Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 aug 2017, 23:23 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben opzoek naar een kaartspel (speelkaarten) wat ik vroeger als kleine jongen gespeeld heb. Ik heb nu toevallig op een ander forum een bericht (van 10 jaar terug) gevonden van iemand die dit spel ook ooit gespeeld heeft. Hij is ook opzoek naar de naam en uitleg, alleen heeft niemand hier antwoord op.

Hetgeen ik nog weet: het spel heeft een aantal kaarten in het midden (5-7) waar je kaarten onder en boven kon leggen. Je hebt daarbij een pot die steeds groter kon worden. Op de kaarten in het midden liggen ook muntjes. Ik weet nog dat we het speelden met een berg klein geld (stuivers / dubbeltjes).

Op het forum wordt gesproken over kwertje wippen of pertje wippen.
Maar als ik daar verder op zoek word ik niks wijzer.

Het is in ieder geval geen vrouwenpotten, 7 aan leggen of zwikken.

Wie of wie kan mij verder helpen? :think:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 16 aug 2017, 12:12 
Matroos

Berichten: 40
Ro-D schreef:
Ik ben opzoek naar een kaartspel (speelkaarten) wat ik vroeger als kleine jongen gespeeld heb. Ik heb nu toevallig op een ander forum een bericht (van 10 jaar terug) gevonden van iemand die dit spel ook ooit gespeeld heeft. Hij is ook opzoek naar de naam en uitleg, alleen heeft niemand hier antwoord op.

Hetgeen ik nog weet: het spel heeft een aantal kaarten in het midden (5-7) waar je kaarten onder en boven kon leggen. Je hebt daarbij een pot die steeds groter kon worden. Op de kaarten in het midden liggen ook muntjes. Ik weet nog dat we het speelden met een berg klein geld (stuivers / dubbeltjes).

Op het forum wordt gesproken over kwertje wippen of pertje wippen.
Maar als ik daar verder op zoek word ik niks wijzer.

Het is in ieder geval geen vrouwenpotten, 7 aan leggen of zwikken.

Wie of wie kan mij verder helpen? :think:


Doet mij denken aan een spel dat we vroeger altijd met de familie speelden, bij ons noemden we dat gewoon het ‘frankskes-spel’ (ook al speelden we met halve frankskes). Ik heb zelf een tijdje geleden aan mijn tante die ook altijd meespeelde gevraagd hoe dit ging maar ze wist het niet meer. Ik meen me te herinneren dat bij ons in het midden de 4 zevens lagen, en dat je daar telkens een kaart kon op aanleggen, naar boven of naar beneden … wat de munten (halve frankskes) in het verhaal deden weet ik niet meer, ik zie vooral nog de grote bokaal met ‘rostjes’ (de Belgische halve frank was ‘roestachtig’ van kleur) maar het is allemaal heel vaag (ook al dronk ik toen nog niet). Ik vrees dat ik niet meteen kan helpen, maar ik volg deze thread graag verder op.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 09:28 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Op het aantal kaarten in het midden na (vier kaarten in plaats van 5-7) is dit precies Boerenpotten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 19:35 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 24
Woonplaats: Leiderdorp
Top!! Dankjewel.
De regels zijn echt minimaal, dus even kijken of ik er uit kom. :problem:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 18 sep 2017, 02:17 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Ik ken het spel 'zevenen'. Je speelt het enkel met 4 personen.
Alle kaarten worden opgedeeld dus alle spelers hebben 13 kaarten (jokers doen niet mee).
Voor het spel begint zet iedereen een stuiver in. De persoon die ruiten 7 in de hand heeft legt deze gelijk neer en wint de startpot. Om beurten leg je vervolgens een kaart aan, aan een bestaande rij. (Dus een schoppen 5 mag onder een schoppen zes, en een harten vrouw mag boven een harten boer) Of je opent een nieuwe rij door de 7 van een kleur in het midden te leggen. Er ontstaan dus 4 rijen die naar onder of naar boven in waarde worden aangelegd. Als iemand niet kan dan betaalt hij een stuiver (of lucifer oid). Degene die als eerste al zijn kaarten kwijt is wint het spel en dus ook de pot. De andere spelers spelen nog door tot alle kaarten zijn neergelegd dus de pot blijft nog even doorgroeien voordat de winnende speler deze krijgt.
Ik vond het vroeger een superleuk spelletje!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Gezocht: naam en uitleg kaartspel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®