Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




39 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 15:53 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Net als in andere jaren ben ik weer nieuwsgierig! Het jaar is weer voorbij, weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:

Wat was je leukste speelmoment van 2017:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:


Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier. En als er mensen zijn die een extra rubriek hebben is ook altijd leuk.

De oude jaarlijstjes:
2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: di 02 jan 2018, 16:49 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Food Chain Magnate - de manier waarop dit spel overgaat van een rustige engine-building euro naar een explosie van gebeurtenissen, allemaal door de spelers veroorzaakt maar toch o zo moeilijk te voorspellen, heeft geleid tot de meest verbazingwekkende spelervaringen van 2017.
2. Through the Ages: A New Story of Civilization - eindelijk deze klassieker gespeeld en beviel prima.
3. Wendake - Prachtig vormgegeven, leuk thema, leuk actie-selectie mechanisme, flinke dosis interactie en een prettig (= geen point salad) scoremechanisme. Beste 2017-release.
4. 1830 - eindelijk deze klassieker gespeeld en beviel prima.
5. London (2nd edition) - Kleine maar effectieve aanpassingen t.o.v. het origineel zorgen ervoor dat mijn rating voor dit spel een punt gestegen is.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Ik speel weinig 2-speler spellen. Geen nieuwe toppers op dat gebied ontdekt in 2017. 7 Wonders: Duel is nog steeds favoriet.

Wat was het leukste spellenevenement van 2017:
Een weekend in een bungalow met mijn vaste spellengroep en vele stapels spellen.
Wat openbare evenementen betreft: Spiel blijft onovertroffen vanwege de grootsheid.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Teveel om op te noemen, en kiezen is onmogelijk, maar een greep uit de hoogtepunten:
Het door één slimme actie van een tegenstander ineenstorten van mijn fast-food-imperium in Food Chain Magnate.
Een vergezochte combo uitproberen in Dominion en daarmee in één beurt de hele Provincie-stapel leegkopen.
Mijn oudste zoon die een paar volwassenen in de luren legt als Saboteur.
Eindelijk Age of Steam weer eens spelen.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Geen idee. Van de voor-mij-nieuwe spellen vond ik Covert het mooist aan de buitenkant, maar de binnenkant is gewoon goed. Zoals al vermeld bij de top-5 vind ik Wendake ook mooi, maar ook niet mind-blowing. Inis is voor de helft schitterend en voor de andere helft totaal niet mijn smaak, zelden zag ik twee zo verschillende stijlen in één spel.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Ik heb afgelopen gelukkig maar één echt verschrikkelijk slecht spel gespeeld, zo erg dat we er na een paar rondes mee zijn opgehouden. Dat was Mission to Mars 2049. Maar daar wist ik van tevoren helemaal niets over, dus kun je het dan een tegenvaller noemen?
Van de spellen waar ik nog wel iets van verwacht had, was Fast Forward: Spookuur de grootste teleurstelling. De evolutie van het spel is erg interessant, maar het spel zelf is zo saai dat dat me na een paar potjes al helemaal niet meer interesseert.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Ja. Maar ik had dan ook geen specifieke of hoogdravende verwachtingen, gewoon lekker spelletjes spelen met leuke mensen, en liefst zo vaak mogelijk. Nou, dat is best redelijk gelukt. En daar hoop ik in 2018 vooral mee door te gaan.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Ik doe niet zo aan vooruitkijken, ik speel liever de spellen die ik al heb wat vaker. Er gaan vast wel mooie en gave spellen verschijnen in 2018, maar dat zie ik dan wel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: wo 03 jan 2018, 12:08 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Gespeeld in 2017:

229 x gespeeld
109 verschillende spellen

Top 5:
8x Isle of Skye
7x Droomhuis
6x Kingdomino
6x Topiary
5x Montana

Top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
De leukste spellen zijn voor mij toch de nieuwste spellen die ik Essen gekocht heb, totdat die me gaan vervelen, ik heb er nu nog geen spijt van. In willekeurige volgorde:
1. Photosynthesis
2. Santa Maria
3. Azul
4. Yamataï
5. Calimala

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:

Paco Sako, we spelen nooit 2 persoonsspellen maar mijn man schaakt graag, en ik kan het voor geen meter... Eindelijk een spel waarbij hij een schaak gevoel krijgt en ik kans om er nog wat van te maken! Winnen is nog te hoog gegrepen maar met een zet waarbij ik hem aan het denken zet ben ik al tevreden.

