Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nederlandstalige Luxor
BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2018, 15:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Afbeelding Afgelopen vrijdag heeft Queen Games in de Nederlandse Spellenfabriek in Medemblik een meertalige editie van het bordspel Luxor geproduceerd. De laatste jaren werd de Nederlandse taal slechts mondjesmaat meegenomen bij nieuwe Queen Games spellen. Eigenaar Rajive Gupta vertelde me onlangs dat met ingang van deze editie van Luxor het Nederlands weer een vaste plek krijgt, in elk geval bij de meertalige edities van familie- en kinderspellen. Dat komt goed uit, want Queen Games heeft tegenwoordig een Nederlandse distributeur die werk maakt van de promotie en demonstratie van deze spellen. Ik neem aan dat deze meertalige editie op korte termijn zal opduiken in de Nederlandse en Vlaamse speciaalzaken.



Luxor is een loopspel, waarbij iedere speler zijn speelfiguren door de gelijknamige tempel beweegt. Daar verzamel je allerlei tegels, fiches en andere bonussen, om uiteindelijk winstpunten te verdienen met jouw speelfiguren en met de verzamelde tegels en fiches. Je verplaatst jouw speelfiguren met speelkaarten. Passeer je onderweg een van jouw inactieve speelfiguren, dan komt die in het spel op het startveld. Je begint het spel met vijf eenvoudige basiskaarten. Later kun je Horuskaarten bemachtigen, waarmee je betere verplaatsingen kunt uitvoeren. Je mag alleen je linker of je rechter handkaart spelen. De volgorde van je handkaarten mag je niet veranderen, nieuwe kaarten moet je in het midden toevoegen. Jouw speelfiguur voert de actie uit op het veld waar hij eindigt. Ligt daar een schattegel, en heb je daar voldoende speelfiguren, dan mag je de schat pakken. Bij een tempeltegel voer je de desbetreffende bonusactie uit. Hiermee kun je een jokerschat, een Horuskaart (met leuke verplaatsingsopties, zoals een groepsbeweging of een inhaalrace) of een Scarabeefiche met winstpunten verdienen. Er is ook nog een tunnel, waarmee je een deel van de route kunt afsnijden. Het spel is voorbij na de ronde waarin twee speelfiguren de centrale grafkamer hebben bereikt. Die mogen ze alleen maar betreden wanneer ze een sleutel afgeven. Bij de puntentelling is elke speelfiguur goed voor de winstpunten op zijn huidige veld, krijg je punten voor scarabeeën, sarcofagen en ongebruikte sleutels en kun je ten slotte scoren met setjes van verschillende schatten.

Afbeelding

Mijn speelervaring beperkt zich momenteel tot twee potjes. Ik vind Luxor een geslaagd familiespel. Het draait vooral om de race naar de grafkamer en het goed positioneren van je speelfiguren. Natuurlijk speelt geluk een hoofdrol, zowel bij het trekken van de kaarten als het verdienen van bonuspunten via sommige fiches. Maar ondanks de eenvoud en de geluksfactor vind ik het een leuke uitdaging om het beste uit mijn kaarthand te halen, zoek ik met plezier naar een juiste balans tussen racen en verzamelen en fleur ik op wanneer ik zo nu en dan plannetjes van mijn medespelers kan frustreren.

Luxor is ontworpen door Rüdiger Dorn en geïllustreerd door Dennis Lohausen. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 45 minuten.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2018/07/01/nederlandstalige-luxor/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Nederlandstalige Luxor  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten


Tags

Bordspeler.nl, Dennis Lohausen, Luxor, Queen Games, Rüdiger Dorn



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®