Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



11 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wendake
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 10:06 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Altijd al een Native American willen zijn? Grijp je kans!

In tijden van politiek correct taalgebruik spreken we inderdaad niet meer van indianen maar van Native Americans om de oorspronkelijke inwoners van Amerika aan te duiden. Als je in de huid wil kruipen van een echte Chief van een stam, dan moet je Wendake spelen. Je stuurt een groep van krijgers, jagers en landbouwsters aan in de hoop om de meest prestigieuze stam van het Noorden van Amerika te worden.



Wendake is de naam die het Wyandotvolk gaf aan hun territorium. De Wyandots maakten deel uit van de Huronnatie en leefden in de 18de eeuw in het gebied van de Grote Meren. Ze leefden er naast andere stammen waarmee ze samen de Irokese confederatie vormden.

In Wendake leer je hun gewoontes en tradities kennen. Je maakt deel uit van het dagelijks leven in de periode 1756-1763, een woelige periode. Gedurende die zeven jaar vochten de Fransen en Engelsen een bloedige oorlog uit om controle over het grondgebied te krijgen. Hoewel die oorlog zijdelings bij het spel betrokken wordt, ben je in Wendake een Chief, hoofdman van de stam dus, die zijn volk zoveel mogelijk welvaart probeert bij te brengen.

In Wendake zijn er vier manieren om punten te scoren: op militaire wijze, op economische wijze, op rituele wijze en via maskers. Deze vier scoringswijzen worden in paren van twee, willekeurig gekozen bij het begin van het spel, gekoppeld aan een puntenspoor. Er zijn dus twee puntensporen met telkens twee wegen om punten te scoren. Op het einde van het spel, na zeven jaren (ronden dus), neem je op ieder puntenspoor jouw laagste score. Je telt beide scores samen en diegene die dan de meeste punten heeft, wint.

Je moet dus zorgen dat je niet in één of twee zaken goed bent. Je moet zorgen dat je op alle vlakken voldoende punten haalt.

Zoals gezegd speelt Wendake zich af tussen 1756 en 1763, zeven jaar, zeven ronden.
Iedere ronde mag een speler drie actievelden uitkiezen en de bijhorende acties uitvoeren. Een vierde verplichte actie is plaatsnemen op het startspelerspoor. Wie dit als eerste doet, wordt de startspeler het volgende jaar. De spelersvolgorde is niet in uurwijzerzin maar in volgorde van de keuze die de spelers maken op het startspelerspoor.

In het eerste jaar beschikt iedere speler over dezelfde negen actievelden (wel in een andere volgorde, want de actievelden worden in willekeurige volgorde gelegd met als enige constante het heilige vuur in het midden). De eerste actie die je kiest, bepaalt ook de andere twee acties want een tweede actie moet horizontaal, verticaal of diagonaal aansluiten bij de eerste actie. De derde actie is dan een logisch vervolg van de eerste twee (je moet namelijk altijd drie op een rij aanhouden horizontaal, verticaal of diagonaal).

In de volgende jaren kan je actievelden vervangen door andere. Er komen geen nieuwe acties bij, maar er worden combinaties van acties (tot 3 acties op 1 tegel) aangeboden. De juiste keuze en het correct activeren van de acties op het ideale moment leiden tot de overwinning.
Op het einde van een jaar worden de gekozen actietegels gedraaid. Op de achterzijde van iedere actietegel staat ook een actie, de rituele actie, afgebeeld. Die actie heb je nodig om punten te scoren op het rituele puntenspoor.

Je kan in totaal kiezen uit tien verschillende acties (sommige tegels bevatten meerdere acties ook in het beginjaar), los van de rituele. Zes van die acties zorgen voor de ontwikkeling van het spel en genereren op een of andere manier grondstoffen die je nodig hebt om punten te behalen (Kano’s plaatsen, bewegen met jouw krijgers, oogsten, jagen, beverpelsen maken en vissen).

Drie acties, naast de rituele actie, leveren punten op: het ruilen van goederen genereren punten op het economische spoor, de militaire actie (stel je er niet teveel van voor, zoveel wordt er niet gevochten) zorgen voor punten op het militaire spoor en je kan kiezen voor de maskerceremonie om punten te scoren op het maskerspoor.
Daarnaast heb je nog een jokeractie, het Heilige vuur, om buiten de lijntjes (jouw rij van 3) een actie te kunnen kiezen.

