Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:12 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Irritante tantes en vervelende ventjes

Tamara Bakker



In de spellenwereld lopen heel veel geweldige mensen rond. Sympathieke gasten, met wie je graag een biertje drinkt voor of na een spel en met wie je een hoop lol kunt hebben. Maar zoals overal: Helaas tref je soms de uitzondering op die regel. Die speler aan je tafel die je liever kwijt dan rijk wilt zijn. Zo’n type waarvan je denkt: mag die aan mijn speeltafel voorbij gaan?

Hieronder beschrijf ik een paar van die archetypes. Denk aan de hand van de veelal mannelijke namen niet dat alleen mannelijke spelers irritant kunnen zijn. Voor elke mannennaam kan in dit verband ook een vrouwennaam ingevuld worden.

Anton de AP-er. AP staat voor analysis paralysis. Je kent hem wel: een speler die 10 minuten over zijn beurt doet, omdat hij eerst minstens drie beurten vooruit alle strategieën en mogelijkheden doorrekent. Zo'n speler bij wie je tijdens zijn beurt snel even met de rest van het groepje een kort kaartspel kunt spelen. Tegen de tijd dat dat is afgerond, heb je kans dat Anton klaar is met rekenen en analyseren. Irritant.

Otto de Ongeduldige. Dit is zo’n snelle denker, dat hij graag zijn medespelers aanzet tot spoed. Dit kan zowel subtiel als minder subtiel. Bijvoorbeeld door middel van geluiden (zuchten) of door allerlei opmerkingen die in meer of mindere mate manen tot sneller spelen. Zo denkt elke medespeler al gauw dat hij een Anton is. Zet overigens een echte Anton en een echte Otto aan één speeltafel en je hebt hét recept voor een desastreuze speelavond.

Victor en Victoria Vriendjespolitiek. Bevoordelen elkaar steevast gedurende elk spel. Vaak zijn het stelletjes of best friends. Types die bij een spelletje good old Catan alleen met elkaar ruilen en dan altijd 1:1. En als ze met anderen ruilen, dan consequent met ongunstige ruilverhoudingen voor de andere spelers. Zeiden ze vroeger op het schoolplein al: twee tegen één is gemeen, Victor en Victoria hebben die les nooit geleerd. Of zijn deze bewust weer vergeten.

Ingmar de Intrigant. Hij zit graag aan tafel met spelers die een bepaald spel voor het eerst spelen, terwijl hij dit spel al goed kent. Want Ingmar houdt ervan om anderen te helpen. Dat wil zeggen: tot op zekere hoogte. Ingmar geeft strategische tips tijdens het spel aan de nieuwkomers. Maar die tips zijn dan wel zodanig, dat Ingmar er ook of vooral zelf van profiteert. Of de tips zijn zodanig dat een eveneens ervaren speler tot diens grote ongenoegen wordt gedupeerd.

Karel Kwaak-maar-raak. Dit is het type dat de demo-er/speluitlegger het bloed onder de nagels vandaan haalt. Die is nauwelijks begonnen met de uitleg en Karel begint met allerlei detailvragen over fase 4, terwijl de demo-er eerst globaal de acht fases van het spel beschrijft. Of: Karel kent het spel al erg goed en valt daarom de demo-er steeds in de rede met betweterige opmerkingen over diens (in de ogen van Karel) kwalitatief ondermaatse speluitleg. In het minst erge geval duurt hierdoor de speluitleg dubbel zo lang. In het ergste geval loopt de speluitleg de soep in en hebben de medespelers (en soms Karel zelf ook) geen idee hoe het spel nu eigenlijk echt werkt. Exit spelplezier.

Peter de Pruttelaar. Het spel is afgelopen en Peter heeft helaas niet gewonnen. Dan komt er een hele analyse en verhandeling dat als jij in beurt x dit of dat (niet) had gedaan, hij dan daar een punt meer had gehad en dan had hij gewonnen. Een spel kort nabeschouwen is prima, maar Peter slaat volledig door. Hij weet precies uit te leggen waarom het de schuld van anderen is dat hij niet won. Tuurlijk Peter, als je moeder je vader niet had ontmoet, dan had je dit spel helemaal niet gespeeld.

Wat kun je doen als de één van deze types tegenkomt? Assertiviteit gecombineerd met een vleugje humor kan al wonderen doen. Tegen een Anton werkt bovendien een eierwekker en Victor en Victoria zet je het liefst aan verschillende speeltafels. Tenzij ze samen Partnerlink spelen, maar hopelijk bewaren ze dat voor de slaapkamer en niet voor de speldag :-)

Kortom: gelukkig is tegen al deze types wel kruid gewassen. Het kost alleen even wat meer moeite. En misschien moet je diep van binnen erkennen dat in iedereen wel een kleine Anton, Otto, Victor, Ingmar, Karel of Peter schuilt. Het verschil is alleen dat het bij de één wel en bij de ander niet naar buiten komt.


