Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




174 berichten | Pagina 10 van 12 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 11:58 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik denk dat het voor mij ook begon met Catan, het zal in 1998 of 1999 geweest zijn. Ik mocht met een vriend en zijn moeder en stiefvader mee op vakantie en besloot, na onze allereerste Magic-decks, ook eens te kijken wat dit voor spel was en het mee te nemen op vakantie. Het leuke is nog dat we het telkens met z'n tweeën speelden omdat we niet door hadden dat het eigenlijk met 3 of 4 moest :')

Wat voor mij echt de gateway-game was die mijn collectie en speeldrift in stroomversnelling bracht was Arkham Horror. Samen met een vriend van mij was ik de enige die geen carnaval vierde. We gingen naar de Dobbelsteen in Tilburg; ik kocht Arkham Horror en hij kocht Eufraat & Tigris. Spellen om de carnaval mee door te komen; en dat lukte aardig. Ons eerste potje Arkham duurde een uur of acht totdat we er achter kwamen dat we iets hopeloos fout aan het doen waren. Ik ben blij dat er tegenwoordig YouTube-filmpjes zijn die laten zien hoe een spel gespeeld wordt; dat was toen nog niet zo.

Ik weet ook nog dat ik heel erg twijfelde tussen Arkham en BattleLore (van laatstgenoemde had ik wel een filmpje gezien - ik kan me nog steeds levendig voor de geest halen hoe Board Games With Scott met de deksel zat te zwaaien terwijl hij 'Battlelooooooore' riep). Ik ben heel blij geweest met mijn keuze, maar vraag mij af of mijn collectie nu er anders uit zou hebben gezien had ik toen BattleLore meegenomen.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 13:18 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Het eerste spel dat ik na AD&D in m'n collectie had, was Magic in 1994. Jarenlang semi-toernooispeler geweest en vorig jaar de twee verhuisdozen (~55kg) in bulk verkocht.

Na Magic, of eigenlijk: tijdens Magic, ben ik door een paar collega's in de euro-games geraakt. Vooral de eerste Knizia's openden mijn ogen. Catan was populair bij velen maar dat vond ik gelijk al niks; slap dobbelfeest.

Na vooral veel bij anderen gespeeld te hebben, kreeg ik een spel cadeau: Kardinaal en Koning (ook wel: Web of Power). Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar toen het op tafel kwam vond ik het maar suf. Bepaald niet geholpen door de fletse, inspiratieloze artwork. Maar hij staat nog steeds in m'n kast! Na meer dan 15 jaar blijft het één van de spellen waarnaar ik grijp als we voor drie spelers 45 minuten hebben om stuk te slaan. Heerlijk spel.

Disclaimer: M'n eerste spel zou ook Machiavelli kunnen zijn, ik weet het niet zeker meer. Zelf aangeschaft op aanraden van de lokale spellenboer. Dat spel bleek een stuk minder houdbaar. Het staat nog in m'n kast, maar alleen omdat het nauwelijks ruimte inneemt en ik er niemand een plezier mee doe door het weg te geven.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 13:30 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Vermoedelijk Kolonisten van Catan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 13:35 
Avatar gebruiker

Berichten: 908
Woonplaats: Lille - BE
Elfenland en El Grande (gelijktijdig aangeschaft en volgens mij in voorgaande volgorde gespeeld)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 13:44 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Bij mij was het ook El Grande.

We waren met een vriendengroepje verslingerd geraakt aan Catan, maar dat was niet mijn exemplaar. Bij een poging onze blik op spellen wat te verbreden besloten zij om mij El Grande cadeau te geven op mijn verjaardag. Ik vind het nog steeds een topspel, maar het wordt weinig gespeeld: ik sta een beetje alleen in mijn mening, diverse spellengroepen geprobeerd te overtuigen van de klasse van dit spel maar ze zien het maar niet.

Ik heb ook nog wel wat oudere spellen in mijn bezit (o.a. Risk, Stratego) maar wat de eurogames betreft kan ik El Grande gerust als het begin van de collectie beschouwen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 14:29 
kooiker

Berichten: 707
Mac-S schreef:
Bij mij was het ook El Grande.

We waren met een vriendengroepje verslingerd geraakt aan Catan, maar dat was niet mijn exemplaar. Bij een poging onze blik op spellen wat te verbreden besloten zij om mij El Grande cadeau te geven op mijn verjaardag. Ik vind het nog steeds een topspel, maar het wordt weinig gespeeld: ik sta een beetje alleen in mijn mening, diverse spellengroepen geprobeerd te overtuigen van de klasse van dit spel maar ze zien het maar niet.


