Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




13 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eerste verf-projectje
BerichtGeplaatst: za 24 feb 2018, 21:20 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Laatst had ik Stuffed Fables gekocht, tot op heden niet gespeeld maar wel uit de verpakking gehaald. Wát vraagt dit spel er om, om alle mini's te schilderen. Dus aan de slag, pakketje Vallejo Game Color gekocht en wat penselen. Maar aangezien het de eerste keer zou zijn dat ik ooit verf zou aanraken (buiten die muren van mijn huis om) vond ik het toch nét even te spannend om gelijk met Stuffed Fables of Mice and Mystics aan de slag te gaan. Gelukkig had ik ook nog War of the Ring (1st ed) en Mechs vs Minions liggen. Maar toen ik die open deed was de WotR verreweg te klein om te doen en vond ik MvsM toch net even te veel risico. In plaats daarvan dus op zoek naar een ander model om te beginnen. Uiteindelijk zag ik dat ik Infected (KS editie) nog had liggen, en voila, aan de slag!
De eerste stap was toch om het netjes in een primer te gooien, van het doosje waarin ik de verf binnen had gekregen, netjes een primer-boxje gemaakt. Grijze spuit primer gebruikt van de Gamma, goedkoop, mogelijk ook niet de beste van de primers om te gebruiken, maar functioneel.
Toen echt aan de slag gegaan.
Afbeelding
Na ongeveer 4 a 5 uur werk, uiteindelijk tot dit resultaat gekomen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Nog niet het gevoel dat ik nu klaar ben voor de Stuffed Fables mini's maar wel het gevoel dat deze klaar is. Graag zou ik eens feedback willen hebben van mensen met wat meer ervaring? Wat vinden jullie er van? Wat zou ik beter kunnen doen? En wat is jullie ervaring met verf, moet er nog een lak oid overheen voor bescherming of is de game color genoeg?


Laatst bijgewerkt door Raznov op ma 26 feb 2018, 18:29, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2018, 03:59 
Mr. group pledge
Avatar gebruiker

Berichten: 845
Woonplaats: Kaprijke, België
Voor een eerste keer vind ik dat bijlange niet slecht. :thumbup:
(heb wel zelf 0,0 ervaring)

_________________
Mijn BBG-profiel: Klik!
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2018, 17:40 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Thanks!
Ik heb de tot nu toe "final" foto's toegevoegd, nu maar eens mijn echte camera genomen om de foto's te maken :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 26 feb 2018, 18:30 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 17
Woonplaats: Deventer
Zeker niet slecht!
ik denk dat het voor tabletop gebruik het resultaat prima is!

Ik zelf ben laatst ook begonnen met het verven van mijn miniaturen.. dus voor mij is het ook een experiment en een skill dat je moet blijven oefenen.. daarnaast beetje tutorials kijken op youtube over verschillende technieken zoals layering, glazing, shading etc.

Mijn eerste miniatuur geprobeerd met acryl verf van het merk "Amsterdam" ging opzicht prima maar je merkt dat de pigment toch niet consistent is en dat je meerdere lagen moest gebruiken.
Nu gebruik ik model color range van Vallejo en bevalt me tot heden prima! (wel goed verdunnen met water!)

Succes met schilderen van je miniaturen! Ben benieuwd naar het resultaat en of het je bevalt!

PS. heb je trouwens wel een shade/wash gebruikt? zo nee? is het misschien wel om iets naar te kijken dit zorgt er voor dat je meer schaduwwerking krijgt in je model en daarnaast met een beetje highlighting je model eruit "popt"

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018, 09:50 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Dankje! Nee ik heb geen wash gebruikt, maar wel op sommige punten de game color aangelengd met water (zoals op de hoed). Ik ga eens kijken of ik een wash setje of een enkel potje ergens kan kopen. Zelf gebruik ik de Vallejo Game Color en vind de kleuren er mooi uit komen, dus heb het ook vrijwel niet met water verdund.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018, 11:44 

Berichten: 54
Woonplaats: Bergen op Zoom
Zeker een goed begin! Vergeet ze ook zeker niet te vernissen als je klaar bent. Anders komt de verf er vrij snel af.

Kijk ook zeker eens naar onderstaande guide, hier komt enorm veel naar voren.
https://www.reddit.com/r/minipainting/c ... rt_thread/

Ikzelf schilder nu een kleine 15 jaar, met een flinke tussenpauze. Dit zijn mijn laatste projecten geweest:
https://www.instagram.com/ps_miniatures/

Er zijn genoeg communities voor miniaturen schilderen, waarbij mijn favoriet toch zeker de reddit.com/r/minipainting Discord kanaal is. Hier kan je al je vragen stellen, of feedback vragen. Zie hiervoor deze link:
https://discord.gg/x37mv5c

Wie weet tot daar, en voel je anders vrij om vragen te stellen. :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018, 12:36 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Dankje, weer een stapje verder :). Vandaag wat shade gekocht, want wash hadden ze niet bij mijn lokale winkel. Ook wat kleiner kwastje nog onderweg, huidige was een 0. Zodra ik er vernis op doe, kan ik dan later nog overschilderen of de verf er af krijgen, mocht ik de intentie hebben om later te verbeteren?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018, 12:58 

Berichten: 54
Woonplaats: Bergen op Zoom
Raznov schreef:
Dankje, weer een stapje verder :). Vandaag wat shade gekocht, want wash hadden ze niet bij mijn lokale winkel. Ook wat kleiner kwastje nog onderweg, huidige was een 0. Zodra ik er vernis op doe, kan ik dan later nog overschilderen of de verf er af krijgen, mocht ik de intentie hebben om later te verbeteren?