Lees ook: Bijzondere snoeshanen en snoeshennen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:23 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Ik mis er nog 1.

Doris Dwarszitter. Zijn/haar medespelers continu dwars zitten en tegen werken. Ook aan andere spelers soms advies geven op dit gebied. Maar uiteindelijk verliest hij/zij het spel omdat hij te druk was met het soel van anderen dan zijn eigen winst.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:25 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Leuk! Ik zal de Otto die af en toe als een vulkaan in mij borrelt wat vaker laten borrelen.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:31 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
aicirtap schreef:
Ik mis er nog 1.

Doris Dwarszitter. Zijn/haar medespelers continu dwars zitten en tegen werken. Ook aan andere spelers soms advies geven op dit gebied. Maar uiteindelijk verliest hij/zij het spel omdat hij te druk was met het soel van anderen dan zijn eigen winst.


Nog eentje:

Onno de Opzichter
Onno zie je vanaf het middenspel steeds vaker reikhalzend de positie of speelborden van de tegenstanders in de gaten houden, soms in zichzelf mompelend, voordat hij zijn beurt doet. Soms lijkt het erop dat hij bijkans meer aandacht heeft voor hoe het de rest vergaat dan hemzelf. Uiteindelijk heeft hij scherp waar zijn medespelers op af koersen en verliest hij omdat hij - net als Doris - te druk was met de tactieken van de anderen dan zijn eigen winst.

Herkenbaar?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:38 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4023
Haha, een vermakelijk stuk om te lezen! En zowat bij elke denkbeeldige persoon, kan ik wel iemand bedenken. Soms zelfs één persoon die meerdere van deze vervelende trekjes heeft :?... Gelukkig zit ik nooit meer met die persoon aan de speeltafel, haha.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:39 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Olaf de Ongeduldige
Heeft weinig geduld en wil maar één ding: SPELEN! Tijdens de speluitleg kijkt hij schichtig heen en weer en zit hij ongeduldig te wippen op zijn stoel. Een pure Olaf zal soelaas zoeken in nagelkluiven en ongedurig roffelen op de tafel. Op de helft van de speluitleg (hoe je het spel wint is dan bekend) zal hij typisch vragen: “zullen we maar gewoon beginnen?” En geïrriteerd raken als mensen de spelregels verder willen doornemen. Op 60% van de speluitleg kan je Olaf wegdragen en op 70% houdt hij het echt niet meer, bepaalt wie de startspeler is en begint desnoods zelf met de eerste beurt.

Speel je met Olaf, dan kan je er donder op zeggen dat je gedurende of na afloop van het spel erachter komt dat je essentiële regels gemist hebt.

Herkenbaar?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:49 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Omar de Obsessieve
Iedereen kent een Omar! En het is heel makkelijk maar ook een beetje gemeen om Omar te plagen. Omar is obsessief. Erg obsessief. Het geeft hem rust om het bord precies in het midden van de tafel te leggen, uiterst “recht”. Omar wordt zenuwachtig als speelstukken nonchalant op het speelbord geplaatst worden en zet ze - als hij dénkt dat niemand het doorheeft - netjes recht. Zijn eigen speelstukken staan opgesteld voor productfotografie; kaarsrecht en gesorteerd naar kleur, vorm of waarde (of allemaal). Omar’s drang wordt problematisch als hij zich niet meer kan bedwingen ook de stukken van zijn medespelers te orderen, al dan niet als ze kort van tafel zijn voor een drankje of toiletbezoek.

Wil je Omar een topavond geven? Kopieer dan wat hij doet en je zal hem zien opbloeien. Gebruik het woord “netjes” als je hem complimenteert en zorg voor onderzetters voor glazen en liefst vet- en kruimelvrije snacks (of geen snacks). Wil je Omar plagen? Verstoor dan per ongeluk of met opzet zijn gerangschikte persoonlijke ruimte. Let op want ongekende frustratie en zelfs woede liggen op de loer.

Herkenbaar?

NB: Het verhaal gaat dat een neef van een vriend ooit een Omar tegenkwam in een kringloopwinkel en hem daar het hoekje met gare afdankspellen zag ordenen zonder perse iets te kopen. Een gelukzalige glimlach sierde zijn gelaat toen hij klaar was en zag dat het goed was.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 14:58 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Piet de Pessimist
Tsja, Piet is een hele goede vriend van je maar je weet dat elke keer dat je met hem speelt, de kans enorm is dat hij - in zijn beleving - een kardinale fout maakt waardoor zijn zorgvuldig opgebouwde positie in elkaar stort als een kaartenhuis. Handen in het haar, hoofdschudden en een blik alsof het eind der tijden aangebroken is kenmerken hem op dat moment. Krachttaal en fysieke agressie kunnen de medespelers ten deel vallen (vuisten op tafel, weggooiende gebaren, “wat en k*tspel”) vrijwel direct gevolg door (1) apathie die evensnel omslaat in (2) zelfdestructie. Nu maakt niets meer uit; ook niet het spelplezier van de medespelers. Vaak gebeurt het dat de zorgvuldig opgebouwde eindspelposities van anderen door volstrekt onlogische tactieken afgebroken worden met bijbehorende frustratie van dien. Niets is meer zeker als Piet als een ongeleid projectiel zijn gedrag afstemt op de bewijslast die zijn furie onderstreept: die ene zet maakte het verschil tussen een goede kans op de winst en ultiem falen.

