Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: De nar
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2017, 02:18 
Jakkiebak!

Berichten: 70
De nar

Bartjes!

Natuurlijk, ik had er liever maar één. Of laat ik het zo zeggen: twee verschillende. Maar het is de keiharde realiteit die ik zal moeten accepteren: mijn lichaam is al vanaf mijn geboorte uitgerust met twee identieke stuks. Gelukkig is er goed mee te leven en belemmert het me niet in het dagelijks leven, al zien anderen het vaak meteen. En stiekem denk ik dat mijn vader het nog leuk vindt ook, dat ie voor elk wissewasje dat er in huis moet gebeuren wordt gebeld: van het ophangen van een canvas doek tot aan het in het lood hangen van het poortje naar mijn huis.

Ik gebruik ze voor van alles en nog wat, die twee linkerhanden waar ik mee ben uitgerust. Voor het koken, bijvoorbeeld. Het draaien van mijn favoriete platen (wat is ie goed, hè, die nieuwe van Nothing More!). Het schrijven van columns. En ooit ook het bedenken en uitwerken van een bordspel. Behalve dus voor kluswerkzaamheden; het is aan mij gewoonweg niet besteed (waarschijnlijk houd ik er daarom ook niet van om miniaturen te schilderen, maar da’s weer een ander verhaal).

Hoe ik het in mijn hoofd heb gehaald dat het bedenken en uitwerken van een bordspel wél aan mij besteed is? Geen idee. Maar op de een of andere manier geloven heel veel bordspelfanaten al snel dat ze zelf ook wel een bordspel kunnen ontwikkelen. ‘Hoe moeilijk kan het zijn?’ Denken we inderdaad dat het niks voorstelt en vergeten we gemakshalve dat er vaak jaren van testen en tientallen, zo niet honderden, testpotjes aan vooraf gaan? Of dat we het beter kunnen dan de Knizia’s, Leacock’s, Kramers en Kieslings van deze wereld? Als dat het geval is: hoe naïef, ik weet inmiddels wel beter.

Waarschijnlijk geldt voor velen dat het vooral het plezier van het creëren is. Het (creatief) bezig zijn. Maar toch: stiekem dromen we er misschien allemaal wel van om onze naam bij de lokale Bart Smit - oh nee, Intertoys - op een speldoos te zien prijken. En als je als echte bordspelmaniak zo diep ‘in het wereldje’ zit, ontstaan er vanzelf allerlei ideeën. Zo had ook ik mijn ideeën. Niet de beste misschien, maar toch...

Of iemand nog een ingeving had voor een karakterkaart voor het bordspel Rattus. Het was een vraag die gesteld werd toen ik nog voor de uitgever van het spel, White Goblin Games, werkte. En natuurlijk ga je dan meedenken. Kort daarvoor had ik een ‘geeklist’ gezien op Boardgamegeek, met allerlei spellen waarin Ernie – de mascotte van de befaamde site – op subtiele wijze was verwerkt. Bovendien had ik net voor het eerst het tweede of derde scenario van Memoir ’44 gespeeld, waarin figuurtjes als parachutisten op het bord werden ‘gedropt’, een aspect dat ik toen erg leuk bedacht vond. Waarom zou zoiets niet in het ‘area control’ aspect van Rattus passen?

Eén en één werd twee en dus zag in 2011 de ‘Nar (Jester) promokaart voor Rattus’ daadwerkelijk het levenslicht. Het basisidee (bevolkingsblokjes laten vallen op het bord) kwam van mij, de spelregels van de designers, het sympathieke echtpaar Ase & Henrik Berg. ‘Silly, but entertaining’. ‘A ridiculous idea, but it’s also kind of fun’. ‘He made us laugh, every time someone used this card’. Het beste idee? Nee, dat was het zeker niet, want thematisch voegde het weinig toe en het verhoogde tot frustratie van sommigen de geluksfactor. De nar deed wat de naam beloofde en was er – precies zoals hij ook bedoeld was - puur voor het plezier. Het is leuk om dat ook terug te lezen in sommige van de commentaren op Boardgamegeek.

Een veel beter idee dan de nar was in mijn optiek het plan voor een kaartspelvariant van Rattus, een idee dat op een ochtend terwijl de warme waterstralen op me neerdaalden, klaar voor een dag spellenwinkels bezoeken, in mijn hoofd ontstond. Compleet met ideeën voor het mechanisme! Het werd voorgelegd aan de designers van het bordspel, uiteraard wederom echtpaar Berg.

