Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 00:17 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Escape room spel

Ronald Hoekstra
Spelmagazijn.com


Door de populariteit van de escape rooms verschijnen er ook steeds meer escape room spellen, die je gewoon aan tafel kunt spelen. Maar zijn het eigenlijk wel spellen? Of zijn het puzzels? Je kunt ze één keer spelen en dan zijn ze “opgelost”. Je bent namelijk met elkaar aan het puzzelen. Ik ben dus geneigd om te zeggen dat het een puzzel is.

Hoe zit het dan met een coöperatief spel. Daar ben je eigenlijk ook met elkaar aan het puzzelen. Aan het eind weet je of de puzzel is opgelost, of niet. Toch ben ik daar weer meer geneigd om te zeggen dat het een spel is. Misschien omdat je het vaker kunt doen en het spelverloop elke keer anders is. Waar ligt de grens tussen puzzel en spel? Meteen komt het spel Situation 4 in mijn gedachten op. Twee spelers leggen tegelijkertijd een identieke legpuzzel, die alleen in kleur afwijkt. Zo proberen ze gebied te veroveren. Bepaalde puzzelstukken geven extra mogelijkheden. Dat ligt voor mij toch meer aan bordspellenkant van de grens.

Rasende Roboter dan? Alle spelers denken tegelijkertijd na over een puzzel (het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van robots) en proberen zo snel mogelijk het best mogelijke antwoord te geven. Tja, ook hier ga ik nog voor spel, maar de betere puzzelaars zijn hierbij vrijwel onverslaanbaar voor andere spelers. Het is alleen leuk als je van hetzelfde niveau bent.

Meer in de richting van de escape rooms komt het party-spel Keep talking and nobody explodes. Eén van de spelers heeft een computer waarop een bom te zien is. De andere spelers beschikken over een papieren handleiding. De bom moet binnen de tijd ontmanteld worden en op aanwijzing van de computerspeler geven de andere spelers door hoe dat moet gebeuren. Een geweldig party communicatiespel. Een puzzel of een spel? Het is in ieder geval meerdere malen te spelen, door de verschillende bommen, die ook nog eens steeds moeilijker worden. Hoe meer ik er over nadenk, hoe lastiger ik de grens vind.

Het coöperatieve spel Pandemic gaat over het vinden van medicijnen voor 4 ziektes. Doordat de plaats en het uitbreken van de ziektes telkens anders plaats vindt en je deze met steeds weer andere karakters te lijf gaat, voelt het echt als een spel. Nu is er ook Pandemic Legacy, waarbij beslissing in eerdere spellen gevolgen hebben voor de volgende spellen. Na 12 “maanden” is het achterliggende verhaal afgelopen en hebben de spelers het gered of niet gered. Daarna kun je het spel niet meer opnieuw spelen. De “puzzel” is opgelost. Of liever, het verhaal is beleefd. Ik weet het niet meer. Ik blijf het maar spellen noemen, hoewel de grens onduidelijk is. De hoofdzaak is dat ik er van blijf genieten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 09:16 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Dit is een heel interessante gedachte. Wat maakt iets een puzzel of een spel.

Persoonlijk vind ik de escape rooms een puzzel vanwege het feit dat de puzzel die moet worden opgelost voor iedereen identiek is. Er zijn geen variabelen die je het gevoel heeft een tegenstander te hebben in de vorm van een spel.

Bij een coöperatief spel zijn er vaak variabelen zoals de start opzet en handelingen die je namens het spel uitvoert zoals bij Pandemie het trekken van uitbraak kaarten en de kettingreacties die kunnen ontstaan. Je hebt ook meer het gevoel tegen een spel te spelen omdat de puzzel steeds verandert door de kaarten die namens het spel trekt en speelt of door de speelstukken die voor het spel verplaatst dienen te worden.

Bij een escape room blijft de puzzel statisch.

Nog iets wat bij een puzzel ontbreekt is de geluksfactor. Bij een spel kun je slechte kaarten trekken of slecht dobbelen.