Wat was HET leukste spellenevenement van 2017:

Moeilijk kiezen, spelweekend met spellenclub en Essen zijn natuurlijk jaarlijkse hoogtepunten, maar dit jaar vond ik Big Game Catan ook wel bijzonder. Het leukste was vooral dan wel de voorbereiding om met een aantal (10 spelers) een paar keer te oefenen.
Op de dag zelf was het erg druk en chaotisch, organisatie moest improviseren en ik weet hoe lastig dat kan zijn maar dag zelf was maar kort en krachtig zal ik maar zeggen.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:

Dat zijn er 2. Spellen met veel (cliché)woordgrappen aan tafel en waar veel gelachen wordt vind ik heerlijk.
Bij Photosynthesis zijn alle grappen over zaadjes wel langsgekomen en 'Hee, ga weg met je boom in mijn voortuin', 'Je gunt mij het licht niet', enz.
Bij Whistle Stop is de fluit favoriet. 'Met een fluit mag je achteruit' en als het te lang duurt 'Doe iets, maakt geen fluit uit' en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:

Yamataï heeft me positief verrast. Ziet er prachtig uit, speelt goed. Meteen op Essen gekocht, helaas nog niet gespeeld sindsdien :-(

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:

Veel van hetzelfde. Ik weet nog niet welke als beste of slechtste uit de bus gaat komen maar met zowel Cottage Garden, Indian Summer als Berenpark worden mijn Tetris-tegel-leg spellen wel een beetje veel en uitgemolken concept.
Dan heb je ook nog Patchwork natuurlijk, Ubongo, Nmbr9 en wat ik allemaal vergeet op te noemen, en volgend jaar komt Uwe met een nr3 uit zijn trilogy.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:

Ik heb nooit verwachtingen, ik laat me verrassen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:

Nee dus.
Ik hoop wel dingen:
Van mij mag er minder coöperatief. Schijnt wel een trend te zijn maar ik geef er niet om.
Net zoals de trend om niet meer te boeren op een weiland, maar veel meer spellen gaan richting SF, koloniseren op Mars. Van mij hoeft het niet.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 00:37 
Matroos

Berichten: 47
Woonplaats: Rotterdam
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Anachrony (Van alle spellen die ik de afgelopen jaren heb gespeeld steekt Anachrony er ver bovenuit. Al tijdens de eerste zetten van mijn eerste potje voorvoelde ik, wat steeds weer bleek, 'Dit is een topper'. Nu heb ik voldoende spellen gespeeld die zeer goed zijn bevallen, toch is dit mijn nummer één van 2017.)
2. Near and far (Ryan Laukat blijkt mijn auteur te zijn. Wat begon met aarzelende stapjes in Above and Below is uitgegroeid dat ik zelfs zijn slechtste spel (Klondike rush) niet weg wil doen. Near and far is duidelijk een doorontwikkeling van Laukat's spellen. Het soepele spelverloop doet elk potje kort aanvoelen. De kleurrijke materialen spreken we steeds weer aan. Het idee van storytelling dat geen moment het feitelijke spelverloop in de weg staat. Ik kan niet wachten op amber mines.)
3. Scythe (Er is eigenlijk de afgelopen anderhalf jaar voldoende gezegd over Scythe. Aanvankelijk vreesde ik door de landkaart een veredelt risk tegen te komen. Niets is minder waar. Snelle acties, leuke afwegingen en een goed gebruik van het ontwikkelingsbord. Scythe is een blijvertje.)
4. Azul (Als je, zoals ik van abstract houdt, korte potjes, leuke afwegingen, deugdelijk materiaal en goed speelbaar met zowel veelspelers als gelegenheidspelers dan is het logisch dat deze in de top 5 staat.)
5. Lastige plek, eigenlijk moet ik dan kiezen aan een aantal titels die allemaal vermeldenswaardig zijn. (Yokohama, Berenpark, Lyngk, Magic maze, Yamatai)