Ik heb te doen met Piet, want hij is tóch een goede vriend...

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 16:50 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
mazinho schreef:
Leuk! Ik zal de Otto die af en toe als een vulkaan in mij borrelt wat vaker laten borrelen.

Ik neig ook wel het meeste richting Otto vrees ik hoewel ik met (bijna) iedereen wel graag aan tafel zit.
Meestal vind ik de diversiteit aan spelers juist het leuke aan spelen.
Enkel als ik aan tafel zit met drie Antons krijg ik het wat moeilijk :mrgreen:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 16:55 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Simon de Slechte Luisteraar. Simon houdt niet zo van spelregeluitleg. "Laten we maar beginnen, dan zien we het wel", zegt hij dikwijls zelf nog voor de uitlegger zijn eerste zin heeft voltooid. Als Simon dan toch wordt gemaand dat een uitleg toch wel nodig is, dan legt hij zich schoorvoetend erbij neer, maar pakt zijn telefoon erbij om de tijd wat te doden, omdat enkel een basaal begrip voor hem voldoende is. "Hè hè, kunnen we eindelijk beginnen?", zo verzucht hij als de uitlegger uiteindelijk klaar is. Maar gedurende het spel snapt Simon het allemaal even niet. Hij doet zetten die niet mogen en moet teruggefloten worden, hij stelt nodeloze verduidelijkingsvragen, en stelt bij hoog of laag "dat heb je in de uitleg niet verteld!". Jawel, Simon, dat is wel verteld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 18:43 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Christian de Catan speler

Christian speelt graag Catan en is nieuwsgierig of meer leuke spellen zijn.

Op een spellenbeurs ziet hij verschillende spellen. Terra Mystica, King Domino, reizen van Marco Polo.

Iedere keer vraagt hij: is dit net zoiets als Catan?

Nee wordt er gezegd. Dit is een heel ander spel.

Zodra tijdens de uitleg het woord, bouwen, grondstof, aanleggen of handel wordt gebruikt zegt hij: zie je wel net als Catan


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 20:53 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Ab de Apper

Het maakt niet uit waar hij is, dat telefoontje zit aan zijn neus geplakt.
Tijdens het eten, tijdens het uitlaten van de hond en dus ook tijdens het bordspel.
‘Eventjes een berichtje sturen.’


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 21:58 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Wow, ik geloof dat ik wat heb los gemaakt. Er zijn meer irritaties dan ik dacht.

Simon en Olaf zijn volgens mij de broertjes van Karel Kwaak maar raak

Omar komt terug in een volgende column over bijzondere types.

Ik vind zelf overigens Anton met voorsprong de meest irritante.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 22:25 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 541
Woonplaats: Den Haag
Als ik zie dat een beginner een grote strategische fout dreigt te begaan, dan wordt de Ingmar in mij wakker. Ik merk wel dat Ingmar alleen alert is op zaken die mij goed uitkomen. Het is niet eens bewust, maar vast bloedirritant voor de anderen. Ach ja... er staat niets in de handleiding over dat je elkaar niet mag helpen toch! :silent:

Overigens speel ik niet graag met beginners omdat hun onbekendheid met het spel tot onnozele zetten kan leiden met desastreuze gevolgen voor andermans kansen. Ik vind verliezen niet erg, maar kansloos zijn omdat iemand anders een 'suicidale' zet doet met eveneens fatale neveneffecten voor anderen, is einde spelplezier. Dat geldt ook voor als ik win door zo'n onnozele zet overigens. Nul-komma-nul voldoening.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018, 09:28 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Udo the Underpowered.
Udo houdt van spelletjes, vooral diegene waar je mooie combo's kunt bouwen. Of spellen waarbij je elk je eigen ras en/of skills hebt. Playtesting is echter iets waar hij nog nooit van heeft gehoord. Udo weet keer op keer aan te wijzen welke combo's, skills, en/of rassen overpowered zijn ten opzichte van de rest. En uiteraard zijn het altijd zijn tegenspelers die daar profijt van hebben. Arme Udo. Gelukkig weet Udo vaak welke aanpassingen nodig zijn om wél het spel eerlijk te laten zijn. Iedereen wacht nog steeds op zijn eerste spel...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
26 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Irritante tantes en vervelende ventjes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®