Maanden later – ik denk dat het in 2011 in Essen was – speelden we in de nachtelijke uren in het hotel na een lange beursdag het prototype van het kaartspel, zoals dat door de familie Berg was ontwikkeld en getest. Het speelde heel anders dan ik had verwacht en er was werkelijk niets over van de mechaniek en de ideeën zoals ik ze eerder had voorgelegd. Hoewel ik nog steeds het idee heb dat er een tof spel kan schuilen in mijn oorspronkelijke ideeën (iemand die wel de tijd en het geduld heeft om er mee aan de slag te gaan?), moet ik toegeven dat ik blij ben dat de familie Berg er iets heel anders van heeft gemaakt. Tot op de dag van vandaag vind ik Rattus Cartus immers een erg goed spel, dat in mijn optiek zwaar ondergewaardeerd wordt, en waarvan ik me afvraag of het meer erkenning en waardering had gekregen als het níet onder de Rattus-vlag was uitgebracht of als er ‘Antoine Bauza’ in plaats van ‘Ase & Henrik Berg’ op de doos had geprijkt. We zullen het nooit weten.

In ieder geval heb ik de droom om zelf een spel te ontwikkelen nu al jaren niet meer. Ik vermaak me immers uiterst goed met de geweldige ideeën van anderen en beschik nu eenmaal niet over het geduld om alleen al die reeks testsessies af te werken. Bovendien zou ik de 125 potjes Marvel Legendary nooit gehaald hebben als ik naast het spelen óók nog zou moeten ontwikkelen.

Ieder zijn vak. Voor het in het lood hangen van het poortje naar ons huis bel ik immers ook nog steeds mijn vader.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: De nar
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2017, 11:31 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Een leuke column!

Het is een herkenbaar gevoel zelf iets met een spelidee te willen doen. Het is mij, ondanks wat halfslachtige pogingen, ook nog nooit gelukt. Het idee waarover je enthousiast bent, raakt vaak steeds meer uit het oog naarmate je er een speelbaar concept van probeert te maken. Na een poosje is er zoveel geschaafd dat er slechts een schim rest van het origineel en dan is de harstochtelijke energie waarmee het begon plots behoorlijk getemperd. Al was het maar om waar je mee bent geëindigd de zoveelste kloon is van een spel dat je eigenlijk al kende.

Als speltester heb ik lang geleden één keer mee kunnen kijken naar het hele traject van inceptie tot uitgave; De brainstormsessies, het meedoen aan ontwerpwedstrijden, pitchen, schaven en hopen dat een uitgever geïnteresseerd raakt. En als je dan eindelijk een voet tussen de deur hebt, wordt je hele spelidee door zo'n uitgever ook nog eens grondig gereviseerd.

De les die ik heb geleerd is; Hang niet teveel aan je eerste idee. Dat gaat je alleen maar in de weg zitten. Heb gewoon heel veel ideeën! Heb vervolgens discipline en wie weet...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: De nar
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2017, 11:47 

Berichten: 148
Woonplaats: 's-Gravenzande
Dit is een hele toepasselijke column. Inderdaad een idee waar ik ook heel erg mee in mijn hoofd zit. Maar ja, het is inderdaad ongelofelijk moeilijk. Toch hoop ik stiekem dat het er ooit van komt, dat ik mijn idee werkelijkheid kan maken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: De nar
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2017, 11:57 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Leuke column, en enigszins herkenbaar.
Niet omdat ik nou zoveel (goede) ideeën heb voor nieuwe spellen, maar meer omdat die vraag me best vaak gesteld wordt.

Ik loop ook al een paar jaar mee in de spellenwereld, en naast de vraag "wat vind je nu het beste spel?", krijg ik ook regelmatig de vraag "wanneer ga je zelf een spel bedenken?". Alsof dat een soort van logisch gevolg is.
Op de eerste vraag kan ik het antwoord niet geven, op die tweede wel. Nooit namelijk.

Jij hebt twee linker handen en ik twee linker hersenhelften (of rechter, geen idee eigenlijk).
Om een (goed) spel te kunnen ontwerpen, moet je naast creatief, ook heel kritisch zijn, denk ik zo. En vooral dat laatste, daar ontbreekt het bij mij aan. Dat merk ik namelijk bij het testen van prototypes wat ik heel af en toe doe. Ik vind al gauw alles leuk.

Dus ik hou het lekker bij spelen en uitleggen en daar hebben we al genoeg tijd mee gevuld.
Inderdaad ieder zijn vak, zoals je al aangaf.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: De nar
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 13:53 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 535
Woonplaats: Zeist
Tof geschreven idd.

Mensen die ons kennen als veelspelers hebben idd ook de vraag gesteld of wij zelf ook een spel kunnen verzinnen. Altijd wel een paar ideetjes gehad, maar de uitvoering ervan wordt een ander verhaal.

Meestal komt na het idee toch het mechanisme van het spel?

_________________
Ik haat spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - De nar  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®