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Eigenlijk zijn veel titels uit mijn top 5 bevallen met twee. Om toch maar de nadruk op het getal twee te leggen, is er een duidelijke winnaar 'Lyngk'.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Dit jaar niet naar een beurs geweest. De afspraken thuis en op locatie voldeden goed.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Leuk is misschien niet de juiste term, maar er springen er twee spelgerelateerd uit,
1. Het wachten op mijn eerst kickstarter 'Near and Far' en het vervolg dat het spel gelijk voldeed.
2. Round house uitpluizen, een maand voor het eerste potje. Daar liep ik dan, klaar voor de uitleg van het spel, terwijl het door omstandigheden een maand duurde voordat het spel op tafel kwam. Gelukkig goed bevallen.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Scythe, Near and Far, Yamatai en Anachrony zijn voor mij de mooist uitgevoerde spellen die ik in 2017 voor het eerst speelde. Toch blijft de deugdelijke kwaliteit van het materiaal van de Gipf spellen (Lyngk) tijdloos

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Klondike rush (Mijn enige miskoop van het afgelopen (misschien wel twee) jaar.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Ik had geen verwachting, dus ....

Kwaliteit spellen
Ik weet niet hoe het met de andere ervaringen zit, maar het valt me op dat ik in een tijdsbestek van twee jaar haast geen miskopen heb gedaan. Het afgelopen jaar alleen Klondike rush (al krijgt deze nog een herkansing), vorig jaar Take that. Dit op een totaal van 80 a 90 spellen. Ik heb sterk de indruk dat het niveau van spellen tegenwoordig zo hoog is, dat met een goede research de kans op een geslaagde aankoop aanzienlijk hoger is dan vijf jaar geleden. Ook bij mijn medespelers kom ik zelden nog een aankoop tegen die me niet of matig bevalt.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:

Near and Far uitbreiding, 'Amber mines'
Empires of the void II
Raiders op the north (wordt binnenkort gespeeld)

En hopelijk kom ik de komende maanden verder met mijn eigen spelontwerp.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 11:48 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:

1. Odin - eerst was ik nog een beetje terughoudend om deze nieuwe Rosenberg te proberen omdat hij de laatste tijd ons wel telkens opnieuw hetzelfde spel probeert te verkopen maar deze is echt een topper voor me. De combinatie van puzzelen en workerplacement is echt geweldig. Mijn zoon van 7 speelt deze graag mee.
2. Magic Maze - Kingdomino heeft terecht de Spiel des Jahres gewonnen maar deze stond op de nominatielijst en terecht volgens mij. Ik speel ook graag Escape: The Curse of the Temple en deze heeft een gelijkaardige vibe, net iets anders doordat je niet mag praten tijdens het spel. Heel leuk en stresserend tegelijk!
3. Codenames Duet - wij waren al fan van gewone Codenames (de pictures editie kon ons niet zo bekoren) en deze is als je met 2 bent gewoon de max! Strak spel en met het opdrachtenblad extra moeilijk om de missies te volbrengen.
4. Flamme Rouge - dit spel vervangt Formula D in onze collectie. Veel intenser spelplezier dat echt het gevoel geeft dat je een wielerwedstrijd aan het rijden bent in een fractie van de tijd dat je Formula D speelt maar met meer tactische keuzes. Favoriete racespel!
5. Berenpark - in het intussen overvolle genre van tetrisspellen, scoort dit het beste thuis. Mijn zonen van 5 en 7 spelen graag mee - en kunnen ook winnen - en ik speel ook graag mee. Speelt supersnel en toch genoeg diepgang.

En dan nog enkele andere toppers van 2017: Happy Salmon, Finca, Escape Room: The Boardgame, Dice Forge, The Quest for El Dorado, Azul...

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:

Codenames Duet speelt heel goed met 2 spelers en is misschien zelfs dat tikkeltje beter dan de gewone Codenames. Echt heel spannend met de verschillende missies en niet zo gemakkelijk als het op het eerste zicht lijkt.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:

Ik ben 2 dagen naar Spiel in Essen geweest en daarna nog een dagje Spel in Antwerpen. Mijn nominatie gaat naar Spel omdat de beurs in tegenstelling tot de voorbije jaren ruimer opgezet is met veel meer speltafels een ruimere winkelruimte en nog altijd supergoede prijzen voor de nieuwste toppers.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:

Te veel om op te noemen, ik heb veel plezier beleefd aan de verschillende escape room spellen, toch wel de opvallendste trend van 2017 volgens mij.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:

Meerdere toppers in deze categorie: Photosynthesis heeft heel originele componenten met de verschillende bomen, ook Sagrada met de kleurige dobbelstenen en Azul met de kleurige tegels sprongen er dit jaar uit. Deze lijkt me trouwens aardig op weg om volgend jaar met de begeerde Spiel des Jahres prijs weg te lopen.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:

Dead of Winter had ik nog nooit gespeeld en toen iemand uit de club deze meebracht, heb ik deze geprobeerd maar ik begrijp de hype niet zo goed. Volgens mij was het een groot geluksspel met de dobbelstenen en ik was blij dat het spel uiteindelijk gedaan was. In principe hou ik wel van coops maar als er mogelijke verraders in het spel komen, hoeft het voor mij niet meer zeker als de speelduur niet in verhouding staat tot de portie geluk. Ook Robinson Crusoe kon me niet zo bekoren: veel te veel kleine regeltjes en veel te lang met de nodige portie geluk.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:

Ik heb een superjaar gehad qua spellen: 787x kwam er een spel op tafel van 252 verschillende spellen waarvan 124 nieuwe (2016: 505 - 179 - 99). De lijn van (nieuwe) spellen spelen is nog altijd stijgend dus zeker ok! Mijn lijst van ongespeelde spellen is gedaald van 113 naar 100. Kan beter maar rekening houdend met het aantal nieuwe spellen dat ik gekocht heb in 2017, valt het weer goed mee.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:

Ik probeer nog mijn aantal ongespeelde spellen naar beneden te krijgen. Verder wil ik Gloomhaven met mijn vrouw spelen en het nieuwe seizoen van Pandemic Legacy. De kickstarter van the 7th continent moet nog binnenkomen en ik wil de resterende scenario's van EXIT, Escape Room: The boardgame en Unlock! nog spelen dus nog genoeg ambities voor 2018.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 12:49 
Grote Dienaar

Berichten: 124
Woonplaats: Helmond
Top 5:
1. Brugge - lekker vlot en toch veel inhoud
2. Mysterium - leuke avonden met de kinderen
3. Roll for The Galaxy - zoveel variatie, nog lang niet klaar met ontdekken. Heerlijk, al die dobbelstenen!
4. Codenames pictures - leuke avonden gehad met de kinderen en met vrienden
5. Dragon Castle - helemaal Zen

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:

- Roll for The Galaxy

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:

- Spiel in Essen. Dat was de eerste keer, ik zou twee dagen gaan. Maar dat liep wat anders. Ik zat door omstandigheden vast in Essen. Daarom maar 2 dagen extra naar Spiel gegaan. (dus 4 dagen in een hotel) Ik kon geen spel meer zien! :shock:

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Unusual Suspects bij een grote groep mensen geintroduceerd. Wat een lol! Iedereen deed heel enthousiast mee. En de toch behoorlijk linkse, ruimdenkende medespelers strooiden met vooroordelen en stereotypen alsof het niets was! Lachen...

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
-Near and Far (nog niet gespeeld)

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
-Ex Libris!
Wat een gedoe met die steeds wisselende doelkaarten, die ook nog eens onleesbaar waren. Zoveel moeite voor gedaan om het spel te bemachtigen in Essen... :cry:

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
- Ik heb meer spellen gekocht dan de bedoeling was
- Ik heb gelukkig ook weer meer spellen verkocht dan ik had verwcht
- Essen ging uiteraard alle verwachtingen te boven
- De kinderen spelen steeds ingewikkeldere spellen dus dat is geweldig!
- Ik ben helaas minder naar spelavonden geweest dan ik zou willen. Ik had het veel te druk maar dit jaar ga ik weer een poging doen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
De spellen die ik hier nog ongespeeld heb liggen en waar ik veel van verwacht:
- Terraforming Mars
- Clank!
- Near and Far


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 15:50 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
2017 was weer een mooi spellenjaar. Hierbij mijn samenvatting

De balans:
#keren gespeeld: 573
# spellen: 287
# spelers: 73
# locaties: 20
# nieuwe spellen: 114

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Azul. Snel, eenvoudige regels, voldoende diepgang en mooi. Is wel abstract, maar hé, het gaat over Portugal, dus.............
2. Cetury: Spice road. Snel, eenvoudige regels, voldoende diepgang en mooi.
3. Majesty: Snel, eenvoudige regels, voldoende diepgang en mooi.
4. Berenpark: Snel, eenvoudige regels, voldoende diepgang en ietsje minder mooi dan de voorgaande. Maar het gaat over beren, dus................
5. Montana: Een workerplacement die binnen het uur te spelen is. Eigenlijk een race. Leuk spelmechanisme en mooi materiaal.
(Allemaal 2017 spellen dus)

