Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Niets lijkt op Leiden
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 07:27 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Niets lijkt op Leiden

Tamara Bakker

In de jaren negentig had de VVV van mijn woonplaats Leiden een briljante slogan bedacht in het kader van city marketing: "Niets lijkt op Leiden". Dit ging gepaard met een foto van station Leiden waar een vliegtuig rakelings boven was gefotoshopt. De boodschap moest kennelijk zijn dat Leiden én een mooie stad is, én je vanuit Leiden binnen 15 minuten op Schiphol bent, waarvandaan je verbonden bent met de hele wereld. Helaas was er in die tijd ook een verhitte discussie over geluidsoverlast van vliegtuigen, met name in het noorden van Leiden. Een vliegtuig dat rakelings over Leiden Centraal heen gaat, werd dan ook geassocieerd met lawaai en de poster schoot veel Leidenaren in het verkeerde keelgat. De slogan werd al gauw verbasterd tot "Leiden lijkt nergens op".

Aan dit voorval moest ik denken toen ik gisteren bezig was met het doornemen van de spelregels van Die Quacksalber von Quedlinburg. Waarom heeft een gat als Quedlinburg met zijn nog geen 25.000 inwoners een eigen spel? OK, het historisch centrum van Quedlinburg staat op de werelderfgoedlijst, maar dan nog.

Leiden heeft 120.000 inwoners, een fantastisch mooie binnenstad, de oudste universiteit van Nederland, zeven prachtige musea en een historie van heb-ik-jou-daar. We hebben Armin van Buuren, Freek Vonk en Jochem (Pietje Paniek) Myjer. En niet te vergeten: er zijn twee zeer actieve spellenclubs in Leiden. Dus: waar blijft dan Leiden-het-bordspel? Zou dat niet de ultieme city marketing zijn? Beter dan welke reclameslogan dan ook?

Hierover verder denkend: Nederlandse en Vlaamse steden zijn sowieso niet zo rijkelijk bedeeld als het gaat om bordspelthematiek. En dan heb ik het niet over Business Game [random stad] of over Monopoly [random stad], maar over spellen die wel interessant zijn.

Amsterdam heeft De Veilingmeesters van Amsterdam en over Rotterdam en Antwerpen heeft The Gamemaster spellen ontworpen. Onlangs heeft Gamebrewer Castellum: Maastricht uitgebracht. En Brugge krijgt hier een welverdiende eervolle vermelding vanwege het sublieme gelijknamige spel van Stefan Feld. Tenslotte Bruxelles: dit is letterlijk een grensgeval.

Worden Nederlandse en Vlaamse steden vergeten door spelauteurs en/of speluitgevers? Of klinken buitenlandse steden nu eenmaal mooier dan steden in de Nederlandsche taal? Misschien is het onbekend maakt onbemind?

Raar is wel dat over onze landen wel de nodige spellen zijn gemaakt, al zijn dat ook vaak uitbreidingen: Denk aan de Formule Dé uitbreidingen van Zandvoort en Spa, Agricola de Lage Landen, Age of Steam Benelux, Hoogspanning Benelux uitbreiding. Als zelfstandige spellen over Nederland of Vlaanderen kom je al gauw in de war games met WO I of WO II thematiek of bij spellen als de Kolonisten van de Lage Landen, Pandemic Rising Tide of Revolution The Dutch Revolt 1568-1648.

Hoe het ook zij, ik hoop dat de steden in Nederland en Vlaanderen inspiratie gaan geven aan spelauteurs voor het maken van een mooi bordspel. Want het geeft toch net een beetje extra cachet aan je stad als die kennelijk interessant genoeg is om er een spel over te maken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 09:51 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Ik moest gelijk aan Eindhoven denken. Daar is 's lands grootste spellenbeurs en, dacht mijn hobbygedeformeerde brein, hebben ze zelfs hun best gedaan met een monument van pionnen!
Afbeelding

Maar eigenlijk blijken dat bowlingkegels. Dus.

En in het Duits - toch Europa's spellenbakermat - zijn Leiden of Leider, niet de lekkerste woorden als gebruik in een naam voor een spel. Dat zal de zaak niet helpen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2018, 08:45 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bij een spel met de naam Leiden denk ik meteen aan een kort kaartspelletje waarbij je de boel moet zien te leiden, zo niet delf je het onderspit en zul je lijden.

Doe iets met een 3 oktober Leidens Ontzet sausje van Haring en Wittebrood of Hutspot en je kaartspelletje vliegen de Leidse winkels uit.

Welke spelontwerper durft in dit gat te springen?

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018, 07:21 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Bruno schreef:
Ik moest gelijk aan Eindhoven denken. Daar is 's lands grootste spellenbeurs en, dacht mijn hobbygedeformeerde brein, hebben ze zelfs hun best gedaan met een monument van pionnen!
Afbeelding

Maar eigenlijk blijken dat bowlingkegels. Dus.