Na ieder jaar wordt de spelersvolgorde vastgelegd, draai je de gekozen actietegels om, en kan je een van jouw tegels ruilen voor een krachtigere. Een nieuw jaar start en na dit zeven keer gedaan te hebben, tel je jouw punten op.

Afbeelding

Wendake is in mijn ogen het beste spel dat Essen 2017 ons leverde. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat Clans of Caledonia nog ongespeeld in mijn kast staat. Helaas blijft Wendake hier landelijk onder de radar. Dit is deels te wijten aan het feit dat Wendake uitgebracht is door een kleine Italiaanse uitgever, Placentia Games en het hierdoor niet overal vlot verkrijgbaar is. Het is wachten tot een grotere speler op de markt dit verborgen pareltje uitbrengt en onder de aandacht van het grote publiek brengt.

Wendake is wel geen mainstreamspel. Er zijn heel veel mogelijkheden en heel veel kleine regeltjes waar je moet op letten. Maar toch zit alles redelijk logisch in elkaar. Een van de zaken waar je als beginnend speler zeker moet rekening mee houden, zijn de vooruitgangstegels die je kan kopen tijdens de ruilactie. Het duurt een tijdje voor je de kracht van al die tegels leert kennen. Maar naast punten geven die tegels ook extra acties die je eenmaal per jaar mag gebruiken. De juiste vooruitgangstegels kopen, helpen zeker om Wendake te winnen.
Voor spelers die geen probleem hebben om eerst een beetje naar speluitleg te luisteren, is Wendake een aanrader!






Laatst bijgewerkt door xanthie op vr 04 jan 2019, 00:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 23:10 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Klopt helemaal, ik vind dit ook één van de beste spellen van de laatste tijd. Zeer veel verschillende tactieken mogelijk om te winnen, speelt elke keer anders !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 07:46 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Voor mij is dit ook het beste spel van Essen 2017. En ik heb Clans of Caledonia al wel gespeeld. 8)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 13:53 
Stamhoofd

Berichten: 577
Woonplaats: Makkum
Oei, verfrissend thema, leuke mechanismes. :D wil deze wel eens proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: di 03 jul 2018, 08:58 
3. Stenen Tijdperk (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 44
Woonplaats: Almere
Ik vond dit spel echt een verassing. Hier mijn ervaring:

Positief:
. Een modulair spelersbord met telkens andere acties.
. Je actiemogelijkeheden in de loop van het spel uitbreiden.
. Punten scoren op 4 scoresporen.
. Speelbord waar landje wordt verovert en "workers" worden geplaatst.
. Grondstoffen verzamelen en hierdoor je acties uitbreiden.
. Goede interactie tussen de spelers
. Spel is echt af, de regels zijn duidelijk, weinig onduidelijkheden.
. Unieke spelmechanismen die perfect in elkaar passen.

Iets minder:
. Lange Speelduur
. Lange opzet en opruimen door het vele spelmateriaal

Ik kijk er erg naar uit om dit spel nog een keer te spelen. Inderdaad 1 van de verassingen van spiel 2017.

_________________
Voormalig recensent van Truus en Truus Bordspellen.
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: di 03 jul 2018, 11:09 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Ja wij waren ook erg blij verrast met deze titel. Nog te weinig gespeeld voor een volledige review, maar wat Spelmaniac schetst, ligt ook wel in het verlengde van onze ervaringen eigenlijk.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: di 03 jul 2018, 11:24 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Mijn mening staat nog niet in steen na twee (of drie?) keer spelen, maar ik vind het spel best oké. Een 7 heb ik het gegeven op BGG zie ik.

Het is een euro met wat meer interactie dan gemiddeld dankzij de landkaart waarop geknokt kan worden. Daardoor iets minder multiplayer solitaire; Al merkte ik al wel dat in het laatste potje dat ik speelde posities geconsolideerd werden om daarna niet meer erg te veranderen. Maar dat kan ook groepsdenken zijn.

