Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 12:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Duitse uitgever Queen Games presenteert op Spiel 2017 onder meer de volgende drie nieuwe spellen. Ook dit trio is nog niet voorzien van Nederlandstalige spelregels, maar ik hoop dat de distributeur HOT Games daar t.z.t. zelf werk van zal maken. Je vindt Queen Games in hal 1, standnummer D121.

AfbeeldingMerlin is een bordspel van Stefan Feld en Michael Rieneck. De spelers zijn ridders van de Ronde Tafel. Iedere speler heeft een tableau waarop hij zijn spulletjes bewaart, waaronder drie eigen dobbelstenen en één Merlijndobbelsteen, die je elke ronde opnieuw moet gooien. Het spel duurt zes rondes, waarin alle spelers telkens vier keer aan de beurt komen. De actieve speler kiest één van zijn beschikbare dobbelstenen, verplaatst zijn ridder of Merlijn zoveel ogen langs de actiecirkel en voert de actie uit van het veld waarop hij eindigt. De ridder beweegt altijd in klokrichting, Merlijn kan beide kanten op. Met een appelfiche kun je de steen naar een gewenste kant draaien. Beweeg je Merlijn, dan kun je een van je drie toverstafjes inleveren om de actie dubbel uit te voeren. Tijdens je beurt mag je ook nog één opdrachtkaartje vervullen, wat je extra punten oplevert (of je speelt de variant waarbij je via opdrachten extra vaardigheden verwerft).

Op een graafschap zet je één van je vier volgelingen in. Met de bouwmeester krijg je één bouwmateriaal uit dit graafschap; met de schildknaap één schild; met de hofdame plaats je een invloedsteen in dit graafschap; met de vaandeldrager verdien je één vaandel (goed voor bonusacties). Op een puntenveld krijg je winstpunten voor schilden, vaandels of bouwmaterialen op jouw eigen burchttableau, of voor invloedstenen in de graafschappen. Op een invloedveld verdien je één extra schild, vaandel of bouwmateriaal uit een graafschap waar je een invloedsteen hebt, of mag je een volgelingactie uitvoeren in zo’n graafschap. Met Excalibur kun je een van de aan het begin ontvangen verraders uit jouw burcht smijten. De Graal levert een appelfiche op. Op een ander actieveld verplaats je een volgeling naar een naburig graafschap en voer je daar een volgelingenactie uit. Op een ruilveld mag je een schild, vaandel of bouwmateriaal omruilen. Op een opdrachtveld mag je opdrachtkaartjes omruilen. Op een bouwveld mag je tegen betaling van de vereiste bouwmaterialen een landhuis op het platteland bouwen.

Afbeelding

Na de tweede, vierde en zesde ronde volgt een telling. Dan krijg je winstpunten in vier categorieën. Eerst moet je met jouw schilden verraders zien af te weren (waarbij Excalibur bonuspunten oplevert). Lukt dit niet, kost elke resterende verrader je drie strafpunten. Je begint de volgende ronde met drie nieuwe verraders. Daarna volgt een meerderhedenspelletje met de landhuizen op het platteland, per gebiedssoort gaan de punten naar de speler met de meeste landhuizen. In de graafschappen verdien je punten voor de meeste volgelingen (met de Graal als tie-breaker), waarna van iedere speler per graafschap één volgeling mag blijven. Volgelingen in de graafschappen zijn per stuk ook nog een puntje waard. Bij de eindtelling krijg je nog bonuspunten voor niet gebruikte appels, toverstafjes en materialen. Merlin is geschikt voor 2-4 spelers vanaf veertien jaar en heeft een speelduur van 75 minuten. [Info]

AfbeeldingPioneers is een bordspel van Emanuele Ornella. De spelers vervoeren hun pioniers per koets door Amerika, waar zij zich vestigen in de steden op het speelbord. Een spelerbeurt bestaat uit drie stappen. In de eerste stap krijg je $3 basisinkomsten, aangevuld met $1 per bankier. In de tweede stap gebruik je jouw inkoopfiche om een of twee wegen of een nieuwe koets te kopen. Elke koopvrouw geeft je dan een extra inkoopactie. Nieuwe wegen leg je op vrije verbindingen op het bord. Een nieuwe koets wordt gevuld met eigen pioniers (de velden in de koets bepalen in welke steden je ze kunt afleveren). In de derde stap beweeg je jouw postkoets langs de verbindingen naar een stad waarvoor je een passende pionier aan boord hebt. Via eigen straten beweeg je gratis, op vreemde straten moet je de eigenaar tol betalen, ligt er geen straat dan betaal je aan de bank.

