Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



50 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 14:22 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ook een combi van bordspel en rpg, maar wel eentje die basisconcepten van rpg's lijkt aan te brengen is 'Heldentaufe'. Het rpg-aspect is dat je personage waarmee je rondloop op het variabele bord potions nodig heeft en nieuwe laarzen en wapens kan verzamelen om beter te lopen en te kunnen vechten. Er moet ook afgedaald worden in de onderwereld om monsters te bevechten en er zijn ook vallen in de onderwereld enz. Was een paar maanden geleden op Kickstarter dus nog niet te krijgen...

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 15:51 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Gieten
Als alternatief voor het Engelstalige D&D bestaat er ook de Nederlandstalige versie van de RPG Das Schwarze Auge: Het Oog des Meesters. Ooit uitgebracht eind jaren 80 en wellicht op de 2e hands markt terug te vinden. Lijkt erg op D&D qua opzet.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 16:00 
5. Concordia (2013)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Leuk onderwerp, dat ik met interesse volg :thumbup:

Ligt het nu aan mij of leest niemand de eerdere posts....het staat een beetje vreemd om als "nieuwe suggestie" titels te noemen die al meerdere keren genoemd zijn. In dit social media-tijdperk ook weer niet verwonderlijk overigens, er wordt veel geroepen en weinig gelezen (niet zo zeer hier op het forum, meer een algemene constatering).

Wel goed dat er enige consensus lijkt te zijn 8).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 16:50 
Meeple

Berichten: 17
Woonplaats: Gieten
DeKerstman schreef:
Ligt het nu aan mij of leest niemand de eerdere posts....het staat een beetje vreemd om als "nieuwe suggestie" titels te noemen die al meerdere keren genoemd zijn. .


Oeps! Inderdaad heb ik niet de hele post gelezen, maar gereageerd n.a.v, de recentste reacties. Sorry.

Maar 'Oog des Meesters' blijft een alternatief :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 17:35 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Voor de mensen die op zoek zijn naar "Het Oog des Meesters":
https://hetoogdesmeesters.files.wordpre ... 0-2014.pdf

Ik heb het grotendeels gelezen, maar of dit een eenvoudig genoeg systeem is voor kinderen...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 17:40 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Persoonlijk, maar dat kan een verkeerde perceptie zijn wegens gebrek aan RPG kennis, lijkt dit type spellen nog te 'vroeg' voor kids. Ondanks hun fantasierijke beleving, vraagt een RPG toch enig inlevingsvermogen wat bij kinderen misschien nog ontbreekt?

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2016, 18:34 
2. Dungeon Petz (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 231
Woonplaats: Provincie Antwerpen
Xendor schreef:
Ik ben nog vrij nieuw hier op het forum, maar rollenspellen met kinderen heb ik de nodige ervaring mee!

Zelf speel ik met mijn kinderen (nu 5 en 7) al enige tijd het spel Hero Kids.
Zie hier: http://www.drivethrurpg.com/product/106605/Hero-Kids--Fantasy-RPG

Dit is uitermate eenvoudig qua regels (gooi een d6), en de verhalen zijn best leuk en helemaal toegespitst op kinderen.
De regels en scenarios zijn in het engels, maar de karakter kaarten zijn ook vertaald in het nederlands!
En als je niet van fantasy houdt, geen probleem, er is ook een scifi variant: http://www.drivethrurpg.com/browse.php?keywords=Space&manufacturers_id=4846&x=0&y=0&author=&artist=&pfrom=&pto=

Ik speel dit met enige regelmaat met mijn kids en een vriendje van mijn zoon. En ik kan niet anders zeggen dan dat ze het GEWELDIG vinden!
Ze smeken continu om meer!

Voor mij is de truc met rollenspellen en kinderen eigenlijk heel eenvoudig : zeg altijd "ja" op hun ideeen tenzij het echt belangrijk is dat iets niet of anders gebeurt...
Dat houdt de vaart erin en laat ze machtige avonturen beleven!