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Tutto. Dit spel tot "vervelens" toe op vakantie gespeeld, maar we hebben er erg veel lol mee gehad. En dat is het belangrijkste.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Dat is zonder twijfel Spiel. Vermoeiende 5 dagen, maar de internationale sfeer en de grootte maken het voor mij ieder jaar weer tot onvergetelijke dagen.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Helaas speel ik de laatste jaren niet meer zo vaak spellen met men echtgenoot. Maar dit jaar op vakantie is dat ruimschoots gecompenseerd.
Daardoor is de vakantie locatie de op een na meest gespeelde locatie van dit jaar (na thuis) en Marcel zelf ook de grootste tegenstander geworden. :thumbup:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Azul. het is dat de tegeltjes net iets te klein zijn, anders zou ik ze zo op de muur van ons toilet inmetselen.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Geen. De spellen waar ik veel van verwachtte hebben me niet teleur gesteld. De spellen die ik minder vond, daar had ik op voorhand geen verwachting van.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Ja. Veel spelen met veel mensen en daar van genieten. Het is weer gelukt.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
The 7th Contenent en Charterstone. Ik ben me wat meer aan het verdiepen in solospelen en daar hoop ik met deze twee titels flink mee aan de slag te gaan.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 16:38 
7. Race for the Galaxy (2007)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
2017 was een topjaar met 477 spelletjes, verdeeld over 162 spellen, waarvan 95 nieuw, met 18 verschillende spelers op 15 locaties.

Toppers:
Best lastig om uit 95 nieuwe spellen een top 5 te halen, daarom heb ik deze verdeeld in nieuwe releases en oudjes die ik vorig jaar voor het eerst heb gespeeld.

Top 5 2017:
1. Near and Far
2. Gloomhaven
3. Sagrada
4. Santorini
5. Azul

Top 5 van voor 2017, maar "ontdekt" in 2017:
1. Le Havre
2. Amerigo
3. Hoogspanning
4. Lancaster
5. Terraforming Mars

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Genoeg kandidaten omdat ik best veel met 2 speel, maar ik ga toch voor Gloomhaven. Heb pas 1 grote teen in het water en nog heel veel te ontdekken, maar tot nu toe vind ik het een erg leuk spel.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel uiteraard. Mijn tweede keer en dit keer 3 dagen ipv 1 dag. Dat was een stuk relaxter. Helaas vond ik de spellen die ik daar gespeeld heb allemaal niet top. Veel zeventjes, maar geen echte toppers voor mij. Azul heb ik blind gekocht en die voldoet zeker wel.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Het leukste speelmoment van 2017 was voor mij een potje Near and Far met mijn zoontje. Hij is net 11, maar het ging boven verwachting, doordat hij het Engels goed kon lezen/begrijpen. Met stip op 2 is de spellenmiddag die ik heb georganiseerd voor de klas van mijn zoontje. We hadden 28 kinderen + enkele ouders en de juf aan het spelen en iedereen had een topmiddag :thumbup: Hopelijk gaan ze nu ook thuis meer spelen, er waren er verschillende die meteen aangaven enkele spellen op hun verlanglijst te zetten.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Santorini, het 3D-eiland en de huisjes. Het ziet er fantastisch uit en is gelukkig ook nog een leuk spel. De art work van Ryan Lauket (Islebound, Near and Far) sprak mij ook erg aan. Azul en Sagrada vind ik ook erg aansprekend. Een speciale vermelding voor Gloomhaven. Een humongous doos met 10KG aan karton.....waanzinnig.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Ik vond Cottage Garden en Photosynthesis erg tegenvallen. Zeker van Cottage Garden had ik hoge verwachtingen, maar die is na 2 potjes weer de deur uitgegaan. Photosynthesis leek me ook erg leuk, maar de (enige) spelervaring was voor mij een grote teleurstelling. Gezien de positieve reacties misschien toch nog maar eens proberen....van de nieuwe spellen van Mac Gerdts (Transatlantic) en Stefan Feld (Merlin) had ik ook meer verwacht, maar die wil ik beide nog wel vaker spelen. Op Spiel hebben we Alexandria geprobeerd, maar zowel de uitleg als de spelervaringen velen erg tegen.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Niet helemaal. Ik had gehoopt al mijn ongespeelde spellen op tafel te krijgen, dat is niet helemaal gelukt. Daarnaast had ik gehoopt mijn bestaande spellen allemaal op tafel te krijgen, maar dat is mede door de cult of the new in onze spellengroep ook niet gelukt. Wij zijn dit jaar verhuisd en ik had graag mijn buren aan het spelen gekregen, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik wilde ook vaker naar de Spellendag in Utrecht, maar dat is in het hele jaar volgens mijn maar 1 keer gelukt. Maar gezien het aantal spellen en de grote hoeveelheid leuke spelervaringen heb ik natuurlijk geen reden tot klagen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Waar moet ik beginnen....binnenkort start ik met Pandemic Legacy seizoen 1, want seizoen 2 ligt inmiddels ook al klaar. Gloomhaven wil ik verder induiken. Charterstone komt eraan, evenals Rising Sun en 7th Continent. Tenslotte heb ik nog wat pareltjes in de collectie die dit jaar toch echt op tafel moeten komen: Star Wars: Rebellion, Eclipse, Odin, Dungeon Lords.