Ik heb El Grande ook al heel lang en vind het ook echt een topspel!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 15:49 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Voor de lokroep van boardgames waren er bij mij vooral de ccg's die gespeeld of verzameld werden: Magic, Vampire, Decipher Star Wars en ten slotte Hecatomb.
Het eerste moderne bordspel dat ik toen kocht was Catan in een speelgoedwinkel, maar ik herinner mij niet of we dat veel gespeeld hebben. Op een beurs ontdekte en bestelde ik ook Civilization the boardgame dat ik toen gebruikte als introductiegame :P . Het probleem was dat je toen niet wist wat er allemaal bestond en ik me baseerde op de reclameboekjes die bij de spellen zelf staken en zo missers als Borgia of toppers zoals Amun Re en Puerto Rico kocht.
Vooral het jaar 2005 luidde het begin aan van mijn spellencollectie met de ontdekking van Boargamegeek en spellen zoals Twilight Struggle, Arkham horror, Caylus, Dungeon Twister en Twilight Imperium en aldus de gewoonte om vrienden uit te nodigen om bordspellen te spelen in plaats van samen voor de playstation te zitten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2018, 16:21 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Geen idee, de spellen die ik mij nog goed kan herinneren zijn Heroquest, Stratego, Hotel, Ridderstrijd, Triviant en wij speelde toen al veel d&d...

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 09:50 
Party Animal

Berichten: 468
Woonplaats: Boom
Eerste aangekochte spel is Terra Mystica :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 10:01 
Avatar gebruiker
geen idee meer wat het eerste spel is dat ik ooit gekocht heb (als ik de risks en monopoly toestand buiten beschouwing houd) denk ik dat dat Carcassonne moet zijn geweest (is in ieder geval het spel dat ik na al die tijd nog steeds heb en graag speel, de meeste anderen zijn ondertussen al terug uit de collectie verdwenen)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018, 10:45 
Regenmaker

Berichten: 293
Homas Tour (um reifenbreite) was het eerste spel dat ik kreeg, te herkennen aan het feit dat de doos de jaren niet overleefd heeft. Sindsdien ben ik fel tegen het zetten van de doos in het deksel, om vervolgens de deksel uit te scheuren tijdens het eruit halen. :twisted:

Mijn eerste gekochte spel had meer voeten in de aarde. Het voetbalblad Voetbal International bood een bordspel aan genaamd transfer voor 60 gulden. Deze ging dus aan mij neus voorbij, teveel geld voor een bordspel volgens mijn ouders. Jammer maar helaas. Twee jaar later waren we op vakantie in zeeland, en in een van-alles-wat winkel stonden twee exemplaren van transfer, ik kon het nauwelijks geloven. De prijs was echter nog steeds boven budget, dus wederom pech gehad. Het volgende jaar wederom een vakantie in zeeland, inmiddels een krantenwijk, en wederom de bewuste winkel opgezocht. In spanning de winkel in, de bocht om en ... gelukkig ze lagen er nog. Mijn eerste spelaankoop.

Er zouden er nog vele volgen, maar dat liet lang op zich wachten. Pas eind jaren '90 kwam er een spel op de Nederlandse markt genaamd el Grande en toen was het hek van de dam.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2018, 17:24 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Dat is een lastige.

Allicht gaat het Hanze van 999 Games zijn maar ik beschouw het eerste echte spel in de collectie dat de doorbraak gaf voorbij Catan (dat ik veel speelde maar niet zelf had) als Kaiser.

Catan was wel de doorbraak in de hobby. Daarvoor veel Risk, Hotel, schaken, dammen, Stratego etc.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018, 21:21 
Veel Plezier!

Berichten: 24
Woonplaats: zoetermeer
Het eerste spel wat ik zelfstandig gekocht heb is stratego voor 3 en 4 personen. Veel met vrienden gespeeld.
Daarna heel lang niets. Het eerste serieuze spel is denk ik tikal geweest. Kolonisten kwam bij ons vrij laat in de collectie, na een heleboel andere spellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018, 21:32 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 311
Woonplaats: Tervuren (B)
Heroquest was het eerste spel dat echt van mij was. Gekregen voor mijn verjaardag in de jaren 80.

_________________
I am a sexy shoeless God of War!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2018, 17:08 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Als kind graag spelletjes gespeeld. Spookslot was een favoriet :mrgreen:
Daarna, toen ik ging samenwonen met mijn man, monopoly en Trivial Pursuit jaren '90 aangekocht. Niet zo veel gespeeld wegens drukke tijden met kleine kinderen,...
Een aantal jaar geleden met een paar vrienden aan het praten en het ging over 'kolonisten van Catan'. Deze aangekocht en was een schot in de roos (Intussen vinden we dit spel 'gemakkelijk' en is het eerder een tussendoortje of om met de kinderen te spelen, toen was het "Wauw, wat een ontdekking!").
En van daar uit werd het Carcasonne, TTR,...
Intussen hebben we een collectie van ongeveer 50 spellen, volgen we sinds een jaar de kickstarters. En proberen we toch een beetje te letten op de aankoop van nieuwe spellen wegens kostelijke hobby :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
174 berichten | Pagina 10 van 12 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Wat was het eerste spel in je collectie?  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL, usurper

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

spelcollectie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®