Overigens ben ik zelf vroeger rond mijn 12e met het Oog des Meesters begonnen. Dus zodra ze die leeftijd hebben zou ik daar zelf op overstappen...

Succes en vooral veel plezier!


Dit is ook hier een voltreffer. Heerlijk wanneer die kinderen oplossingen bedenken waar je als DM van versteld staat. :thumbup:

Ook wanneer we Mice & Mystics spelen is het RPG-gehalte hier hoog. Voor de 5-jarige is een heel scenario te lang, maar onze 7-jarige dochter smeekt na een potje van 3u om een volgend scenario.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 22:09 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Ik heb inmiddels Mouse Guard (versie 1) in pdf en deze de afgelopen dagen doorlopen. Het wereldje is erg leuk. Ik denk dat de muizenwereld met al zijn problemen bij kinderen zeker aanspreekt.
Het systeem van de "successen" lijkt ook simpel genoeg, tot je aan de vrachtwagenlading aan skills en wises en traits enz komt. Dit gaan mijn kids niet trekken en ook nog roleplayen. Het vraagt teveel improvisatie van hen om zelf te bedenken welke skills enz er van toepassing kunnen zijn en welke keuzes ze goed aan doen.

Ik ben meer op zoek naar een kindvriendelijke setting, maar met eenvoudige regels. Meer in de zin van, speler: "mijn karakter wil ... doen", DM: "dat kun je proberen, het wordt een skill-test van 15. gooi je dobbelstenen (D20 of andere) en voeg de "+" van je kracht/slimheid/handigheid toe." Vervolgens beschrijft de DM (of de speler) na de uitkomst van de test, wat er gebeurd.

Ok, ik weet dat ik deels eigenlijk D&D beschrijf... :roll:
Maar zoals eerder gezegd, ik vind de setting van D&D niet kindvriendelijk. Als mijn zoon (7 jaar) door een dergelijke monstermanual zou bladeren, zou hij een week niet kunnen slapen. Ook wil ik graag magie-loos roleplayen. Een setting als mouse guard zou mooi zijn, of iets anders kindvriendelijk...

Vertalen van een RPG lijkt me geen probleem. Karakter-sheets kan je zelf maken met NL termen. En zolang je als DM dezelfde termen gebruikt, is dat geen probleem.

Iemand een idee of suggestie? Of is het iets onmogelijks...?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2016, 20:34 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Even een kleine update.

Ik ben al even aan het struinen op het internet naar geschikte RPG games voor mijn kids.
Nu kwam ik deze pagina pas tegen:
https://partist.com/2013/10/20/the-perf ... s-dragons/

Dit heb ik vanavond eens geprobeerd samen met mijn kids (2-ling van 7 jaar, zoon/dochter).

Ik ben begonnen met dat we "samen" een verhaal gingen vertellen. Hoe dan? Gewoon, ik vertel een verhaal en jullie vertellen mee.

Kort verslag:
De prins werd wakker en verveelde zich. Hij ging naar de koning, die geïrriteerd wakker werd. Hij gaf de prins 3 mogelijkheden om te doen. Een draak valt een dorp lastig, een paard is uit de stal uitgebroken en er zit een prinses opgesloten in een toren (geijkte standaard quests ;) ).
Ze kozen voor de prinses, om die te redden. Maar hij moest zich nog bewapenen (eigenlijk standaard verhaal, zoals uit de link eerder aangegeven). Wat bleek? De wapenkamer zat op slot. Wie had de sleutel, vroeg ik. De koning! Weer naar de koning. Die zei dat de keukenmeid de sleutels van het kasteel beheert. Op naar de keukenmeid. Die gaf de sleutel niet zomaar af, ze moest overtuigd worden...
In de wapenkamer hingen: zwaard + schild, boog + pijlen en een grote zware bijl. Een discussie ontstond tussen mijn kinderen. De ene wilde zwaard en schild, de andere de boog en pijlen. Uiteindelijk kozen ze de boog met pijlen. Want, zo zei mijn dochter, een pijl is handig als je er een touw aan bindt, dat kun je in de toren klimmen. 1-0 voor mijn dochter.
Gelukkig stond er een kist in de wapenkamer met een stuk touw erin.
Ik vroeg: is prins Arjan nu klaar om de prinses te redden?
Dochter: volgens mij moet hij nog andere kleren aan? Hij kan toch niet in zijn pyjama?
:clap: :clap:
Ik: gelukkig ziet Arjan ook een kledingkast. Met daarin leren kleding, zoals van een jager, met het schild van het kasteel erop.
Zoon: Ja! Met een leeuw en een vlag!
:thumbup: :thumbup:
Missie geslaagd!

