Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 sep 2018, 23:20 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Bijzondere snoeshanen en snoeshennen

Tamara Bakker


Dit voorjaar was de serie De Luizenmoeder op tv. Het werd een kijkcijferhit vanwege zijn foute humor en dito personages. Juf Ank werd landelijk bekend met uitspraken als: "Dat vinden we niet raar, dat vinden we alleen heeeel bijzonder."

In mijn vorige column ging het over irritante types. Deze column gaat over de bijzondere snoeshanen en snoeshennen die de spellenwereld kleur geven. Juf Ank zal er vast ook met verbazing naar kijken.

Aangezien in mijn vorige column de types alleen mannennamen hebben, ga ik voor het evenwicht in deze column alle types met vrouwennamen benoemen. Waarmee uiteraard niet wordt gezegd dat er alleen vrouwelijke bijzondere figuren in de spellenwereld rondlopen. Voor elke vrouwennaam kan natuurlijk ook een mannennaam worden ingevuld.

We beginnen met Desiree met OCD. Die niet kan spelen zonder haar 45 Ticket To Ride treintjes in 9 rijtjes van vijf geordend te hebben, of alle Catan stukken netjes te hebben gerangschikt. Alle spellen staan in haar kast op de millimeter gesorteerd op de grootte van de doos. Van de cilindervormige dozen van Cwali raakt ze volledig van de leg. Hoe kun je die in hemelsnaam netjes in de kast tentoonstellen?

OCD staat natuurlijk voor Obsessive Compulsary Disorder. Ze heeft een organiseertick en wil op het fanatische af geordend zijn.Tragisch is dat ze ook al compleet van de kook raakt van de afkorting van haar tick. OCD zelf is een rampzalige afkorting, want dat had natuurlijk CDO moeten zijn. Dat is tenminste op alfabetische volgorde!

Etta Extra speelt graag spellen en betrekt haar hele huis hierin. Ze heeft het complete aardenwerken servies met spelattributen in Essen aangeschaft. Ze draagt oorbellen met kleine dobbelsteentjes, kettinkjes met dobbelsteentjes, het bloemetjesbehang is vervangen door behang met meeples, haar bank heeft een print met speelkaarten. Oh ja, en ze heeft alle afleveringen van Zeg 'ns AAA alleen maar vanwege het typetje van Mien Dobbelsteen.

Kom op Etta, hou het leuk. Er zijn ook genoeg mensen die niet van spellen houden en dan kan je interieur wat intimiderend overkomen.

Simone Sleeve. Simone Sleeve is enorm zuinig op haar spellen. Opgegroeid in de jaren negentig met anti-AIDS campagnes als ik-vrij-veilig-of-ik-vrij-niet heeft ze een tick met rubbertjes en hoesjes. In haar spellenhobby met sleeves voor de kaarten om precies te zijn. Werkelijk elke kaart van elk spel wordt van een hoesje voorzien. Ja, dat beschermt de kaarten tegen beschadigingen. En in een spel als Dominion, waarin excessief vaak moet worden geschud en de kaarten anders gauw slijten, kan het functioneel zijn. Maar: weet iemand hoe je dan die vierkante kaarten uit bijvoorbeeld 2 speler Catan of Diamant nog fatsoenlijk kan schudden?

Corry Completitis wil alle, maar dan ook echt alle uitbreidingen van haar lievelingsspel hebben. En als dat lievelingsspel dan toevallig De Kolonisten van Catan heet, heeft ze een extra baan nodig om haar completitis te kunnen financieren. Natuurlijk heeft ze de oude houten versie van het Basisspel en alle uitbreidingen. Maar daarnaast heeft ze ook de plastic varianten, en ze heeft ook apocrieve varianten zoals de Whiskey variant die jaren geleden ineens in Essen opdook.

Van Carcassonne heeft ze ook echt alles, tot aan de catapult van Carcassonne aan toe. En drie maal raden waar haar vakantie heen gaat...

Ik eindig met een eervolle vermelding. Deze is voor de LARP- ers die van elke Spiel weer een feestje maken met hun prachtige uitdossingen. Prachtige feeën, elfjes, ridders, orcs en noem het maar op. Dit rariteitenkabinet geeft elk bezoek aan Essen een extra dimensie. En niemand die er in Essen van opkijkt als er ineens twee ridders in een gangpad in Essen een schijngevecht beslechten.

Zo zie je maar, grijze muizen zijn maar saai. Lang leve de uitzonderingen!
En dat vinden wij niet raar, dat vinden we alleen maar heeeel bijzonder:



Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 08:36 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Leuk weer!!!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 13:35 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Leuk stukje. Helaas zitten er wel veel taalfouten in. Daar stoorde ik me een klein beetje aan.
Een paar in het oog springende:
- Organiseertic / tic (zonder K)
- Van de kook raken --> van de kook zijn (of van de leg raken)
- Katapult (met een K, Nederlandse spelling)
- OCD = Obsessive Compulsive Disorder
- aardewerken (zonder n)
- apocriefe (niet met v)
- orks (niet orcs, dat is Engelse spelling)
enz.

Maar goed, leuke karakters! Ik ben zelf een beetje Desiree (maar meer uit plezier), en ken wel een paar Simones en Corry's!

Laat ik er eens eentje aan toevoegen.
Jolige Julia. Julia houdt van gezelligheid. Ze grijpt tijdens spellen ieder moment aan om grapjes te maken, hoe flauw ze ook mogen zijn. Een spel niet gelachen is een spel niet beleefd is haar motto.

