Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Shelfware ? Biedprijs ?
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 19:54 
Meeple

Berichten: 13
Beste forum,

Gezien ik nog niet zo lang in de spellenwereld zit en toch een leuke collectie wil aanleggen zowel nieuwe als 2dehands spellen heb ik volgende vraag :

1) Wat wordt nu eigenlijk bedoeld met shelfware ... ? Ik vermoed slijtage aan de doos door ... ?
2) Hoe wordt een prijs bepaald voor een 2dehands spel. Zijn er gangbare regels, afspraken bv hogere waarde wanneer nog in de folie, reeds enkele maal gespeeld, enz ... .

Alle tips zijn welkom

Mvg


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 20:32 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Shelf wear: lichte slijtage aan de doos door het bewaren op een plank (en het daarvan af trekken van de doos). Met name de hoekjes gaan er als eerste aan.

Prijzen:
- Afhankelijk van hoe gewild en hoe schaars een spel is. Sommige spellen worden verhandeld (ver) bóven de originele winkelprijs. Andere spellen raak je aan de straatstenen nog niet kwijt.

- In folie is altijd meer waard --> daadwerkelijk en aantoonbaar zo goed als nieuw
- Daarna is 'unpunched' het meeste waard: folie er al wel af, maar de componenten nog in de stansramen, of kaarten nog in plastic, etc.
- Daarna volgt een grijs gebied, waarin iemand zijn spel kan aanprijzen als "zo goed als nieuw", "maar paar keer gespeeld" etc. Foto's van het spel zijn handig om in te schatten in welke staat een spel verkeert.

- Bordspel liefhebbers gaan over het algemeen zuinig met hun spellen om. Op een forum als BSM kun je haast wel verwachten dat tweedehands spellen in een zeer goede staat verkeren, of dat het anders wel vermeld wordt.

- Indicatie voor tweedehands prijzen: BoardGameGeek Geekmarket, en dan meer op de historische prijzen letten dan op de hoge vraagprijzen. Lokale vraagprijzen (Marktplaats etc.) kunnen echter significant lager of hoger zijn. Gewoon een beetje onderzoek doen dus.
- Check ook nieuwprijzen van de spellen: www.bordspellenvergelijken.nl of www.budgetspelen.nl

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 sep 2017, 21:21 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Wingjudge schreef:
Beste forum,

Gezien ik nog niet zo lang in de spellenwereld zit en toch een leuke collectie wil aanleggen zowel nieuwe als 2dehands spellen heb ik volgende vraag :

1) Wat wordt nu eigenlijk bedoeld met shelfware ... ? Ik vermoed slijtage aan de doos door ... ?
2) Hoe wordt een prijs bepaald voor een 2dehands spel. Zijn er gangbare regels, afspraken bv hogere waarde wanneer nog in de folie, reeds enkele maal gespeeld, enz ... .

Alle tips zijn welkom

Mvg


Over 2.. Ik zou zeggen dat 50-66% nieuwwaarde reeel is voor een tweedehands, maar goed nog nieuw verkrijgbaar spel. Sommige games hebben een hoge verzamelwaarde, waardoor de prijs ver boven de originele winkelprijs kan liggen. (Star Wars: Queen's Gambit gaat bijvoorbeeld soms voor 300+ euro).

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 08:57 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Beusichem
Wingjudge schreef:
2) Hoe wordt een prijs bepaald voor een 2dehands spel. Zijn er gangbare regels, afspraken bv hogere waarde wanneer nog in de folie, reeds enkele maal gespeeld, enz ...



Ik ben sinds dit jaar begonnen met het opbouwen van een collectie. Bij alle spellen die in-print zijn en populair (hier kun je de top 100 lijst op bgg hanteren), is het mij gelukt om de spellen tussen de 50% en 60% van de nieuwprijs te kopen via marktplaats of dit forum.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 17:28 
Meeple

Berichten: 13
Hello Traquan, Ruud2009, MickyS :
dit zal me zeker helpen bij het opbouwen van een leuke collectie :-) , bedankt voor de tips.

Aan MickyS :
welke lijst op BGG bedoel je want als ik zoek dan kom ik verschillende resultaten tegen :wink:
Heb je eventueel de link daar naartoe ? Alvast bedankt.

Mvg


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 19:32 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Beusichem
Wingjudge schreef:
Aan MickyS :
welke lijst op BGG bedoel je want als ik zoek dan kom ik verschillende resultaten tegen :wink:
Heb je eventueel de link daar naartoe ? Alvast bedankt.

Mvg


https://boardgamegeek.com/familygames/b ... ?sort=rank

Ik doel op een deel van deze lijst. Spellen als Carcasonne, Pandemic, Smallworld en Stone Age worden met zekere regelmaat aangeboden op marktplaats.

Op de youtube kun je ook 'essential games' en 'gateway games' proberen. Hier vind je vaak overlappende lijsten aan spellen die ook goed via marktplaats te bemachtigen zijn.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 sep 2017, 22:39 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Ik zou je afraden om blind alles te kopen wat in de top 100 staat. Die fout hebben velen van ons waarschijnlijk gemaakt. ;)

Probeer erachter te komen wat voor spellen je leuk vindt, dan zul je zien dat er ook spellen zijn die misschien op plek 500 staan maar die je leuker gaat vinden dan veel spellen uit de top 100.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2017, 09:08 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 229
Woonplaats: Beusichem
Ik snap die opmerking. Maar als beginnend bordspel speler is het dan weer lastig om te weten wat je leuk vindt.

