Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spiel Essen: Geheimtipps
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 21:42 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Spiel Essen: Geheimtipps

Tamara Bakker


Spelfanaten ontkomen er niet aan: de jaarlijkse hadj naar Essen. Het grootste spelevenement ter wereld, met meer dan 180.000 bezoekers waarbij ruim 1.400 nieuwe spellen kunnen worden bekeken en 1.100 standhouders zich presenteren.

Stel dat je een paar dagen naar Essen wilt gaan, waar kun je dan goed overnachten, waar kun je lekker eten en waar kun je wat op krachten komen? In deze column volgen wat Geheimtipps voor je trip naar Essen. Volgens het Duitse woordenboek is overigens een Geheimtipp 1) nützlicher Hinweis, welcher nur an eine oder eine spezielle Gruppe von Personen weitergeleitet werden soll 2) umgangssprachlich: besonders guter Ort.

Overnachten: Tja, onder de welbekende Essense brug kan altijd, maar waarschijnlijk wil je het liefst in een lekker bedje uitrusten voor je volgende dag in Spiel. Afhankelijk van je voorkeuren en je portemonnee kun je kiezen uit een hotel, een AirBnB, een FeWo (Ferienwohnung) of een jeugdherberg. Wat je ook kiest, reserveer vooral op tijd. In de maanden voor Essen is er vaak al nauwelijks meer een onderkomen te krijgen.

Mijn Geheimtipp: probeer Jugendherberge Essen. Geloof me: een jeugdherberg met alleen maar slaapzalen, dat is echt zwaar achterhaald. Deze jeugdherberg heeft allemaal kleine kamers met eigen bad/douche/toilet. Het ontbijtbuffet is ingegrepen en het is niet zo ver van de beurs vandaan. Maar het mooiste is: op het moment van schrijven van deze column (23 september) zijn er zelfs nog verschillende kamers vrij tijdens de beurs!

Eten en drinken tijdens de beurs: Eten en drinken op een beurs is helaas prijzig. Als dat gepaard zou gaan met goede kwaliteit, dan is het nog te overleven. Helaas is deze kwaliteit nogal wisselend, hoewel de laatste jaren de kwaliteit van het eten op de beurs in het algemeen gelukkig wel omhooggegaan is. Tijdens mijn eerste beursbezoek at ik een broodje hamburger dat van binnen nog bevroren was. Dit soort uitwassen zal je nu niet gauw meer vinden.

Toch blijft het raadzaam om je eigen lunchpakketje en je eigen drinken mee te nemen. Dat scheelt je een flinke rij en dan kun je de uitgespaarde euro’s weer uitgeven aan spellen. Geheimtipp voor de echte Hollander: toiletgebruik is gratis. Neem een flesje met water mee en vul dat onbeperkt aan tijdens je toiletgebruik.

Eten en drinken na de beurs: In de tijd voor de euro gingen hele legioenen Nederlanders zich te buiten in het AC restaurant in Zevenaar. Dit is het eerste wegrestaurant in Nederland vanaf de Duitse grens. Voor een halflauwe schnitzel of een taaie saté-maaltijd betaalden we er net teveel geld, maar het hoofddoel was bereikt: in Essen konden we onze marken tot op de laatste Pfennig uitgeven.

Met de komst van de euro is dat niet meer nodig en is het handiger om in Essen wat te gaan eten. Enerzijds om de welbekende Staus te vermijden, anderzijds omdat het eten vlakbij de beurs in de eetgelegenheden op de Rüttenscheider Strasse gewoon beter en goedkoper is dan wat je in Nederlandse wegrestaurants krijgt. Mijn Geheimtipp: Saka aan de Rüttenscheider Strasse 180 heeft allerlei lekkers: van heerlijke dönerschotels tot aan prima pizza’s.

