellen. Op de beurs vind je de uitgever in Hal 7, stand G115.

Afbeelding Het bordspel Santa Maria speelt zich af in de Nieuwe Wereld aan het begin van de 16de eeuw. Iedere speler bestuurt zijn eigen kolonie. Tijdens je beurt moet je één van vier acties uitvoeren: je kolonie uitbreiden, één gebouw activeren (met geld), één rij/kolom activeren (met een dobbelsteen) of passen (wat ook nog wat oplevert). Je breidt jouw kolonie uit door tegen betaling van grondstoffen tegels met gebouwen op jouw bord te plaatsen. Je kunt één vrij gebouw activeren door geld te lappen. Je kunt ook een complete rij of kolom in jouw kolonie activeren met een dobbelsteen (werker), waarbij elk gebouw in volgorde wordt afgewikkeld. De dobbelsteen eindigt op het laatste geactiveerde gebouw, waarmee deze tegel is geblokkeerd. Je moet dus goed opletten waar je jouw nieuwe gebouwen neerlegt en in welke volgorde jij jouw dobbelstenen gebruikt. Je produceert grondstoffen, start scheepvaartroutes, verplaatst jouw conquistadores op hun spoor om goud te verdienen en zet stappen op het religieuze spoor om monniken te werven. Je kunt een monnik inzetten als geleerde (speciale vaardigheden), missionaris (eenmalige bonus) of als bisschop (punten bij de eindtelling). Je wint het spel door na drie ronden de meeste punten te bezitten.

Afbeelding

Santa Maria is geschikt voor 1-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 45-90 minuten. Het spel is ontworpen door Eilif Svensson en Kristian Amundsen Østby en geïllustreerd door Gjermund Bohne. Op BGG is al een Nederlandse vertaling te vinden.

Afbeelding Bij het deductiespel Destination X is één van de spelers een spion op de vlucht en moeten de andere spelers samenwerken om hem te achterhalen en zijn geheime bestemming te ontdekken. Aan het begin van elke ronde liggen er zes bestemmingskaarten open op tafel. De spion kiest in het geheim één bestemming en bladert naar de desbetreffende pagina in het draaiboek. Elke detective krijgt drie informantkaartjes. Ze moeten om de beurt steeds één informant uitspelen om informatie over de bestemming te verzamelen. De informanten verstrekken je informatie over allerlei aspecten (bevolking, industrie, religie enzovoort). De spion moet de relevante informatie opzoeken in het draaiboek en eerlijk antwoorden. Na het spelen van een informant moet de detective een van de bestemmingen elimineren. Wanneer de detectives de juiste bestemming raden, winnen zij de ronde. Anders wint de spion. Die wint ook wanneer de detectives hun informanten voortijdig hebben verbruikt. De partij die als eerste drie rondes wint, wint het spel.

Afbeelding

Destination X is geschikt voor 2-10 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30 minuten. Het spel is ontworpen door Bård Tuseth, Kristian Amundsen Østby en geïllustreerd door Gjermund Bohne.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/09/07/aporta- ... piel-2017/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 20:10 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Destination X is een leuk spelletje, dat je wel met de juiste mensen moet spelen.
Het is overleggen met elkaar, maar als er in de groep roepertjes zitten, bederft dit de pret van de andere spelers.

Maar graag wil ik deze nog wel eens op tafel leggen.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2017, 22:28 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
Ik heb het meer voor santa maria... Iemand die het kent?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2017, 08:19 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
schemerzwerver schreef:
Ik heb het meer voor santa maria... Iemand die het kent?

Ken het niet, maar het activeren van een rij doormiddel van dobbelstenen zag er wel interessant uit. Het "thema" van het spel is wel weer erg generiek helaas. Automania was wat dat betreft leuker bedacht.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2017, 09:25 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Destination X lijkt me niet leuk met spelers met een teveel aan parate kennis op dit specifieke gebied. Die raden altijd waar de spion zit?
Santa Maria kan best leuk zijn, die zou ik wel eens willen uitproberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2017, 08:49 
what's in a game...

Berichten: 214
Woonplaats: oostende
dank voor de info...

staat alleszins op mijn spiel-lijst...

gewoon twijfelen of ik hem vooraf zal bestellen...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2017, 14:09 
Body & Soul
Avatar gebruiker

Berichten: 1149
Woonplaats: Vorselaar
Mac-S schreef:
Destination X lijkt me niet leuk met spelers met een teveel aan parate kennis op dit specifieke gebied. Die raden altijd waar de spion zit?
Santa Maria kan best leuk zijn, die zou ik wel eens willen uitproberen.


Dat is inderdaad waar, dan moet de spion ook genoeg parate kennis hebben om de gemeenschappelijke factor tussen de steden te vinden. En dan een stad te kiezen met zoveel mogelijk overeenkomsten.

Ik heb dit gemaild naar de publisher en hij zei om dit te voorkomen meerdere openliggende stedenkaarten dit probleem van de baan zou moeten helpen. Nog geen ervaring hiermee.

_________________
http://www.spelletjesenzo2290.wordpress.com
https://www.facebook.com/Spelletjes.Enzo.2290/
https://www.instagram.com/spelletjes_enzo_2290/?hl=nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Aporta Games op Spiel 2017  

Gebruikers die deze topic waarderen

Erwin

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Tags

Aporta Games, Bordspeler.nl, Bård Tuseth, Destination X, Eilif Svensson, Gjermund Bohne, Kristian Amundsen Østby, Santa Maria, Spiel 2017



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®