Verfrissend is het boter-kaas-en-eieren raster met acties dat het niet simpel maakt een optimale beurt te spelen. De mix van engine-building, strategie kiezen via upgrade-tiles en timing en interactie maakt het geen eenvoudig spel om te doorzien hoe je nou alle vier scoresporen omhoog krijgt - want ja, à la Knizia: De laagste telt. Maar het is een onderhoudende puzzel.

Toch is dit typisch zo'n spel dat ik leuker wil vinden dan ik momenteel doe en twee dingen helpen daar niet bij: De regel dat na een beurt de volgorde van de drie nieuwe tegels in je raster willekeurig geplaatst worden; Dan doe je je best om de spelersvolgorde zo te plannen dat je de gewilde upgrade-tegel kunt pakken en dan valt 'ie in precies de verkeerde kolom. Super frustrerend.

Het tweede element dat me stoort, is de willekeur van de blinde eindbonus tegels: De Turtle tiles. In dit spel lijkt vaak de winst te worden beslist op één scorespoor dat je tijdens het spel minder goed hebt kunnen opwaarderen. Dan maken twee of drie punten op dat spoor soms het verschil tussen winst en verlies. Je moet echter maar afwachten of je in je laatste of voorlaatste beurt een Turtle tile trekt waar je wat aan hebt - zo laat in het spel valt er weinig meer te plannen. De laatste keer was het merendeel van m'n verzamelde Turtle tiles voor mij nutteloos voor de eindscore, omdat de symbolen precies verkeerd vielen.

Toch nog één van de leukere titels uit 2017 die ik gespeeld heb hoor, maar gevoelsmatig op dit moment vergelijkbaar met spellen als Heaven & Ale en Calimala (met Santa Maria op de reservebank). De tijd zal het leren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: di 03 jul 2018, 20:37 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Bruno schreef:
Het tweede element dat me stoort, is de willekeur van de blinde eindbonus tegels: De Turtle tiles. In dit spel lijkt vaak de winst te worden beslist op één scorespoor dat je tijdens het spel minder goed hebt kunnen opwaarderen. Dan maken twee of drie punten op dat spoor soms het verschil tussen winst en verlies. Je moet echter maar afwachten of je in je laatste of voorlaatste beurt een Turtle tile trekt waar je wat aan hebt - zo laat in het spel valt er weinig meer te plannen. De laatste keer was het merendeel van m'n verzamelde Turtle tiles voor mij nutteloos voor de eindscore, omdat de symbolen precies verkeerd vielen.
.

Hier passen wij sinds een tijdje de houserule toe dat als je een turtle tile mag nemen je deze niet blind moet trekken maar je de stapel neemt en een tegel naar keuze neemt. Dit zorgt er dan ook nog eens voor dat je snel moet zijn om de juiste tegel te bemachtigen want wie eerst is heeft natuurlijk de meeste keus.
Dit draagt dan ook nog eens bij tot de vermindering van de geluksfactor naar bijna 0 wat dit spel nog meer ten goede komt !

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018, 06:18 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Het mogen kiezen van de gewonnen turtle lijkt me inderdaad een goeie aanpassing van de regels om de geluksfactor volledig uit te schakelen. Ik kan het aanbevelen om dit toe te passen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018, 08:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Dat is inderdaad een mooie oplossing, dank je wel.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Wendake
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2018, 15:48 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
xanthie schreef:
Het mogen kiezen van de gewonnen turtle lijkt me inderdaad een goeie aanpassing van de regels om de geluksfactor volledig uit te schakelen. Ik kan het aanbevelen om dit toe te passen.

Er zitten wel meer geluksfactoren dan dat in het spel hoor; Hoe je actietegels vallen en welk type maskerkaarten er langskomen, maar die hebben doorgaans minder impact. Er mag best een beetje geluk in een spel zitten. De huisregel van de Turtle tiles vind ik al een heel aardige oplossing.

En toch, die actietegels... Ik snap dat het vertraging toevoegt aan het spel als je ze gepland neer zou mogen leggen, maar waarom de designer ze willekeurig heeft bedcaht...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
11 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Wendake  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

+17, 2017, Alan D’Amico, Danilo Sabia, Placentia Games, Wendake, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®