Even uitrusten: De beurs kan behoorlijk overweldigend zijn en dan is het goed om even buiten op adem te komen. Vlak naast de beurs ligt het Grugapark. Een heerlijk park om even rond te lopen of zelfs te picknicken. Wil je liever wat verder lopen, of even tussendoor een boodschap doen? Ook dat kan op de Rüttenscheider Strasse, maar dan moet je niet het gedeelte hebben waar Saka zit. Als je de andere kant op gaat, kom je bovendien na een minuut of 10 wandelen mijn volgende Geheimtipp tegen: Eiskafé Gioia op de Rüttenscheider Strasse 95. Voor het lekkerste ijs van Essen!

Tenslotte de ultieme Geheimtipp voor de spelfanaten met vrouw of vriendin die niet van spellen houdt: op een steenworp afstand van Essen ligt Oberhausen, waar het grootste overdekte winkelparadijs van Europa staat: CentrO. Dus mocht je haar nog moeten overtuigen van jouw jaarlijkse Essentrip, dan helpt het wellicht om haar (met of zonder jouw credit card) lekker te laten shoppen in CentrO!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 22:27 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Een ander mooi en groot winkelcentrum ligt op 10 minuten rijden met de auto in Essen zelf: Limbecker Platz, met een grote parkeergarage. Je rijdt er in één rechte weg naartoe.


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 22:46 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Kolomnist schreef:
Tenslotte de ultieme Geheimtipp voor de spelfanaten met vrouw of vriendin die niet van spellen houdt: op een steenworp afstand van Essen ligt Oberhausen, waar het grootste overdekte winkelparadijs van Europa staat: CentrO. Dus mocht je haar nog moeten overtuigen van jouw jaarlijkse Essentrip, dan helpt het wellicht om haar (met of zonder jouw credit card) lekker te laten shoppen in CentrO!

Helaas heeft mijn creditcard slechts een beperkte maandlimiet. Daarom blijft het een goed idee om dit budget niet nog een keer te verkleinen door vrouwtje lief een ganse beursdag in een winkelparadijs te laten ronddolen. Bovendien is de wagen nu al amper groot genoeg om passagiers en spelaankopen terug naar huis te rijden. :wink:

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 09:41 
3. The Gallerist (2015)

Berichten: 749
Woonplaats: Mechelen
Wat hou ik toch van deze schrijfstijl! Altijd een genot om te lezen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 09:45 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
lordyazos schreef:
Wat hou ik toch van deze schrijfstijl! Altijd een genot om te lezen.


Dank je!

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 09:51 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ook een leuke tip is: het Atlantic Hotel naast de beurshallen opent 's avonds zijn conferentiezalen om games te spelen. Games zelf mee te nemen uiteraard, maar je kan je nieuwe aanwinsten al onmiddellijk uittesten of aanschuiven bij iemand anders zijn nieuwe aanwinst. Lekker verbroederen met gamers van alle kanten van de wereld en zelfs met VIP's uit de bordspelwereld: bekende designers, reviewers, uitgevers etc. Toegang is gratis. :wink:

Ik eet altijd in een pizzeriaatje vlakbij de beurshallen waar ik de naam altijd van vergeet waar je pizza's krijgt die maar voor 2/3 op je bord gaan, de overige 1/3 hangt op tafel omdat de pizza's zo gigantisch (en goedkoop) zijn. :D

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 09:59 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
The Iced One schreef:
Ook een leuke tip is: het Atlantic Hotel naast de beurshallen opent 's avonds zijn conferentiezalen om games te spelen. Games zelf mee te nemen uiteraard, maar je kan je nieuwe aanwinsten al onmiddellijk uittesten of aanschuiven bij iemand anders zijn nieuwe aanwinst. Lekker verbroederen met gamers van alle kanten van de wereld en zelfs met VIP's uit de bordspelwereld: bekende designers, reviewers, uitgevers etc. Toegang is gratis. :wink:

Ik eet altijd in een pizzeriaatje vlakbij de beurshallen waar ik de naam altijd van vergeet waar je pizza's krijgt die maar voor 2/3 op je bord gaan, de overige 1/3 hangt op tafel omdat de pizza's zo gigantisch (en goedkoop) zijn. :D


Goeie extra tip over Atlantic! Die pizzeria, dat zou zomaar Saka kunnen zijn. Ik hoor het graag van je terug na Essen.