En in het Duits - toch Europa's spellenbakermat - zijn Leiden of Leider, niet de lekkerste woorden als gebruik in een naam voor een spel. Dat zal de zaak niet helpen.


Ik had er ook pionnen ingezien. Zeker gezien de combinatie met Eindhoven.

En Leiden kan voor een spel ook geschreven worden als Leyden of met de Latijnse aanduiding Lugdunum.

Maar het gaat me niet alleen om Leiden. Er zijn nog zoveel mooie plaatsen in Nederland en in Vlaanderen die een eigen spel verdienen.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018, 17:22 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Het gaat natuurlijk over inspiratie van een auteur die hij krijgt bij, in dit geval een stad, om de combinatie onderwerp en mechanisme te maken
Zo weet ik via spel overname contact met Erik Schele, auteur van Castellum, dat hij zelf uit Maastricht komt en is de link evident.

Twee weken geleden zat ik een stukje op bgg tv te kijken van Origins Con en kwam er een promotie door een Amerikaanse dame voor het spel Coevorden voorbij.
Wat bleek, de ouders van de auteur zijn geëmigreerd vanuit Cvrdn naar de Usa en hij had gemeend hier een spel over te ontwerpen vanwege de family-roots. Vond ik wel grappig, Coevorden of all places!!! (met alle respect)
Het verschijnt ergens komend najaar op Kickstarter en 't is een tableaubuilder-achtig kaartspel.

Dus Tamara, uw gebeden zijn verhoord :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2018, 21:47 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Grappig, Coevorden als spel thema. Noviomagus als titel voor een spel over Nijmegen zou overigens ook niet misstaan :thumbup:

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 11:20 
3. Terra Mystica (2012)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Leuke column Tamara!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018, 16:34 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2950
Woonplaats: Deerlijk
De vermelding van Zandvoort deed mij denken aan dit spelletje dat we hier thuis hebben liggen:

Afbeelding

Toch een hele eer voor Zandvoort dat een spel met Michel Vaillant zich daar afspeelt. :lol:

Trouwens, er zijn er wel wat die je hier overslaat.
Le Venise du Nordis gemaakt door een Fransman die vlakbij de grens met Vlaanderen woont, maar het spel gaat over Brugge.
Hotel Amsterdam gaat toch ook over een plaatsje in Nederland.
En Seeland heeft een op en top Nederlands thema, maar is niet één specifieke plaats.

Leuke gedachtengang in deze column.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 11 sep 2018, 15:11 
6. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Terechte opmerking Tamara.
Vraag me af of iemand al eens de spellen geteld heeft met bijv. een italiaans thema. Dan denk ik, waarom is Italië zo'n dankbaar spelonderwerp? Ok ze hebben daar heelwat historie, maar dat hebben wij in Nederland en Vlaanderen ook. En ik denk niet dat er zoveel meer spellen gespeeld worden in Italië dan in de rest van de wereld.

Dat de inspiratie uit de stadsnaam komt voor een ontwerper betwijfel ik. Veeleer is de titel van een spel eerder een naam die verkoopt, dan wel de oorzaak waarom een spel is ontstaan; Neem nu het spel Brugge, hoeveel brugge zit hier werkelijk in? Maar Brugge is wel een naam die over heel de wereld bekend is.
Net zo met Amsterdam (ik zou eigenlijk wel wat meer spellen verwachten met Amsterdam als main topic).

Voor mij mogen er alvast ook wel wat spellen op de markt komen over (Vlaamse/Belgische) plaatsen als
Gent (rijke geschiedenis, voor beeldenstorm in competitie met Parijs als mooiste en voornaamste stad van europa), Waterloo (Napoleon), Antwerpen (belangrijk haven en smeltkroes van kunstgeschiedenis), Mechelen (belangrijke stad in de tijd van de Oostenrijkse bezetting), Leuven (met oudste universiteit van België en tevens hoofdzetel en bakermat van grootste brouwerij van de wereld), Vlaanderen (én Leiden) in het algemeen voor zijn laken en textiel industrie in de middeleeuwen... )

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 08:28 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Je column wordt goed gelezen, je gebeden verhoord. Sinds kort een nieuw bordspel over Leiden in de winkel. Maar of dit nu is wat je voor ogen had?

https://indebuurt.nl/leiden/nieuws/cool-er-is-een-nieuw-spelletje-uitgebracht-over-leiden~53705/

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 10:43 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Bridget schreef:
Je column wordt goed gelezen, je gebeden verhoord. Sinds kort een nieuw bordspel over Leiden in de winkel. Maar of dit nu is wat je voor ogen had?

https://indebuurt.nl/leiden/nieuws/cool-er-is-een-nieuw-spelletje-uitgebracht-over-leiden~53705/


Dat is inderdaad niet wat ik voor ogen had....

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 10:54 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1486
Woonplaats: Beverwijk
Leiden blijft achter: een Canadese uitgever brengt een spel uit over ... Coevorden!
https://boardgamegeek.com/boardgame/255633/town-builder-coevorden


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Niets lijkt op Leiden  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®