Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tactiek versus strategie
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 14:39 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik kom beide termen regelmatig tegen, en moet bekennen dat ik ze zelf ook onderling inwisselbaar gebruik. Maar het verschil tussen beiden weet ik niet, zelfs niet met onderstaande definities. Hoe zouden jullie dit definiëren, bijvoorbeeld toegespitst op bordspellen?

stra·te·gie (de; v; meervoud: strategieën)
1 wetenschap, kennis van het oorlogvoeren
2 bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken
3 plan van handelen

tac·tiek (de; v)
1 leer van het opstellen en het gebruikmaken van troepen in het gevecht
2 (meervoud: tactieken) manier waarop je te werk gaat om te slagen

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 15:04 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
In spellen vind ik het belangrijk dat je deze termen juist gebruikt omdat het anders verwarring schept.
Strategie is je langetermijnplan en tactiek is kortetermijn.
Om een bekend voorbeeld te gebruiken: in Puerto Rico kan je aan het begin van het spel beslissen om voor de maïs-strategie te gaan waarbij je gaat proberen zoveel mogelijk goedkoop te produceren maïs in grote hoeveelheden gaat verschepen (die je PLAN uit de definitie). Maar tactiek zou dan betekenen dat je in een bepaalde ronde voor de kapitein kiest omdat jij de enige bent met veel grondstoffen om te produceren en de anderen daardoor maar weinig punten zouden verdienen (die is dan de MANIER waarop je je plan wilt verwezenlijken)

In Kolonisten van Catan zou (een onderdeel van) je strategie/plan kunnen zijn om je eerste dorpje zo te plaatsen dat het bij veel bakstenen ligt en proberen toe te werken naar een baksteenhaven. Hoe je dat doel bereikt is dan bijv. door in een bepaalde ronde niet met speler X te handelen omdat die anders een dorp zou kunnen bouwen midden op jouw route.

Persoonlijk ben ik een fan van spellen die vooral tactisch van aard zijn en waarbij je niet heel het spel lang aan één strategie moet werken.

Een voorbeeld van twee gelijkaardige spellen die op dat vlak toch verschillen zijn Kemet en Cyclades. Door de krachttegels in Kemet kan je daar op voorhand proberen te plannen welke tegels je allemaal goed samenwerken en welke stappen je daar voor moet zetten. Bij Cyclades daarentegen is het heel moeilijk om strategisch te spelen omdat het spelbord daar zo hard verandert en alles afhangt van hoe de anderen bieden.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 17:21 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Wat TIO omschrijft is ook hoe ik het grofweg zou definiëren. Strategie is het plan dat je over langere tijd probeert te trekken. Taktiek is een keuze maken met een direct voordeel, gegeven de situatie waar je op dat moment voor staat.

Wat een taktisch goede keuze lijkt, kan strategisch een slechte keuze zijn; Korte termijn opbrengst versus lange termijn uitkomst. Wat niet wil zeggen dat strategie in steen staat. Ja, in veel spellen is het beter om je consequent aan een gekozen strategie te houden - want efficiënter - maar in andere spellen is je flexibel opstellen en een strategie kunnen aanpassen juist een must.

Strategie nuttig toepassen vereist doorgaans dat je een spel redelijk goed kent. Spellen waarbij het zwaartepunt meer bij taktiek ligt, hebben daardoor vaak een lagere instap. Daar tegenover staat dan wel dat zwaar taktische spellen soms ook erg deterministisch zijn, wat bij sommigen AP uitlokt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 17:47 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Kan me helemaal vinden in bovenstaande.

Kort samengevat:

Korte termijn beslissingen versus lange termijn beslissingen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 19:47 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ja, zo zie en gebruik ik t zelf ook altijd. Lange termijn strategie vs korte tactische moves.

Nog ff ingaand op onderstaand voorbeeld van Tio mbt de beschrijving van tactiek.

Mijn inziens is het kiezen van de kapitein nog steeds onderdeel van het strategische maïs plan. Tactisch zou in dat geval juist zijn: Bijvoorbeeld het kiezen van de bouwmeester omdat je ziet dat de andere weinig munten hebben. Normaal gesproken zou je de kapitein kiezen conform jouw lange termijn strategie, maar speelt nu juist tactisch in op de omstandigheden op dat moment.

The Iced One schreef:
In Puerto Rico kan je aan het begin van het spel beslissen om voor de maïs-strategie te gaan waarbij je gaat proberen zoveel mogelijk goedkoop te produceren maïs in grote hoeveelheden gaat verschepen (die je PLAN uit de definitie). Maar tactiek zou dan betekenen dat je in een bepaalde ronde voor de kapitein kiest omdat jij de enige bent met veel grondstoffen om te produceren en de anderen daardoor maar weinig punten zouden verdienen (die is dan de MANIER waarop je je plan wilt verwezenlijken)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 07:11 
Locomotief

Berichten: 33
Ik werk bij Defensie, daar gebruiken we 'strategisch' om de grote rode draad aan te duiden. Dit gaat over vragen zoals wie zijn onze bondgenoten en wie onze vijanden, gaan we in oorlog ja of nee.

'Tactisch' gebruiken we voor het heel fijnmazige niveau. We vallen een gebouw binnen, hoe positioneren we onze troepen om alle uitgangen af te dekken, etc.

Hier zit nog het niveau 'operationeel' tussen. Dat is bijvoorbeeld, hoe krijgen we onze troepen naar het front en zorgen we dat ze genoeg voorraden hebben.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 15:59 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
Strategie vs Tactiek vs Operationeel, is dat niet zo oud als de weg naar Rome? Iedereen heeft daar een eigen, ander, beeld bij.

Sommige spellen, m.n. wargames zoals schaken, hebben dat onderscheid, (bijv doorbreken op koningsflank, of centrum beheersen) maar het speelt pas vanaf een beginsituatie. In schaken kun je openingstheorie afbakenen als die zet vanaf waar er een strategie te formuleren is. In wargames zet de stukjes voor zeg D-day neer, je creeert eerst een situatie, en gaat dan een plan maken.

Bij veel multiplayer competitieve spellen is het begin gelijkwaardig en dan speelt strategie (voor mij) niet. Voor coops en solos speelt het wel, bijv in Vrijdag deck je naar de piraten.

In het dagelijks leven betekent strategie dat je in de waaier aan opties een heel stuk van direct kunt negeren, omdat ze niet binnen je strategie vallen. Operationeel is dan hoe je 1 van de overgebleven opties
uitvoert. In beginsel zegt Strategie niets over operationeel.
Maar goed, jouw brandstofverbruik kan wisselen ;-)

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Tactiek versus strategie  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®