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 10:11 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Leuk geschreven en dank je voor het delen :-)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 11:55 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Tamara_Bakker schreef:
Goeie extra tip over Atlantic! Die pizzeria, dat zou zomaar Saka kunnen zijn. Ik hoor het graag van je terug na Essen.

Ik heb even wat pizzeria's in Essen gegoogeld en het blijkt 'L'osteria' te zijn. Altijd wel erg druk, maar omdat het groot is, kan je toch snel aan tafel. Echt gigantische én lekkere pizza's

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 15:42 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
Bij Hans im Glück kan je goede hamburgers eten. Op loopafstand van de beurs. Wel reserveren want het kan er druk zijn.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 15:46 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Distefano schreef:
Bij Hans im Glück kan je goede hamburgers eten. Op loopafstand van de beurs. Wel reserveren want het kan er druk zijn.

Waar juist? En hoe te bereiken? :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 15:53 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 224
Woonplaats: Best
The Iced One schreef:
Distefano schreef:
Bij Hans im Glück kan je goede hamburgers eten. Op loopafstand van de beurs. Wel reserveren want het kan er druk zijn.

Waar juist? En hoe te bereiken? :wink:
Rüttenscheider Str. 203, 45131 Essen



Sent from my ONE E1003 using Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 17:38 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
Leuk stukje Tamara :clap:

_________________
Afbeelding

http://boardgamegeek.com/blog/1161


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018, 11:02 
7. Ticket to Ride (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Voor het geval dat je er nog geen last van had: het begint nu wel weer écht te kriebelen!

Wel jammer dat de Geheimtipp "Hans im Glück" (hoe toepasselijk overigens...) nu een publiek geheim is, ik ga maar vast reserveren voor volgend jaar. :mrgreen:
Qua eten is Spiel er inderdaad flink op vooruit gegaan. Waar wij vroeger bleven hangen voor een hotdog, kun je in de Galerie nu allerlei kraampjes vinden. We gaan nu regelmatig aan het eind van de beurs (rond half 7) hier wat eten. Dat scheelt heel veel tijd en dan kunnen we 's avonds in ons appartement nog een spelletje spelen.

Over appartement gesproken... Op tijd reserveren is inderdaad aan te raden. Vorig jaar werd tijdens de persdag nog gemeld dat er binnen een straal van zo'n 20 kilometer geen enkele slaapplaats meer vrij was. Als je budget eindeloos is, kun je in de directe omgeving van de Messe overnachten. Maar de metro stopt voor de deur, dus wat verder weg is geen enkel probleem. Wel even checken of de Metro in de buurt stopt en dan sta je zo bij de Messe. En wel zonder file- en parkeerprobleem!

Voor degenen die een dagje Spiel willen overslaan en/of de partner ook een leuke tijd willen bezorgen is er erg veel te doen op beperkte afstand. Ik ga al jááááren de hele week naar Essen (en omgeving). Het Ruhrgebied biedt een enorm aanbod aan cultureel erfgoed. Een bezoek aan bijvoorbeeld Zollverein (inclusief uitgebreide rondleiding) is erg indrukwekkend.

Hoe dan ook: veel plezier allemaal en tot Spiel! :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018, 11:04 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
"Geheimtipp voor de echte Hollander: toiletgebruik is gratis. Neem een flesje met water mee en vul dat onbeperkt aan tijdens je toiletgebruik."

:shock: :shock: :shock:
Bestaan er echt mensen die dat doen? :shock: :shock: :shock:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Spiel Essen: Geheimtipps  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, Essen, Spiel 2018, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®