Een puzzel wordt niet beïnvloed door geluk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 12:09 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Op zich een discussie die volgens mij wel vaker gevoerd is. Ook ten aanzien van het verschil tussen een 'activiteit' en het spelen van een spel. Voor mij zijn de escape room spellen ook daadwerkelijk spellen, maar dan spellen met een puzzelelement.

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat je niet tegen een tegenstander speelt. Mijns inziens is de tegenstander hier de klok. Ik heb het spel pas gewonnen (voor mijn gevoel) als ik het binnen de toegestane tijd heb gehaald.

Puzzels worden inderdaad niet beïnvloed door geluk, maar er zijn ook genoeg spellen waar geluk (nagenoeg) geen rol bij speelt.

Maar goed, of het nu een activiteit, puzzel of spel is, het gaat er mij om dat ik het met plezier op tafel leg :-) (zoals Ronald ook al aangeeft).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 13:00 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Flash schreef:
Op zich een discussie die volgens mij wel vaker gevoerd is. Ook ten aanzien van het verschil tussen een 'activiteit' en het spelen van een spel. Voor mij zijn de escape room spellen ook daadwerkelijk spellen, maar dan spellen met een puzzelelement.

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat je niet tegen een tegenstander speelt. Mijns inziens is de tegenstander hier de klok. Ik heb het spel pas gewonnen (voor mijn gevoel) als ik het binnen de toegestane tijd heb gehaald.

Puzzels worden inderdaad niet beïnvloed door geluk, maar er zijn ook genoeg spellen waar geluk (nagenoeg) geen rol bij speelt.

Maar goed, of het nu een activiteit, puzzel of spel is, het gaat er mij om dat ik het met plezier op tafel leg :-) (zoals Ronald ook al aangeeft).


De discussie activiteit/spel is vaak gevoerd (zinloos en weinig interessant mijn inziens, vaak terug te brengen tot de vraag of er een winnaar aan te wijzen is), maar de discussie spel/puzzel ben ik niet eerder tegengekomen. Ik vind die discussie eigenlijk interessanter. Het gaat namelijk om het spel zelf. Variabiliteit, herspeelbaarheid, vastlijnigheid, enz. Leuk verwoord in het artikel!

En de tijd kun je toch niet als tegenstander zien, vind ik. Het is meer een element in de puzzel. Element 1: pas deze 50 puzzelstukjes in elkaar. Makkelijk denk je dan. Totdat element 2 je vraagt dat in 1 minuut te doen. Tijd geeft restricties aan, maar je speelt het niet tegen een persoon. Met enige goodwill kun je zeggen dat je het speelt tegen iemand die er altijd 1 minuut over doet, maar zo'n rigide maatstaf zou ik niet een persoon noemen.

Persoonlijk twijfel ik ook sterk hoe ik die Escape Room spellen moet raten en of ze een plaats verdienen in mijn top 100.
Ik heb tot nog toe 4 exits, 4 escape room the game's, 7 unlock's, en 1 pocket escape room gespeeld.

Vooralsnog staan Unlock (31e), Exit (44e), Escape Room the Game (45e) in m'n top 100 allertijden. Ik heb er dusdanig veel plezier aan beliefd dat, hoewel ik het ermee eens ben dat het eigenlijk meer puzzels zijn, ik ze toch als spellen in m'n lijst heb opgenomen. Maar wellicht denk ik er in de toekomst anders over.

Pocket Escape Room vond ik trouwens echt een misser.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 13:35 
2. Agricola (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Robertopellizini schreef:
En de tijd kun je toch niet als tegenstander zien, vind ik. Het is meer een element in de puzzel. Element 1: pas deze 50 puzzelstukjes in elkaar. Makkelijk denk je dan. Totdat element 2 je vraagt dat in 1 minuut te doen. Tijd geeft restricties aan, maar je speelt het niet tegen een persoon. Met enige goodwill kun je zeggen dat je het speelt tegen iemand die er altijd 1 minuut over doet, maar zo'n rigide maatstaf zou ik niet een persoon noemen.