(dat ben ik zelf wel een beetje :oops: :lol: )

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:09 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik herken mezelf in de meeste dingen wel.
Maar het meeste in Simone Sleeve. Ik sleeve echt elk spel en merk dat spellen met vierkante kaarten (dus die ik niet heb gesleeved) daarom lastig tot niet op tafel komen :sick:
Wat natuurlijk ook weer erg vreemd bijzonder is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:18 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Vunzige Vicky

Vicky houdt van snacken. Vette Tuc koekjes, smeltende chocolade of borrelnootjes.

Af en toe veegt Vicky ook met haar vinger een snotje weg of plukt in haar oor.

Met deze vieze vingers houdt ze de gloednieuwe kaarten van Simone Sleeve vast. Helaas is het spel net uitgepakt en kon Simone de kaarten nog niet sleeven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:22 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6692
Woonplaats: Leusden
Robertopellizini schreef:
- orks (niet orcs, dat is Engelse spelling)


Dus een 'mierenneukende ork' is goed Nederlands? Fijn om te weten. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 14:37 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
roubosga schreef:
Ik herken mezelf in de meeste dingen wel.
Maar het meeste in Simone Sleeve. Ik sleeve echt elk spel en merk dat spellen met vierkante kaarten (dus die ik niet heb gesleeved) daarom lastig tot niet op tafel komen :sick:
Wat natuurlijk ook weer erg vreemd bijzonder is.
Je weet dat er ook vierkante sleeves zijn hè....

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 17:06 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
mazinho schreef:
roubosga schreef:
Ik herken mezelf in de meeste dingen wel.
Maar het meeste in Simone Sleeve. Ik sleeve echt elk spel en merk dat spellen met vierkante kaarten (dus die ik niet heb gesleeved) daarom lastig tot niet op tafel komen :sick:
Wat natuurlijk ook weer erg vreemd bijzonder is.
Je weet dat er ook vierkante sleeves zijn hè....

Ja ja, ik weet het, maar dat schudt lastig :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 17:08 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Edwin84 schreef:
Vunzige Vicky

Vicky houdt van snacken. Vette Tuc koekjes, smeltende chocolade of borrelnootjes.

Af en toe veegt Vicky ook met haar vinger een snotje weg of plukt in haar oor.

Met deze vieze vingers houdt ze de gloednieuwe kaarten van Simone Sleeve vast. Helaas is het spel net uitgepakt en kon Simone de kaarten nog niet sleeven.

Haha, dan is het niet mijn spel. Eerst sleeven, dan spelen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 18:28 
10. Steampunk Rally (2015)

Berichten: 400
Woonplaats: Amersfoort
Ojee, ik ben bang dat ik een OCD sleever ben die graag alles compleet heeft.

Leuke column!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 18:49 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Dirk_M schreef:
Ojee, ik ben bang dat ik een OCD sleever ben die graag alles compleet heeft.

Leuke column!!


Niks mis met OCD sleevers met completitis. Dat vinden we niet raar, dat vinden we alleen maar heel bijzonder :D

Fijn om te horen dat je het een leuke column vond.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018, 22:17 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Completitis maakt me soms een beetje somber.

Als je een spel hebt met meerdere uitbreidingen komt het te vaak voor dat er een nieuwe speler het spel voor het eerst speelt. De uitbreidingen komen dan weinig op tafel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 08:39 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2217
Woonplaats: Den Haag
Edwin84 schreef:
Completitis maakt me soms een beetje somber.

Als je een spel hebt met meerdere uitbreidingen komt het te vaak voor dat er een nieuwe speler het spel voor het eerst speelt. De uitbreidingen komen dan weinig op tafel.
Neem Scythe. Belooft de uitgever dat er max 3 uitbreidingen komen... zijn ze alweer bezig met add-ons. Eindelijk dacht ik dat er een topspel was met een logische stop... ik zal die Encounter Cards toch gaan kopen vrees ik.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018, 10:43 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
mazinho schreef:
Edwin84 schreef:
Completitis maakt me soms een beetje somber.

Als je een spel hebt met meerdere uitbreidingen komt het te vaak voor dat er een nieuwe speler het spel voor het eerst speelt. De uitbreidingen komen dan weinig op tafel.
Neem Scythe. Belooft de uitgever dat er max 3 uitbreidingen komen... zijn ze alweer bezig met add-ons. Eindelijk dacht ik dat er een topspel was met een logische stop... ik zal die Encounter Cards toch gaan kopen vrees ik.

Ik voel me bij Scythe niet genept. Expansions zijn geen addons en vice versa. Scythe zou drie grote expansions krijgen en die zijn er nu. Addons zijn meer voor completionisten, aangezien ze vaak weinig tot geen gameplay-elementen toevoegen. Naast de aankomende Encounters komt er binnenkort ook een playmat uit, zijn er metalen mechs in de pijplijn, en is er ook een modulair bord in ontwikkeling. Ik vind dat zulke dingen niet heel veel aan het spel zelf toevoegen, vandaar dat ik ze niet als expansions zie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018, 14:48 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Erwin schreef:
Robertopellizini schreef:
- orks (niet orcs, dat is Engelse spelling)


Dus een 'mierenneukende ork' is goed Nederlands? Fijn om te weten. :lol:


Als iemand het heeft over "feeën, elfjes, ridders, orcs" (ipv fairies, elves, knights, orcs), dan is dat logisch inconsequent. Context matters (en aangezien er meerdere dergelijke taalfouten in zitten vond ik het noemenswaardig). Jammer genoeg snap jij daar niet zoveel van, omdat je het graag uit z'n context haalt. Een gemiste kans om iets te leren. Gelukkig kun je er zelf om lachen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Bijzondere snoeshanen en snoeshennen  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®