Dit ging zo nog even door. Uiteindelijk kwam prins Arjan onderweg naar de toren waar de prinses opgesloten was, langs het dorp dat belaagd werd door de draak. Ze besloten samen om "vrienden" te worden met de draak en de draak een schat te beloven, die ook in de toren is... hopen ze... want als de draak geen schat krijgt, wat gebeurd er dan??!
Nu lopen ze samen langs een groot bos en horen in de verte het gehinnik van een paard, terwijl aan de horizon de top van de toren te zien is.

Toen was het bedtijd. Tot grote teleurstelling van mijn zoon en dochter. 8)
Maar volgens mij was dit een goed begin.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016, 22:14 
4. Ubongo Mini (2007)

Berichten: 5
Woonplaats: Apeldoorn
Ik zit zelf eigenlijk al een tijdje te wachten op een Nederlandse versie van No, thank you evil! van Monte Cook Games. Ik hoop dat er een keer een Nederlandse uitgever opstaat om dit project te vertalen. Lijkt me geweldig om met jongere kinderen te spelen.

Is er geen vaste uitgever/vertaler voor Monte Cook Games spellen?

Zelf speel ik hier nog wel eens het D&D bordspel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 22:11 
Meeple

Berichten: 14
Ik ben zelf de afgelopen weken met D&D for kids begonnen met mijn kinderen van 4 en 7. Het heeft soms meer weg van een bordspel dan een rollenspel, maar naarmate we het vaker doen kan ik als DM / vertaler steeds meer een rollenspel sausje overheen gieten. Ook ben ik begonnen met wat eigen loot erbij te creëren.

De kinderen vinden het heel leuk, al moet je soms wel wat met de regels smokkelen om de snelheid er voor ze in te houden.

http://www.susanjmorris.com/dd-for-kids/


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 07:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Weet niet of die al genoemd is maar hoor ook goede dingen over Ghost Fighting Trreasure Hunters


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 09:13 
Avatar gebruiker
yawgmoth81 schreef:
Ik zit zelf eigenlijk al een tijdje te wachten op een Nederlandse versie van No, thank you evil! van Monte Cook Games. Ik hoop dat er een keer een Nederlandse uitgever opstaat om dit project te vertalen. Lijkt me geweldig om met jongere kinderen te spelen.

Is er geen vaste uitgever/vertaler voor Monte Cook Games spellen?

Zelf speel ik hier nog wel eens het D&D bordspel.


LT publications heeft 'geen monsters onder mijn bed' uitgebracht via kickstarter, geen idee of die ook in Retail te verkrijgen is (is een vertaling van no thank you evil! )


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 17:08 
Hell Yeah !!!
Avatar gebruiker

Berichten: 659
Woonplaats: Heusden (BE)
We kochten Untold omdat ons dochter graag verhaaltjes maakt. Een aanrader.
De blaadjes zijn in het Engels maar kan je gemakkelijk vertalen of uitleggen als volwassene.

Het is van de uitgever achter Story Cubes

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: rpg voor kids?
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 17:50 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
De Legenden van Andor? Near and Far? Charterstone?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
50 berichten | Pagina 3 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Rollenspellen  
 Feed - Onderwerp - rpg voor kids?  

Gebruikers die deze topic waarderen

technorat

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

kinderen, kinderspellen, rpg



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®