Afbeelding

Je neemt het pionierfiche van de stad en plaatst daar jouw pionier. Dit pionierfiche levert jou een voordeel op. De bankier en de koopvrouw zijn hiervoor al genoemd. De sergeant is goed voor een extra straat. Met de barman kun je een pionier uit een koets verwijderen. De goudgraver levert een nuggetfiche op. Met de boer kun je extra boeren in de stad bijplaatsen. Het hotel is goed voor 3 dollar. Wanneer je een koets hebt geleegd, ontvang je meteen de afgebeelde punten. Ten slotte mogen de medespelers één eigen pionier in de stad bijplaatsen wanneer ze jou 2 dollar betalen. Bij de slottelling krijg je punten voor lege koetsvelden, nuggets en voor elke pionier in jouw grootste verbonden netwerk. Pioneers is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 60 minuten. [Info]

AfbeeldingImmortals is een bordspel van Mike Elliott en Dirk Henn, dat is gebaseerd op het spelsysteem van Wallenstein en Shogun. Het gevechtssysteem maakt gebruik van de bekende met blokjes gevulde dobbeltoren. Ook in dit spel plan je jouw acties met kaarten op jouw tableau. Het speelbord toont twee werelden, een Schaduwwereld en een Lichtwereld. Legers die in de ene wereld zijn verslagen, worden in de andere wereld tot leven gewekt. Je verovert landen in beide werelden. Daarbij verzamelen je nieuwe eenheden, goud en energie en richt je bouwwerken op. Aan het einde van een ronde krijg je winstpunten voor gebouwen en gecontroleerde gebieden.

Afbeelding

Immortals is geschikt voor 3-5 spelers vanaf veertien jaar en heeft een speelduur van 120-150 minuten. [Info]

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/10/23/queen-g ... piel-2017/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2017, 16:30 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
heb een paar queen games, na 2x spelen komen ze nooit op tafel meer. Ik vermijd daarom alle Queen games. Vermijd ook alle stefan point salad feld games.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2017, 16:44 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
kosterix schreef:
heb een paar queen games, na 2x spelen komen ze nooit op tafel meer. Ik vermijd daarom alle Queen games. Vermijd ook alle stefan point salad feld games.

Spellen van Queen loop ik doorgaans ook met een grote boog omheen. Te simpel, snel saai, net niet goed genoeg uitgewerkt en een visuele stijl die mij verre van aanspreekt. Maar na per ongeluk in een potje Pioneers verzeild geraakt te zijn, moet ik zeggen dat dat een heel aardig spel is. Niet iets dat ik verwacht had na alles dat ze de laatste jaren hebben uitgebracht.

Dus ik deel je vooroordeel, maar niet je stelligheid.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2017, 17:31 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Queen vind ik een uitgever met idd veel middelmaat.. maar stiekem ook paar toppers:
- Fresco
- Wallenstein
- Shogun
- Lancaster
bijv

Maar laatste jaren heb ik hun stand op spiel niet meer bezocht..... Orcs Orcs Orcs of nu ook Merlin of Immortals.... ik lees de reviews achteraf wel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2017, 21:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Deze 3 titels lijken de middelmaat wel wat te ontstijgen en hebben mij op Essen wel positief verbaasd.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2017, 11:20 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Oh dat kan goed hoor....

1e indruk van mij was:
Merlin: degelijk spel wss... probeer hem graag keertje uit bij mijn spellengenoten.
Pioneers: niet echt interesse, niet goed gekeken ook.
Immortals: veel interesse op de 1e indruk, maar als ik hoor dat het spel eig pas na een uur op gang komt omdat je zoveel kaarten moet draften en je deze niet op een doordeweekse avond kan spelen omdat ie te lang duurt..... speel ik hem wel een keer op een zaterdag, maar hou ik het bij Wallenstein in mijn kast.

Queen is gelukkig een uitgever die deze titels het jaar erop ook gewoon op Spiel aanbied, en wacht ik rustig af op de ervaringen van anderen ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2017, 12:00 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
EEMBC/Bongo schreef:
Queen is gelukkig een uitgever die deze titels het jaar erop ook gewoon op Spiel aanbied, en wacht ik rustig af op de ervaringen van anderen ;)

En dan ook nog voor een fractie van de prijs het jaar ervoor...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 16 nov 2017, 12:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Elke uitgever heeft zo z’n hits&missies. Dat is maar goed ook omdat enkel hits zou impliceren dat nooit een gokje gewaagd wordt.

Van Queen Games ligt Kingdom Builder momenteel erg goed in de smaak thuis, en ik kan me menige spannende pot Chicago Express herinneren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 01:52 
Matroos

Berichten: 48
Woonplaats: Zoetermeer
Merlin gekocht in Essen zonder het te spelen. Eindelijk gisteren voor het eerst kunnen spelen. Mijn vrouw en ik vinden het heel leuk. Ik raadt het aan. Ik had direct ook via KS Quenie 2 gebacked en inmiddels is die ook binnen. Samen met Queenie 1 is het een smaakvolle salade geworden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017, 13:00 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Hababam schreef:
Merlin gekocht in Essen zonder het te spelen. Eindelijk gisteren voor het eerst kunnen spelen. Mijn vrouw en ik vinden het heel leuk. Ik raadt het aan. Ik had direct ook via KS Quenie 2 gebacked en inmiddels is die ook binnen. Samen met Queenie 1 is het een smaakvolle salade geworden.