Ik ben begonnen met door een 'bekend' spel te kopen in elk van de meest gangbare bordspel categorieën. Op die manier heb je snel(ler) een idee in welke richting je verder moet zoeken.

En je valt je minder snel een buil door iets blindelings te kopen in de top 100, omdat je die waarschijnlijk wat makkelijker door kan verkopen.

_________________
"Rock over London. Rock on Chicago."


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2017, 11:39 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Dat is zeker waar, en ik heb dat zelf ook gedaan. Daar zaten dan ook missers bij, zoals Dominion wat me totaal niet beviel.

Reviews kijken en try-before-you-buy zijn echter ook aan te raden. :thumbup:
Veel plezier met het verzamelen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2017, 14:48 
Matroos

Berichten: 40
Traquan schreef:
Reviews kijken en try-before-you-buy zijn echter ook aan te raden. :thumbup:
Veel plezier met het verzamelen!


Vooral die Try-before-you-buy is zéker aan te raden, als je een spellenclub in de buurt hebt is het zeker aan te raden om eens een avond of middag daar door te brengen. Een spel uitgelegd krijgen door een ervaren speler maakt het veel toegankelijker.

Of dat goed is voor de portemonnee is een andere zaak, zo hebben mijn vrouw en ik tot nu toe drie spellenavonden gedaan, waar we telkens drie verschillende spellen speelden. 8 van de 9 hebben we achteraf aangeschaft :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2017, 15:01 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Over 2.. Ik zou zeggen dat 50-66% nieuwwaarde reeel is voor een tweedehands, maar goed nog nieuw verkrijgbaar spel. Sommige games hebben een hoge verzamelwaarde, waardoor de prijs ver boven de originele winkelprijs kan liggen. (Star Wars: Queen's Gambit gaat bijvoorbeeld soms voor 300+ euro).

Het tegenovergestelde is ook waar. Sommige spellen geraak je aan de straatstenen nog niet kwijt als je de helft van de winkelprijs vraagt. Als je kijkt in de te koop-draadjes kom je heel vaak dezelfde spellen tegen, spellen die mogelijk nog wel nieuw te verkrijgen zijn, maar zo alomtegenwoordig zijn op de markt of zo slecht of oud zijn dat niemand er nog interesse voor heeft.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 sep 2017, 16:24 
Meeple

Berichten: 13
Zoals jullie aangeven, try before you buy is een goede leidraad maar soms zie je ook een koopje en dan moet je het met reviews en filmpjes doen van op internet ... . Het blijft inderdaad wikken en wegen en als het spelletje nog meevalt van (2dehands)prijs dan vind ik het nog niet zo erg ... Een avondje uit kost al gauw een veelvoud ervan en voor je vertrekt ben je ook nooit zeker of je je gaat amuseren :lol:
Ondertussen zijn we (vrouwtje en ik) al naar een spellenclub geweest en daar idd ook al leuke spellen gespeeld. Eentje (nieuw gekocht) is ondertussen in onze kast beland.
Of dan weer zie je een koopje in de winkel ... Rogue Agent voor 12.99€ ... Kopen of niet ? Na speurwerk ben ik aan het twijfelen, ziet er leuk uit, is ondertussen al uitgebreid met een nieuwe missie wat het spel zou herwaarderen maar commentaren qua spelniveau zijn verdeeld ... Ik bedoel maar dat het niet makkelijk is door de bomen het bos niet meer te zien :crazy: :lol:

Toch bedankt voor de wijze raad van allen. Super :clap:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 12:18 
Party Animal

Berichten: 468
Woonplaats: Boom
Spellen die op Kickstarter verschijnen met Kickstarter exclusives zijn vaak wel gewild.
Want deze exclusives zijn niet meer verkrijgbaar op de markt, en er zijn zeker verzamelaars die echt alles compleet willen hebben (zoals ik... :D).
Dan behoud je meestal wel vaak minimaal de betaalde prijs op Kickstarter, bij sommigen spellen zelfs ver erover (vaak de spellen van CMON).

Met uitzondering van slechte spellen op Kickstarter uiteraard :). Blijft een risico.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 19:38 
Meeple

Berichten: 13
Zoals ik al aangaf ben ik nog een newbie die allerlei termen rond de oren krijgt :lol: ... Dus toch nog volgende vraagje : ik weet ongeveer wat een kickstarterspel (een gelimiteerde versie van een spel die door steun van crownfunding of andere financiering tot stand komt) is, denk ik toch, maar waarom zijn die spellen zo gegeerd ? Of nog beter waarom zou ik meer voor dergelijke spellen gaan dan deze die via de commerciële weg op de markt komen ? Trouwens hoe kan je zo een KS aanschaffen ? En wanneer weet je of je met een KS te maken hebt ? Zijn de gebruikte spelattributen misschien van een andere (lees: betere) kwaliteit of zijn er misschien beter uitgewerkte speelfiguurtjes of ... ? Ik hoor het in ieder geval graag van jullie ook want nu tracht ik me een beeld te vormen van een KS door hetgeen ik heb samengesprokkeld aan info via internet ... :crazy: :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 28 sep 2017, 20:11 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
waarom zou ik meer voor dergelijke spellen gaan dan deze die via de commerciële weg op de markt komen ?

Dat is niet noodzakelijk een goed idee :wink:
Maar veel spelers zijn nogal vatbaar voor de eye candy die meestal bij een kickstarter hoort. Het spel mag dan nog rommel zijn, als er mooie figuurtjes bij zitten zijn er mensen zat die daar geld tegenaan willen gooien...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Beginnershoek  
 Feed - Onderwerp - Shelfware ? Biedprijs ?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®