Citadel Shade is een wash, min of meer een merknaam die ze gebruiken. Niet te verwarren met glazes.

Op zich zijn kleinere kwastjes niet nodig, ik gebruik over het algemeen een 2, en voor ogen hooguit een 1 of een 0. Het belangrijkste is dat er een goede punt aan je kwast zit. Gebruik hierom ook goede (niet synthetische) kwasten zodra je leert hoe je de kwasten moet verzorgen (zoek eens op Masters Brush Cleaner).

Je kan zeker over een vernis laag heen schilderen, maar vergeet uiteraard dan ook niet later weer een vernis laag er overheen te doen.

Als je matte vernis wilt gebruiken, doe dan eerst een glossy vernis laag. De glossy vernis is veel sterker vergeleken met matte vernis.

En kom zeker langs op Discord ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018, 16:31 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 17
Woonplaats: Deventer
Raznov schreef:
Als je matte vernis wilt gebruiken, doe dan eerst een glossy vernis laag. De glossy vernis is veel sterker vergeleken met matte vernis.


thnx voor de tip.. wist ik ook nog niet!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2018, 22:59 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Ik heb een zijdeglans vernis gekocht, spuitbus, maar ben nog een beetje bang om deze er overheen te doen, voelt een beetje als "geen weg meer terug".

Ondertussen verder gegaan, maar nu met Mice and Mystics.
Afbeelding
Ook al 2 kakkerlakken geschilderd, eerdaags eens met een muisje en de spin starten, hebben namelijk al in de primer gestaan. De discord lees ik lekker mee, zie ik van allerlei dingen langs komen waar ik goed iets mee kan! Ook merk ik dat de shade echt heel veel doet met het karaktertje, heel fijn om mee te werken.
Update:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Raznov op wo 28 maart 2018, 10:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 11:44 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 17
Woonplaats: Deventer
je moet er maar een beetje mee experimenteren. En kijken wat je zelf het beste bevalt.
Op internet kun je 1001 verschillende tips vinden maar er is geen heilige graal over wat goed is volgens mij (het is allemaal persoonlijke voorkeur).

en met zijdeglans vernis spuiten zijn ook allemaal verhalen over te vinden. Ik vind persoonlijk dat mijn spelfiguren het mooist zijn als ze mat gespoten zijn.

ik zou je proef figuurtje gewoon spuiten en kijken wat het resultaat is. Je kunt altijd met een oplosmiddeltje alles eraf halen en overnieuw beginnen.. :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2018, 23:26 

Berichten: 54
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ziet er al goed uit! Vernis hoef je niet te zien als geen weg terug. Je kan minis altijd "strippen" met Dettol of Isopropyl alcohol en een tandenborstel. Metalen minis kan je zelfs strippen met aceton.

Shade/washes doen inderdaad heel veel, maar het is belangrijker om erna weer je basecoat eroverheen te halen. Anders ziet de mini er vaak "vies" uit. Vervolgens highlights om de punten waar licht op valt meer te accentueren. Eventueel kan je bepaalde oppervlaktes nog drybrushen zoals vacht of haar.

Zijdeglans als vernis is wel ok, al komen de minis er later het beste uit als ze mat zijn, wanneer je ook goed om weet te gaan met shades en highlights. Een tip, koop brush on varnish zodat je individuele onderdelen van je minis een andere glans kan geven. Mijn voorkeur gaat uit voor Vallejo Matt Acrylic Varnish voor zijdeglans (speciale stenen, metaal e.d.) Vallejo Gloss Varnish voor glossy (open wonden, dingen die nat horen te lijken), en AK Interactive Ultra Matte Varnish voor dingen die echt droog horen te lijken (het meerendeel, huid/vacht e.d.). Dit kan je ook nog in een airbrush gebruiken mocht je die later kopen.

En bewaar je eerste mini! Het is echt tof om een jaar later, of 10 jaar later terug te kunnen kijken waar je vandaan komt en wat je allemaal al hebt geleerd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 17 apr 2018, 22:58 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 47
Woonplaats: Almere
Na een aantal weken er voor gezeten te hebben is Mice and Mystics klaar. Moet zeggen dat ik er best trots op ben :). Nu nog spelen natuurlijk.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
13 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Doe het zelf  
 Feed - Onderwerp - Eerste verf-projectje  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®