Wat doet Q2 precies? De module in het basisspel vonden we overbodig en Q1 wel okay.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2017, 12:39 
Matroos

Berichten: 48
Woonplaats: Zoetermeer
Bored Gaymer schreef:
Hababam schreef:
Merlin gekocht in Essen zonder het te spelen. Eindelijk gisteren voor het eerst kunnen spelen. Mijn vrouw en ik vinden het heel leuk. Ik raadt het aan. Ik had direct ook via KS Quenie 2 gebacked en inmiddels is die ook binnen. Samen met Queenie 1 is het een smaakvolle salade geworden.


Wat doet Q2 precies? De module in het basisspel vonden we overbodig en Q1 wel okay.



Als je bij een Vorstendom komt kan je ipv je Henchmenbeloning (vlag, schild etc.) kiezen voor een random Decree. Decrees kunnen van alles en nog wat geven. Op geluk gebaseerd. Dit maakt het spel spannender vind ik. Als je bij het Grijze Vorstendom aankomt, maar je hebt niets van ze nodig kan je dus alsnog een Henchman plaatsten om een Decree te trekken en hopen dat je iets krijgt van een andere Vorstendom waar je wel wat van nodig hebt. Je kan de Decrees ook verzamelen om een set te krijgen. Hier kan je een bonus voor krijgen. Manipuleren van de dobbelsteen, materiaal naar keuze of 5 punten.

Zie de afbeelding: https://imgur.com/a/hovqV


Citaat:
In the King’s Decree, players are presented with another difficult choice in the six principality spaces.

Instead of taking the action of the placed henchmen, the player can choose to take a decree instead. These decrees could provide building materials, shields, or flags not associated with that principality, or give the player additional victory points. Sets of decrees can also be turned in for special actions as well. These range from manipulating the dice to gathering specific resources to outright victory points.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2017, 13:51 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Hababam schreef:
Als je bij een Vorstendom komt kan je ipv je Henchmenbeloning (vlag, schild etc.) kiezen voor een random Decree. Decrees kunnen van alles en nog wat geven. Op geluk gebaseerd. Dit maakt het spel spannender vind ik. Als je bij het Grijze Vorstendom aankomt, maar je hebt niets van ze nodig kan je dus alsnog een Henchman plaatsten om een Decree te trekken en hopen dat je iets krijgt van een andere Vorstendom waar je wel wat van nodig hebt. Je kan de Decrees ook verzamelen om een set te krijgen. Hier kan je een bonus voor krijgen. Manipuleren van de dobbelsteen, materiaal naar keuze of 5 punten.


Bedankt voor de uitleg. Dat klinkt wel leuk ja. Was dit alleen voor KS backers of zullen ze dat uiteindelijk ook wel los verkopen (via BGG of volgend jaar Spiel bijvoorbeeld)?

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2017, 18:43 
Matroos

Berichten: 48
Woonplaats: Zoetermeer
Bored Gaymer schreef:
Hababam schreef:
Als je bij een Vorstendom komt kan je ipv je Henchmenbeloning (vlag, schild etc.) kiezen voor een random Decree. Decrees kunnen van alles en nog wat geven. Op geluk gebaseerd. Dit maakt het spel spannender vind ik. Als je bij het Grijze Vorstendom aankomt, maar je hebt niets van ze nodig kan je dus alsnog een Henchman plaatsten om een Decree te trekken en hopen dat je iets krijgt van een andere Vorstendom waar je wel wat van nodig hebt. Je kan de Decrees ook verzamelen om een set te krijgen. Hier kan je een bonus voor krijgen. Manipuleren van de dobbelsteen, materiaal naar keuze of 5 punten.


Bedankt voor de uitleg. Dat klinkt wel leuk ja. Was dit alleen voor KS backers of zullen ze dat uiteindelijk ook wel los verkopen (via BGG of volgend jaar Spiel bijvoorbeeld)?


In Essen verkopen ze sowieso de Queenies, maar of ze het ook via BGG gaan verkopen durf ik niet te zeggen. Volg ze anders op KS en dan zul je een melding krijgen wanneer ze weer iets via KS gaan doen. Daar hebben ze ook vaak een Pledge puur voor promo's. Niet duur en gratis verzending.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Queen Games op Spiel 2017  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Dirk Henn, Emanuele Ornella, Immortals, Merlin, Michael Rieneck, Mike Elliott, Pioneers, Queen Games, Shogun, Spiel 2017, Stefan Feld, Wallenstein



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®