Ik wil het ook zeker geen persoon noemen hoor, maar een tegenstander hoeft in mijn optiek ook niet altijd een persoon te zijn. Bij coöperatieve spellen zoals Pandemie en Flash Point kun je toch ook niet zeggen dat je tegen een persoon aan het spelen bent.Ook daar speel je tegen restricties, alhoewel die restricties wellicht iets variabeler zijn dan een vooraf vaststaand aantal minuten. Hetzelfde geldt in feite ook voor de meeste solo spellen, ook daar speel je tegen de restricties (de einde spelconditie) die vooraf is bepaald.

Spellen met een automa zijn weer een ander soort. Hier kun je wat mij betreft nog het best spreken van een persoon (zonder dat het natuurlijk persoon is).

Robertopellizini schreef:
Vooralsnog staan Unlock (31e), Exit (44e), Escape Room the Game (45e) in m'n top 100 allertijden. Ik heb er dusdanig veel plezier aan beliefd dat, hoewel ik het ermee eens ben dat het eigenlijk meer puzzels zijn, ik ze toch als spellen in m'n lijst heb opgenomen. Maar wellicht denk ik er in de toekomst anders over.

Pocket Escape Room vond ik trouwens echt een misser.


Heb zelf geen persoonlijke top 100, maar mijn favorieten wat escape room spellen zijn:
1. Unlock
2. Puzzelpost
3. Escape Room: The Game
4. Exit
5. Pocket Escape Room

De eerste drie vond ik echt heel erg leuk, de laatste twee waren voor mij beduidend minder.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2018, 17:05 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Flash schreef:
Robertopellizini schreef:
En de tijd kun je toch niet als tegenstander zien, vind ik. Het is meer een element in de puzzel. Element 1: pas deze 50 puzzelstukjes in elkaar. Makkelijk denk je dan. Totdat element 2 je vraagt dat in 1 minuut te doen. Tijd geeft restricties aan, maar je speelt het niet tegen een persoon. Met enige goodwill kun je zeggen dat je het speelt tegen iemand die er altijd 1 minuut over doet, maar zo'n rigide maatstaf zou ik niet een persoon noemen.


Ik wil het ook zeker geen persoon noemen hoor, maar een tegenstander hoeft in mijn optiek ook niet altijd een persoon te zijn. Bij coöperatieve spellen zoals Pandemie en Flash Point kun je toch ook niet zeggen dat je tegen een persoon aan het spelen bent.Ook daar speel je tegen restricties, alhoewel die restricties wellicht iets variabeler zijn dan een vooraf vaststaand aantal minuten. Hetzelfde geldt in feite ook voor de meeste solo spellen, ook daar speel je tegen de restricties (de einde spelconditie) die vooraf is bepaald.

Spellen met een automa zijn weer een ander soort. Hier kun je wat mij betreft nog het best spreken van een persoon (zonder dat het natuurlijk persoon is).

Robertopellizini schreef:
Vooralsnog staan Unlock (31e), Exit (44e), Escape Room the Game (45e) in m'n top 100 allertijden. Ik heb er dusdanig veel plezier aan beliefd dat, hoewel ik het ermee eens ben dat het eigenlijk meer puzzels zijn, ik ze toch als spellen in m'n lijst heb opgenomen. Maar wellicht denk ik er in de toekomst anders over.

Pocket Escape Room vond ik trouwens echt een misser.


Heb zelf geen persoonlijke top 100, maar mijn favorieten wat escape room spellen zijn:
1. Unlock
2. Puzzelpost
3. Escape Room: The Game
4. Exit
5. Pocket Escape Room

De eerste drie vond ik echt heel erg leuk, de laatste twee waren voor mij beduidend minder.


Ah, in dat geval ben ik het zeker met je eens!
Puzzelpost, nooit van gehoord. Toch me eens in verdiepen!

Exit mist een verhaal en een zekere mate van spanning/intensiteit. Het is meer een serie minder of meer complexe puzzels die je (doorgaans) in een specifieke volgorde moet oplossen (ik hou van puzzelen, dus geen probleem mee). Qua beleving matig, maar tussen de puzzels zitten wel de beste ideeën van alle escape room games.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Escape room spel
BerichtGeplaatst: di 22 mei 2018, 18:53 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Lees ook de recensie van fabbe1 in onze rubriek "Recensenten van de Lage Landen". Daarin geeft hij zijn mening over een viertal Escape room-spellen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Escape room spel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®