Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Duizenden
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005, 20:08 
Uno

Berichten: 1
Woonplaats: rotterdam
Hallo, jaren hebben wij het kaartspel"duizenden"gespeeld. De schoppenvrouw was 100 pnt. Helaas weet na enkele jaren niemand de preciese spelregels nog. Is er iemand die ons kan helpen?? Alvast bedankt, Renate :D :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 00:16 
Joker

Berichten: 5
Hallo Renate,
Ik denk dat ik weet welk spel je bedoelt, wij spelen het nog steeds onder de naam "zwarte dame".
Bij ons zijn de regels:
-ieder krijgt 13 kaarten
-zetjes maken van minimaal 3 kaarten
-de eerste kaarten waarmee je op tafel uitkomt, moeten minstens 40 punten waard zijn (een kaart telt dan de waarde van het getal dat erop staat, plaatjes en azen tellen voor 10)
-aan het begin van je beurt moet je een kaart rapen: een van de stapel of een(of meer) van de aflegstapel. Als er maar een kaart op de aflegstapel ligt, kun je die gewoon pakken. Maar als er meerdere kaarten liggen, kun je daar een willekeurige kaart uitzoeken(die je nodig hebt), je moet dan wel meteen met die kaart op tafel komen. EN de kaarten die erboven liggen, moet je ook in je hand nemen.
-je beurt eindigt met een kaart afleggen op de aflegstapel. Die overigens open op tafel ligt, je ziet dus elke kaart van deze stapel.
-het spel is afgelopen als iemand geen kaarten meer heeft.
-dan volgt de puntentelling:
Kaarten op tafel zijn punten, kaarten in de hand zijn strafpunten.

Maar de kaarten hebben nu een andere puntetelling, nl.:
cijfers (behalve de 10) = 5 punten
10/boer/dame/koning = 10 punten
aas = 15 punten
joker = 25 punten
schoppendame = 100 punten

Je kunt dit spel zo vaak spelen tot er iemand 1000 punten heeft. (of iets anders dat je afspreekt natuurlijk)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, grote kans dat het een spel is waarbij veel verschillende regels kunnen gelden.

Groetjes


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 00:42 
Jakkiebak!

Berichten: 61
Woonplaats: Spijkenisse
ik ken het onder dezelfde regels, maar dan dat als je de bovenste kaart van de open aflegstapel pakt, je de hele stapel moet pakken...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 10:24 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Inderdaad, wij speelden ook zo dat je de hele aflegstapel moest pakken. En wij begonnen met zestien kaarten in de hand. Maar dat is wel vaker met kaartspellen: overal zijn net iets andere regels. Over de regels van het Rikken is bijvoorbeeld nog steeds niemand het eens bij ons. :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 11:41 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
BaSL schreef:
Inderdaad, wij speelden ook zo dat je de hele aflegstapel moest pakken. En wij begonnen met zestien kaarten in de hand. Maar dat is wel vaker met kaartspellen: overal zijn net iets andere regels. Over de regels van het Rikken is bijvoorbeeld nog steeds niemand het eens bij ons. :roll:


wat is Rikken dan ook een kaartspel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 12:00 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Inderdaad. Het schijnt vooral hier in Brabant populair te zijn. Voor dat we aan de bordspellen begonnen, speelden we dit iedere week. Tot er één van ons naar Australië vertrok en we met drie man overbleven (Rikken is altijd met vier spelers). We zijn toen maar aan Tikal begonnen en sindsdien is het alleen maar erger geworden. :wink: Rikken doen we nu bijna nooit meer.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 12:48 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
BaSL schreef:
Inderdaad. Het schijnt vooral hier in Brabant populair te zijn. Voor dat we aan de bordspellen begonnen, speelden we dit iedere week. Tot er één van ons naar Australië vertrok en we met drie man overbleven (Rikken is altijd met vier spelers). We zijn toen maar aan Tikal begonnen en sindsdien is het alleen maar erger geworden. :wink: Rikken doen we nu bijna nooit meer.


Ik ken duidleijk maar weinig kaartspelen :). Of is Tikal geen kaartspel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 12:58 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Nee, Tikal is een (zeer goed) bordspel en heeft ons aan de bordspellenhobby geholpen. 't Zal binnenkort ook wel in de 'Spellendatabase' verschijnen; ik zou er zeker even naar kijken! Goed spel!

Tikal (1999); door Kramer / Kiesling; Ravensburger


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 sep 2005, 15:39 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 172
Woonplaats: Leiden
BaSL schreef:
Nee, Tikal is een (zeer goed) bordspel en heeft ons aan de bordspellenhobby geholpen. 't Zal binnenkort ook wel in de 'Spellendatabase' verschijnen; ik zou er zeker even naar kijken! Goed spel!

Tikal (1999); door Kramer / Kiesling; Ravensburger


Zal ik doen nog nooit gespeeld en ook nog nooit van gehoord


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 sep 2005, 20:20 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 9
Woonplaats: Deurne
fiksie schreef:
Hallo Renate,
Als er maar een kaart op de aflegstapel ligt, kun je die gewoon pakken. Maar als er meerdere kaarten liggen, kun je daar een willekeurige kaart uitzoeken(die je nodig hebt), je moet dan wel meteen met die kaart op tafel komen. EN de kaarten die erboven liggen, moet je ook in je hand nemen.


Bij ons moet je ook als je de bovenste kaart pakt de hele stapel pakken.
EN je moet met de bovenste kaart een setje kunnen maken zonder de rest van die stapel te gebruiken.

En nog ff over rikken..
Daarvan bestaand zoveel regels als er dorpen zijn in brabant geloof ik :D
Een van de mooiste kaartspel naar mijn idee, ook al heb ik het in geen 10 jaar meer gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Duizenden  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

Duizenden, kaartspellen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®