Het wordt weer een mooi jaar!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door DeKerstman op do 04 jan 2018, 16:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: do 04 jan 2018, 17:31 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1057
Woonplaats: Beverwijk
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.Clans of Caladonia
2.Terraforming Mars
3.Caverna: het duel
4.Days of Ire: Budapest 1956
5.Crisis

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Geen sterke voorkeur, maar met mijn vrouw blijft dat Splendor.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel. De eerste keer dat ik hier ben geweest. Overweldigend.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Een paar sessies Pathfinder Rise of the Runelords. Daarin zat alles tegen wat maar tegen kon zitten. We waren gewoon lachwekkend slecht.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Days of Ire: Budapest 1956. Door het afwijkende artwork en de mooi uitgewerkte spelregels. De counters daarentegen zijn alleen wat simpel.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
The lost expedition. Van te voren was dit precies wat ik graag speel. Deckbuilding, solo, mooi artwork en korte speelduur. In de praktijk waren het onpraktisch grote kaarten waarbij je nogal afhankelijk was van de volgorde aan kaarten die je kreeg. Nadat ik het 1 keer gewonnen had, direct besloten om het te verkopen.
7th Continent kon mij nog niet volledig overtuigen. Komt misschien ook door de hype er omheen.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
In de loop van het jaar heb ik me voorgenomen om alleen nog maar spellen te kopen die ik ook solo kan spelen. Dan weet ik tenminste zeker dat ze binnen een redelijke tijd op tafel komen. Daar heb ik mij keurig aangehouden.
Ik wilde graag Limes 100x gespeeld hebben. Ook gelukt.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Binnenkort krijg ik Helionox DeLuxe edition binnen via kickstarter. Verder wacht ik even de berichtgeving af over Charterstone.

_________________
We live to survive our paradoxes


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 14:38 
Locomotief

Berichten: 35
Net als in andere jaren ben ik weer nieuwsgierig! Het jaar is weer voorbij, weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Clank!
2. Kingdomino
3. Beverbende
4. Splendor (ja, ik ben laat)
5. Qwixx

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Clank! Ook met twee spelers is dit een prima speelbaar spel. Ook nu zit de spanning, die er bij vier spelers heel goed uitkomt, er goed in. Geweldig spel!

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spellenspektakel. Zuiderspel was ook erg leuk, maar het Spellenspektakel biedt toch net wat meer.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Het feit dat een van je medespelers bij Clank! plotseling vier van jouw groene kubusjes uit de zak haalt en doodleuk zegt... 'hey... nou ben je dood'. De vrolijkheid waarmee het gezegd werd maakte het een van de leukste spelmomenten van het jaar.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Een gedeelde eerste plaats. Ik kan het artwork van Majesty erg waarderen. Ook het getekende werk van Near and Far en Cavern Tavern is erg fraai.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
De uitbreiding van Splendor. Leek erg leuk, maar viel heel erg tegen.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Nee. Ik had verwacht dat ik mezelf in de hand kon houden en niet meer dan 10 spellen zou kopen. Het zijn er bijna 20 geworden.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Ik hoop dit jaar alsnog Ex Libris, Sagrada, Queendomino en de uitbreiding van Dream Home te bemachtigen. Queendomino is de enige die ik al heb gespeeld en die viel heel erg in de smaak. De rest... daar kijk ik naar uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 17:36 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Pandemic Iberia - was Pandemic al wat vergeten, maar weet nu weer hoe 'n goed spelsysteem het is!
2. Cottage Garden - vooral erg schattig, maar toch ook leuk spelletje
3. Modern Art - ik houd van biedspellen. Biedspelleriger wordt het niet!
4. Days of Ire: Budapest 1956 - twee potjes coop, maar toch!
5. Clash of Cultures - Whoehaa, grooots!

Niet bijster veel nieuwe spellen, maar ach. Cult of the Old.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:

Het grootste deel van mij spelmomenten is met 2 of solo. Maar vooruit.... Orléans

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:

Ik ga altijd met veel plezier naar de grote beurzen!

Wat was je leukste speelmoment van 2017:

Het is altijd fijn met verschillende mensen om tafel een spel te mogen spelen. Fijn was wel de vakantie in Bretagne met spelende vrienden. Prachtig weer, schitterende plek, lekker eten, veel spelen en vooral goed gezelschap!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:

Herbaceous

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:

Tik Tak Boem Junior :mrgreen: En de nieuwe D-Day Dice. Toch niet gebackt.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:

Nee; toch stukken minder gespeeld.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:

spellencafe/topic22021.html#p254550

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 17:51 

Berichten: 149
Woonplaats: 's-Gravenzande
us je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Pandemie Legacy 1
2. Terraforming Mars
3. Blood Rage
4. Dale of Merchants
5. Fuse

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Heel veel Terraforming Mars gespeeld met 2 personen en dat is prima. Met 4 is de downtime toch wel iets langer

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel 2017. Volgend jaar 2 (of 3) dagen. ! dag is echt te weinig!

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Pandemie Legacy als geheel. Zoveel gave momenten meegemaakt! Bizar

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Blood Rage vond ik erg mooi met die miniaturen

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Ik had meer verwacht van Time Stories. Ik vind het gewoon niet leuk dat je een spel niet meteen in de eerste keer kan halen. En dan schrijf je alles op en dan ga je het hele gebeuren nog een keer doen....

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Nee zeker niet. Te weinig gespeeld en teveel gekocht!

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Zeker!
Pandemie Legacy 2 en Rising Sun zijn de 2 waar ik het meeste van verwacht!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 20:23 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: Wageningen
Ik heb dit jaar de hobby "echt" ontdekt. Ik speelde de jaren daarvoor al regelmatig spellen maar ik ben dit jaar begonnen bij meerdere spellengroepen, ben een aantal keren op de Speldag Utrecht geweest en mijn collectie is flink uitgebreidt.

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Pandemie Legacy seizoen 1
2. Clans of Caladonia
3. 7 Wonders Duel
4. First Class
5. Berenpark

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
7 Wonders Duel

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Ik ben alleen op Ducosim geweest. Ik ben van plan om in januari weer te gaan en in 2018 ook wat andere beurzen te bezoeken.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Pandemie Legacy seizoen 1 was fanatisch. Seizoen 2 ligt al in de kast en daar kijk ik erg naar uit.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Santorini

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Kingdomino, had er veel van verwacht maar ik vond het wat saai. Queendomino maakte vervolgens weer veel goed.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Ik had eigenlijk geen verwachtingen, vooral om veel meer te spelen en dat is zeker gelukt.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Pandemic Legacy seizoen 2 komt binnenkort voor het eerst op tafel, daar kijk ik al erg naar uit. Verder vooral meer spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: vr 05 jan 2018, 22:42 
Standaard moderator

Berichten: 773
Woonplaats: Amersfoort
De top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:

Top 5:
1. Puerto Rico het kaartspel (San Juan). Speelt geweldig met 2 personen.
2. Century Spice Road. Ook de speelmat aangeschaft. Gewoon, omdat het kan. Het ziet er prachtig uit en verhoogd de sfeer. Het spel speelt snel. Voor je het in de gaten hebt, ben je al weer aan de beurt.
3. Agricola 2 speler versie met uitbreiding. Je grasland bebouwen om zoveel mogelijk dieren te plaatsen in je omheinde speelvlakken. Het spel duurt in mijn beleving altijd een paar ronden tekort, want je wil altijd meer doen dan mogelijk is.
4. Hanamikoji. Knap bedacht 2 speler spel met uniek spelmechanisme.
5. Tobago. Mooi artwork en spelcomponenten. Leuk om te spelen. Kost wel meer denkwerk dan je in eerste instantie verwacht.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Targi blijft voor ons de beste keus, maar San Juan en Hanamikoji volgen in zijn kielzog.

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel is altijd weer een bijzondere ervaring: groots, druk, veel (te veel?) keuze. Ook in 2017 was het Spellenspektakel weer het leukst, aangezien ik samen met een vriend en onze zoons een lekker dagje spellen kunnen spelen.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Er is geen specifiek spelmoment te benoemen. Alle spelafspraken met vrienden zijn altijd weer leuke spelmomenten. Heerlijk spel na spel spelen onder het genot van een hapje en drankje.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Hanamikoji heeft het mooiste artwork en Tobago de mooiste spelcomponenten.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Eigenlijk geen. ;-)

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Het was een mooi spellenjaar. Veel nieuwe spellen mogen ontdekken. Het is gelukt om de collectie ongeveer gelijk te houden. Het past nog steeds allemaal in dezelfde kast. Pfff. Best een opgave. Gelukkig heb ik geen moeite om weer afscheid te nemen van spellen die we niet meer spelen.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Ik ben benieuwd of het tweede deel van de trilogie van Century aan de verwachtingen gaat voldoen. Is het tweede deel (Eastern Wonders) ook een goed spel en hoe speelt het als de twee spellen worden samengevoegd?
Daarnaast hoop ik meerdere spelevenementen te bezoeken en dat ik weer veel mag demoën op Ducosim.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2017
BerichtGeplaatst: za 06 jan 2018, 11:04 
Locomotief

Berichten: 31
Woonplaats: Kampen
Afgelopen jaren ben ik steeds meer gaan spelen en onze spellenvereniging in Zwolle leeft gelukkig steeds meer op. Daarnaast kom ik ook nog bij de spelletjesvereniging in Lelystad en zo kom ik tot een mooi aantal van 150 verschillende spellen over 430 plays. Te veel spelletjes heb maar een enkele keer gespeeld. Ook dit jaar voor het eerst voluit gelogged.

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2017, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Arkham Horror LCG. Heerlijk verhaal. Nu twee keer de core gespeeld en kan eigenlijk niet wachten om Dunwich op tafel te krijgen. Daarvan heb ik inmiddels alle sets compleet.
2. Sherlock Holmes consulting detective jack the ripper... ik houd wel van wat gepuzzel en om dan je eigen route te kiezen in het verhaal is natuurlijk top. Soms zijn de oplossingen van Sherlock wel heel ver gezocht maar daar laat ik mijn plezier niet vanaf hangen.
3. Mysterium. Deze wou ik al tijden proberen maar het kwam er nooit van. Dixit is een van mn favoriete spellen om met groepen te spelen en daar past deze heel goed bij. Elke keer als het op tafel ligt heeft iedereen het naar zijn zin.
4. Altiplano. Orleans vind ik heel erg tof dus Altiplano was een no-brainer. Enige issue dat ik met het spel heb is dat het veels te lang duurt met 4 of 5 spelers.
5. Mini Rails. Een spel met maar twee acties die je elke ronde weer moet uitvoeren. Maar het speelt heerlijk gemeen en er zit alsnog heel veel taktiek in.

Ik heb alle spellen die maar 1x gespeeld zijn hierbuiten gelaten. Omdat op 1 spel ik niet echt een oordeel kan geven en vaak het spel voor de hele groep nieuw was. Spellen die hieronder vallen maar zeker nog op tafel gaan komen : Agra, Terraforming Mars, Yokohama, Noria, Vinhos.

Welk spel vond je in 2017 het leukst met twee personen:
Santorini, dat was met iedereen een groots succes

Wat was de leukste spellenevenement van 2017:
Spiel Essen. Verder ben ik niet op een beurs geweest.

Wat was je leukste speelmoment van 2017:
Dag speciaal ingeruimd voor Poker Dice, Vinhos, Agra en Noria

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2017:
Agra, totaal over the top componenten

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2017:
Een aantal deelnemers hier: Covil, Century maar Majesty spant de kroon. Met de vier mensen aan onze tafel waren we alleen maar geld aan het rapen en hadden we nergens het idee dat we veel invloed konden uitoefenen. Totale deceptie voor een spel dat zo goed werd ontvangen.

Is je verwachting van 2017 uitgekomen:
Nog steeds niet klaar met Pandemie Legacy 1, verder wel erg tevreden.

Zijn er titels of dingen waar je in 2018 veel van verwacht:
Feudum zal geleverd worden, voor het eerst een spellenweekend met de club en ik zal gaan helpen om de club in Zwolle groter te maken dan die nu is.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
39 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Jaarlijstjes 2017  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Eindejaarslijstjes 2017, jaarlijstjes 2017



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®